Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - نقدينه - کامران ندري کارشناس اقتصادي مي گويد:« سياست هاي کوتاه مدت قادر به حل مشکلات ساختاري و بلند مدت اقتصاد ايران نيستند.»
به گزارش خبرگزاري آريا، کامران ندري، کارشناس اقتصادي و عضو هيات علمي دانشگاه امام صادق در گفت و گو با خبرآنلاين درباره تحولات اخير بازار ارز اظهارداشت:« بحراني هايي که بازار ارز و سکه و طلا را تهديد مي کند، ناشي از مشکلات ساختاري و درازمدتي است که در اقتصاد وجود دارد از اين رو نمي توان با سيات هاي کوتاه مدت، بر مشکلات بلند مدت غلبه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»وي با اشاره به اينکه به هم ريختگي بازار ارز ناشي از رشد بالاي نقدينگي و تهديدهاي بيروني عليه ايران است، گفت: «ناکارآمدي‌هايي که در داخل هست نيز مانع از آن مي شود که شرايط باثباتي در بازار ارز داشته باشيم.»
ندري با اشاره به بسته ابلاغي بانک مرکزي براي ايجاد آرامش در بازار ارز گفت:« اين بسته ، يک بسته دو هفته اي است و براي ايجاد آرامش در کوتاه مدت و ميان مدت شايد بتواند تاثيرگذار باشد اما بي ترديد در بلند مدت انتظار برگشت قيمت ها به رقم هاي بالاتر از رقم کنوني وجود دارد.»
وي با تاکيد بر اينکه بالا بودن متوسط نرخ سود بانکي در سه دهه گذشته يک مشکل ساختاري در کشور ست، ادامه داد:« بايد ديد ايراد چيست و کجاست ؟ نمي توان با بخشنامه سود سپرده بانکي را کاهش داد و انتظار به هم ريختگي در بازار ديگري را نيز نداشت. نرخ سود بانکي ايران در مقايسه با کشورهايي که اقتصاد رو به جلو دارند بالاست و اين بالا بودن نيز ريشه در بحراني ديگر در اقتصاد دارد.»
اين کارشناس اقتصادي با تاکيد بر اينکه بالا بودن نرخ رشد نقدينگي در ايران ، بحراني ساختاري را رقم زده است، اضافه کرد:«رشد بالاي نقدينگي مشکل بلند مدت اقتصاد ايران نلقي مي شود . با مسکن هاي موقتي که مانند مرهم عمل مي کنند نمي توان بر اين بحران غلبه کرد و در نتيجه وقتي ايراد اصلي شناسايي نمي شود، نمي توان انتظار داشت با دستکاري نرخ سود يا هر مولفه ديگر ، اقتصاد به آرامش برسد.»
او گفت:« تا کنون با نرخ هاي سود بالايي که بانک ها مي دانند نقدينگي به نوعي مهار شده بود اما در عمل نه بانک ها توان ادامه اين وضعيت را داشتند و نه اقتصاد کشش لازم را براي پرداخت سودهاي بالا داشت.»
استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق خاطرنشان کرد:«بي ترديد نقدينگي فزاينده اي که در اقتصاد وجود دارد به جايي حمله ور خواهد شد و ورود اين نقدينگي به بازار مسکن، ارز و سکه شرايطي ناگوار را براي هر بازار رقم خواهد زد.»
-->

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۴۲۱۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وعده دلار ۱۰۰ هزار تومانی محقق نشد

لطیفی با بیان اینکه در این شرایط نهادهای امنیتی و بانک مرکزی مصمم هستند تا تدابیری بیاندیشند که نرخ گذاری کانال‌های تلگرامی بر قیمت کالاها اثر گذار نباشد، تصریح کرد: سفته بازان بازار ارز برای اینکه اثرگذاری مخرب خود را در حوزه بازار ارز حفظ کنند با موج سواری بر حوادث و اتفاقات، پالس‌های منفی را به بازار غیر رسمی ارز مخابره می‌کنند که این موضوع بر زندگی و معیشت مردم آثار منفی دارد.

