Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- «روند آموزش تاریخ در دانشگاه‌ها؛ مسایل و چالش»، «کودک‌آزاری در سکونتگاه‌ های فقیرنشین»، «ایران‌ شناسی در چین» و «نظریه ‌ای در باب دین و شادی؛ دین تاریخی و مهار دوگانه شادی» از مهمترین نشست هایی بود که هفته گذشته در کشور برگزار شد.

**روند آموزش تاریخ در دانشگاه‌ها؛ مسایل و چالش
نشست «روند آموزش تاریخ در دانشگاه‌ها؛ مسایل و چالش» که عنوان یکی از سلسله نشست ‌های بررسی برخی از شاخه‌ های علوم انسانی بعد از انقلاب است، در سرای اهل قلم برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



«آرزو رسولی» عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه در ایران مشکل های جدی ‌در آموزش تاریخ داریم، گفت: تاریخ به صورت یک گرایش عمومی در دوره کارشناسی تدریس می‌شود و از میان 130 واحد آموزشی تنها 10 واحد به ایران باستان اختصاص یافته، در حالی که ما می‌دانیم ریشه‌ها در ایران باستان است و تاریخ ما یک تاریخ پیوسته است بنابراین باید تاریخ کشور خود را بشناسیم که این استمرار خود را حفظ کرده است.

به گفته رسولی، واحدهای آموزش تاریخ در ایران رویکردشان به تاریخ سیاسی بسیار نزدیک است و همچنین دانشجو سیر تحول تاریخ را در ایران نمی‌بیند به ‌طور مثال دانشجویان ما نمی‌دانند که تحول شعر قبل از اسلام چگونه بوده یا اینکه اگر فرهنگ و زبان ما در طول تاریخ حفظ شده چگونه این اتفاق صورت گرفته است.

«زهیر صیامیان» عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به ناهمسازی در نظام سیاستگذاری آموزش تاریخ در دانشگاه‌ها اظهار داشت: آموزش تاریخ دارای موقعیت استراتژیک در سرنوشت سیاسی ـ تاریخی، اجتماعی جامعه و نظام حاکمیتی است و باید به آن توجه داشت چرا که ما تاریخ را برای آینده می‌خوانیم.

صیامیان ادامه داد: بازتاب چنین جایگاهی در نظام برنامه ریزی آموزشی رشته تاریخ در دانشگاه‌ها بعد از انقلاب فرهنگی را در شرح هدف و فایده این رشته دید که در آن گفته می شود آموزش تاریخ بر معنای شدن یک آدم است و آنچه ضرورت و مطالعه آموزش تاریخ در ایران را ایجاد می‌کند مطالعه و بازشناسی ارزش‌های مادی و معنوی در ایران با الهام از انقلاب اسلامی و جهان منبعث از آن است.

عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: متاسفانه امروز نوعی زمان‌پریشی در آموزش تاریخ وجود دارد و ما براساس مدل اطلاعات‌ محور آموزش تاریخ را در دانشگاه‌ ها دنبال کردیم که مشکل هایی را برای ما ایجاد کرده است در حالی که باید برای آنکه دچار سوءاستفاده از گذشته نشویم، آموزش تاریخ را در راستای فهم گذشته تعریف کنیم و با ترویج نگاه علمی به گذشته، به عمومیت یافتن آموزش دانشگاهی تاریخ با علایق جامعه کمک کنیم.

**کودک‌آزاری در سکونتگاه‌های فقیرنشین
سمینار «کودک‌آزاری در سکونتگاه‌های فقیرنشین» در سالن رازی دانشکده داروسازی دانشگاه تهران برگزار شد.
«محمدعلی مظاهری» رییس دانشکده روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی سوء رفتار را تفاوت میان شرایط واقعی کودک و شرایط لازم برای رشد مطلوب کودک عنوان کرد و توضیح داد: متاسفانه در جامعه ما کودکان امکان دفاع از خود در برابر سوءرفتارها را ندارند؛ چرا که گزارش کودکان از وضع خود در مجامع قضایی قابل استناد نیست و فرد آزارگر هم در مکان عمومی این عمل را انجام نمی‌دهد که شاهد و ناظری وجود داشته باشد. این خلأیی است که در سیستم قضایی وجود دارد.

«ایزد جیران» استاد دانشگاه و انسان‌ شناس کودک‌آزاری را به 2 شیوه مستقیم و غیرمستقیم تقسیم کرد و بیان داشت: شیوه مستقیم به واسطه آزارگری که حضور فیزیکی دارد، صورت می‌گیرد؛ در حالی ‌که در شیوه غیرمستقیم آزارگر شخص نیست و نتیجه عملش در کوتاه‌ مدت نشان داده نمی ‌شود چون غیرفیزیکی است اثر آنی بر جای نمی‌گذارد به همین علت فعالان اجتماعی نمی‌توانند آن را شناسایی کنند و چون شخص نیست، محاکمه هم نمی‌شود. بنابراین آزادانه به آزار خود ادامه می‌دهد و رد پایش در تاریخ زندگی قربانیانش حک می‌شود.

کودک‌آزاری غیرمستقیم در حقیقت کودک‌آزاری نهادی است که به واسطه سیاست ‌ها، برنام ه‌ها و اقدام های اشتباه نهادهای مسوول در دراز مدت ایجاد و موجب ضرر و زیان افرادی از جامعه می‌شود؛ به‌ عنوان مثال سوء‌ مدیریت سازمان‌ های مسوول مرتبط با مسأله آب در 2 دهه اخیر منجر به خشکسالی‌ های وسیع و مهاجرت گسترده روستاییان به حاشیه شهرها و در نتیجه تولید فقر و تبعات ناشی از آن شد.

«رضا جعفری» رییس اورژانس اجتماعی با بیان این‌که حدود ٣٠٠ پایگاه خدمات اجتماعی در مناطق حاشیه‌نشین وجود دارد و ٢٥٠٠ نیروی مددکار و روانشناس در آن فعال هستند، تصریح کرد: تاکنون ٢٧‌هزار و ٥٠٠ مورد کودک‌آزاری از انواع کودک‌آزاری جنسی، جسمی، عاطفی و غفلت به اورژانس اجتماعی اطلاع داده شده، همچنین ١٤‌هزار و ٥٩٩ مورد همسر‌آزاری به اورژانس اجتماعی ارجاع داده شده‌ است.

جعفری ادامه داد: بررسی ‌های ما حکایت از این دارد که در شش ماه، ١٦‌هزار کودک‌آزاری ثبت شده است که ٣٨‌درصد در سن دبستان و زیر دبستان و ١٢‌درصد راهنمایی بوده‌اند؛ ٢٩‌درصد جسمی و ٣‌ درصد جنسی بوده است که خانواده‌ها از ترس امنیت و آبرو خیلی از موارد را گزارش نمی‌کنند.

«ثریا عزیز‌پناه» از فعالان حقوق کودک گفت: نگاه جنسیتی به بخش کودک‌آزاری نزد همه ما هست و آموزش حلقه مفقوده به شمار می‌رود. بخش قانون‌گذاری در این حوزه غایب است، کسانی که باید بشنوند نیستند، جایی که قرار است حضور داشته باشد، حضور ندارد، آموزش و پرورش حضور ندارد، در تمام ١٢‌سال طلایی که همه ما در اختیار نظام آموزش رسمی بودیم؛ چگونه نگاهی در ما تدوین شده آیا به دوران کودکی ما نگاه مسئولانه شده است؟ بنابراین آن چیزی که لازم هست یک مداخله موثر است، در ارتباط با کودک‌آزاری و کودکان کار بیشتر از 38 ارگان کار می‌کنند اما موثر نیست چون شناخت موثر از کودک وجود ندارد.

«سوسن مازیار‌فر» مدیر اجرایی سمینار اصلی‌ترین علت وقوع کودک‌آزاری را اعتیاد و بیکاری دانست و تاکید کرد: متاسفانه در محلات حاشیه‌نشین، هیچ‌گونه آموزش پیشگیری‌کننده‌ای وجود ندارد؛ نه آموزشی مبنی بر مراقبت در برابر آزارگران جنسی و نه آموزش‌های حقوقی وجود دارد.

