Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-05@16:27:15 GMT

روحانیون پیشگام گفت‌ و‌ گوی ملی شوند

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۴۴۷۵۸۰

روحانیون پیشگام گفت‌ و‌ گوی ملی شوند

ایران اکونومیست - زیرا تنها در قالب گفت‌ و‌ گو و تبادل نظر است که درست و نادرست را می‌توان از یکدیگر تمایز داد. درست‌ها را به کار گرفت و اشتباهات را اصلاح کرد. با وجود این واقعیت آن است که متأسفانه در سال‌های گذشته سنت گفت‌و‌گو در جامعه ما رو به افول گذاشته است.
به عقیده من تیر آخر بر پیکره این سنت در مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری سال 88 زده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مناظره‌هایی که بنای فتنه‌ای بزرگ را گذاشت و مشکلات بسیاری بر اثر آن بر جامعه ما سایه افکند. آن مناظره‌ها اشکال‌هایی داشت که در اینجا من آن اشکالات را به عنوان مصادیق چرایی شکل نگرفتن گفت‌و‌گو میان دولت و ملت و نیز میان جریان‌های مختلف سیاسی یادآوری می‌کنم.
مایه تأسف بیشتر اینکه یکی از نامزدها از این امکان و زمانی که در اختیارش گذاشته شده بود، نه برای گفت‌و‌گو بر اساس منطق و استدلال که برای اتهام زنی و وقاحت استفاد کرد و شد آنچه نباید می‌شد. خب وقتی چنین اتفاقی رخ می‌دهد اثرات منفی آن می‌تواند تا سال ها در جامعه ادامه پیدا کند. افزایش شکاف میان جریان‌های فکری و سیاسی و زده شدن مردم از گفت‌و‌گو حاصل نامبارک آن اتفاقات بود.
با شکل گرفتن دولت تدبیر و امید و با توجه به دیدگاه‌هایی که از سوی رئیس جمهوری مطرح شد این امیدواری بوجود آمد که فضا به سمت ترمیم این شکاف‌ها برود. در واقع بحث گفت‌و‌گوی ملی که این روزها از سوی رئیس‌جمهوری و معاون اولش پیگیری می‌شود و درباره آن سخن می‌گویند باید بسیار زودتر مطرح می‌شد. این در حالی است که اصولاً گفت‌و‌گوی میان دولت و مردم و میان نخبگان آنقدر برای حفظ و انسجام یک نظام سیاسی اهمیت دارد که هرگاه آغاز شود، دیر است.
با این حال ما از آغاز این روند استقبال می‌کنیم. آنها که حرفی برای گفتن دارند با منطق و آرامش مواضع شان را مطرح کنند و آنها که مخاطب قرار گرفته‌اند طاقت شنیدن داشته باشند و به کوچکترین ساز مخالفی ناشکیبایی نکنند. حاصل این گفت‌و‌گوی ملی بی‌شک افزایش انسجام ملی و همگرایی بیشتر مردم است. نتیجه‌ای که هم برای نظام و کشور مفید است و هم سبب نزول برکات و رحمت الهی خواهد شد. به عنوان یک روحانی اخلاقی از همه عزیزانی که مخالف اندیشه یکدیگر‌ند می‌خواهم که راه مذاکره و گفت‌و‌گو را برای کاستن از این اختلاف‌ها و شکاف‌ها برگزینند. از رسانه‌ها و بویژه صدا و سیما نیز می‌خواهم که مقداری فضای عمومی تری ایجاد کنند.
به صاحبان اندیشه‌های مخالف و منتقد نیز میدانی بدهند. تا مردم تا این حد به سایت‌ها و رسانه‌های خارج از مرز روی نیاورند و اختلافات از آن سو تقویت نشود. همچنین با وجود آنکه معتقدم میان روحانیون در کشور اختلاف اساسی وجود ندارد اما پیشنهاد می‌کنم که این گفت‌و‌گو از روحانیون آغاز شود تا نقطه آغازی برای گفت‌و‌گو میان دیگر اقشار و نخبگان باشد.

حجت‌الاسلام سید مهدی طباطبایی عضو جامعه روحانیت مبارز و استاد اخلاق

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۴۷۵۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمانی که پرچم کشورم را میان تماشاگران می‌بینم، بسیار افتخار می‌کنم

به گزارش قدس آنلاین، شهای زاهدی شروع فوق العاده درخشانی در تیم آویسپا داشته است. این بازیکن طی هفت مسابقه ای که به میدان رفته، ۶ گل به ثمر رسانده و یک پاس گل نیز داده است. او روز گذشته و در جدال برابر گامبا اوزاکا موفق شد از زمین خودی گلزنی کند.

