Web Analytics Made Easy - Statcounter

آنکارا- ایرنا- مراسم بزرگداشت هفتمین سال درگذشت نجم الدین اربکان نخست وزیر فقید ترکیه شامگاه سه شنبه با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران و جمعی از چهره های سیاسی ترکیه در آنکارا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدابراهیم طاهریان فرد سفیر جمهوری اسلامی ایران در این مراسم با تجلیل از شخصیت برجسته، دین محور و سازنده مرحوم اربکان و تلاش وی برای توسعه ترکیه و همکاری این کشور با همسایگان گفت: مرحوم اربکان مردی بزرگ، دانشمند، سیاستمدار و دولتمردی دلسوز و عاشق ملت و کشور خود و دلبسته اسلام بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی بیان کرد: اربکان همواره عمر خود را برای نزدیکی قلوب مومنین و تلاش برای توسعه روابط با همسایگان به ویژه میان ایران و ترکیه صرف کرد و بر این اساس، ایده تشکیل سازمان دی.8 را مورد پیگیری و حمایت قرار داد.
طاهریان فرد با اشاره به اهمیت زنده نگه داشتن یاد و اهداف بلند مرحوم اربکان گفت: توسعه روابط میان ایران و ترکیه یکی از اهداف بلند وی بود که بر این اساس تمام سعی و تلاش خود را در این مسیر انجام داد و امیدواریم راه و اهداف بلند وی با توسعه همه جانبه همکاری های مشترک میان دو کشور در کلیه سطوح دو جانبه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و نیز همکاریهای منطقه ای و بین المللی محقق شده و گسترش یابد.
رهبر حزب سعادت ترکیه نیز در این آیین گفت: مرحوم اربکان دغدغه عدالت و صلح واقعی را داشت و در همه ادوار فعالیت سیاسی خود این دو موضوع را پیگیری کرد.
تمل کاراملااوغلو توجه به ارزشهای معنوی و اخلاقی را از جمله ویژگی های مرحوم اربکان بر شمرد و اظهار کرد: وی در کنار عشق به انسان ها، برای قدرت گرفتن کشور و حتی جهان اسلام تلاش کرد و برای صنعتی شدن ترکیه همت خود را صرف کرد و معتقد بود که جهان اسلام برای بقا در جهان باید قدرتمند شود.
وی تشکیل گروه کشورهای دی.8 را از جمله ابتکارات مهم مرحوم اربکان عنوان کرد و ادامه داد: این کار با وجود تفاوت های میان کشورهای عضو، با هدف توسعه و قدرت گرفتن جهان اسلام و برای اتحاد کشورهای اسلامی انجام شد.
کاراملا اوغلو اضافه کرد: اربکان نشان داد که بادرایت است و دغدغه اسلام و سرزمین ها اسلامی را دارد و معتقد بود که کشورها اسلامی با درگیر شدن با هم نباید قدرت همدیگر را خنثی کنند.
وی اضافه کرد: ما امروز نباید بگذاریم که حوادث منطقه ما را نیز به درگیری بیشتر بکشاند و باید با اتحاد و گفتگو صلح را در منطقه برقرار کنیم و بیش از گذشته به عدالت و دموکراسی بها دهیم.
به گزارش ایرنا، نجم‌الدین اربکان نخست وزیر اسبق ترکیه و زاده شهر سینوپ ترکیه بود.
وی در دانشگاه استانبول تکنیک در رشته مکانیک تحصیل کرده و از دانشگاه آخن آلمان دکترا گرفت و پس از بازگشت به ترکیه به درجه پروفسوری دست یافت.
اربکان از سال 1969 وارد عرصه سیاسی شد و ابتدا به عنوان نماینده پارلمان انتخاب شد و مؤسس 'حزب نظام ملی در سال 1970، 'حزب سلامت ملی' در سال 1973 و 'حزب رفاه' در سال 1987 بود.
وی در سال 1996 از طریق حزب رفاه به قدرت رسید و به عنوان نخست وزیر ترکیه انتخاب شد.
نجم الدین اربکان در 27 فوریه سال 2011 در سن 84 سالگی درگذشت.
خاورم/1905

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۳۷۳۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم بزرگداشت مرحومه خانم معصومه حائری ویژه خانم ها/ 5شنبه، حسینیه شماره2 جماران

به گزارش جماران، این مراسم روز پنجشنبه مورخ 13 اردیبهشت 1403 در حسینیه شماره 2 جماران واقع در نیاوران، خیابان یاسر، انتهای خیابان سوده از ساعت 16 لغایت 17 و 30 دقیقه برگزار می شود.

 سخنران این مراسم حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی خسروی خواهد بود.

دیگر خبرها

  • مراسم بزرگداشت مرحومه خانم معصومه حائری ویژه خانم ها/ 5شنبه، حسینیه شماره2 جماران
  • ترکیه از نخست‌وزیر هلند برای دبیرکلی ناتو حمایت می‌کند
  • مرحوم مجتهدی غرب را می‌شناخت اما غرب زده و شیفته غرب نبود
  • چند خبر کوتاه از شهرستان های تربت حیدریه و نیشابور
  • دیدار نخست وزیر بورکینافاسو و معاون اول رئیس جمهور
  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه
  • اختتامیه سومین جشنواره «افتخار من» برگزار می‌شود
  • خبر‌هایی از بزرگداشت مرحوم آیت الله ترابی در دامغان
  • عکسی از مادر سیدحسن خمینی در مراسم تشییع پیکر عروس ارشد امام /دختر امام هم آمد
  • ویژه‌برنامه استاد مجتهدی با عنوان «یک‌عمر معلم» برگزار می‌شود