Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام، مهم ترین منبع درآمد مردم شهرستان آبدانان در حوزه کشاورزی و دامداری است. وجود طبیعت بکر و مراتع غنی باعث شده که دام پرورش یافته در شهرستان آبدانان طرفداران زیادی داشته باشد.

 کورش شادی مدیر امور عشایری شهرستان آبدانان با اشاره به اینکه یک چهارم دام استان از شهرستان آبدانان تهیه می شود، به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام گفت: بیش از 400 هزار راس دام سبک در شهرستان آبدانان وجود دارد که با صادرات فرآورده‌های دامی از جمله صادرات گوشت قرمز و همچنین صادرات دام زنده به کشورهای حوزه خلیج فارس، این شهرستان قطب اول دامداری در سطح استان ایلام می‌باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

کورش شادی با بیان اینکه 5 هزار خانوار آبدانانی از راه دامداری خرج و مخارج زندگی خود را تأمین می کنند، تصریح کرد: سالانه بیش از یکصد و پنجاه هزار دام سبک مازاد بر مصرف از آبدانان به دیگر استان‌های کشور و کشورهای حوزه خلیج فارس به صورت زنده صادر می شود.

رئیس شبکه دامپزشکی آبدانان نیز ضمن تایید سلامت گوشت دام این شهرستان به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام؛گفت: سالانه انواع واکسینه های مورد نیاز دام در مقابل عوامل بیماری زا انجام و دام های این شهرستان توسط کارشناسان شبکه دامپزشکی علیه انگل های خارجی احشام نیز سم پاشی انجام می شوند.

وی با اشاره به قرار گرفتن شهرستان آبدانان بین شهرستان های دره شهر و دهلران به عنوان نقطه استراتژیک دامداری در حوزه جنوبی استان گفت: با افزایش خرید و فروش دام و نقل و انتقال آن به استان های همجوار و کشورهای حوزه خلیج فارس در سال های اخیر، ایجاد واحدهای دامداری صنعتی و کشتارگاهی مدرن در این شهرستان امری ضروری است.

حال نبود واحدهای دامداری صنعتی و مدرن در شهرستان، کشتار احشام در منازل و ورود دلال ها به حوزه کشتار دام در این شهرستان باعث شده که این روزها در آبدانان، کله پاچه به یکی از کالاهای نایاب در این منطقه تبدیل شود.

دلال ها این بار به سراغ کله پاچه رفتند

این بار دلال ها به میدان بی سر و سامان کشتار دام ورود پیدا کرده اند. دلال هایی که کله پاچه دام های استان را با کمی بیشتر از نرخ معمولی بازار خریداری کرده و با چند برابر سود، در شهرهای پایتخت می فروشند.

جعفر کاظمی یکی از شهروندان آبدانانی است که در این باره می گوید: مدتی است که کله پاچه نایاب شده و دلال ها با خریداری کله پاچه از قصاب ها، به صورت قاچاق و غیرقانونی با اتوبوس به تهران می فرستند.

ماشاالله محمدی دیگر شهروند آبدانانی است و از نبود کله پاچه گله مند بود. او می گوید: چند روز پیش برای تهیه کله پاچه مجبور شدم به شهرستان ملکشاهی بروم اما متأسفانه موفق به تهیه آن نشدم.

کله پاچه 10 هزار تومانی، 40 هزار تومان فروخته می شود

مهرداد علیمرادی ساکن روستای انجیره درباره  نبود کله پاچه در آبدانان می گوید: یکی از ساکنین شهر آبدانان طی قراردادی با یکی از دلال های کله پاچه در شهرستان ورامین، هفته ای بیش از 600 تا 700 کله پاچه از قصاب ها خریداری کرده و با چند برابر قیمت به تهران می فرستد و کسی هم تاکنون جلوی این اقدام غیرقانونی را نگرفته است.

مجتبی شادی چند روز پیش برای خرید کله پاچه و سیراب شیردان به چندین قصابی در آبدانان سر می زند اما گویی کله پاچه ها پرواز کرده اند. وی در این رابطه گفت: پس از اینکه به چندین قصابی مراجعه و کله پاچه نیافتم، به به سراغ یکی از افرادی که در منزل کار کشتار احشام انجام می داد رفتم اما در کمال ناباوری، کله پاچه ای که تا هفته گذشته با 10 هزار تومان می خریدم، این بار کله پاچه و سیراب شیردون را به دو برابر قیمت یعنی 40 هزار تومان خریدم.

"دنبه" هم نرخ می شکند و قیمتش از گوشت قرمز فراتر می رود

بهزاد نصیری یکی از شهروندان آبدانانی با اشاره به گران شدن دنبه در آبدانان، گفت: در تمام کشور دنبه گوسفند جداگانه کیلویی 12 هزار تومان بفروش می رسد اما در شهر ما دنبه گوسفندی همراه گوشت قرمز و با قیمت 35 هزار تومان بفروش می رسد.

وی در ادامه افزود: اگر کسی بخواهد 3 کیلو گوشت بخرد، برخی قصاب ها حداقل یک کیلو دنبه هم به آن اضافه می کنند و به قیمت گوشت قرمز می فروشند.

محمد محمدی دیگر شهروند آبدانانی نیز در این باره گفت: ما همیشه از شهرستان بدره دنبه جهت تهیه روغن با قیمت هر کیلو پنج هزار تومان می خریم اما در آبدانان، قیمت دنبه از قیمت گوشت قرمز هم فراتر می رود.

