Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-09@02:19:19 GMT

بن‌سلمان در نزديکی تخت پادشاهی

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۴۴۱۲۳۸

طبق اعلام رسانه‌هاي دولتي سعودي، ملک سلمان، پادشاه عربستان، با عزل رئيس ستاد کل ارتش و تعدادي از فرماندهان ارشد اين کشور، عملا دست به يک خانه‌تکاني گسترده در تشکيلات دفاعي و نظامي اين کشور زده است. ملک سلمان همچنين در حکم‌هايي جداگانه اقدام به تغيير فرماندهان نيروهاي هوايي و زميني و همچنين برخي مقامات عالي‌رتبه در وزارت کشور کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شرق، هرچند تاکنون به صورت رسمي هيچ دليل و توضيحي درباره اين تغييرات گسترده اعلام نشده است؛ اما موج تغييرات در حالي وزارت دفاع و وزارت کشور را فرامي‌گيرد که مداخله نظامي عربستان در يمن به پايان سومين سال خود نزديک مي‌شود. به‌همين‌خاطر برخي گمانه‌زني‌ها از ارتباط ميان عزل‌ها و بحران يمن حکايت دارد که طبق اعلام سازمان ملل، به بدترين بحران انساني جهان بدل شده است. عربستان سعودي در سال ٢٠١٥ ميلادي بعد از آن وارد جنگ يمن شد که حوثي‌ها کنترل صنعا، پايتخت اين کشور را به دست گرفتند.

با‌اين‌حال محجوب زويري، استاد سياست عرب، در گفت‌وگو با الجزيره، با اشاره به اينکه انتصاب‌هاي جديد به معناي تغيير استراتژي اين کشور در يمن نیست، دليل اصلي اين تغييرات را مناسبات سياسي داخلي عربستان مي‌داند. از نظر او، اين تغييرات نشانه قريب‌الوقوع‌بودن به‌پادشاهي‌رسيدن بن‌سلمان است. به نظر خانه‌تکاني در دستگاه دفاعي و ديگر وزارتخانه‌ها با هدف گماردن افراد معتمد او صورت مي‌گيرد تا زمينه براي به‌قدرت‌رسيدن او فراهم شود.

طبق اعلام خبرگزاري رسمي سعودي، با حکم ملک سلمان، فياض بن حامد‌الرويلي در سمت رئيس ستاد کل ارتش جايگزين ژنرال عبدالرحمن بن صالح‌البنیان شده است. اين در حالي است که البنيان به‌تازگی در مراسم افتتاح صنايع نظامي عربستان سعودي، يک شرکت دفاعي دولتي به سخنراني پرداخته بود. افتتاح اين شرکت نشان از تلاش‌هاي او براي اصلاح بخش دفاعي عربستان داشت و همين مسئله عزل او را بيش‌از‌پيش در هاله‌اي از ابهام قرار مي‌دهد. تئودور کاراسيک، مشاور ارشد مؤسسه «گلف استيت انلتيکس» در گفت‌وگو با «آسوشيتدپرس» اين تغييرات را نشانه‌اي از يک تحول نظامي در اين کشور دانسته است. از نظر اين تحليلگر، افتتاح شرکت «صنايع نظامي عربستان سعودي»، بخشي از اصلاحات بن‌سلمان براي ايجاد يک برنامه دفاعي بومي است. بن‌سلمان به‌عنوان وليعهد و در مقام وزير دفاع عربستان در ماه‌هاي اخير تلاش‌هاي گسترده‌اي را در راستای تمرکز قدرت در دستانش انجام داده است.

آشتي داخلي
علاوه‌بر‌اين در ساعات پاياني روز دوشنبه نيز انتصاب‌هاي جديدي در ديگر حوزه‌ها و وزارتخانه‌ها صورت گرفت که در مهم‌ترين آنها، تماضر الرماح به‌عنوان معاون وزير کار و توسعه اجتماعي انتخاب شد. با اين اوصاف، در ادامه گسترش آزادي‌هاي اجتماعي براي زنان، حالا يک زن در عربستان براي اولين‌بار به مقام معاوني وزارت مي‌رسد.

در يک انتصاب جالب ديگر نيز، شاهزاده ترکي بن طلال به‌عنوان معاون فرماندار استان اثير جنوبي گمارده شد. ترکي بن طلال، برادر شاهزاده وليد بن طلال، ميلياردر نام‌آشناي سعودي است که از مدتي پيش به همراه تعدادي از شاهزادگان، وزرا و سرمايه‌داران سعودي به دليل فساد در هتل ريز کارتون در بازداشت به سر مي‌برند.

زويري درباره انتصاب برادر وليد نيز بر اين باور است که عربستان با اين کار به دنبال ترميم چهره خود در داخل و خارج است. در واقع پادشاهي سعودي با اين اقدام سعي دارد نشان دهد که دستگيري وليد با انگيزه‌هاي شخصي نبوده و در راستاي مبارزه با فساد صورت گرفته است.

