Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-05@14:53:04 GMT

هرس به جوان‌سازی درختان کمک می‌کند

تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۴۳۳۵۷۳

هرس به جوان‌سازی درختان کمک می‌کند

کرمان - دکترای حشره‌شناسی با اشاره به سربرداری درختان نارون گفت: هرس، به جوان‌سازی درختان کمک می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری کرمان، هادی زهدی در خصوص  اهمیت هرس و سربرداری درختان نارون توضیحاتی ارائه کرد.

*با توجه به اینکه اغلب درختان آفت‌زده در شهر کرمان به‌خصوص در بلوار جمهوری‌اسلامی نارون هستند، لطفا در مورد ویژگی خاص این درخت و مستعد بودن به آفت‌زدگی توضیح دهید؟

نارون، گیاهی است که در فضای سبز شهری کاشته می‌شود و فضای سبز شهری هم به‌طور عمده در جایی قرار گرفته که خودروها در اطراف آن در حال حرکت هستند و سرب و مواد مضر ناشی از سوخت بنزین و منوکسیدکربن را به خورد درختان می‌دهند؛ پس تمام آلاینده‌های شهری روی درختان و گیاهان اثر می‌گذارند و می‌بینیم که این درختان شهر به‌گونه‌ای خود را فدای ما انسان‌ها می‌کنند؛ چراکه آن‌ها آلودگی‌ها را می‌گیرند تا ما هوای سالمی داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این درخت از جمله درختانی است که چندین سال در شهر کرمان کشت شده و با آلودگی‌های شهری هم‌چنان درگیر است و به‌طور مرتب به هرس و جوان‌سازی نیاز دارد.

*جوان‌سازی به چه معنی است و این اقدام چه کمکی به درخت نارون می‌کند؟

هرس و جوان‌سازی، به این معنی است که باید شاخه‌های زیادی در کنار شاخه‌های آفت‌زده قطع ‌شود؛ در این شرایط، درخت شاخه‌های جدیدی ایجاد می‌کند و این نو شدن شاخه‌ها منجر به رشد ریشه‌ای درخت می‌شود. جوان‌سازی، نیاز باغبانی درخت نارون است که شهرداری هرساله این کار را انجام می‌دهد و در کنار این اقدام به مسایل گیاه‌پزشکی درخت هم توجه دارد و گاهی تشخیص می‌دهد که شاخه‌های آفت زده را قطع کند.

*سربرداری درختان نارون بلوار جمهوری‌اسلامی در چه راستایی است؟

این اقدام در راستای جوان‌سازی نارون‌هاست که باید انجام شود. البته هرس کردن در واقع مانند شمشیر دولبه است و در بسیاری از مواقع امکان دارد درخت برگردد و بهتر شود.

*آیا هرس درختان نارون می‌تواند به جوان‌سازی آن‌ها کمک کند؟

هرس، از اصول اولیه‌ باغبانی در فضای سبز شهر است و می‌تواند به جوان‌سازی درخت کمک کند.

از سن درختان نارون‌های شهر کرمان ۳۰ تا ۳۵ سال گذشته است؛ بنابراین، چوب درون این درختان پوک شده و با کوچک‌ترین باد، باران و برف می‌شکند؛ به همین دلیل نیاز است به این درخت فرم داده شده و جوان‌سازی شود.

*آیا آفت‌هایی که موجب ضعیف شدن درخت نارون شده‌اند، در گذشته نیز وجود داشته‌اند؟

درختان نارون در سال‌های ۱۳۷۷ تا ۱۳۷۹ با موجی از آفت برگ‌خوار روبه‌رو شدند؛ به‌گونه‌ای که اواخر شهریورماه سال ۷۹ تمام برگ‌های درختان ریختند و شهرداری مجبور شد با سم‌پاشی‌های شدید، با این آفت مبارزه کند. این اقدام کم‌کم باعث ضعیف شدن درختان شد و در کنار تغذیه‌ ضعیف درختان و قرارگیری تعدادی از آن‌ها در کوچه‌ها و معابر فرعی، امکان دسترسی به آن‌ها نیز کم شد.

