Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: برخی اعضای هیات علمی علاوه‌ بر دانشگاه آزاد در جای دیگر نیز استخدام هستند و تدریس می‌کنند با این وضعیت نمی‌توان تعداد بیکاران فارغ‌التحصیل را به کارگیری کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر رهبر در گردهمایی معاونین فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در جمع خبرنگاران، درباره اولویت‌های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: محیط دانشگاه فرهنگی است اگر ما نتوانیم در این محیط فرهنگ را که به اعتقادات، باورها و امید در بین دانشجویان برمی‌گردد اصلاح کنیم تمام تلاش‌مان به هدر می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: آنچه که باید امروز برنامه‌ریزی کنیم این است که برای دانشجو خودباوری، اعتقاد دینی و دین جهت‌دار به سمت حل مشکل مردم و خدمت به مردم طراحی و برنامه‌ریزی کنیم.

دانشگاه موظف به تقویت خودباوری دانشجویان است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: مجموعه فرهنگی دانشگاه موظف است که بتواند این باورها، خودباوری، توانستن و استقلال را در دانشجو تقویت کند تا با علم و آموزشی که دانشجو می‌بیند بتواند تحول جدی در کشور رقم بزند.

رهبر درباره تغییر وضعیت استادان در برخی واحدهای دانشگاه آزاد که موجب اعتراضاتی شده است، بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی حدود 30 هزار نفر هیات علمی مستقل دارد تعدادی از اعضای هیات علمی در سالیان گذشته به صورت نیمه وقت با دانشگاه آزاد همکاری می‌کردند و تعدادی نیز به صورت حق‌التدریسی در این دانشگاه حضور پیدا می‌کردند. اما دانشگاه آزاد شرایط 20 سال گذشته را ندارد.

به گفته رهبر 20 سال پیش اعضای هیات علمی وابسته به دانشگاه آزاد اندک بود و مجموعه ناچار بود از توان استادان سایر دانشگاه‌ها استفاده کند و عضو هیات علمی حق‌التدریس جذب نماید.

تصمیم دانشگاه آزاد برای اصلاح ساختار وضعیت استادان

وی اضافه کرد:‌ در حال حاضر با توجه به روند کاهش دانشجویان و تعداد اعضای هیات علمی مستقل دانشگاه تصمیم گرفته‌ایم اصلاح ساختار در وضعیت استادان انجام دهیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این اصلاح ساختار با چند هدف انجام می‌گیرد، تصریح کرد:‌ هدف اول از این کار این است که موظفی اعضای هیات علمی خودمان را پر کنیم اکنون در بسیاری از واحدها موظفی استاد تکمیل نمی‌شود وقتی حقوق می‌دهیم و موظفی تکمیل نمی‌شود بنده به عنوان رئیس مجموعه وظیفه دارم برای مدیریت هزینه اصلاحات ساختاری انجام دهم.

رهبر تاکید کرد: تعدادی از اعضای هیات علمی نیمه‌وقت هستند که در دانشگاه آزاد در واحدی تمام وقت و در واحد دیگر نیمه وقت حضور دارند چگونه می‌شود استادی هم تمام وقت هم نیمه وقت و در مراکز دیگر نیز حق‌التدریس باشد.

فرهاد رهبر با بیان اینکه تعداد قابل توجهی از اساتید هستند که در دانشگاه دولتی به صورت تمام وقت و در آزاد نیز به صورت تمام وقت تدریس می‌کنند، بیان کرد: این باعث افت کیفیت آموزشی می‌شود و از نظر بنده معنا ندارد.

وی عنوان کرد: در گذشته عضو هیات علمی اگر می‌خواست در دانشگاه دولتی به دانشگاه دولتی دیگر تدریس کند باید در دانشگاه خودش موظفی‌اش را پر کرده باشد و سپس می‌توانست در دانشگاه دیگر حق‌التدریس شود.

نظام آموزشی عالی ما دچار در هم ریختگی شده است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه امروز نظام آموزشی عالی ما دچار در هم ریختگی شده است، بیان کرد: حدود 20 هزار فارغ‌التحصیل دکتری بیکار و 47 هزار نفر نزدیک به فراغت از تحصیل داریم اگر این استادان که در دو دانشگاه استخدام شده‌اند را تدبیر نکنیم چگونه انتظار است که این 20 هزار نفر را به کار بگیریم.

رهبر تاکید کرد: تمام کسانی که بدون مجوز دانشگاه مبدأ خود در دانشگاه آزاد فعالیت کرده‌اند، همه حقوقی که در آن مدت دریافت کرده‌اند را باید طبق قانون به خزانه برگردانند.

