Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا، جلسه قرآن احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی، روز گذشته 8 اسفند‌ماه از ساعت 17 تا 20:30، با حضور قرآن‌آموزانی از شهرها و استان‌های مختلف کشور و قاریان ممتاز در فرهنگسرای قرآن واقع در خیابان قزوین، نرسیده به میدان شمشیری، نبش خیابان شهید کاظمی برگزار شد.

در ابتدا، اعضای جلسه به تلاوت قرآن کریم پرداختند و احمد ابوالقاسمی به بیان نکاتی درباره تلاوت آنها پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از جمله نکاتی که ابوالقاسمی‌ به آن اشاره کرد، مبحث رنگ صدا بود که در این باره گفت: یکسری صدا‌ها داریم که حالت خاصی ندارند مانند مصطفی اسماعیل و در مقابل صداهای خاصی چون طبلاوی، متولی، شحات و ... موجود است. هرکسی بخواهد به روش مصطفی‌اسماعیل تلاوت کند، باید آهنگ‌هایش را بخواند نه با رنگ صدایش. اما در مقابل در تقلید از کسانی که صدایشان حالت خاص است مانند متولی یا شحات، قاری باید صدایش را از حالت طبیعی حنجره خارج کند تا بتواند مثل متولی یا شحات بخواند و این خارج شدن، یعنی صدا آسیب می‌بیند.

این قاری بین‌المللی با اشاره به اینکه بحث تقلید خیلی سنگین است، گفت: فکر می‌کنم همه کتاب‌های صوت و لحن باید با عنوان «تقلید چگونه باشد؟» نوشته شود. همه چیز در تقلید شکل می‌گیرد که اگر کسی در طول سال‌های زیاد تقلید و گوش دادن تلاوت، خیلی حرفه‌ای شود، با شنیدن صوت‌ قاری، می‌تواند نسخه کامل تلاوت بپیچد.

 

ابوالقاسمی در ادامه به بحث اهمیت استفاده از میکروفن پرداخت و گفت: میکروفن فقط صدا را زیاد می‌کند و شما را راحت‌تر نمی‌کند. هیچ‌وقت نمی‌شود که شما با میکروفن راحت‌تر از حالت عادی باشید. وقتی ما بدون میکروفن می‌خوانیم، حنجره ما آسوده‌تر است، اما چون صدایم به شما نمی‌رسد، پشت میکروفن می‌خوانم، اما حنجره من به همان آسودگی قبل خودش نیست. سعی کنید به میکروفون اعتیاد پیدا نکنید و با میکروفون، یکسان کار نکنید، چرا که گوش خطا می‌کند. 

با رسیدن به وقت اذان مغرب و عشاء‌ اعضا برای اقامه نماز آماده شدند. پس از اقامه نماز، اولین نفر، بنایی از قاریان نوجوان  16 ساله،  به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید به تقلید از استاد کامل یوسف پرداخت. ابولقاسمی در تحلیل تلاوت این قاری جوان گفت: صدا، بسیار عالی است و باید به فکر رسیدن به اهداف بالاتر از کسب رتبه در مسابقات استان و بین‌المللی باشید.

ابوالقاسمی به این قاری جوان توصیه کرد و گفت: نباید به لوپ کردن و تکرار کردن آهنگ‌ها و ملودی‌های سخیف بیفتید که خیلی بد است و تلاوت کوچک می‌شود. از الان به فکر اخلاق حرفه‌ای و خدمت باشید. لطف خداوند قطعاً کمتر از ما نیست و اگر هزاران بار برای رضای خدا کاری را انجام دهی قطعا هیچ کجا رهایت نمی‌کند.

این قاری بین‌المللی ادامه داد: به یاد دارم پس از کسب مقامم در مسابقات مالزی، یک سخنی استاد خدام‌حسینی به بنده زد که تا سال‌ها در خاطرم مانده است. استاد خدام حسینی گفت، آقای ابوالقاسمی چه کاری برای قرآن کردی که این همه خیابان‌ها را برایت چراغانی کردند؟ گفتم هیچ. گفت چرا، فقط کمی زیبا تلاوت کردی و خداوند به تو این همه عزت داده است. از الان نیت کن برای خدا تلاوت کنی و خودش همه چیز به تو عنایت می‌کند.

