Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - در ماه‌هاي اخير رويدادهاي مختلفي در کشور رخ داده است که نمي‌توان آنها را به هيچ وجه مطلوب ارزيابي کرد. اعتراض مردم برخي شهرها، رفتارهاي اعتراضي تعداد معدودي از بانوان و برخي ديگر از تنش‌هاي اينچنيني نمونه‌هايي هستند از وقايعي که حاصل نگفتن و نشنيدن ديدگاه‌هاي مختلف در جامعه‌اند.

زيرا تنها در قالب گفت‌و‌گو و تبادل نظر است که درست و نادرست را مي‌توان از يکديگر تمايز داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درست‌ها را به کار گرفت و اشتباهات را اصلاح کرد. با وجود اين واقعيت آن است که متأسفانه در سال‌هاي گذشته سنت گفت‌و‌گو در جامعه ما رو به افول گذاشته است.
به عقيده من تير آخر بر پيکره اين سنت در مناظره‌هاي انتخابات رياست جمهوري سال 88 زده شد. مناظره‌هايي که بناي فتنه‌اي بزرگ را گذاشت و مشکلات بسياري بر اثر آن بر جامعه ما سايه افکند. آن مناظره‌ها اشکال‌هايي داشت که در اينجا من آن اشکالات را به عنوان مصاديق چرايي شکل نگرفتن گفت‌و‌گو ميان دولت و ملت و نيز ميان جريان‌هاي مختلف سياسي يادآوري مي‌کنم.
مايه تأسف بيشتر اينکه يکي از نامزدها از اين امکان و زماني که در اختيارش گذاشته شده بود، نه براي گفت‌و‌گو بر اساس منطق و استدلال که براي اتهام زني و وقاحت استفاد کرد و شد آنچه نبايد مي‌شد. خب وقتي چنين اتفاقي رخ مي‌دهد اثرات منفي آن مي‌تواند تا سال ها در جامعه ادامه پيدا کند. افزايش شکاف ميان جريان‌هاي فکري و سياسي و زده شدن مردم از گفت‌و‌گو حاصل نامبارک آن اتفاقات بود.
با شکل گرفتن دولت تدبير و اميد و با توجه به ديدگاه‌هايي که از سوي رئيس جمهوري مطرح شد اين اميدواري بوجود آمد که فضا به سمت ترميم اين شکاف‌ها برود. در واقع بحث گفت‌و‌گوي ملي که اين روزها از سوي رئيس‌جمهوري و معاون اولش پيگيري مي‌شود و درباره آن سخن مي‌گويند بايد بسيار زودتر مطرح مي‌شد. اين در حالي است که اصولاً گفت‌و‌گوي ميان دولت و مردم و ميان نخبگان آنقدر براي حفظ و انسجام يک نظام سياسي اهميت دارد که هرگاه آغاز شود، دير است.
با اين حال ما از آغاز اين روند استقبال مي‌کنيم. آنها که حرفي براي گفتن دارند با منطق و آرامش مواضع شان را مطرح کنند و آنها که مخاطب قرار گرفته‌اند طاقت شنيدن داشته باشند و به کوچکترين ساز مخالفي ناشکيبايي نکنند. حاصل اين گفت‌و‌گوي ملي بي‌شک افزايش انسجام ملي و همگرايي بيشتر مردم است. نتيجه‌اي که هم براي نظام و کشور مفيد است و هم سبب نزول برکات و رحمت الهي خواهد شد. به عنوان يک روحاني اخلاقي از همه عزيزاني که مخالف انديشه يکديگر‌ند مي‌خواهم که راه مذاکره و گفت‌و‌گو را براي کاستن از اين اختلاف‌ها و شکاف‌ها برگزينند. از رسانه‌ها و بويژه صدا و سيما نيز مي‌خواهم که مقداري فضاي عمومي تري ايجاد کنند.
به صاحبان انديشه‌هاي مخالف و منتقد نيز ميداني بدهند. تا مردم تا اين حد به سايت‌ها و رسانه‌هاي خارج از مرز روي نياورند و اختلافات از آن سو تقويت نشود. همچنين با وجود آنکه معتقدم ميان روحانيون در کشور اختلاف اساسي وجود ندارد اما پيشنهاد مي‌کنم که اين گفت‌و‌گو از روحانيون آغاز شود تا نقطه آغازي براي گفت‌و‌گو ميان ديگر اقشار و نخبگان باشد.
*عضو جامعه روحانيت مبارز و استاد اخلاق
منبع: روزنامه ايران 08/12/1396
پژوهشم**1197**
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۳۳۲۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهیدان راهنمایان جامعه محسوب می‌شوند