وی با بیان اینکه نباید تحت لوای نام و جایگاه قانون دور زده شود، اظهار کرد: قانون باید به طور برابر برای همه انجام شود شأن استاد نیست که بخواهد با هوچی‌گری جلوی اجرای قانون را بگیرد.

وی تغییر وضعیت اساتید را اصلاح ساختار عنوان کرد و گفت: موضوع لغو قرارداد نیست، هیات علمی اگر از مبدأ اجازه گرفته باشد می‌تواند به صورت حق‌التدریس موظفی‌اش را در دانشگاه آزاد پر کند و اگر اجازه نگرفته باشد، ما هم اجازه استخدام مجدد نداریم. در هیچ کجای کشور و دنیا هم این چنین عمل نمی‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه برخی از این اساتید حتی از نمایندگان مجلس و وزرای سابق بودند، تصریح کرد: ما به همه اعلام کردیم که هیچ تفاوتی قائل نمی‌شویم و قانون را در راستای نظم بخشیدن به فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی اجرا خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه برخی استادان بیش از 20 راهنمای پایان‌نامه دکتری هستند، افزود: نمی‌توان جوان را منتظر گذاشت به دلیل اینکه یک استاد 20 پایان‌نامه برداشته است.

متوسط شهریه دانشگاه آزاد؛ حدود 3 تا 4 میلیون در سال

رهبر درباره افزایش شهریه گفت: طبق روال گذشته شهریه ثابت کسانی که ورودی سال‌های قبل بوده‌اند تغییر نمی‌کند و شهریه متغیر نیز متناسب با نرخ تورم تغییر خواهد کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در بسیاری از واحدهای دانشگاه بیش از صد در صد مبلغ شهریه حقوق و دستمزد پرداخت می‌شود، گفت: به صورت متوسط در کل دانشگاه آزاد بیش از 90 درصد شهریه حقوق و دستمزد پرداخت می‌شود و افزایش شهریه یک منطق اقتصادی است.

وی با اشاره به اینکه قیمت تمام شده هزینه فراغت از تحصیل دانشجو، در دانشگاه آزاد به مراتب از دانشگاه دولتی کمتر است، بیان کرد:‌ در دانشگاه‌های دولتی 8 هزار میلیارد تومان بودجه آموزش عالی برای 500 هزار دانشجو در نظر گرفته شده که سالانه حدود 16 میلیون تومان برای هر دانشجو است. اما متوسط شهریه دانشگاه آزاد حدود 3 تا 4 میلیون در سال است.

به گفته رهبر دانشگاه آزاد هر آنچه را که از دانشجو دریافت می‌کند صرف هزینه‌های جاری دانشجویان خواهد کرد.

سهم دانشگاه آزاد از صندوق رفاه دانشجویی بسیار کمتر از دانشگاه‌های دولتی است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه اگر بناست شهریه از دانشجو دریافت نشود دولت باید کمک کند، بیان کرد: سهم دانشگاه آزاد با یک و نیم میلیون دانشجو از صندوق رفاه دانشجویی بسیار کمتر از دانشگاه‌های دولتی است. البته تدابیری اندیشیده‌ایم که صندوق رفاه مستقل در دانشگاه آزاد راه‌اندازی کنیم.

وی درباره اخراج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی نیز اظهار کرد: هیچ استادی اخراج نشده است و به استادان اعلام کرده‌ایم به صورت غیر قانونی در دو جا مستخدم هستیم و می‌توانید دانشگاه دیگر را رها کنید و در دانشگاه آزاد استخدام شوید.

به گفته رهبر شیوه همکاری با استاد تغییر کرده است و این تعبیر که استاد می‌گوید اخراج شده‌ام، درست نیست.

وی ادامه داد: حتی کارگران هم که از جایی بازنشسته می‌شوند اگر بخواهند جای دیگر به کار گرفته شوند سازمان تامین اجتماعی این اجازه را نمی‌دهد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه کرسی‌های کار در کشور محدود است، اظهار کرد: اگر یک نفر بخواهد دو یا چند کرسی را اشغال کند اشتغال‌زایی صورت نمی‌گیرد.

افت کیفیت آموزشی با تدریس بیش از موظفی استادان

رهبر با تاکید بر اینکه اگر استاد بیش از موظفی خود تدریس کند کیفیت آموزشی پایین خواهد آمد، بیان کرد: استاد برای هر ساعت کلاس باید دو ساعت مطالعه و برای راهنمایی هر پایان‌نامه باید 60 ساعت مطالعه داشته باشد اگر استادان می‌توانند با این کیفیت عمل کنند شب‌ها هم بیایند تدریس کنند و این گونه هوچی‌گری و تعابیر در شان اساتید نیست.