سید روح اله لطیفی، فعال اقتصادی و سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت در گفتگو با ایسنا بیان کرد: یکی از دلایل نوسان نرخ ارز در هفته‌های اخیر به عوامل سیاسی و خبرهای منفی شبکه‌های اجتماعی باز می‌گردد که در این زمینه کانال‌های تلگرامی در تلاش بودند تا با افزایش نوسانات بازار ارز و به چالش کشیدن این بازار سودهای هنگفتی را به دست بیاورند.

تلاش برای خنثی سازی اثر کانال‌های تلگرامی

وی با بیان اینکه در این شرایط نهادهای امنیتی و بانک مرکزی مصمم هستند تا تدابیری بیاندیشند که نرخ گذاری کانال‌های تلگرامی بر قیمت کالاها اثر گذار نباشد، تصریح کرد: سفته بازان بازار ارز برای اینکه اثرگذاری مخرب خود را در حوزه بازار ارز حفظ کنند با موج سواری بر حوادث و اتفاقات، پالس‌های منفی را به بازار غیر رسمی ارز مخابره می‌کنند که این موضوع بر زندگی و معیشت مردم آثار منفی دارد.

این تحلیلگر اقتصادی عنوان کرد:  با توجه به تحولات سیاسی ماه‌های اخیر، سفته بازان با ورود شوک‌های منفی سعی در ملتهب کردن بازار ارز داشتند و دارند تا از این طریق به سوءاستفاده شخصی بپردازند؛ اما بانک مرکزی به بازار ارز ورود کرد و توانست با مدیریت در زمان مناسب این بازار را کنترل کند. بانک مرکزی علاوه بر کنترل بازار ارز سعی کرد تا نیازهای واقعی ارزی مانند نیازهای وارداتی ماشین آلات، کالاهای اساسی، کالاهای کشاورزی و... را تامین کند. این رویداد به بازار پالس مثبت صادر کرد، در نتیجه بازار ارز آرام شد.

عدم جهش  ناگهانی ارز بعد از پاسخ موشکی ایران به صهیونیست‌ها

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: همچنین بعد از اینکه ایران پاسخ محکم به رژیم صهیونیستی داد و به این رژیم صهیونیستی حمله موشکی کرد، بعضی از رسانه‌ها و کانال‌های تلگرامی صحبت از افزایش نرخ ارز می‌کردند؛ اما در عمل مشاهده کردیم که نرخ ارز کاهش یافت. این موضوع نشان می‌دهد که بانک مرکزی با تدابیر ویژه ای که اندیشیده است، انتظارات تورمی و بازار ارز را به خوبی مدیریت کرد و قادر است تا نرخ ارز را به کانال‌های قبلی بازگرداند.

این تحلیلگر اقتصادی اضافه کرد: در آن زمان عده‌ای از نرخ دلار بالای ۱۰۰ هزار تومان صحبت می‌کردند و به دنبال افزایش نارضایتی بین مردم بودند، اما با تدبیر بانک مرکزی رشد نرخ ارز نه تنها متوقف شد، بلکه احتمال بازگشت نرخ ارز به کانال‌های قبلی تقویت شد و امیدواریم که نرخ ارز تا کریدور ۵۰ هزار تومان هم کاهش یابد.

وی اضافه کرد: همچنین امیدوار هستیم که بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب تامین نیازهای تولیدی کشور با نرخ ارز پایین‌تر و حمایتی محقق شود تا هم رشد تولید و هم افزایش کیفیت تولید را در کشور شاهد باشیم و در ادامه معیشت مردم نیز بهبود یابد.

دیگر خبرها

  • مانور عجیب روی کاهش نقدینگی
  • وعده دلار ۱۰۰ هزار تومانی محقق نشد
  • یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار تا پایان سال
  • دلیل کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر چیست؟ همتی پاسخ داد
  • همتی رئیس کل اسبق بانک مرکزی: کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر به دلیل تزریق است اما این روش جواب نمی دهد / دولت از مردم عذرخواهی کند
  • پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار / خریداران ارز بخوانند
  • کاهش نقدینگی و تورم با تمرکز بانک مرکزی در حوزه ریال
  • سکه های حراجی بانک مرکزی ناخالصی دارند؟
  • طعنه سنگین میرسلیم به وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی
  • طعنه سنگین میرسلیم به وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی