Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشگران گروه برنامه‌ریزی حمل‌ونقل دانشگاه تربیت مدرس طی تحقیقی مدل شبیه‌سازی ارزیابی راهکارهای عملیاتی شامل ارسال ناوگان خالی، پرش ایستگاهی و خط کوتاه‌گردش را برای بهبود عملکرد خطوط اتوبوس‌رانی در حمل‌ونقل همگانی طراحی کردند.

به گزارش ایسنا، افزایش کیفیت عملکرد خطوط حمل‌ونقل همگانی در کنار توسعه این سیستم‌ها می‌تواند سهم این شیوه حمل‌ونقل در جابجایی در شهرهای بزرگ را افزایش دهد و مشکلات متعدد ناشی از تراکم ترافیک وسایل نقلیه را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مصطفی قدسی، مجری طرح با بیان مقدمه فوق به تشریح اهداف پژوهش انجام شده پرداخت و گفت: هدف این پژوهش طراحی ابزاری است که بتوان با استفاده از آن راهکارهای عملیاتی گوناگون را که کیفیت عملکرد خطوط اتوبوسرانی را افزایش می‌دهد، مورد ارزیابی قرار دهد تا در نهایت با استفاده از این ابزار، راهکارهای بهینه را با توجه به شرایط مختلف یک خط بتوان تعیین کرد.

وی افزود: راهکارهای عملیاتی که در این مطالعه در نظر گرفته شده شامل ارسال ناوگان خالی، پرش ایستگاهی و خط کوتاه‌گردش است. این ابزار یک مدل شبیه‌سازی است که ورودی‌های آن تقاضای خط، شرایط هندسی و ویژگی‌های مربوط به اتوبوس بوده و خروجی‌های آن در قالب معیارهای عملکرد خط از جمله متوسط زمان‌سفر و متوسط زمان‌انتظار است.

قدسی خاطر نشان کرد: مدل پیشنهادی برای یک خط چرخشی فرضی مورد ارزیابی قرار گرفت و نتایج پیاده‌سازی راهکارهای عملیاتی نشان می‌دهد که راهکار خط کوتاه‌گردش با کاهش 22 درصد میانگین زمان‌سفر مسافران و کاهش 33 درصد میانگین زمان‌انتظار مسافران و همچنین راهکار ارسال ناوگان خالی با کاهش میانگین زمان‌سفر و زمان‌انتظار مسافران به ترتیب به مقدار 6 درصد و 9 درصد همراه است.

این پژوهش در قالب پایان‌نامه کارشناسی ارشد مصطفی قدسی با راهنمایی دکتر سیداحسان سیدابریشمی عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تربیت مدرس انجام شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۴۲۴۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشهد با کمبود ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس مواجه است

مدیرعامل سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری مشهد گفت: ۱۷۰۰ اتوبوس باید به ۲۷۰۰ اتوبوس برسد که بتواند کمبود ناوگان آنها را جبران کند.

محسن شریعتی با حضور در غرفه خبرگزاری ایمنا در دومین نمایشگاه حمل‌ونقل دانش بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در مجموعه شهرداری مشهد در حال حاضر ۱۷۷۰ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس در ۱۶۷ خط فعالیت می‌کنند و در ۳۷۰۰ جایگاه مسافر و ۱۷ پایانه اتوبوسی به مسافران ارائه خدمت می‌کنند.

وی با اشاره به مدل اتوبوس‌ها که ۱۲ متری و ۱۵ متری در سه‌محور و دو کابین هستند، افزود: انبوه اتوبوس‌های تندرو خطوط اصلی را خدمات می‌دهند، اما در بعضی خطوط که محدودیت‌هایی از جمله حاشیه شهر و تردد ماشین‌های سنگین وجود دارد که وسایل حمل‌ونقل دیگری مسافران را به پایانه‌ها و خطوط اصلی اتوبوس‌های تندرو منتقل می‌کنند.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد ادامه داد: به ازای هر اتوبوس به صورت استاندارد باید دو و نیم برابر راننده وجود داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: ۱۷۰۰ اتوبوس باید به ۲۷۰۰ اتوبوس برسد که کمبود ناوگان اتوبوس‌رانی برطرف شود.

شریعتی با اشاره به محدودیت‌های به وجود آمده در خصوص استفاده از رانندگان پایه یک، کمبود نیرو در کلان‌شهرها و هزینه خرید اتوبوس تصریح کرد: عمدتاً تمام پتانسیل منابع انسانی به کار گرفته نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری این نمایشگاه یک عامل مثمرثمر در انتقال تجربیات و به دست آوردن اطلاعات جدید است.

کد خبر 750109

دیگر خبرها

  • مشهد با کمبود ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس مواجه است
  • مغز انسان شبیه‌سازی شد
  • مغز انسان به شکلی بی‌نظیر شبیه‌سازی شد
  • ارزیابی مناطق متاثر از زمین لرزه سیرچ/ خسارتی گزارش نشد
  • راهکارهای بهبود فضای بالکن
  • جابه‌جایی ۲۳۵ هزار تن کالا با ناوگان حمل‌ونقل در خراسان شمالی
  • باز طراحی ۷ خیابان اصلی در قم
  • ارزیابی عملکرد دفاعی چلسی در فصل جاری توسط جو کول / زیرنویس فارسی
  • خدمت‌رسانی ناوگان اتوبوس‌رانی قم به ۱۰۰ هزار نفر در روز
  • هوش مصنوعی چگونه به معماران و طراحان کمک می‌کند؟