Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-27@09:40:46 GMT

گشتی در دره ستارگان قشم +عکس

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۴۴۳۹۹۰

پس از تنگه چاهکوه، دره ستارگان را باید یکی از دیدنی های قشم دانست که نمایشگاهی از تندیس های مرتفع و ستون های تراشیده با فرم هایی بدیع به شمار می رود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبر ایرانی، روستایی به نام برکه خلف در ۵ کیلومتری ساحل جنوبی جزیره نیز قرار دارد که با تندیس های غول پیکر طبیعی، مناظر زیبایی را خلق کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مخروط های نوک تیز، ستون ها و ستونک های فرسایشی، آرک ها و جشنواره های دیواره های نواری از جنس ماسه در این مکان به چشم می خورند.


برای رفتن به دره ستارگان، از قشم به سمت ساحل جنوبی حرکت کنید تا به روستای برکه خلف (۱۵کیلومتری قشم) برسید. دره ستاره ها در شمال این روستا و در فاصله ۵ کیلومتری آن قرار دارد. مسیر تا روستا آسفالت است و از آنجا تا دره ستاره ها مسیر خاکی به طول تقریبی ۵۰۰ متر برآورد می شود. 

دره ستاره ها در شمال روستای برکه خلف و در فاصله ۵ کیلومتری آن قرار دارد

 
در این منطقه، سوراخ های بزرگ و کوچکی در دیواره ها مشاهده گردد. آن ها به گونه ای جلوه می کنند که گویی موجودات افسانه ای در آنجا قرار دارد. مردم منطقه به این اقلیم، استار اوتیده می گویند و بر این باور هستند که اینجا، محل برخورد ستاره ای از آسمان به زمین بوده که باعث خلق چنین مناظر دیدنی در قشم شده است.

در گوشه و کنار ستون ها و دره ستاره ها، راه هاى تنگ، باریک و گاه پهن و وسیعی به چشم می خورد که با نظم خاص خود گردشگر را مبهوت خود می کند. 

دره ستاره ها دارای قدمتی در حدود دو میلیون سال می باشد

 
این دره تماشایی که در شمال روستای خلف قرار گرفته، دارای قدمتی در حدود دو میلیون سال مربوط به دوره زمین شناسى سنوزوئیک بوده و بر اثر فرسایش، به چنین شاهکاری بدل گشته است.

منظره های این دره آنقدر تماشایی و جالب بود که جزء آثار طبیعی در سازمان یونسکو به ثبت رسید.

بابد توجه داشت که دره ستارگان در واقع بخشی فرسایش یافته بر اثر آب‌های سطحی، رگبارهای فصلی و تندبادها است. قسمت هایی از جنس زمین سخت تر بوده در برابر فرسایش مقاومت بیشتری داشته و بخش های سست و ضعیف تر، در مقابل عوامل فرسایشی به سرعت واکنش نشان داده و از بین رفته اند. دو جنس متفاوت در دیواره های دره ستاره وجود دارد، لایه ای ضخیم و لایه ای نازک. 

دره ستارگان در واقع بخشی فرسایش یافته بر اثر آب‌های سطحی، رگبارهای فصلی و تندبادها است

 
علاوه بر موارد گفته شده ،لایه ضخیم با جنسی نرم و طیف رنگی از کرم تا خاکستری روشن در زیر لایه نازک که به نسبت سخت و دارای طیف رنگی سفید تا خاکستری تیره است، قرار دارد. لایه زیرین (لایه ضخیم) سست و در برابر فرسایش سریع تخریب می شود ولی لایه نازک رویی مقاوم است و مثل یک سپر از لایه زیرین محافظت می کند. سختی و مقاومت این لایه به خاطر وجود نوعی سیمان طبیعی(آهکی) در ترکیبات خاک این لایه است.

اگر قسمتی از لایه روی از بین برود و یا شکافی داشته باشد، لایه زیرین به سرعت فرسایش یافته و دره های کوچک و شکاف های مختلف به وجود می آید. 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۴۳۹۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حزباوی در تیم منتخب هفته لیگ قطر

مدافع ایرانی السد در تیم منتخب هفته بیست و یکم لیگ ستارگان قطر قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، هفته بیست و یکم لیگ ستارگان قطر با انجام شش بازی به پایان رسید و در حساس ترین بازی السد صدرنشین مهمان الشمال بود. این بازی که تقابل امید ابراهیمی در الشمال با محمد امین حزباوی در السد بود با پیروزی تیم حزباوی به پایان رسید.

السد برای قهرمان در فصل جاری لیگ ستارگان قطر به پیروزی در این بازی نیاز داشت و در نهایت هم توانست با چهار گل پیروز شود و قهرمانی خود را یک هفته قبل از پایان لیگ قطعی کند.

محمد امین حزباوی مدافع ایرانی السد در این بازی در ترکیب تیمش به میدان رفت و عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داد. او یک گل به ثمر رساند که VAR آن را مردود اعلام کرد.

حزباوی در تیم منتخب هفته بیست‌ویکم لیگ ستارگان قطر که توسط روزنامه استاد الدوحه انتخاب شد قرار گرفت.

این بازیکن ایرانی که در نخستین فصل حضورش در السد در بیشتر بازی های در ترکیب اصلی به میدان رفت و توانست نمایش خوبی در قهرمانی تیمش از خود نشان دهد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • عکاسی از انبوه عنکبوت‌ها روی مریخ
  • (عکس) سلفی ستاره ایرانی با بلاگر مشهور ژاپنی
  • اسکن محوطه کمرزرین اصفهان انجام شد/ تلاش برای آغاز فصل دوم کاوش
  • دستگیری تنها چهار متخلف در آزمون دیروز
  • دستگیری تنها چهار نفر متخلف در آزمون دیروز
  • نخستین قهرمانی ستاره تیم ملی ایران با باشگاه قطری + عکس
  • حزباوی در تیم منتخب هفته لیگ قطر
  • مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر + فیلم
  • حزباوی جلوی چشم ابراهیمی جشن می‌گیرد
  • اگر فضا پر از ستاره است پس چرا اینقدر تاریک است؟!