Web Analytics Made Easy - Statcounter

استان خراسان شمالی به عنوان یکی از استان های دارای امکانات مناسب برای رشد اقتصادی در کشور مطرح است . اما با نگاه به شرایط موجود این برداشت به دست می آید که از این امکانات در جهت درست آن استفاده نشده و درنتیجه مشکلات فراوان اقتصادی برای مردم استان به وجود آمده است . تا این حد که این استان مستعد جزو استان های محروم کشور نام برده می شود .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  دانشجویان بیدار ، استان خراسان شمالی به عنوان یکی از استان های دارای امکانات مناسب برای رشد  اقتصادی در کشور مطرح است . اما با نگاه به شرایط موجود این برداشت به دست می آید که از این امکانات در جهت درست آن استفاده نشده و درنتیجه مشکلات فراوان اقتصادی برای مردم استان به وجود آمده است . تا این حد که این استان مستعد جزو استان های محروم کشور نام برده می شود . 

 

بیکاری به عناون یکی از معیارهای اساسی در حوزه اقتصادی مطرح است . می توان با بررسی این معیار شرایط استان را به نحوی مورد بررسی قرار داد . 

در خصوص مسئله بیکاری محمد رضاصالحی ، استاندار خراسان شمالی ضمن بیان کاهش نرخ بیکاری در استان گفت : برای تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب و قرار گرفتن خراسان شمالی در جمع 10 استان برتر تا سال 1404 لازم است تلاش های مضاعفی برای ارتقای شاخص ها ازجمله در زمینه اشتغال، کشاورزی و گردشگری انجام شود.

وی افزود : در حال حاضر نرخ بیکاری در استان 9.9 درصد و کمتر از میانگین کشوری است اما هدفگذاری ما رسیدن این نرخ به کمتر از 5 درصد در پایان دولت دوازدهم است که البته بدون حضور، مشارکت، همدلی و هم افزایی مردم و مسئولان امکان پذیر نیست.

 

حوزه کشاورزی ، پیشتاز در ایجاد شغل برای استان

 

استان خراسان شمالی با توجه به شرایط اقلیمی در سه حوزه کشاورزی ، گردشگری و صنعت می تواند برای خود رشد قابل توجهی را برنامه ریزی کند . هرچند در بین این سه حوزه بخش کشاورزی بسیار شرایط مهیا تری را دارا می باشد . هم اکنون سهم اشتغال استان در بخش کشاورزی 39.6 درصد، صنعت 24.3 درصد و خدمات 36.1 درصد است. 

از طرفی استان خراسان شمالی با داشتن حدود 40 هزار دانشجوی در حال تحصیل و حدود 95 هزار دانش آموخته ، نیروی انسانی مناسبی رابرای تحول اقتصادی دارا می باشد . 

 

اما مسئله این است که آیا این استان ظرفیت به کار گیری این حجم از دانشجو را دارد؟ با توجه به اینکه حوزه کشاورزی استان ظرفیت بالایی دارد آیا تعداد جذب دانشجو در استان تناسبی با این شرایط دارد ؟ آیا جذب دانشجو هدفمند صورت می پذیرد یا به شکل کاملا سلیقه ای ؟ با توجه به اینکه سهم اشتغال استان در بخش کشاورزی حدود 40 درصد است ، انتظار می رود در استان رشته های مرتبط با این بخش جذب دانشجوی بیشتری داشته باشند . این در حالی است که با نگاه به ظرفیت رشته های ورودی در دانشگاه ها ، عدم وجود برنامه دقیق حس می شود . 

 

37 درصد از دانشجویان ، بی انگیزه در ایجاد شغل 

 

اما درخصوص بکارگیری دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی ، مجتبی نجفی، معاون اشتغال  و کار آفرینی اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی تعداد دانش آموخته ها و دانشجویان در حال تحصیل در این استان را 100 هزار نفر ذکر کرد و افزود: از مجموع این تعداد 57 هزار و 244 نفر که شامل 57 درصد می شود فعال در بخش اقتصادی هستند اما مابقی که شامل 37 درصد است غیر فعال هستند.

وی اظهار کرد: از مجموع 57 هزار و 244 نفر نیز که جمعیت فعال محسوب می شوند 48 هزار و 328 نفر شاغل و هشت هزار و 907 نفر بیکار اما علاقه مند به کار اقتصادی هستند اما هم اکنون شغلی ندارند.

وی افزود: اما 37 درصد جمعیت غیر فعال در بین دانش آموخته ها و دانشجویان در حال تحصیل هیچ انگیزه ای برای ایجاد شغل و فعالیت در حوزه اقتصادی ندارند که این امر نگران کننده است.