 

‌ابوالقاسمی در تحلیل تلاوت قاری‌ای که از قراء مختلف تأثیر پذیرفته بود، با بیان اینکه خیلی از انسان‌هایی که بدبخت می‌شوند، به‌خاطر هوش زیادشان است و ریسکشان بالاست، گفت: اگر به این افراد مثلاً سیگار بدهی، سریع می‌کشند و در معرض خطرات دیگر قرار می‌گیرند، اما کسانی که هوش زیادی ندارند و ریسک‌پذیری‌شان کمتر است، همان ابتدا می‌گویند مادرم گفته نکش و خودش را در معرض خطرات قرار نمی‌دهد. بچه‌هایی که باهوش هستند، هر روز یک شکل می‌شوند و به ثبات نمی‌رسند.

در اواسط این جلسه قرآن صمیمی، دو نفر از قاریان قم که یک سال در این جلسه شرکت کردند، هدیه‌ای به رسم تشکر از احمد ابوالقاسمی آورده بودند. ابوالقاسمی ضمن تشکر از این قاریان، گفت: یک مهارت بسیار مهم این است که از هیچکس توقع نداشته باشید. اگر به شما چیزی داد، کلی خوشحال می‌شوید و اگر چیزی نداد، افسرده نمی‌شوید. متأهل‌ها بیشتر توجه کنند و در منزل توقع‌های بیجا نداشته باشند تا زندگی‌شان به طلاق نکشد.

 

در ادامه جلسه گروه همخوانی سبیل‌الرشاد دقایقی آیاتی از سوره اسراء را به سبک استاد رفعت تلاوت کردند و مورد تشویق حاضران در جلسه قرار گرفتند.

ابوالقاسمی در تحلیل اجرای این قاریان نوجوان گفت: تلاوت استاد رفعت، پر از نت‌های به‌هم پیوسته و ضابطه‌مند و قاعده‌مند است. بچه‌ها، این تلاوت‌ها را کنار گذاشتند و به سراغ قاریانی که فقط شهرت دارند، رفته‌اند. تلاوت رفعت، باید برای قاریان امروزی حجت باشد. چرا که تمام قواعد ملودی‌ها رعایت شده است. بیشتر تلاوت قاریان امروزی، ضابطه لحنی ندارند و الحان به یکدیگر متصل نیستند و مستمع، تلاوت را دنبال نمی‌کند. قاری کسی است که مستمعین او را طلب کنند و بگویند ای کاش فلانی تلاوت کند. قاریان امروزی آنقدر از تلاوت قراء دم‌دستی گوش کردند، چیدمان تلاوتشان ضابطه ندارد.

در ادامه همخوانی گروه سبیل الرشاد ارائه می‌شود.

دانلود دریافت

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۴۵۴۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجتماع نوجوانان قرآنی شهرستان اشکذر در حمایت از مظلومان غزه و فلسطین

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، نونهالان و نوجوانان قرآنی شهرستان اشکذر، هرسال در نیمه ماه مبارک رمضان به یاد هزار شهید دانش آموز، اجتماع قرآنی خود را به نام " دانش آموزانی که معلم شدند " برگزار می‌کنند. این نوجوانان اجتماع امسال خود را، در دفاع از مظلومان غزه و فلسطین و به یاد کودکان شهید جبهه مقاومت برگزار کردند. جزء خوانی جزء پانزدهم توسط شش قاری نوجوان شهرستان، نکته‌ای از طرح مسطورا، تلاوت مجلسی محمدطه میرجلیلی قاری ممتاز استان، تجلیل از این قاری نوجوان و حافظان طرح رحله از جمله برنامه‌های این محفل قرآنی بود.

دیگر خبرها

  • عمومی شدن طرح «زندگی با آیه‌ها» منجر به اصلاح سبک زندگی می شود
  • قرائت کوچکترین قاری در برنامه محفل + فیلم
  • روایتی از بزرگترین اجتماع جمع‌خوانی قرآن در قم
  • فرزند مارسلو و تقلید خوشحالی پس از گل کریستیانو رونالدو در جشن فارغ التحصیلی / فیلم
  • تلاوت تقلیدی محمد مهدی دمیرچی از قاری‌های معروف + فیلم
  • اجتماع نوجوانان قرآنی شهرستان اشکذر در حمایت از مظلومان غزه و فلسطین
  • طنین نوای قرآن در محلات مازندران/ تغییر سبک زندگی زیر سایه قرآن
  • کثیرالسفر چگونه باید روزه بگیرد؟
  • از دکور جذاب «محفل» تا سوژه‌ای که کارشناس برنامه را شگفت زده کرد
  • مدل های چیدمان میز هفت سین