Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ علی اصغر الموسوی ظهر امروز در نشست خبری  ستاد تبریز ۲۰۱۸  با تاکید بر تبدیل کاربری  خانه‌های سنتی از اداری به فرهنگی و هنری افزود: در صورتجلساتی که ستاد راهبردی تبریز ۲۰۱۸ و ستاد ملی تنظیم شده است، کاربری  خانه های تاریخی بایستی از  اداری به  فرهنگی و هنری تبدیل شود در حال حاضر 16 خانه قدیمی در تبریز وجود دارد که اکثر آنها کاربری اداری دارند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  وی افزود: مسئله خانه‌های تاریخی به یک مسئله بغرنج لاینحل اداری و درگیر بوروکراسی تبدیل شده است. متاسفانه عده ای خانه های تاریخی را به اداره تبدیل کرده اند و جو این مکان‌های تاریخی را به کلی تغییر داده اند که طی آن فضای منفی به وجود آمده است. ما با هماهنگی‌های صورت گرفته، ستاد تبریز ۲۰۱۸ را که پیش از این در محل خانه تاریخی حیدرزاده بود به محل ابوریحان منتقل کردیم.   نماینده تام الاختیار و مشاور شهردار در امور تبریز ۲۰۱۸ اظهار کرد: تخلیه این خانه ها از شهرداری آغاز شده، به طوری که از روزهای آینده اولین خانه یعنی خانه نیکدل ( قره باغی سابق) تخلیه خواهد شد و برای کاربری‌های توریستی در اختیار شهرداری قرار خواهد گرفت، دومین مورد خانه ستارخان است که امروز توافق شد بین ۳ سازمان  شهرداری ،  دانشگاه  ، میراث فرهنگی ، قرار شد طی 2 ماه آتی  شروع بکار شود و قرار بر این شده که خانه امیرکبیر که کاربری کنونی اش با کار فرهنگی و هنری تفاوت دارد، با ساختمان مشابه آن یعنی ساختمان ستاد فرهنگی منیر که فقط در مسائل خاص استفاده می شود، جایگزین شود.   الموسوی با اشاره به جذب توریست ادامه داد : اینکه توریست هایی که مجذوب نام ستارخان ، امیرکبیر، ارگ و دیگر بنا‌های تاریخی شده و به تبریز آمده اند تنها قادر به دیدن نمای بیرونی بناها باشند و اجازه ورود و بازدید از این بناها را نداشته باشند، برازنده شهری مانند تبریز نیست ما باید راهکار‌های جذب توریست را پیش روی خود قرار دهیم نه اینکه آنها را با رفتار و امور بیخردانه از تبریز و ایران دور کنیم.

نماینده استاندار در ستاد تبریز ۲۰۱۸ گفت: از مسئولین امر تقاضا دارم مسئله خانه های تاریخی را از دید مردم  ببینند و نه از دید اداری!

استفاده از خانه های تاریخی حق الناس است بیایید فرهنگ و تاریخ زیبای‌مان را به حراج نگذاریم و با فرهنگمان کسب و کار نکنیم.

عده ای از رویداد  تبریز ۲۰۱۸ برای خود شغل و راه درآمد ایجاد کرده اند و به این برنامه با دید کسب و کار نگاه می‌کنند، متاسفانه برنامه ریزی های انجام شده بیشتر عمرانی بوده و بودجه محور است که با توجه به عدم تخصیص بودجه ملی با مشکل برخورد کرده اند.

 

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۴۶۷۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمعی از اساتید ادبیات به تماشای «مست عشق» نشستند/ حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاه‌تر نکنیم

روز جمعه ۱۴ اردیبهشت‌ماه اکرانی خصوصی از فیلم «مست عشق» در موزه سینما تدارک دیده شده بود تا سازندگان این فیلم سینمایی میزبان برخی از چهره‌های حوزه مولوی‌شناسی و شمس پژوهی و شاهنامه‌پژوهی همچون محمدعلی موحد و میرجلال‌الدین کزاری و نیز بزرگان دیگری همچون ژاله آموزگار (پژوهشگر فرهنگ و زبان‌های باستانی)، عبدالمجید ارفعی (متخصص زبان‌های باستانی و مترجم خط میخی عیلامی)، احمد محیط طباطبایی (رییس ایکوم)، لوریس چکناواریان (آهنگساز و رهبر ارکستر)، یونس شکرخواه (متخصص علوم ارتباطات) و حجت‌الله ایوبی (رییس سابق سازمان سینمایی و کمیسیون ملی یونسکو) شدند.

در میان این چهره‌های فرهنگی و هنری، محمدعلی موحد به تماشای فیلم نشست.

از راست: لوریس چکناواریان، محمدعلی موحد و میرجلال‌الدین کزازی

در ابتدای این مجلس و پیش از نمایش فیلم، حجت‌الله ایوبی در سخنانی کوتاه گفت: ملت ایران یک بدهی به دنیا داشت و دنیا هم یک مطالبه بزرگ از ما. سینمای ایران که جزء سینماهای برتر جهان است باید کاری را برای حضرت مولانا و شمس انجام می‌داد.