شهاب زاهدی که یکی از بهترین گل های این فصل را به ثمر رساند و عامل پیروزی مهم تیمش بود، گفت‌وگویی با شبکه KBC ژاپن داشته و به صحبت درخصوص مسائل مختلف پرداخته است.

مهاجم ایرانی آویسپا فوکوئوکا در ابتدا و درخصوص حسش از حضور در این تیم گفته است: واقعا احساس خوبی دارم. فضا در باشگاه فوکوئوکا بسیار جالب است. زمانی که به باشگاه پیوستم، روابط اعضای تیم با من خوب بود و واقعاً احساس خوبی از حضور در اینجا دارم.

او درخصوص غذاهای ژاپنی نیز گفت: در رابطه با غذاها باید بگویم که ژاپن در این زمینه کشور بسیار شناخته شده ای است. من غذای سوشی را امتحان کرده‌ام و یاکینیکو نیز از غذاهای مورد علاقه من است و فکر کنم غذای خوشمزه ای است.

زاهدی درباره اینکه کدام یک از گل هایش را بیشتر از همه دوست دارد، پاسخ داد: تمام گل‌هایم را دوست دارم ولی آن گل هایی که توانستیم بازی را ببریم بیشتر از همه دوست دارم.

مهاجم ایرانی فوکوئوکا گفت: برای من کار تیمی و کسب پیروزی مهم‌ترین چیز است. اگر من گلزنی کنم و تیم نیز بازی را ببرد، برایم خیلی جذاب‌تر است.

او در پاسخ به برخورد مردم ژاپن با خودش نیز گفت: آنها برخورد خوبی با من داشتند و این نشان می‌دهد که ژاپنی‌ها چقدر مردم خوب و دوست داشتنی هستند. مردم ژاپن و طرفداران فوکوئوکا خوب و مهربان هستند.

وی ادامه داد: البته من واقعاً از دیدن پرچم ایران میان تماشاگران احساس خوبی پیدا می‌کنم. زمانی که پرچم کشورم را میان تماشاگران می‌بینم، بسیار افتخار می‌کنم. من تلاش می‌کنم تا بهترین خودم را ارائه کنم تا هواداران را خوشحال کنم.

زاهدی درباره اینکه هواداران معتقدند او بهترین بازیکن تیم است، پاسخ داد: آنها باید بازی تیم را ببینند چون که من بخشی از تیم هستم. در هر بازی، هدف ما کسب پیروزی است و مشخصا هدف من نیز به عنوان یک مهاجم، گلزنی است.

او در پایان گفت: برای من فرقی نمی‌کند که چه کسی در تیم گلزنی کند. زمانی که بازی به پایان می‌رسد، کسب سه امتیاز برای من از هر چیزی مهم‌تر است.

دیگر خبرها

  • تجهیزات دفاعی ایران هم‌سطح کشور‌های پیشگام در حوزه جنگ‌افزارسازی است
  • ببینید | فراخوان جدید رئیسی از مردم برای تکرار انتخابات باشکوه در میان‌دوره‌ای
  • مرجع اطلاعات بسیاری از مداحان و حتی برخی از روحانیون سرچ گوگل شده است
  • زمانی که پرچم کشورم را میان تماشاگران می‌بینم، بسیار افتخار می‌کنم
  • لبنان پیشگام اولین اعتراضات دانشجویی ضداسرائیلی در جهان عرب
  • دعوت علما و روحانیون اهل سنت از مردم گنبدکاووس برای حضور پر شور در مرحله دوم انتخابات
  • تلنگری جامعه‌شناختی به بحران آب
  • رئیس انجمن جامعه شناسی ایران: پروژه یکدست‌سازی همه جا شکست خورده است/ هر روز شکاف‌های عمیق‌تری بین ایدئولوژی حاکمیت با مردم می‌بینیم/ گروه‌های مختلف مردم به همدیگر احترام می‌گذارند
  • بلینکن مدعی شد: حماس مانع بین مردم غزه و آتش‌بس است | اصلی‌ترین اختلاف میان اسرائیل و حماس در حال حاضر
  • دیدگاه علما و روحانیون شیعه و سنی کردستان در مورد امام صادق(ع)