«مجید ارجمندی» معاون مدیر کل امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی اظهار داشت: در حال ‌حاضر، ساختار دولتی پاسخگوی نیازهای جامعه نیست و تشکل‌های مردمی باید ورود کنند. رفع مشکل ها زمانبر است. در زمینه فقر، اعتیاد و بحران‌های دیگر باید کار شود تا یک کودک شرایط نرمال پیدا کند. متاسفانه اطلاعات کافی توسط روانشناسان ما در این حوزه وجود ندارد. الان سازمان‌ های بهزیستی خیلی برای کودکان کار می‌کنند ولی خود ما هم راضی نیستیم و این به دلیل مشکل های فرهنگی و اجتماعی ما است. باید به‌دنبال راه حلی باشیم که آسیب کمتری به کودک برسد. باید برنامه‌ای برای درمان والدین آزارگر داشته باشیم تا کودک پس از مدتی نگهداری به خانواده برگردد.

او ادامه داد: پس از رهاسازی کودکان، ما از سرنوشت آنها خبری نداریم. درباره آسیب‌ها اعتقاد داریم که نیروی انتظامی باید سیستم بگیر و ببند را رها و امنیت ایجاد کند. امنیت ایجاد کند تا افراد آسیب‌دیده به ما مراجعه کنند. بین تکلیف و حقوق باید یک تعادل ایجاد شود و همه نهادها در این زمینه کمک کنند».

**ایران‌ شناسی در چین
نشست «ایران‌ شناسی در چین» در سرای اهل قلم برگزار شد.
«محمد دهقانی» استاد دانشگاه با بیان اینکه در چین امروز ایرانشناسی وجود ندارد گفت: من مدتی پیش کتابی درباره شرق‌شناسی ترجمه کردم و در جریان مطالعات ایرانشناسی در سراسر جهان هستم و باید بگویم که ایرانشناسی در بهترین مکان‌ هایش حتی در اروپا و آمریکا وضعیت خوبی ندارد و در چین وضعیت ما خوب نیست.

دهقانی ادامه داد: ایرانی‌ها درباره فرهنگ چین اطلاعات زیادی ندارند و تنها از طریق محصول های صنعتی با چین آشنا هستند و علاقه‌ای هم به شناخت فرهنگ چین به ویژه فرهنگ قبل از دوره مدرن آن ندارند. در گذشته اساتید چینی علاقه‌مند به زبان و ادبیات فارسی وجود داشت اما متاسفانه امروز نسل جوان‌تر اساتید چینی وارد کار تجاری شده‌اند.

این استاد ادبیات با اشاره به ترجمه‌ های چینی افزود: ایران‌شناسی به آن معنا در چین وجود ندارد و تنها دکورسازی می‌شود ما نیز از شاعران و نویسندگان چینی اطلاعی نداریم از سوی دیگر قدیمی‌ترین کتاب‌های فارسی که در چین وجود دارند وضعیت خوبی ندارند و رایزن‌های فرهنگی ما در چین کوچک‌ترین توجهی به کتاب‌هایی که به ویژه در حوزه آموزش مذهبی به زبان فارسی در چین وجود دارند، نداشته‌اند.

«الهام سادات میرزا‌نیا» محقق مطالعات چین گفت: مطالعات ایرانشناسی در چین معاصر ابتدا شامل ترجمه از روی آثار غربی به ‌ویژه آثار روسی بوده که بعدها متونی از زبان فرانسوی و از فارسی ترجمه شده و از آن جمله می‌توان به آثاری چون تاریخ ایران، فرهنگ ایران و تاثیر جهانی آن، تاریخ امپراطوری پارس و ... اشاره کرد.

وی افزود: سطح ایران شناسی در چین مورد تأیید محافل جهانی قرار گرفته و در راستای پژوهش ‌های برجسته ایران‌شناسان در چین می‌توان به ترجمه و تصحیح تاریخ چین از کتاب جامع التواریخ نوشته رشیدالدین فضل‌الله همدانی توسط وانگ ای دن، همچنین کتاب پژوهش بر متن فارسی چین نامه اثر ماتئو ریچی مبلغ مسیحی که سفرنامه ‌ای دذباره چین بوده و توسط محمد زمان به فارسی ترجمه شده و لوجین روی این اثر کار کرده اند و توضیح های جامع و مفصلی بر آن نگاشته‌اند، اشاره کرد.