وی در پایان گفت: باید یک بنگاه اقتصادی را مدیریت کنیم از مردم پول دریافت کرده‌ایم و اگر نتوانیم از صلاح دانشگاه که صلاح مردم است دفاع کنیم یعنی منابع آنها را هدر داده‌ایم.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۴۵۱۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داوری ۱۱۵ ایده در رویداد آموزشی «بوت کمپ» دانشگاه آزاد قم

مریم خوش‌سخن‌مظفر، رئیس مرکز رشد واحد‌های فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم با بیان اینکه «بوت کمپ» آموزشی در دو بخش دانش‌آموزی و دانشجویی در این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: هدف از برگزاری این رویداد شناخت استعداد‌ها در حوزه بازی‌سازی، انتقال تجربیات بین مربیان این حوزه و صاحبان ایده و آشنایی فناوران با مباحث کسب‌وکار بوده و دانشگاه آزاد اسلامی در برگزاری این رویداد با پارک علم و فناوری و صندوق پژوهش و فناوری کریمه همکاری داشت.

وی افزود: در برگزاری این دوره آموزشی از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، حوزه‌های علمیه و مؤسسات متعدد و تعدادی از معلمان و افرادی به‌صورت آزاد پذیرش شدند. در این رویداد حدود ۱۱۵ ایده داوری شدند و در داوری اولیه تعدادی از این ایده‌ها که دارای نمونه اولیه بودند یا یک ایده جالبی برای بازی‌سازی داشتند، انتخاب و به دوره‌های آموزشی بوت کمپ راه یافتند.

رئیس مرکز رشد واحد‌های فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم «بوت کمپ» برگزار شده در این دوره را با محور آموزش در حوزه بازی‌سازی به همراه پرسش و پاسخ معرفی کرد و ادامه داد: در برگزاری این رویداد کارگاه‌های شناخت بازی برگزار و از حضور استادان مختلف در حوزه‌های مختلف بازی‌سازی استفاده شد. در بخش دیگر بوت کمپ، فناوران و ایده پردازان به معرفی بازی‌های خودشان پرداختند و توسط داوردان ارزیابی شدند.

خوش‌سخن‌مظفر با بیان اینکه دومین روز از برگزاری «بوت کمپ» به مباحث کسب‌وکار، تیم سازی، نحوه کار تیمی و چگونگی ارائه دادن ایده و راه‌های موفقیت کسب‌وکار اختصاص داشت، گفت: برگزیدگان دو حوزه دانش‌آموزی و دانشجویی در مراسم اختتامیه رویداد گیم تایم معرفی و از آنها قدردانی خواهد شد.

وی مطرح کرد:‌ دانشگاه آزاد اسلامی چند سالی است که رویکرد خود را به سمت کارآفرینی تغییر داده و تلاش می‌کند از طریق مرکز رشد واحد‌های فناور رویداد‌های حوزه‌های تخصصی را برگزار کند در همین راستا از آبان ماه ۱۴۰۲ رویداد «گیم تایم» در حوزه بازی‌سازی آغاز به کارکرد. بوت کمپ‌ها یک دوره آموزشی فشرده و مهارتی هستند که فرد با شرکت در آن دوره آموزشی با حضور در فرایند‌های منظم هر روزه می‌تواند دانش کاربردی خود را به‌صورت مشخص و تخصصی افزایش دهد و بعد به‌صورت کاملاً حرفه‌ای وارد حوزه مورد نظر بشود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تجهیزات دفاعی ایران هم‌سطح کشور‌های پیشگام در حوزه جنگ‌افزارسازی است
  • نخبه‌پروری در مدارس سما ضروری است
  • تشکیل کارگروه دانش‌آموزان نخبه‌پرور در مدارس سما ضروری است
  • تشکیل کارگروه دانش‌آموزان نخبه پرور در مدارس سما ضروری است
  • فیلم| ساماندهی عرصه‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه آزاد
  • تصویب رشته‌های جدید دانشگاه آزاد نی‌ریز در مقطع دکتری
  • داوری ۱۱۵ ایده در رویداد آموزشی «بوت کمپ» دانشگاه آزاد قم
  • جذب ۵۰ عضو هیات علمی در دانشگاه شاهد / برخورد با استادی که شکایت دانشجویی داشت
  • دانشگاه آزاد خمینی‌شهر سهم بسزایی در تربیت روانشناس دارد
  • معلم اساسی‌ترین عامل تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت است