Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-23@06:02:55 GMT

فرونشست، شهرهاي کشور را تهديد مي کند

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۴۴۶۲۷۸

فرونشست، شهرهاي کشور را تهديد مي کند

خبرگزاري آريا - مشهد – ايرنا – مشاور رئيس سازمان زمين شناسي و اکتشافات معدني گفت: خطر فرونشست در دشتها، شهرهاي کشور را تهديد مي کند و ساختمان ها را در برابر زلزله هاي با قدرت کم بسيار آسيب زا مي سازد.

به گزارش ايرنا جواد بلورچي، چهارشنبه در دومين همايش زمين شناسي مهندسي و محيط زيست شهر مشهد که در محل دانشکده علوم دانشگاه فردوسي برگزار شد، افزود: فرونشست ها در دشتها، بسيار خطرناک است و اکنون دشتي در کشور وجود ندارد که در آن فرونشست ها و فروچاله ها به وجود نيامده باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي بيان کرد: فرونشست زمين زلزله ايجاد نمي کند زيرا در سطح رخ مي دهد، اما فرونشست باعث مي شود زمين لرزه اي با قدرت 4 ريشتر که به ساختمان ها آسيب وارد نمي کند، تبديل به زمين لرزه اي مخرب و آسيب زا براي ساختمانها شود.
وي اظهار کرد: متاسفانه با فرونشست هاي متعدد در دشت ها، آستانه خطرپذيري شهرهاي کشور در برابر زلزله از زلزله اي با قدرت 6 ريشتر به 5 و 4.5 ريشتر رسيده است و هم اينک بدون اينکه بدانيم، ساختمان هاي ما در نتيجه فرونشست ها از درون در حال خرد شدن هستند.
رئيس گروه زمين شناسي مهندسي سازمان زمين شناسي گفت: در برخي شهرها مثل کرمان و مشهد، در خود شهر فرونشست اتفاق نيفتاده است اما پيرامون شهرها را فرونشست فراگرفته است.
بلورچي اظهار کرد: دليل اينکه فرونشست در شهرها رخ نداده است، به سبب پر شدن فاضلاب در شهرهاست اما اگر شبکه هاي فاضلاب راه اندازي شود، به تدريج تمام دشت خشک مي شود و سرعت فرونشست افزايش پيدا کرده و به شهرها مي رسد.
وي افزود: هم اينک حجم مخازن زيرزميني آبرفتي در کشور به انتهاي خود رسيده، زيرا در مديريت آنها خطا کرده ايم، شايد استفاده مجاني عده اي از آبخوانها و اختصاص بودجه يکساله براي مديريت آب، بدترين نوع مديريت بود که باعث شد در مدت کوتاهي 110 ميليارد مترمکعب آب برداشت کنيم و از سفره آبخوان هاي آبرفتي بکاهيم.
مشاور رئيس سازمان زمين شناسي گفت: همه اينها باعث شد که برداشت آب از سفره هاي زيرزميني کشور را تا حد نهايي خود ادامه دهيم و باعث از بين رفتن آبخوان ها شويم.
وي اظهار کرد: هر چقدر از سطح منابع آب زيرزميني کاسته شود، کيفيت آن کاهش پيدا مي کند و آب باقيمانده هم کيفيت لازم را ندارد.
بلورچي اظهار کرد: بهره برداري ناپايدار منابع آب و دگرگوني اقليمي باعث سيلاب، خشکسالي، گرد و غبار، فرونشست زمين، نابودي آبخوان ها، نابودي تالابها و درياچه ها، آلودگي و تغييرات کيفي آب شده است و همه اين عوامل زندگي ما را تهديد مي کند.
وي با اشاره به راهکارها براي مديريت آب و فرونشست ها گفت: رويکرد فعلي در قبال منابع موجود بايد شناسايي و توسعه منابع آب جديد و بازسازي اکوسيستم ها باشد، بايد به آبخوان هاي آبرفتي فرصت بازسازي داد زيرا ديگر قابل احيا نيستند.
وي تاکيد کرد: بايد جايگزين مناسبي براي استفاده از آبخوان هاي آبرفتي براي تامين آب آشاميدني ايمن پيدا کنيم و آب بخش کشاورزي نيز بايد مديريت مصرف را در پيش گيرد.
دبير همايش زمين شناسي مهندسي و محيط زيست شهر مشهد نيز گفت: اين همايش با محورهاي ارزيابي فرونشست زمين، روشهاي پيش بيني فرونشست زمين در آينده، آثار و تبعات فرونشست زمين، پارامترهاي موثر در فرونشست زمين، روشهاي کاهش خطرات و تبعات فرونشست، روشهاي مقاوم سازي سازه ها و شريان هاي حياتي در مقابل فرونشست برگزار شده است.
ناصر حافظي مقدس افزود: 40 مقاله به دبيرخانه اين همايش مستقر در دانشکده علوم رسيده که از اين تعداد 15 مقاله در اين همايش يکروزه ارائه مي شود.
وي بيان کرد: تلاش مي شود سومين همايش زمين شناسي مهندسي و محيط زيست شهر مشهد به صورت بين المللي در اسفند ماه سال 1398 برگزار شود.
5132/7489
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۴۶۲۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کیسه‌های پارچه‌ای جایگزین قاتل خاموش طبیعت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، در راستای ماده ۳ آیین نامه ممنوع توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی به منظور حفظ محیط زیست قانون محدودیت توزیع کیسه‌های پلاستیکی از هفته زمین پاک (۳ تا ۹ اردیبهشت) آغاز می‌شود و فروشگاه‌های زنجیره‌ای دیگر کیسه رایگان توزیع نخواهند کرد.

بحث مصرف کیسه‌های پلاستیکی به یک بحران اجتماعی و جهانی تبدیل شده است، پلاستیک‌ها نه تنها اکوسیستم‌های آبی و خشکی را تهدید می‌کند بلکه به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم وارد زنجیره غذایی می‌شود.

هر ساله در ۲۲ آوریل مصادف با ۲ اردیبهشت در تمام دنیا برگزار و به همه مردم روی زمین یادآوری می‌شود که نباید سیاره خود «زمین» را فراموش کنند و باید به فکر حفظ و نگهداری از آن باشند. می‌شوند و سلامت انسان را هم تهدید می‌کنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • الحاق ۴۱ هزار هکتار اراضی به شهرهای کشور
  • کیسه‌های پارچه‌ای جایگزین قاتل خاموش طبیعت
  • همایش «آسیب شناسی قانون گذاری کیفری در دوران پسا انقلاب» در دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی برگزار می‌شود
  • همایش علمی سرطان شناسی در گراش
  • زنگ خطر افزایش سن معادن در ایران/ جزئیات همکاری معدنی با روسیه
  • هشدار معاون وزیر صمت به افزایش سن معادن در ایران
  • زنگ خطر افزایش سن معادن در ایران به صدا درآمد
  • جریان دائمی زاینده رود از سراب تا پایاب تنها راه نجات اصفهان
  • همایش آسیب شناسی قانون گذاری کیفری در دوران پسا انقلاب
  • نرخ فرو نشست در پهنه‌های برخی از مناطق به ۱۵ سانتی متر رسیده است