«شی‌گوآنگ» استاد دانشگاه پکن با بیان اینکه گروه ادبیات و زبان فارسی دانشگاه پکن 60 سال است که به فعالیت خود ادامه می‌دهد، گفت: در ابتدای تاسیس این گروه استادان ایرانی وجود نداشتند و استادان افغانستانی در این گروه تدریس می‌کردند بعدها مرکز پژوهش‌های فرهنگ ایران در دانشکده پکن در1990 تاسیس شد و تاکنون 6 سمینار در چین با موضوع ایران‌شناسی برگزار شده و پروژه‌های علمی با محوریت ترجمه و تصحیح آثار مختلف صورت گرفته است.

**نظریه ‌ای در باب دین و شادی؛ دین تاریخی و مهار دوگانه شادی
نشست نقد و بررسی کتاب «نظریه ‌ای در باب دین و شادی؛ دین تاریخی و مهار دوگانه شادی» اثر حسن محدثی و الهام قربانی در سرای اهل قلم خانه کتاب برگزار شد.

«مقصود فراستخواه» عضو هیات علمی مؤسسه پژوهش و برنامه‌ ریزی آموزش عالی گفت: در کتاب «نظریه ‌ای در باب دین و شادی؛ دین تاریخی و مهار دوگانه شادی» این ظرفیت وجود دارد که به تصوف و عرفان که بخش بزرگی از تجربه زیسته ایرانی ها است پرداخته شود. ما می‌توانیم تجربه‌های دینی از جمله «وجد» عرفانی را دنبال کنیم. باید دید که ابن سینا چه درکی از الهیات داشته چون او می‌گوید عارف همیشه در بهجت است. در قرون وسطی هم الهی دانان معتقد بودند خدا عین شادی است. به هر حال من معتقدم عقل ایرانی، عقل شاد بوده و این را می‌توان در ابن‌سینا دید.

فراستخواه در ادامه سخنانش به محدثی پیشنهاد کرد که در ویراست ‌های بعدی کتاب از رویکرد مدافعه‌گرایی دینی دور کند.
عضو هیات علمی مؤسسه پژوهش و برنامه‌ ریزی آموزش عالی در همین باره توضیح داد: در دوره‌های قبلی سعی می‌شد که اسلام درباره نظام‌ بانکداری، کار، باد و باران سخن بگوید، که در قبل چنین تلاش‌ها و کتاب‌هایی نوشته شده است. اما این که به جای آنکه نسبت این مسایل را بررسی کنیم بهتر اینکه به خود اسلام بپردازیم. بهتر است ما به انسان شاد بپردازیم.

وی با بیان اینکه ما در وضع کنونی جامعه خود امکان شادی کمی داریم، گفت: ما تعلیم و تربیت شاد نداریم و این‌ها مسایلی است که باید به آن توجه کرد. از طرفی دیگر مساله 2 صدایی بودن در قرآن نسبت به شادی توسط محدثی بررسی شده است، اما باید توجه داشت که اصل حزن و فرح در قرآن با شادی و غم امروزی یکسان نیست.

حجت‌ الاسلام «ناصر نقویان» استاد حوزه با بیان اینکه عنوان «دین و شادی» در کتاب کلی است در حالی که در اوایل، اواسط و پایان کتاب عنوان «دین موجود» آورده شده، که در چهل سال اخیر مشاهده شده است، بیان کرد: این دین همان چیزی است که در رفتار رهبران دینی و روحانیون، نهادهای عمومی مانند صدا و سیما، مطبوعات، گفتمان رسمی کشور و ... تشریح شده و در جای جای کتاب اذعان شده‌ و از سروش محلاتی هم نقل کرده‌اند که بین دین واقعی و دین موجود تفاوت وجود دارد.

این استاد حوزه ادامه داد: محدثی تلاش کرده‌ که تاریخ غمبار شیعی و رازگویی را به نگاه غمگینانه دین نسبت دهد، اما در لابه‌لای مطالبی که به قرآن ارجاع داده و به مفاهیمی مانند «فرح» و «سرور» اشاره و بیان شده که اصل دین غم‌بار نیست و در اصل دین شادی‌زدایی و حزن‌آوری نیست و این ما هستیم که به لحاظ کژتابی‌هایی که از بعضی متفکرین دین نشات گرفته یا به خاطر منافع ماست به غم دامن می‌زنیم.

