Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-05-05@03:40:23 GMT

پیوند سلول‌های بنیادی انسان به میمون‌ها

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۴۴۳۰۷۶

پیوند سلول‌های بنیادی انسان به میمون‌ها

گروهی از محققان عصب‌پژوه و جراحان دانشکده پزشکی "دانشگاه کالیفرنیا سن دیه‌گو"، با موفقیت "سلول‌های نیایاخته"(progenitor) عصبی انسان را به میمون‌های رزوس مبتلا به آسیب نخاعی پیوند زدند.

به گزارش صدای ایران، و به نقل از مدیکال‌اکسپرس، این پیوندها نه تنها دوام آوردند بلکه صدها هزار آکسون و سیناپس‌ انسانی بوجود آورد که به بهبود عملکرد دست‌های میمون‌ها منجر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



"مارک تازینسکی" (Mark Tuszynski)استاد عصب پژوه گفت: در حالی که در این تحقیقات از مدل‌های کوچک حیوانات استفاده شد، اما همچنان شک‌های بزرگی وجود داشتند. به عنوان مثال، ما کشف کردیم که روش‌های پیوند با جوندگان در نخستی‌های بزرگتر جواب نمی‌دهند.

"گریگور کورتین" (Gregoire Courtine)استاد و محقق مرکز علوم اعصاب و موسسه مغز ذهن، همچنین تحقیقاتی مبنی بر بازگرداندن عملکرد پس از آسیب نخاعی را دنبال می‌کند.

گریگور کورتین گفت: دکتر تازینسکی و همکارانش برای بدست آوردن این پیشرفت بر چندین مشکل متدولوژیکی خاص نخستی‌ها غلبه کردند.

رشد و تکثیر سلول‌های نیایاخته پیوند زده شده در آسیب‌های نخاعی با بسیاری از مشکلات بیولوژیکی روبرو است. محل آسیب با پروتئین‌های غلاف میلین(که برای ساختن غلاف عایق در اطراف بسیاری از الیاف عصب استفاده می‌شود) پر شده است اما فقدان فاکتورهای رشد مانند نوروتروفین‌ها، سبب بازتوزیع آکسون و سیناپس سلول‌های عصبی خواهند شد.

در تحقیقات پیشین تازینسکی ودیگران راه حل‌هایی پیدا شده است. اما در مطالعه جدید از سلول‌های نیایاخته عصبی انسانی در میمون‌های رزوس که زیست شناسی و فیزیولوژی آنها بسیار شبیه به انسان است، استفاده شد.

از آنجایی که سلول‌های نیایاخته عصبی انسان از نخاع جنین 8 هفته‌ای انسان استخراج شده بودند، دارای برنامه‌های فعال رشدی بودند که از استحکام آکسون قوی پشتیبانی می‌کردند.

محققان، دو هفته پس از آسیب اولیه، 20 میلیون سلول نیایاخته عصبی انسان را به نواحی آسیب دیده در میمون ها پیوند زدند.

این تحقیق در مرکز تحقیقات ملی نخستی‌ها کالیفرنیا در دانشگاه کالیفرنیا دیویس انجام شد. "مایکل بیتی" (Michael Beattie)، استاد و پژوهشگر مرکز تحقیقات مغز و نخاع دانشگاه سان فرانسیسکو گفت: این پروژه بسیار پیچیده، نشان دهنده ارزش تحقیقات مشترک در دانشگاه مجهز کالیفرنیا است.

محققان پس از چند ماه مطالعه متوجه شدند که میمون‌ها شروع به بازسازی جزئی حرکت در دست‌های آسیب دیده خود کرده‌اند.

منبع: صدای ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۴۳۰۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تا کنون حدود ۵۰ هزار پیوند کلیه در ایران انجام شده است/

محمد سنادی‌زاده متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری در گفتگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم وفناوری آنا، در رابطه با پیشرفت‌های علم پزشکی در حوزه پیوند کلیه اظهار کرد: بنده اولین پیوند کلیه را در ایران با همکاری تیم پیوند کلیه در سال ۱۳۴۷ در بیمارستان نمازی دانشگاه علوم پزشکی شیرازانجام داده‌ام.

وی ادامه داد: در آن سال‌ها امکانات پزشکی بسیار محدود بود، کلیه مصنوعی، آنتیژن‌های مخصوص HLL و دارو‌های جدیدی که الان در اختیار است را نداشتیم. پیشرفت علم و تجهیزات پزشکی اصلا قابل مقایسه با سال‍‌های گذشته نیست.

متخصص جراحی کلیه افزود: در گذشته سعی می‌شد کلیه را از افراد نزدیک به بیمار پیوند دهیم درحالی که اکنون روش پیوند و راه‌های دریافت کلیه تغییر کرده است. ما در بیمارستان نمازی از دو جسد کلیه گرفته و به دو بیمار که در انتظار دریافت کلیه بودند پیوند زدیم. یک بیمار حدود ۱۶ سال با همان کلیه زندگی کرده و علائم طبیعی داشت.

سنادی‌زاده گفت: حدود ۹ پیوند کلیه برای ۷ بیمار در بیمارستان نمازی شیراز و ۵۰ پیوند هم در بیمارستان شهدای تجریش تهران انجام داده‌ام.

وی به پیشرفت‌های پزشکی اشاره و مطرح کرد: خوشبختانه امکانات بسیار خوبی در اختیار جراحان پیوند کلیه قرار گرفته است. ایران جز اولین کشور‌هایی بود که جراحی پیوند کلیه را آغاز کرد. تا کنون حدود ۵۰ هزار پیوند کلیه در ایران انجام شده است که این آمار بسیار خوب نشان دهنده پیشرفت‌های کشورمان است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تا کنون حدود ۵۰ هزار پیوند کلیه در ایران انجام شده است/
  • 16 اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • تولید دارویی که از دیابت جلوگیری می‌کند
  • راه های افزایش گلبول های قرمز
  • ببینید | توهین جنجالی و نژادپرستانه یک جوان مقابل یک زن سیاهپوست در آمریکا: تقلید میمون!
  • در چه حالتی دایناسورها بار دیگر به چرخه حیات برمی‌گردند؟
  • آغاز برداشت گل گاوزبان اشکو در نکا
  • کسب رتبه نخست محقق پژوهشکده سرطان معتمد در جشنواره تحقیقات برتر «سلول درمانی و سلول های بنیادی»
  • کسب رتبه نخست محقق پژوهشکده سرطان معتمد در جشنواره تحقیقات برتر «سلول درمانی و سلول‌های بنیادی خونساز»
  • اعضای بیمار مرگ مغزی به ۶ نفر در مشهد اهدا شد