او با تاکید بر اینکه خودش فیلم را ندیده است، ادامه داد:‌ من این تلاش و عزم را گرامی می‌دارم بویژه آنکه بارها از زبان بزرگان جهان شنیدم که چه معمایی در سینمای ایران وجود دارد که با وجود حداقل امکانات این چنین درخشان است؟  به نظر بنده، راز و رمز این موفقیت در این سالن حاضر است؛ پشتوانه سینمای ایران ادبیات فاخر و گنج معنوی آن است که در هیچ کجای جهان وجود ندارد. سینمای شاعرانه ایران مرهون بزرگانی است که امروز در اینجا نشستند و آقایان فتحی، توحیدی و دیگر هنرمندان در این فضا تنفس کردند و با محمدعلی موحد زندگی کردند. فیلم و نگاه آن‌ها عطر و رنگ موحد و کزازی و شفیعی کدکنی و بزرگان دیگر را می‌دهد. من این عزیزان را به "نام" و بدون لقب صدا کردم چون استاد شفیعی کدکنی در آخرین شماره  مجله «بخارا» زیبا گفته است که محمدعلی موحد بالاترین لقبش در همین است که «محمدعلی موحد» است و لقب و پسوند و پیشوندی برازنده او نیست. این برای بقیه اساتید هم صدق می‌کند.

ایوبی افزود: یقین دارم که استقبال فراوان مخاطب آغاز راهی است که باز هم از مولانا و شمس سخن گفته شود.  

سپس فرهاد توحیدی - فیلمنامه‌نویس «مست عشق» بیان کرد: نوشتن فیلمنامه این کار در کنار جناب آقای فتحی حدود سه سال و اندی طول کشید و در طول نوشتن متن، سایه معنوی دکتر موحد بر سر این کار بود.

او با اشاره به شیوه  روایت فیلم گفت:‌ من به عنوان یک معلم کوچک فیلمنامه‌نویسی عرض می‌کنم که سال‌هاست در میان همکارانم و بخصوص در میان جوانان علاقه‌مند به فیلمنامه‌نویسی اشتیاق زیادی برای گذر و عدول از نوشتن فیلمنامه به سبک و سیاق کلاسیک در چهارچوب شاه‌پیرنگ می‌بینم. آن‌ها بسیار دوست دارند که فیلمنامه‌نویسی متفاوت را با روایت‌های موازی تجربه کنند و برای یادگیری تکنیک داستان‌گویی در فیلمنامه نویسیِ آلترناتیو، طبیعتاً به ادبیات فیلمنامه‌نویسی ترجمه شده رجوع می‌شود. این در حالی‌ است که بخت بزرگ بنده و آقای فتحی این بود که در این کار برای سازماندهی روایت‌های موازی از دل آثار مولانا و مثنوی استفاده کردیم. شاید بی‌راه نباشد که بگویم یکی از اولین کسانی که داستان‌گویی به این شیوه را ابداع کردند حضرت مولانا بود و البته پیش‌تر از او عطار و سنایی هم چنین تجربه‌ای داشتند.  

توحیدی ادامه داد: کوشش ما این بود از آن میراثی که حضرت مولانا و دیگران در روایت‌گری به جا گذاشتند و بزرگان امروز ادبیات ایران در کتاب‌های خود شرح دادند، استفاده کرده باشیم و امیدوارم آنچه بر پرده خواهید دید گوشه کوچکی از انتظارات شما را برآورده کند.

در پایان حسن فتحی - کارگردان «مست عشق» که از سر فیلمبرداری سریالش خود را به این برنامه رسانده بود - متنی را قرائت کرد که به این شرح بود: «همه ما آدم‌ها بی‌آنکه خواسته باشیم، متولد می‌شویم و طنز قضیه در این است که چه بخواهیم و چه نخواهیم، متولد شدن ما با نوعی مسئولیت اخلاقی همراه است؛ مسئولیتِ اینکه اوضاع جهانی را که لُملُمه می‌زند از حرص و طمع و کشتار و ویرانی، با افعال خودمان سیاه‌تر از آنچه که هست نکنیم. پیام شیرین و شکّرین شمس و مولانا در این زمانه تلخ‌کامی و خشونت و نفرت‌پراکنی، می‌تواند بارقه امیدی باشد برای ما ساکنانِ به عادت و روزمرگی گرفتار شده‌ی این روزگار تا شاید با پرهیز از خودشیفتگی و افکار خشک و تنگ‌نظرانه در افعال و کردار خودمان تأمل و نواندیشی و تجدیدنظر کنیم.

این اثر سینمایی بی‌هیچ تفاخری برگ سبزی تحفه درویش و نمایش قطره‌ای از دریای بیکران اندیشه‌های عرفانی است.»

در این زمینه بخوانید:

تمجید میرجلال‌الدین کزازی از «مست عشق»

ژاله آموزگار

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • جادوگر، جاودانه شد؛ لوکا مودریچ رکورد تاریخی در رئال مادرید را شکست!
  • ضربه به غرور و حیثیت کاتالونیایی بارسا
  • آثار تاریخی مکشوفه در گذر کمرزرین، گویاترین زبان تاریخ اصفهان است
  • جمعی از اساتید ادبیات به تماشای «مست عشق» نشستند/ حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاه‌تر نکنیم
  • نطنز آماده پذیرایی از گردشگران در ایام گل و گلاب شد
  • حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاه‌تر نکنیم
  • بازی ما با بارسلونا را ببینید، تاریخی می‌شود!
  • مسجد کبود تبریز؛ معماری زیبا و تاریخی ایران
  • استقلال بعد از ۱۴۵ روز خارج از خانه گل‌ نزد!
  • تیم رباتیک فرزانگان ۴ تبریز به جام جهانی هلند راه یافت