کاظم نصیری یکی از قصاب های شهر نیز گفت: در شهرستان های دیگر گوشت بدون دنبه، هر کیلویی 47 هزار تومان بفروش می رسد و اگر قصاب های آبدانان که دام زنده را کیلویی 19 هزار تومان می خرند، خیلی به صرفه تر است اگر گوشت بدون دنبه را کیلویی 47 هزار تومان بفروشند تا ایانکه گوشت همراه دنبه را 35 هزار بفروشند.

کله پاچه مورد نیاز شهروندان تهیه و عرضه می شود/مردم نگران نباشند

رییس اتاق اصناف آبدانان می گوید: برای جلوگیری از گران فروشی و تنظیم بازار و ایجاد اشتغال برای جوانان جویای کار، اتاق اصناف شهرستان اقدام به افزایش قصابان مجاز و ارائه گوشت گرم گوسفندی درجه یک با نظارت شبکه دامپزشکی نموده و از کشتارهای غیرمجاز خانگی که عمدتاً بدون نظارت صورت می گرفت جلوگیری کرده است.

سید ایوب جمشیدی با بیان اینکه تخلف تعداد اندکی از واحدهای صنف قصابی قابل انکار نیست، افزود: در خصوص گلایه برخی همشهریان بر کمبود کله پاچه در واحدهای قصابی سطح شهر، پس از رایزنی های لازم مقرر گردید یک واحد صنفی قصابی آقای عظیم هادیزاده واقع در میدان بسیج شهر آبدانان اقدام به تهیه و فروش کله پاچه به میزان مورد نیاز در ساعت 16  هر روز نماید.

وی همچنین تصریح کرد: فروش انواع گوشت قرمز گوسفندی و گوساله، 7 درصد پائین تر از نرخ مصوب در همین واحد صنفی برای تنظیم بازار ارائه خواهد شد.

با این اوصاف، جلوگیری از افزایش خودسرانه قیمت گوشت قرمز و عرضه دنبه همراه با گوشت قرمز به نرخ گوشت قرمز و برخورد قانونی با دلال های کمیاب شدن کله پاچه در آبدانان امری ضروری است.

گزارش از وحید حاجیان

انتهای پیام/ب

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۳۹۱۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«جاده باریک به شمال دور» در دسترس قرار گرفت/ ترجمه اثری نایاب

روزبه حسینی نویسنده، مترجم و کارگردان تئاتر درباره جدیدترین فعالیت خود در حوزه تئاتر به خبرنگار مهر گفت: نمایشنامه «جاده باریک به شمال دور» نوشته ادوارد باند را که پیش‌ترها ترجمه کرده بودم، توسط انتشارات «لوح دانش» به چاپ رساندم. این نمایشنامه دارایی ۱۰۰ صفحه و بهای ۶۰ هزار تومان است.

وی درباره روند ترجمه این اثر نمایشی، یادآور شد: نمایشنامه را برای اجرا در سال ۷۸ و ۷۹ ترجمه کردم. بعد از شش ماه پژوهش در حوزه‌ کمتر شناخته‌شده آن سال‌ها، یعنی انواع تئاتر ژاپن شامل کابوکی، نمایش نو، کیوگن، بونراکو و گنراکو، که مناسب حال و هوای نمایشنامه بود، با دراماتورژی نوگرایی شش ماه با گروهی جوان و البته ایفای نقش اصلی توسط هوشنگ قوانلو که آن سالها در اوج بود و تنها بازیگر ایرانی است که برای زنده‌نامان پیتر بروک و گروتفسکی بازی کرده است، تمرین شد.

حسینی ادامه داد: اما بعد از شش ماه تمرین، «جاده باریک به شمال دور» شرایط اجرای نهایی را پیدا نکرد و تنها برای چند تن از هنرمندان خاص از جمله زنده‌یادان آتیلا پسیانی، محمود استادمحمد و همچنین فرهاد آئیش و سیروس شاملو اجرای اختصاصی شد.

این کارگردان تئاتر تاکید کرد: ترجمه و تمرین این نمایشنامه، سرآغاز تاسیس رسمی گروه فیلم و تئاتر «و ناگهان» شد.

وی اظهار کرد: سال ۸۳ به پیشنهاد زنده‌یاد جلال ستاری و بانو لاله تقیان، «جاده باریک به شمال دور» را برای چاپ در انتشارات نمایش آماده و مقدمه‌ای مفصل بر آن ضمیمه کردم.

حسینی بیان کرد: «جاده باریک به شمال دور» حدود ۲۰ سال کتاب نایاب بود تا به خواست دوست مترجم و مدیر نشر لوح دانش، امید آل‌آقا، پس از بازنگری در ترجمه و مقدمه به چاپ کنونی رسید.

کد خبر 6057813 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • هیجان باران در آبدانان
  • توزیع ۵۰ تن مرغ منجمد در بازار ایلام
  • ابوالفضل جلیلی سراغ «آب» می‌رود
  • «جاده باریک به شمال دور» در دسترس قرار گرفت/ ترجمه اثری نایاب
  • ۵۰ تن مرغ منجمد در بازار ایلام توزیع می‌شود
  • توصیه جدید دانشمندان: پرورش مار به‌عنوان غذا به‌جای روش‌های مرسوم دامداری
  • گوشت و مرغ سفره عید رسید
  • درد و بلای رسول خادم و هادی چوپان بخورد توی سر گولاخ های پاچه خار اصحاب قدرت
  • کالا‌های اساسی مورد نیاز رمضان و نوروز مردم تامین شده است
  • صادرات پروانه درویشی آبدانان به کشورهای حوزه خلیج فارس