Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - بندرعباس - ايرنا - طرح توسعه فاز سوم بندر شهيد رجايي امروز چهارشنبه با حضور رئيس جمهوري اسلامي ايران در جنوب کشور کليد خورد تا اين بندر با پذيرش کشتي هاي اقيانوس پيماي 20 هزار کانتينري، همچنان موقعيت راهبردي خود را در منطقه و خاورميانه حفظ کند.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا، ظرفيت 100 ميليون تني تخليه و بارگيري کالا در بندر شهيد رجايي با تجهيزات پيشرفته و افزايش ظرفيت کانتينري اين بندر به 8 ميليون کانتينر در سال، بندر شهيد رجايي را در خليج فارس به يکي از بزرگترين بندرخاورميانه تبديل کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


برخورداري از موقعيت منحصر بفرد جغرافيايي در کريدور شمال - جنوب در خليج فارس و تنگه هرمز و اتصال به شبکه ريلي و جاده اي، بندرشهيد رجايي را به يکي از بنادر مهم جهان در منطقه تبديل کرده تا صاحبان کالاهاي تجاري، کوتاهترين مسير انتقال کالا را به منطقه آسياي مرکزي و خاورميانه انتخاب کنند.
عباس آخوندي در بهمن ماه سال جاري در آيين بهره برداري از 19 پروژه دريايي و بندري استان هرمزگان در بندر شهيد رجايي و بنادر تابعه آن، اظهارداشت: ظرفيت کانتينري بندر شهيد رجايي به يک و نيم برابر افزايش پيدا کرده است و پس از توافق برجام 104 ميليون يورو قرارداد بسته شد و 12 فقره جرثقيل با تکنولوژي جديد از آلمان وارد ايران شده که دو فقره آن نصب و دو فقره آن نيز در حال نصب است.
وزير راه و شهرسازي با اشاره به نصب کامل 12 دستگاه گنتري کرين در آينده نزديک، خاطرنشان کرد: تمام تجهيزات وارد بندر شده و در حال تجهيز کامل اين بندر هستيم.
وي تاکيد کرد: مساله اي که در بندر شهيد رجايي براي ما اهميت دارد بهره برداري کامل از اين سرمايه است و اطمينان از اين موضوع که نرخ بهره وري در وضعيت مناسبي قرار داشته باشد.
آخوندي افزود: از هر دو شرکت بتا و سينا که اپراتوري ترمينال يک و دو بندر شهيد رجايي را برعهده گرفته اند، خواسته ايم تا بتوانند شرکاي بين المللي داشته باشند و در جهت بهره برداري با نرخ بهره وري بالا و همچنين در جهت امکان بازاريابي براي بنادر ايران به کمک شرکاي بين المللي شان اقدام کنند.
وي تصريح کرد: مجموعه اين اقدامات سبب مي‌شود که حمل مستقيم از بنادر دنيا به سمت بنادر شمال خليج فارس افزايش پيدا کند و اولين خواسته ما از اپراتور‌ها و کساني که عمليات بهره برداري به آن‌ها واگذار شده اين است که بتوانند تا آنجا که ممکن است بهره برداري مستقيم را افزايش دهند و اين خواست مهم ما از اپراتور‌هاي بندر شهيد رجايي است.
وزير راه و شهرسازي بيان کرد: اميدواريم اپراتور‌هاي ترمينال يک و دو در سال آينده و در چنين موقعيتي نشان دهند که نرخ بهره برداري افزايش يافته و تخليه و بارگيري بنادر بهبود پيدا کرده و دوستاني که مدعي هستند بخش غيردولتي بهتر از دولتي عمل مي‌کند بتوانند اين موضوع را به اثبات برسانند.
آخوندي در پايان از اهميت توسعه فاز سه بندر شهيد رجايي خبر داد و گفت: اميدواريم فاز سه به زودي با طي مراحل مناقصه و سرمايه گذاري به سرانجام برسد تا اين بندر بتواند به جايگاه واقعي خود در منطقه دست پيدا کند.
طرح احداث يک مجتمع بندري در استان هرمزگان از مهمترين مصوبات شوراي عالي اقتصاد در سال هاي پاياني دهه 40 بود و قرارداد آن در سال 1349 با يک کنسرسيوم ايتاليايي منعقد و با آغاز عمليات اجرايي ساخت بزرگترين بندر تجاري ايران ، نخستين پايانه تخليه وبارگيري آن نيز در سال 63 به بهره برداري رسيد.
با اجراي توسعه توسعه فاز اول اين بندر در سال 81 و تکميل حوضچه هاي دوم و سوم آن و با احداث اسکله هاي 850 متري شرايط براي پهلوگيري کشتي هاي بزرگ با آبخور 17 متر فراهم شد و با ظرفيت سازي 3 ميليون کانتينر بندر شهيد رجايي نقش بي بديل خود را در منطقه آغاز کرد.
با بهره برداري از فاز اول بلافاصله عمليات اجرايي فاز دوم طرح توسعه اين بندر با ساخت 7 پست اسکله جديد به طول بيش از 2 هزار متر در يال هاي غربي و شرقي افزايش ظرفيت کانتينري آن ساليانه به 6 ميليون کانتينر در دستور کار سازمان بنادر و دريانوردي قرار گرفت.
مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي گفت: با اجراي توسعه فاز سوم بندر شهيد رجايي دولت 850 ميليارد تومان اعتبار براي تکميل زيرساخت ها و اسلکه هاي اين فاز اختصاص داده است.
محمد راستا افزود: با انجام سرمايه گذاري هاي مورد نياز در اين فاز در مجموع ميزان سرمايه گذاري دولتي و بخش خصوصي در اين فاز به 2 هزار ميليارد تومان افزايش خواهد يافت.
