Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  سعید آراسته متخصص اورولوژی و عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا در خصوص سلامت تولید مثل و حفظ باروری مردان گفت: بررسی سلامت دستگاه تولید مثل مردان جهت حفظ باروری در سنین مختلف یعنی از کودکی تا بزرگسالی و خصوصا سنین باروری نیازمند بررسی و ارزیابی دقیق است و تمام اقداماتی که برای حفظ سلامتی انجام می‌دهیم جهت حفظ باروری نیز موثر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آراسته تشریح کرد: در دوران نوزادی، ارزیابی و معاینه دستگاه تناسلی توسط متخصص اطفال لازم است و در صورت غیر طبیعی بودن و وجود بیضه نزول نکرده، درمان مناسب در سن 6 تا 12 ماهگی توصیه می شود.

این متخصص اورولوژی و ناباروری مردان با اشاره به اینکه به طور فراوان در بین بیمارانی که جهت درمان ناباروری خود به مرکز درمان ابن سینا مراجعه می‌کنند مشاهده می شود یکی از علل اصلی ناباروری بیضه نزول نکرده است، گفت: اگر بیماران جهت شناسایی و درمان بیماری به موقع به مراکز درمانی مراجعه کنند با مشکل ناباروری مواجه نمی شوند.

وی افزود: در تمام طول مدت زندگی ممکن است فرد به بیماری های مختلفی دچار شود، مثلا در هنگام بلوغ هر ضایعه‌ای همچون التهاب بیضه‌ها و بیماری های عفونی مختلف که بیضه ها را درگیر کند، ممکن است مشکلاتی برای مردان ایجاد کند و بر روی عملکرد بیضه ها تاثیر منفی بگذارد.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ابن سینا همچنین با توجه به اهمیت ابتلا و درگیری بیضه ها، به انواع بیماری ها تصریح کرد: ابتلا به برخی بیماری ها همچون اوریون چنانچه در دوران بلوغ و پس از آن رخ دهد و باعث ایجاد التهاب در بیضه ها شود باید مورد بررسی و درمان قرار گیرد، چرا که ممکن است در عملکرد اسپرم سازی و باروری فرد اختلال ایجاد کند؛ هرچند لزوما ابتلا به این بیماری به خصوص اگر در سنین کودکی اتفاق بیفتد خطرناک و نگران کننده نیست.

آراسته با بیان اینکه بیماری های سیستمیک در بدن ممکن است اختلالاتی در عملکرد بیضه ها ایجاد کند، گفت: تومورهایی همچون لنفوم ممکن است اشکال عملکرد بیضه ها در اسپرم سازی ایجاد کند و به خصوص روش های مختلف درمان تومورها مانند شیمی درمانی و پرتودرمانی، می‌تواند بر روی کارکرد بیضه ها و اسپرم سازی آن و در نتیجه قدرت باروری اثرگذار باشند.

ضرورت حفظ سلامت باروری مردان در سنین نوجوانی

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ابن سینا با بیان اینکه در حال حاضر، حفظ باروری بیماران مبتلا به سرطان و بیماری های خاص در مرکز درمان ناباروری ابن سینا انجام می‌شود، تاکید کرد: بیماران باید قبل از شروع شیمی درمانی و پرتو درمانی حتما جهت حفظ سلول های زایشی خود به مراکز درمان ناباروری مراجعه کنند.

وی در ادامه ضمن اشاره به حفظ سلامت باروری مردان در سنین نوجوانی و دهه دوم زندگی یعنی 11 الی 19 سالگی افزود: ممکن است در این سنین پیچ خوردگی بیضه(تورشن) اتفاق بیفتد که عموما به صورت درد شدید و ناگهانی بیضه که اگر شب هنگام باشد باعث بیدار شدن فرد مبتلا می شود، خود را نشان می دهد و باید سریع در 6 ساعت اول درمان شود و لذا نیازمند ارزیابی سریع است و البته درمان آن به طور معمول از طریق یک جراحی کوچک صورت می پذیرد؛ در غیر این صورت ممکن است سبب اختلال در عملکرد اسپرم سازی فرد شود.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا، وارد شدن ضربات مختلف به بیضه ها در طول زندگی را از دیگر موارد قابل توجه دانست و تاکید کرد: به طور مثال افرادی که ورزش های رزمی بدون مراقبت مناسب انجام می دهند، ممکن است در معرض آسیب قرار گیرند و لذا باید از محافظ مناسب برای جلوگیری از وارد شدن ضربه به بیضه ها استفاده کنند.

آراسته در ادامه با اشاره به اینکه واریکوسل یکی از مشکلات شایع در باروری مردان است، تشریح کرد: این بیماری اهمیت بسیاری دارد و معمولا در سنین 15 تا 20 سالگی خود را نشان می دهد که ممکن است سبب مشکلات عملکرد بیضه خصوصا اسپرم سازی آن شود؛ البته در صورت لزوم، درمان به موقع آن بسیار کمک کننده خواهد بود؛ افرادی که سابقه ناباروری یا ابتلا به واریکوسل در خانواده نزدیک خود را دارند بهتر است توسط متخصص اورولوژی مورد ارزیابی قرار گیرند.