این محقق دینی با بیان اینکه یک حلقه مفقوده بسیار مهمی در کتاب وجود دارد گفت: این حلقه آن جایی است که برای مثال متن اصلی ما در قرآن از کلمه شادی استفاده نمی‌کند، اما مفاهیم بلند شادی و احساس درونی را می‌آورد و فکر می‌کنم اگر محدثی این فرازها را مورد تاکید قرار می‌داد، بهتر ‌بود. همچنین در کتاب تنها 14 مولفه درباره شادی بیان شده و اگر آمارهای داخلی هم ارائه می‌شد، کتاب جامعیت بیشتری داشت.

«حسن محدثی» عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی توضیح هایی را درباره روند تدوین کتاب ارایه کرد و گفت: گوشه‌ای از تحقیق هایم معطوف به آموزه‌ های دینی بوده است. ما جامعه ‌شناسان دین نخست به سراغ متون دینی نمی‌رویم، مگر اینکه ریشه مسایل اجتماعی را در آموزه‌ های دینی ببینیم، از این رو من در کتاب به آیه های قرآن و حدیث ها در کتاب پرداخته ‌ام.

*گروه اطلاع رسانی
پژوهشم**9370**9131
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۴۰۸۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاههای کتابخوانی تمدید شد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، رضا علافی بابیان اینکه این دوره در راستای گسترش و ترویج کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان شهری و روستایی برگزار می‌شود افزود: جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان از جمله اقدامات و برنامه‌هایی است که از سوی وزارت ارشاد در راستای گسترش و ترویج کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان شهری و روستایی سراسر ایران طراحی و برنامه‌ریزی شده است و کمک به افزایش مهارت‌های کتابخوانی کودکان و نوجوانان، تقویت کتاب فروشی‌ها از مسیر نوسازی و بهسازی رابطه کودکان و نوجوانان با کتابفروشی‌ها شهر و روستا، برقراری ارتباط بین اهالی قلم و کودکان و نوجوانان کتابخوان، کمک به گسترش، تبلیغ و معرفی کتاب‌های خوب و مفید، حمایت و توانمندسازی مربیان باشگاه‌ها با ارائه آموزش‌های مهارتی و ایجاد رقابتی سازنده و تشویق کتابخوانان و باشگاه‌های برتر از مهم‌ترین اهداف تشکیل باشگاه‌های کتابخوانی است.. وی تصریح کرد: مربیان باشگاه‌های کتابخوانی در این کارگاه‌ها علاوه بر آشنایی با روش‌های استاندارد و نوین ترویج کتابخوانی با معیار‌های انتخاب کتاب مناسب برای کودکان و نوجوانان، شیوه‌های مختلف خواندن جمعی و گفتگو درباره کتاب و استفاده از شیوه کارگاهی، بر چگونگی راه‌اندازی و اداره باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان نیز مسلط می‌شوند.

براساس این گزارش: این دوره‌ها مطابق شیوه‌نامه شبکه‌های اجتماعی و به صورت مجازی برگزار خواهد شد و شرکت در ششمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان طی چند مرحله و به صورت مجازی امکان‌پذیر است و در مرحله نخست مربیان متقاضی ثبت و راه‌اندازی باشگاه کتابخوانی باید با مراجعه به سامانه جشنواره به نشانی http://www.tarvijeketab.ir ثبت‌نام اولیه خود را انجام دهند.

گفتنی است، آخرین مهلت ثبت نام مربیان متقاضی شرکت در جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در سامانه مذکور تا ۲۰ اردیبهشت تمدید شده است.

دیگر خبرها

  • نظریهٔ تکامل سوء تفاهمی بیش نیست
  • به‌نشر با دست پر به نمایشگاه کتاب تهران می‌ رود / ارائه ۶۰۰ اثر پر فروش و جدید در نمایشگاه کتاب
  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • نتیجه بررسی ادامه روند پرداخت طرح فجرانه به زودی اعلام می شود
  • «تاریخ تحلیلی پوستر انقلاب» بر اساس کتاب شهید آوینی بررسی شد
  • برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاههای کتابخوانی تمدید شد
  • تاریخ برده‌داری به زبان طنز
  • بررسی جامع کتاب آناتومی گری
  • کمرنگ‌شدن نشریات تخصصی نوجوانان از عوامل افت شعر نوجوانان است