رئیس هیئت معارف جنگ شهید سپهبد علی صیاد شیرازی،ضمن تأکید بر قداست مناطق مرزی کشور که در دوران جنگ شاهد کشاکش‌های مختلف میان سربازان اسلام و مزدوران رژیم بعث عراق بوده‌اند، گفت: مناطق مرزی غرب کشور که عرصه‌ نبرد میان خیر و شر، یعنی میان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و رژیم بعثی صدام بوده‌اند، به مثابه‌ فرش قرمزی هستند که با خون پاک و مطهر شهدای هشت سال دفاع مقدس مزین شده‌اند.

به گزارش ایسنا، امیر سرتیپ آراسته که در بیست و ششمین دوره‌ هیئت معارف جنگ شهید سپهبد علی صیاد شیرازی در جمع دانشجویان سخن می‌گفت، اظهار کرد: به همان نحوی که در قرآن کریم، از ستارگان در معنای تلألو، نورافشان و راهنمای پیدا کردن مسیر یاد شده است، شهدا نیز به مثابه ستارگانی بر روی زمین، راهنمایان تمامی افراد جامعه برای گام نهادن در مسیر درگاه ذات احدیت، انبیای الهی و ائمه اطهار در دنیا و آخرت هستند.

امیر سرتیپ آراسته، اظهار کرد: اساتید، جانبازان و پیشکسوتان دوران جنگ تحمیلی به سبب به دوش کشیدن تجربیات و آموخته‌های ارزشمند نظامی و غیرت‌مندی نسبت به انقلاب و نظام اسلامی، به منزله‌ ستاره‌های دنباله‌داری هستند که نوری از عشق و ایثار از خود به یادگار می‌گذارند.

وی یادآور شد: حضور دانشجویان دانشگاه‌های افسری در چنین مکانی، بدان سبب است که این جوانان بتوانند با دیدن «عبرت»، شنیدن «نصیحت» و دریافتن «حکمت»، درس مقاومت و فداکاری را از شهدای دوران هشت سال دفاع مقدس فرابگیرند تا از این طریق، بتوانند به عوامل و زمینه‌های پیشرفت و حصول دستاورد در طی دوران جنگ تحمیلی نائل شوند.

رئیس هیئت معارف جنگ شهید صیاد شیرازی در پایان خاطر شان کرد: در صورت ممارست در اصول سه‌گانه‌ فوق‌الذکر و فراگیری آموزش‌های میدانی و عملی کافی و درست، می‌توان به کسب رضایت خداوند متعال، جانشینان وی و ولی فقیه دست یافت و سعادت دنیا و آخرت خود را در راه اعتلای میهن اسلامی، تضمین کرد.

امیر سرتیپ آراسته گفت: شهدا ستارگان روی زمین و راهنمایان تمامی افراد جامعه، برای گام نهادن در مسیر درگاه ذات احدیت، انبیای الهی و ائمه‌ اطهار در دنیا و آخرت هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مجتبی مطهری: اخلاق مقداری در جامعه ما افت کرده است/ مسعود ادیب: هم‌نسل‌های من از شهید مطهری دین‌داری و مسلمانی خود را آموختند/ ابوالقاسم فنایی: شهید مطهری سعی کردند از جاودانگی اخلاق دفاع کنند
  • شکاف عمیق سیاسی
  • شوراهای اسلامی در احصاء مطالبات مردم و ارائه راهکار برای رفع چالش‌ها پیشگام باشند
  • روحانیون مرزبانان فکری و اعتقادی جامعه هستند
  • سالن جشن آموزش و پرورش در شأن معلم نیست/ لزوم تکریم توسط جامعه
  • معرفی شخصیت حجت‌الاسلام مطلبی مصداق امر به معروف است
  • عدم تامین معیشت؛ مانع استقبال روحانیون از مسئولیت امامت جماعت
  • شهیدان راهنمایان جامعه محسوب می‌شوند
  • قدردانی از بزرگان، جامعه را فاخر می‌کند
  • شکاف‌ها و دوگانگی‌های مذهبی، ممنوع!