وی همچنین با مهم دانستن وجود مشکلات چند سیستمی و فراگیر در بدن و همچنین بیماری های مزمن و طولانی در مردان، گفت: این افراد باید به سرعت مورد بررسی قرار گیرند و اهمیت این بررسی از آن جهت است که اگر زودتر به آن توجه شود امکان درمان بیشتر است و با افزایش سن ممکن است احتمال ایجاد اشکالات باروری بیشتر شود؛ مثلا کسانی که سندروم هایی با پایه ژنتیکی و کروموزومی داشته باشند بهتر است در سنین 15 تا 20 سالگی ارزیابی شده و در صورت لزوم درمان مناسب برای آنها انجام شود.

آراسته در پایان با تاکید بر اهمیت شرایط محیط زندگی، شرایط شغلی و عادت های فردی در حفظ باروری مردان و بهداشت جنسی آنان تاکید کرد: اجتناب از کشیدن سیگار در هر سنی لازم است و بر روی آن بسیار تاکید می شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۴۱۶۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چالش‌های فراوان بیماران خاص و صعب العلاج در ایران/ وقتی مشکلات بیماران هموفیلی دیده نمی‌شود

 گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، توجه به بیماران خاص و صعب العلاج از جمله دغدغه‌های سال‌های گذشته تاکنون نظام سلامت بوده است، موضوعی که در ادوار مختلف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور به صورت جدی دنبال شده است، اما تا امروز اقدامات موثری در زمینه درمان بیماران خاص و صعب العلاج صورت نگرفته و در برخی از مناطق محروم کشور نیز بسیاری از بیماران خاص و صعب العلاج با مشکلات جدی درمانی رو به رو هستند.

بیماری‌های خاص چیست؟

در علم پزشکی تعریفی تحت عنوان بیماری خاص وجود ندارد. بیماری‌های خاص به شرایطی پزشکی گفته می‌شود که میزان شیوع آن در جامعه آماری بسیار کم بوده و برای درمان آنها باید شرایط ویژه‌ای فراهم گردد. در حقیقت، این نوع از بیماری‌ها درمان قطعی ندارند و فرد باید تا آخر عمر تحت حمایت‌های درمانی قرار بگیرد، به طور خلاصه انواع بیماری خاص ویژگی‌های مشترکی دارند که عبارتند از مزمن بودن، عدم درمان قطعی، سختی درمان، هزینه بالای درمان، نیاز به دارو، شیوع کم بیماری که شامل این موارد می‌شود.

مشکلات فراوان بیماران هموفیلی

احمد قویدل مشاور مدیرعامل کانون هموفیلی ایران در همین زمینه در گفت و گو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم‌و فناوری آنا با اشاره عدم دسترسی مناسب به دارویی در ادامه با اشاره به مشکلات بیماران هموفیلی در ایران گفت: یکی از مشکلاتی که بیماران هموفیلی با آن رو به رو هستند عدم دسترسی مناسب به دارو در مناطق محروم است و باید افراد بیمار برای تهیه دارو به مراکز شهرستان‌ها مراجعه کنند که این موضوع باعث بروز مشکلات زیادی شده است.

قویدل ادامه داد: از سوی دیگر روش‌های قدیمی درمان نیز سالهاست که منسوخ شده است روش‌های جدید جایگزین راه‌های درمانی گذشته شده است، باید توجه داشت که در روش‌های قدیمی فرد بیمار ممکن است در سنین نوجوانی و جوانی دچار معلولیت شود، اما در روش‌های درمانی جدید که به صورت دارویی و موسوم به پیشگیری است فرد می‌تواند مراحل درمانی بسیار مطمئن تری را پشت سر بگذارد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته و مشکلات بیماران هموفیلیوی با اشاره به اینکه سال گذشته سال خوبی برای بیماران هموفیلی از نظر دارویی نبود گفت: متأسفانه مسئولین سازمان غذا و دارو سال‌ها است با استفاده از سنگر تولید داخلی و بستن فهرست دارویی کشور، بیماران را از دارو‌های نوین بی بهره نگه داشتند. یکی از نتایج این نوع سیاستگذاری‌های انحصاری، همین بحران دارویی هموفیلی است که ماه‌ها است که گریبان بیماران هموفیلی را رها نکرده است. چند ماه است که بیماران به صورت‌های مختلف درد می‌کشند و به علت عدم امنیت دارویی زندگی آنها دچار اختلال شده است.

مشاور مدیرعامل کانون هموفیلی ایران تاکید کرد: بار‌ها با مسئولان مربوطه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی جلساتی داشتیم، اما متاسفانه اقدامات کافی برای بیماران هموفیلی صورت نگرفته است؛ متاسفانه در کشور برای بیماران هموفیلی تنوع دارویی وجود ندارد و این موضوع می‌تواند مشکل ساز شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگری یکی از مشکلات بیماران هموفیلی موضوع بازنشستگی است؛ اگر به صورت دقیق محاسبه کنیم فردی که مبتلا به بیماری هموفیلی است باید نسبت به یک فرد دیگر سریع‌تر بازنشسته شود و ما می‌خواهیم این موضوع توسط دولت ویژه دنبال شود.