وي گفت: تهيه اسناد برگزاري فراخوان سرمايه گذاري داخلي و خارجي در دستور کار سازمان بنادر قرار گرفت اما در مرحله نخست تکميل زيرساخت هاي آن با استفاده از پيمانکارهاي داخلي و با مشارکت شرکت هاي خارجي آغاز مي شود.
معاون وزير راه وشهرسازي گفت: با تکميل اين فاز ظرفيت 6 ميليون کانتينري فاز دوم اين بندر به بيش از 8 ميليون کانتينر افزايش مي يابد و هم اکنون در حال تجهيز فاز دوم پايانه کانتينري اين بندر هستيم.
مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي اظهارداشت: نصب 12 چرثقيل گنتري کرين بزرگ کشتي به ساحل و 15 دستگاه چرثقيل دروازه اي محوطه کانتينري با 21ميليون يرور اعتبار توسط سازنده داخلي در دست اقدام است .
راستاد گفت: پيش بيني ما اين است که تا نيمه سال آينده تمام اين تجهيزات در بندر شهيد رجايي به بهره برداري کامل برسد.
وي اظهارداشت: 217 ميليون تن ظرفيت بنادر کشور است که در حدود 150 ميليون تن کالا در بنادر کشور تخليه و بارگيري شده به خصوص اين که در حوزه تخليه و بارگيري کانتينري رشد ما بيش از 16 درصد بوده است.
معاون وزير راه و شهرسازي يادآورشد: از ابتداي سال جاري تقريبا 150 ميليون تن کالاي نفتي نيز از بنادر تخصصي محموله هاي نفتي تخليه و بارگيري شده که مجموع آنها بيش از 300 ميليون تن حجم حمل و نقل دريايي بنادر ايران است.
با توجه به ضرورت توسعه اين بندر در جنوب کشور و اهميت رقابت آن با ساير بنادر جنوب خليج فارس طرح توسعه فاز سوم آن در دست اقدام قرار گرفت تا با ساخت 1500 متر اسلکه جديد و بيش از 50 هکتار محوطه کانتينري ظرفيت اين بندر از 6 به 8 ميليون کانتينر افزايش يابد و صبح امروز طرح توسعه فاز سوم اين بندر با حضور رئيس جمهوري اسلامي ايران کليد خورد.
توجه دولت تدبير و اميد به اهميت توسعه بندر شهيد رجايي نقطه آغازين روند پيشرفت بندر شهيد رجايي در بلند مدت در دستور کار سازمان بنادر و دريانوردي قرار گرفته تا اين بندر با احداث 5 حوضچه جديد و احداث 12 هزار متر اسکله در 39 پست در بازه زماني 2030 و در نهايت 2040 اين بندر با ظرفيت بيش از 20 ميليون کانتينر در سال بتواند در منطقه خاورميانه نقش آفريني کند.
ايجاد و راه اندازي شهر لجستيک، اجراي طرح جامع بندري، ساخت آزادراه شهيد رجايي، راه اندازي ترمينال ريلي - نفتي، ساخت ترمينال ريلي - مواد معدني و ساخت ترمينال مکانيزه غلات از مهم ترين برنامه هاي بندر شهيد رجايي در بلند مدت براي توسعه ترانزيت و لجستيک در منطقه است.
راه اندازي ترمينال کالاهاي سردخانه اي، ايجاد حوضچه هاي جديد عملياتي در غرب بندر، احداث ساختمان هاي خدمات ريلي در محوطه بندري و هوشمند سازي فرايند تخليه و بارگيري کالا و ترانزيت از مهم ترين برنامه هاي دولت در طرح توسعه اينده بندر شهيد رجايي است.
هم اکنون مساحت اين بندر به 2400 هکتار رسيده، مساحت محوطه باراندازهاي بيش از 220 هکتار است و وسعت انبارهاي مسقف بندر شهيد رجايي هم اکنون به بيش از 25 هکتار رسيده است.
وجود پايانه بزرگ کانتينري، پايانه کالاهاي متفرقه با 40 هکتار محوطه، پايانه غلات با 8.8 هکتار مساحت و سيلوهاي 100 هزار تني، پايانه هاي ريلي با 53 کيلومتر در محوطه بندر، پايانه نفتي با 9 اسکله و پايانه روغن نباتي به ظرفيت بيش از 350 هزار تن با مشارکت بخش خصوصي از مهمترين ويژگي هاي اين بندر بزرگ کانتينري ايران در خاورميانه است.
با لغو تحريم هاي ظالمانه و رفع محدوديت هاي تردد کشتي هاي بزرگ تجاري جهان به بنادر ايران، هم اکنون تردد بيش از 17 شرکت کشتيراني بزرگ جهان براي تخليه و بارگيري کالاهاي تجاري به بنادر ايران و بندرشهيد رجايي آغاز شده و انتظار مي رود در يک شرايط رقابتي بندرشهيد رجايي بتواند با بزرگترين بنادر منطقه همچنان جايگاه رقابتي خود را حفظ کند.
کاروان تدبير و اميد به رياست حجت الاسلام حسن روحاني رئيس جمهوري امروز چهارشنبه نهم اسفندماه مهمان مردم هرمزگان است و با حضور اعضاي هيات دولت در اين استان بسياري از مسايل و مشکلات اين استان حل وفصل مي شود.
در اين سفر 30 طرح مهم از جمله فولاد صبا، فاز سوم طرح توسعه بندر شهيد رجايي، پالايشگاه گاز گورزين قشم، طرح افزايش بنزين پالايشگاه نفت بندرعباس افتتاح مي شود.
اين دومين سفر حجت الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني به استان هرمزگان در سال جاري است و پيش از اين رييس جمهوري روزهاي نهم و دهم ارديبهشت ماه امسال به بندرعباس سفر کرد و مرحله اول پالايشگاه ستاره خليج فارس، صبا فولاد خليج فارس و چند طرح عمراني ديگر به بهره برداري رسيد.
گزارش از ايرج منصوري
اقتصام** 1108* 6075
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۴۳۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه

