Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهر > محیط زیست ایران - همشهری آنلاین:
معاون محیط طبیعی اداره‌ کل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان این که عدم مدیریت صحیح پسماند در شهر باعث ایجاد شرایط حضور حیوانات می‌شود، گفت: مدیریت پسماند در مدیریت شهری همدان صفر است.

به گزارش ایسنا، مهدی صفی‌خانی دوشنبه 7 اسفند در نخستین گردهمایی بررسی تأثیرات و گونه‌های اهلی بر محیط زیست شهری و حیات‌وحش در دانشگاه پیام‌ نور همدان، اظهار کرد: امروز به کرات گرگ را در حاشیه‌شهرها مشاهده می‌کنیم که به علت این است که محیطی در شهرها فراهم شده که این حیوانات حضور پیدا کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تأکید بر این که وضعیت زیستگاه حیات‌وحش استان نرمال نیست، افزود: وسعت شهرها و روستاها روز به روز در حال افزایش است و از طرفی وضعیت زیستگاه حیات‌وحش نرمال نیست.

صفی‌خانی با بیان این که مقابله بدی با حیات‌وحش در روستاها صورت می‌گیرد، گفت: حمله گراز و گرگ در طبیعت استان به آفتی تبدیل شده که علت آن برهم زدن زنجیره‌غذایی در طبیعت است.

وی با اشاره به این که در سنوات گذشته دستورالعمل‌های متنوعی در زمینه جمعیت گونه‌های اهلی و شهری وجود داشت، بیان کرد: در دهه اخیر دستورالعمل کنترل سگ‌های ولگرد بی‌سرپرست داده شد که البته نقش‌های زیادی نیز دارد.

معاون محیط طبیعی اداره‌ کل حفاظت محیط زیست استان همدان یادآور شد: در برخورد با سگ‌های ولگرد دو دیدگاه افراطی وجود دارد؛ یکی از این دیدگاه‌ها این است که حتما باید سگ‌های ولگرد کشته شود و دیدگاه دیگر این که نباید تحت هیچ شرایطی این حیوانات را از بین ببریم که اگر بتوانیم به درستی این دستورالعمل را اجرایی کنیم میانه‌روی اتفاق می‌افتد.

وی یکی از ایرادات دستورالعمل کنترل سگ‌های ولگرد را به شهری و منطقه‌ای بودن آن دانست و ادامه داد: در بخش دیگری از این دستورالعمل گفته شده موضوع کنترل سگ‌های ولگرد به NGOها و بخش خصوصی واگذار شود که این موضوع مطرح است که در شرایطی که به لحاظ فرهنگی و عرفی و شرعی خانواده‌ها تمایل به این‌گونه نیستند آیا به صرفه است که بخش خصوصی و NGOها وارد شوند.

وی با بیان این که شیوع بیماری یکی از معضلات و تأثیراتی است که حیوانات در شهرها دارند، تصریح کرد: اگر دیدگاه افراطی در کشتار سگ‌ها وجود دارد به علت ترسی است که مردم از حیوانات دارند و نگرانی و سلب آسایش مردم باعث شده چنین دیدگاهی به وجود آید این در حالیست که سگ‌های موجود در محیط شهری بعضا نژاددار هستند که جزء ذخایر ژنتیکی به شمار می‌آیند.

صفی‌خانی با تاکید بر این که این سگ‌ها جزء ذخایر ژنتیکی به شمار می‌روند، یادآور شد: در صورتی‌که انقراض صورت گیرد، سایه حضور سایر حیوانات را در شهرها و روستاها خواهیم داشت چرا که همین سگ‌ها مانعی برای حضور سایر حیوانات در روستاها هستند.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان اظهار کرد: گاهی به اسم زنده‌گیری رسما کشتار سگ‌ها صورت می‌گیرد فارغ از این که آیا این سگ اصیل و نژاد دارد یا خیر؟ بنابر این اگر بخواهیم افراطی کشتار سگ‌ها صورت گیرد معضل بعدی حضور سایر گونه‌ها از جمله گرگ در جوامع شهری و روستایی خواهد بود.

وی اظهار کرد: این که زنده‌گیری و اقدامات درمانی و بهداشتی روی سگ‌ها صورت گرفته و سپس رهاسازی شود باز هم تعادل اکوسیستم به هم می‌خورد و از طرفی استان همدان که به لحاظ جمعیتی متراکم است، نمی‌توان حیوانات را به محیط‌های طبیعی برده و رها کرد.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان از شورای شهر همدان خواست جدی‌تر در این زمینه ورود کنند و تأکید کرد: اگر بتوانیم معضل پسماند را حل کنیم بسیاری از معضلات را نخواهیم داشت.

در همین زمینه: مدیریت پسماند؛ اولویت سازمان محیط زیست در نوروز ما کارخانه‌ی تولید زباله؟! ۸۰ درصد پسماندها قابل استفاده مجدد هستند تأمین برق ۱۳۰۰ خانه در پایتخت از پسماند‌های شهر مشارکت ۲۰درصدی شهروندان برای تفکیک پسماند از مبدأ افزایش ۱۴درصدی تفکیک پسماند از مبدأ

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۳۸۶۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری مسابقه نقاشی و جمع آوری زباله در شهر همدان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ در آخرین روز از هفته زمین پاک در راستای ترویج فرهنگ زباله کمتر اداره کل حفاظت محیط زیست همدان با همکاری واحد آموزش شهروندی شهرداری، برنامه جمع آوری زباله و مسابقه نقاشی برای دانش آموزان برگزار کرد.

مدیر حفاظت محیط زیست شهرستان همدان در این مراسم گفت: دانش آموزان با شرکت در این برنامه یاد می‌گیرند که زباله‌ها را در طبیعت رها نکنند تا محیط اطراف و خودشان سالم بمانند.

دیگر خبرها

  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌های پلاستیکی
  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌ها پلاستیکی
  • فقط نیمی از پسماند پزشکی هرمزگان اصولی دفع می‌شود
  • برگزاری مسابقه نقاشی و جمع آوری زباله در شهر همدان
  • معضل جدی مدیریت پسماند در گناباد
  • تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس
  • تولید سالانه ۲.۵ میلیون تن پسماند پزشکی در هرمزگان ‌
  • تولید سالیانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن پسماند صنعتی در هرمزگان
  • تنفس زمین نیازمند آگاهی/ ردپای انسان در نابودی محیط زیست
  • تنفس زمین نیازمند آگاهی/ ردپای انسان در نابوی محیط زیست