نگاه ویژه بیمه سلامت به بیماران خاص و صعب العلاج

محمدمهدی ناصحی درباره پوشش اقلام دارویی جدید بیماران خاص و صعب‌العلاج گفت: در سال جاری، ۲۲۹۰ دارو تحت پوشش بیمه‌ای قرار دارند و تعداد دارو‌های تحت پوشش بیمه‌پایه برمبنای مصوبه شورای عالی بیمه افزایش یافته است.

وی گفت: دارو‌هایی که تحت پوشش بیمه‌ای قرارگرفته‌اند برای بیماری‌های دیابت، فشارخون و بیماری‌های روانی به خصوص اسکیزوفرنی کاربرد دارند.

وی با بیان اینکه ۵۹ دارو براساس مصوبه شورای عالی بیمه تحت پوشش قرار گرفته‌اند، اظهار کرد: دارو‌هایی که به سبد پوشش بیمه‌ای اضافه شده‌اند شاید به شکلی دیگر یا در دوز دیگری تحت پوشش بوده‌اند؛ بنابراین تمام مراکز خصوصی و دولتی عرضه‌کننده دارو، ۷۰ درصد از هزینه‌ها را پوشش می‌دهند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: افراد مشمول صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج علاوه بر پوشش ۷۰ درصدی بیمه، مشمول پوشش مازاد به میزان ۲۰ تا ۲۵ درصد می‌شوند. گاهی اوقات، پوشش مازاد بیماران مشمول صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج نیز تا ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

تلاش وزارت بهداشت به منظور برقراری پوشش کامل بیمه‌ای برای بیماران خاص و صعب‌العلاج

سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت گفت: تشکیل کمیته‌های علمی به منظور به روز رسانی برنامه‌های درمان و تدوین و ابلاغ بسته‌های جامع درمان برای کلیه گروه‌ها شامل خدمات درمانی، پیشگیری از عوارض بیماری و ارزیابی‌های دوره‌ای از جمله اقدامات صورت گرفته در زمینه توسعه خدمات درمانی است.

کریمی افزود: در زمینه دسترسی عادلانه بیماران به خدمات درمانی، توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز برای ارائه خدمت از طریق تکمیل و تجهیز مراکز مراقبت جامع هموفیلی شامل ویزیت پزشک، تزریق فرآورده‌های خونی و انعقادی، عرضه دارو‌های تخصصی، دندانپزشکی، توانبخشی و توسعه برنامه پروفیلاکسی در ۲۰ مرکز انجام شده است.

وی ادامه داد: تدوین و ابلاغ دستورالعمل حمایتی کمک به بیماران و تقبل هزینه‌های بستری مرتبط با بیماری در بخش‌های دولتی شامل کلیه خدمات ذکر شده در بسته حمایتی، حمایت از بیماران در خصوص تأمین پکیج ملزومات مصرفی تزریق فاکتور در منزل به ویژه برای پروفیلاکسی و ITI (درمان مهارکننده)، کمک به هزینه خدمات دندانپزشکی تخصصی و گا‌ها تحت بیهوشی در مراکز درمانی و دانشکده‌های دندانپزشکی برای بیماران هموفیلی و کمک به هزینه خدمات توانبخشی و فیزیوتراپی در بیماران هموفیلی با مشکلات مفصلی در راستای حفاظت مالی از بیماران صورت می‌گیرد.

کریمی درباره وضعیت مراکز جامع هموفیلی نیز گفت: مراکز جامع، در واقع شبکه مراکز درمانی بیماران هموفیلی است. این شبکه شامل چند مرکز قطب (ریفرال) و مراکز اقماری وابسته است. در حال حاضر ۲۰ مرکز درمانی هموفیلی داریم که خدمات مورد اشاره را به صورت کامل ارائه می‌کنند.

معاون درمان وزارت بهداشت همچنین افزود: با توجه به قانون بودجه و با همکاری سازمان بیمه سلامت در تلاشیم پوشش کامل بیمه‌ای برای بیماران خاص و صعب العلاج ایجاد کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بیماری ترانه علیدوستی چیست؟ / همه چیز درباره سندرم «درِس»
  • ورزش و کاهش وزن نخستین اقدام برای درمان کبد چرب
  • چالش‌های فراوان بیماران خاص و صعب العلاج در ایران/ وقتی مشکلات بیماران هموفیلی دیده نمی‌شود
  • چرا بدن درد می‌گیریم؟
  • چرا بدن‌درد می‌گیریم؟
  • یک سوم افراد جامعه ابتلا به مشکلات بی‌اختیاری ادرار را تجربه می‌کنند
  • علائم شایع کم کاری تیروئید را بشناسید
  • یک موضوع مهم درباره آلرژی که خیلی‌ها نمی‌دانند
  • ایران جزء ۱۰ کشور اول دنیا در درمان بیماری‌های اورولوژی
  • یک موضوع مهم درباره آلرژی که خیلی‌ها نمی‌دانند | در مواجهه با آلرژی برخی پزشکان، بیماران را دچار سوءتغذیه می‌کنند