به گزارش خبرگزاری مهر، رویترز اعلام کرد که وزیر امور خارجه آمریکا قرار است طی سفری دو روز به عربستان با شرکت در نشست اقتصادی به میزبانی ریاض با شرکای منطقه‌ای خود درباره تحولات منطقه و آتش بس در غزه رایزنی کند.

وزارت خارجه آمریکا روز شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور در یک سفر دو روزه طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری به عربستان سعودی سفر خواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که قرار است وزیر امور خارجه آمریکا در سقر دو روزه قریب الوقوع به عربستان سعودی طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری با شرکت در نشستی با شرکای منطقه‌ای خود مسئله آتش بس در نوار غزه و مذاکرات بر سر آزادی اسرای اسرائیلی را از نزدیک رایزنی و بررسی کند.

پایگاه خبری النشره لبنان به نقل از خبرگزاری رویترز گزارش داد که در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است که «سفر آتی بلینکن به ریاض بر سر ارائه تضمین‌هایی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه تمرکز خواهد داشت.»

در این بیانیه تاکید شده است که «وزیر خارجه آمریکا در نشست ریاض درباره موضوعات اساسی منطقه از جمله تحولات منطقه و تلاش برای برقراری صلح و امنیت منطقه‌ای و تشکیل دولت مستقل فلسطینی با هدف تضمین امنیت اسرائیل با شرکای منطقه‌ای خود دیدار و رایزنی خواهد کرد.»

به گزارش رویترز بلینکن قرار است روز یکشنبه با سفر به عربستان سعودی با وزیران شواری همکاری خلیج فارس و همچنین در نشست اقتصادی به میزبانی ریاض دیدار و رایزنی کند.

گفتنی است که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در ابتدای این هفته به عربستان سعودی، اردن و سرزمین‌های اشغالی سفر خواهد کرد.

کد خبر 6090416

دیگر خبرها

  • بنادر هوشمند، راهی برای آینده روشن
  • ویدیو/ عملیات تنبیهی ایران علیه اسرائیل نقطه عطف استراتژیکی در منطقه خاورمیانه بود
  • کوبا مشتری کشتی‌های ایرانی شد
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • بهبود شاخص ایمنی عملیات بندری بنادر کشور/ افزایش ضریب ایمنی بندرانزلی
  • معاون فنی مهمترین گمرک کشور منصوب شد
  • اتصال دوباره واحد شماره ۲ بخاری نیروگاه شهید رجایی به شبکه سراسری
  • خطوط ریلی بندر شهید رجایی توسعه می‌ یابد
  • احیای منطقه اقتصادی جهان‌آباد بعد از ۱۴ سال/ بندر خشک در جهان‌آباد راه‌اندازی می‌شود
  •  تاکید بر افزایش همکاری‌های بنادر گلستان و بندر امیرآباد