طبق گفته جيمز دورسي، پژوهشگر مطالعات بين‌الملل در دانشگاه راجا راتنام سنگاپور، اين تغييرات از‌جمله استفاده هرچه گسترده‌تر از زنان، ساختار دولت عربستان سعودي را تغيير داده است. البته از نظر او ساختار تصميم‌سازي در عربستان از اجماع جمعي به سمت حکومت فردي در حال تغيير است.

منبع: فرارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۴۱۲۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نزدیکی به ناتو در دستورکار کشورهای بی‌طرف اروپا

کشورهای اتریش، ایرلند، مالت و سوئیس که به عنوان کشورهای بی طرف معروف هستند با توجه به جنگ روسیه علیه اوکراین مایلند تبادلات منظم و تقویت مناسبات با ناتو را در دستورکار قرار دهند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه اتریشی "کوریر"، کشورهای اتریش، ایرلند، مالت و سوئیس با توجه به جنگ روسیه علیه اوکراین مایلند تبادلات منظم و فرصت شرکت در تمرینات اضافی با ناتو را داشته باشند.

به این ترتیب اتریش به همراه ایرلند، مالت و سوئیس خواهان تشدید تبادلات با ائتلاف نظامی ناتو هستند. روزنامه دی پرسه گزارش داد که این چهار کشور بی طرف نامه متناظری را در ماه دسامبر به این ائتلاف نظامی ارسال کردند. این روزنامه نوشت با توجه به جنگ روسیه در اوکراین، مشارکت با این ائتلاف از اهمیت فزاینده‌ای برای این کشورها برخوردار است.

در این نامه آمده است: وضعیت در این قاره به شدت بدتر شده و بی ثبات است. به همین دلیل است که ما اکنون می خواهیم همکاری با ناتو را تقویت کنیم. به خصوص وقتی صحبت از «ارزش‌های مشترک» می‌شود، اتریش، مالت، ایرلند و سوئیس «نزدیک‌ترین شرکای ناتو» هستند.

این نامه "non-paper" که در پایان سال گذشته به این ائتلاف نظامی ارسال شد حاوی پیشنهادات بسیار مشخصی در مورد چگونگی پیشرفت همکاری است. در این نامه آمده است: این کشورها WEP4 تمایل دارند تبادلات منظم داشته باشد و فرصتی برای شرکت در تمرینات اضافی داشته باشد. آنها همچنین خواهان دسترسی ممتاز به اسناد و اطلاعات ناتو "بر اساس اعتماد متقابل" و توافق نامه های امنیتی موجود، بر اساس گزارش ها هستند. WEP4 همچنین به طور خاص خواهان افزایش تبادل اطلاعات است.

وزارت خارجه اتریش همکاری WEP4 را با این ائتلاف نظامی این طور توضیح داد که بی طرفی به تنهایی امنیت ایجاد نمی کند، اما پیوستن به ناتو «البته موضوعی نیست».

حزب افراطی آزادی اتریش در دولت ائتلافی از این طرح دولت فدرال انتقاد کرد. فولکر رایفنبرگر، سخنگوی دفاعی این حزب FPÖ در یک برنامه تلویزیونی گفت: ÖVP و سبزها بیش از پیش بدون شرمندگی بر روی لغو بی طرفی اتریش کار می کنند. به گفته وی تمایل به تشدید همکاری ها، از جمله دسترسی به اسناد و اطلاعات ناتو، "نقض بی طرفی همیشگی و یک بازی خطرناک برای کشور ما" است.

اتریش از فوریه 1995 به عنوان بخشی از "مشارکت برای صلح" (PfP) با ناتو همکاری می کند. اتریش همچنین یکی از بزرگترین مشارکت کنندگان نیرو در ماموریت KFOR به رهبری ناتو در کوزوو است.

سودای هلند برای ریاست بر ناتو و نقش ترکیه

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • زمان بازگشت آنکل هودی و وایت فمیلی لو رفت؟!/ اخبارWWE
  • نگاه هند به جنوب خلیج فارس؛ نزدیکی به امارات، عربستان و عمان
  • نزدیکی به ناتو در دستورکار کشورهای بی‌طرف اروپا
  • بازی اتمی بن‌سلمان/ بازگشت ایران و عربستان به عصر تنش؟
  • اتحاد مثلث علیه منافع ایران/ بررسی تأثیرات توافق امنیتی میان آمریکا و عربستان بر روابط سعودی‌ها با ایران
  • مناظره آتشین آمریکایی‌ها و سعودی‌ها درباره ایران در شبکه اسرائیلی!
  • 2 مسابقه مهم برای رویداد پادشاهی رینگ در عربستان تایید شدند/ اخبار WWE
  • آیا عادی سازی روابط ریاض و تل آویو قریب الوقوع است؟
  • انفجار در خودرو کاروان گارد پادشاهی عربستان
  • گزینه‌های آمریکا در برابر بلندپروازی‌های اتمی عربستان