 

این آمار شدیدا وجود یک مشکل اساسی در استان را تایید می کند. باید بررسی کرد که چرا 37 درصد دانشجویان هیچ انگیزه ای برای ایجاد شغل و فعالیت در حوزه اقتصادی ندارند ؟ آیا دلیل آن سطح علمی پایین  و  افزایش بدون پشتوانه دانشجو در استان نیست ؟ 

 

البته  در این زمینه مدیر کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت : در استان 95 هزار فارغ التحصیل دانشگاهی داریم که بین آن ها 45 درصد جمعیت غیر فعال وجود دارد و باید آن ها را با برگزاری رویدادهایی پر هیجان که در آن فکرهای نو نهفته است تقویت کرده و فعال کنیم.

 

مشکلات اساسی در جذب دانشجو

 

در نتیجه می توان عدم تناسب تعداد دانشجو ورودی به استان با ظرفیت واقعی ، عدم تناسب رشته های دانشگاهی با شرایط استان و سطح علمی پایین دانشگاه ها را جزو اصلی ترین عواملی شمرد که شرایط بازار کار برای دانشجویان را بسیار دشوار کرده است .

 

با توجه به این شرایط پیدا کردن شغل یکی از اصلی ترین دغدغه های دانشجویان و فارغ التحصیلان خراسان شمالی است . متاسفانه این ناامیدی روزانه در بین دانشجویان بیشتر رسوخ کرده و علاوه بر کاهش انگیزه دانشجویان برای تحصیل ، عواملی چون استرس ، اعتیاد و فساد های اخلاقی را رو به افزایش گذاشته است . 

 

هرچند نباید فراموش کرد که دولت به تنهایی پتانسیل ایجاد شغل برای این حجم عظیم دانشجو را نداشته و این همت خود دانشجویان و فارغ التحصیلان را می طلبد تا برای آینده خود به سمت اقداماتی چون کارآفرینی روی بیاورند . در همین راستا نیز علوم دینی ما همواره گام برداشتن در جهت مزدگیری را مورد نکوهش قرار داده  و از طرفی حرکت به سمت  کارآفرینی و ایستادن روی پای خود را مورد تاکید قرار داده است .

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۴۳۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معضل بیکاری به سراغ اقتصاد آلمان آمد

«موسسه اقتصادی آلمان» از رشد بیکاری در این کشور به بالاترین رقم در یک دهه اخیر خبر داد.

به گزارش مشرق، ضعف اقتصادی آلمان بالاخره به بازار کار این کشور آسیب زد به‌طوریکه پیش‌بینی می‌شود تعداد کارگران بیکار به بالاترین رقم در حدود یک دهه گذشته برسد؛ این را مطالعات «موسسه اقتصادی آلمان» اعلام کرده است.

بر اساس این مطالعاتی که امروز منتشر می‌شود، بیکاری در این کشور به طور متوسط به کمی کمتر از ۲.۸ میلیون نفر افزایش خواهد یافت که بالاترین رقم از سال ۲۰۱۵ به شمار می‌رود.

کارشناس بازار کار موسسه اقتصادی آلمان، هالگر شیفر می‌گوید، با وجود رکود پارسال، بازار کار آلمان تقریبا ثبات داشت اما امسال برلین دارد پی‌آمدهای بحران اقتصادی را با قوت بیشتری احساس می‌کند.

در سال ۲۰۰۵ هم بیکاری در آلمان به ۴.۹ میلیون نفر رسیده بود که به آلمان «مرد بیمار اروپا» می‌گفتند.

بر اساس پیش‌بینی این موسسه، نرخ بیکاری آلمان در سال جاری میلادی به ۶ درصد افزایش می‌یابد.

منبع: فارس

دیگر خبرها

  • رشد ۴۲ درصدی بارش‌ها در خراسان شمالی نسبت به سال گذشته
  • جشن فارغ‌التحصیلی به سبک دانشجویان عراقی + فیلم
  • تجمع جامعه دانشگاهی مشهد در محکومیت برخورد با حامیان فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا 
  • صدور ۴۹۴۰ شناسه یکتا برای پروانه کسب‌های کاغذی در خراسان شمالی
  • آبراهه‌های چند صدساله خراسان‌شمالی تشنه برف و باران
  • آسفالت ۴۰۰ هزار متر مربع معابر روستا‌های خراسان شمالی
  • آسفالت ۴۰۰هزار مترمربع معابر روستا‌های خراسان شمالی
  • فقط ۴۵۰۰ صنف خراسان شمالی شناسه یکتا دارد
  • مردم خراسان رضوی سال گذشته ۱۳۶ میلیون کیلووات برق بیشتری مصرف کردند
  • معضل بیکاری به سراغ اقتصاد آلمان آمد