*آیا عوامل دیگر هم در ضعیف شدن و آسیب‌پذیری درخت نارون تأثیرگذار بود؟

 بله، گاهی دیده می‌شد که مردم مصالح ساختمانی خود را پای این درختان رها کرده و یا آب ناشی از مواد شوینده را پای درختان می‌ریختند که همه‌ی این موارد در کنار پایین بودن کیفیت آب شهر و ضعف بنیه‌ درختان، شرایط را برای هجوم آفت سوسک چوب‌خوار فراهم کرد و زمانی که این آفت با درختان ضعیف نارون روبه‌رو شد، به‌صورت تجمعی رشد کرد و حالت هجومی به خود گرفت؛ بنابراین، در حال حاضر مجبور هستیم برای کم کردن فشار آفت، جاهای آفت‌زده‌ای از درخت را که لارها در آن فعال هستند، قطع کنیم. البته هرچند کارشناسان شهرداری تمام آزمایشات خاک و آب را انجام و به مرکز تحقیقات کشاورزی تحویل داده‌اند، اما میزان آفت به قدری زیاد است که با روش‌های مختلف ازجمله قطع درختان باید با آن مبارزه کرد.

*با توجه به آسیب‌ پذیری درختان نارون، برای کاشت گونه‌های گیاهی دیگر فکر شده است، یا خیر؟

به کارشناسان و متولیان فضای سبز اعلام کردیم که به غیر از نارون، کاشت گونه‌های دیگر را نیز مد نظر قرار دهند که در این رابطه با همکاری کارشناسان دانشگاه باهنر، مسئولان فضای سبز شهرداری و کارشناسان مرکز تحقیقیات کشاورزی، جلسه‌های متعددی برگزار و در مورد کاشت گونه‌های درخت و انواع درختچه‌ها فکر و تصمیم‌گیری کردیم و سعی شده تمام جوانب کار را درنظر بگیریم.

*بیش‌تر مردم نسبت به قطع درختان حساس بوده و واکنش نشان می‌دهند، پاسخ شما در این رابطه چیست؟

مردم در سطح شهر کارگرانی را می‌بینند که اره به‌دست درحال بریدن شاخ‌وبرگ هستند و نسبت به این عمل حساس می‌شوند، اما باید بدانند پشت این کار، یک خرد جمعی و تصمیم‌گیری اساسی وجود دارد و کسی سرخود نمی‌تواند شاخ‌وبرگی را ببرد و یا درختی را قطع کند و این اقدام، یا هرس باغبانی است و یا در راستای مشکلی چون وجود آفت انجام می‌شود.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۳۳۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ویلایی‌سازی با استفاده از مشارکت‌های مردمی در ایوانکی

جنتی مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان تصریح کرد: در حال حاضر روند بهره گیری از ظرفیت های مردمی برای ساخت پروژه‌های های ویلایی سازی و کم طبقه با توجه به شعار سال در اولویت برنامه های دولت قرار گرفته است و همین امر باعث شده که سرعت اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن در شهر ایوانکی افزایش یابد.

وی افزود: بخش دیگری از پروژه‌های نهضت ملی مسکن از طریق  واگذاری و عرضه زمین  اجرایی می شود که باید دولت و راه وشهرسازی استان تهران آن را اجرایی کند. 

او توضیح داد: واگذاری اراضی و پرداخت تسهیلات باعث می شود که فرصت خوبی به متقاضیان و مردم داده شود تا آنها خود بتوانند واحدهای مسکونی را به صورت تدریجی بسازند و این اقدام باعث ترویج ویلایی سازی می شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • حرکت تانک‌وار شهرداری زاکانی علیه پارک‌های قدیمی تهران؛ باز کردن باب «درخت‌کشی» به چه قیمتی؟
  • باز کردن باب «درخت‌کشی» به چه قیمتی | حرکت تانک‌وار شهرداری زاکانی علیه پارک‌های قدیمی تهران!
  • درخت کشی در تهران؛ چرا شهرداری به دنبال قطع درختان است؟
  • درخت کشی در تهران
  • چرا شهرداری می‌خواهد با تانک از روی پارک‌های تهران بگذرد؟
  • (ویدئو) واکنش جالب یک «تنبل» بعد از دیدن بچه گمشده‌اش
  • اردیبهشت ماه، زمان کنترل و کاهش خسارت کرم خراط درختان گردو
  • رشد ویلایی‌سازی با استفاده از مشارکت‌های مردمی در ایوانکی
  • (ویدئو) شایعۀ قطع درخت در پارک لاله صحت ندارد
  • شاهکار جدید در پارک لاله؛ برنامه جدید شهرداری در بوستان‌ مملو از درخت | تصویر