Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-25@01:28:46 GMT

نمایشگاه کتاب یزد و چند نکته

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۴۴۷۸۲۲

نمایشگاه کتاب یزد و چند نکته

در این نمایشگاه 96 هزار و 10 عنوان کتاب شامل 79 هزار و 300 عنوان از ناشران داخلی و 16 هزار و 800 عنوان از ناشر خارجی در 322 غرفه عرضه شده است.
گشایش این نمایشگاه در کنار دیگر نمایشگاههایی که همه ساله در این محل دایر می شود اقدام خوب و قابل تحسین مسوولان فرهنگی استان و بویژه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


همانطور که مردم به ارزاق یا پوشاک برای رشد جسمانی و ادامه حیات نیاز دارند، کتاب هم تامین کننده نیازهای روحی و فکری و حیات دهنده اندیشه و تفکر انسان است.
هرچند نمایشگاه یاد شده در روز اول با استقبال خوبی روبرو نشد اما طی دو روز گذشته و بویژه بعد از ظهر و شب با استقبال خوب و چشمگیر رفیقان شفیق یار مهربان و فرهنگ دوستان خطه فرهنگ پرور یزد روبرو گردید.
قیمت ها نیز با توجه به تخفیفات اعمال شده، خوب بود و خریداران هم راضی بودند ضمن آنکه بر عکس برخی نمایشگاههای دیگر، از نظم و انضباط نسبی هم برخوردار بود.
امسال 10 میلیارد ریال بن خرید کتاب با تخفیف در اختیار متقاضیان قرار گرفت که دانشجویان مقطع تحصیلی لیسانس به بالا می ‌توانند با پرداخت 700 هزار ریال، بن خرید کتاب یک میلیون ریالی دریافت کنند و سایر متقاضیان نیز با پرداخت 350 هزار ریال، بن خرید 500 هزار ریالی دریافت نمایند که حرکتی شایسته و قابل تحسین است.
اما چند نکته....

**وعده های سر خرمن
به یکی از غرفه داران کتاب مراجعه کردم تا برای پایان نامه کارشناسی ارشد، چند کتاب ضروری تهیه کنم، وقتی لیست کتابها را به غرفه دار نشان دادم اعلام کرد داریم و می توانید بن کتاب تهیه کنید.
بن را خریدم و به غرفه یاد شده مراجعه کردم که ایشان فاکتوری به دست بنده دادند و گفتند بروم و از کتابفروشی متبوع آنها در میدان آزادی یزد تهیه کنم، چند بار سوال کردم که کتاب موجود است و ایشان تاکید کردند که بله.
وقتی فردا به کتابفروشی یاد شده مراجعه کردم، مدارک بنده را کنترل و گفتند نداریم، سه روز بعد(چهارشنبه) مراجعه کنید!!.
روز چهارشنبه مراجعه کردم و گفتند هنوز بسته بندی های کتاب ما نرسیده! و این در حالیست که بنده برای پایان نامه کارشناسی ارشد خود به این کتابها نیاز فوری داشتم، اگر می دانستم اینطور می شود قطعا از جایی دیگر تهیه می کردم.
این وعده خرمنی بود که این غرفه دار عزیز به بنده داد و پس از چهار روز ما همچنان بی کتاب مانده ایم.

** کاش مواد غذایی عرضه نمیشد
در محوطه بزرگ نمایشگاه یزد و قبل از ورود به داخل سالن با تعدادی غرفه عرضه کننده مواد غذایی روبرو شدیم که کمی تا قسمتی، حال فرهنگی ما را تحت الشعاع قرار داد.
این غرفه ها به اندازه کافی در نمایشگاههای دیگر و در طول سال، دایر است و شایسته بود مجوز فعالیت برای این غرفه ها در جایی که قرار است محصولات فرهنگی ارائه شود، صادر نمی شد.
ضمن اینکه گاهی در این دست از نمایشگاهها، برخی مواد غذایی توزیع و فروخته می شود که بارها و بارها از سوی متخصصان و کارشناسان از مضر بودن آنها سخن به میان آمده است.

** نبود پارکینگ
یکی از مشکلاتی که نمایشگاههای استان یزد در این محل دارند نبود پارکینگ اختصاصی و توقف خودروها در دو طرف خیابان است که نمایشگاه کتاب هم از آن بی نصیب نمانده است.
گاهی و بویژه شبانگاهان، حجم خودروها به حدی است که مراجعه کنندگان، خودروهای خود را چند کیلومتر جلوتر پارک و با پای پیاده مسیر را تا محل نمایشگاه طی می کنند.
مسیر ورودی از جاده ترانزیت کرمان به تهران به این نمایشگاه، مسدود و موجب شده تا فقط یک مسیر ورود و خروج داشته باشد که خود موجب افزایش حجم ترافیک می شود و از آنجا که بیمارستان شهید صدوقی در جنب نمایشگاه قرار دارد اگر ماموریتی برای آمبولانس ها پیش آید احتمال گرفتار شدن آن در ترافیک این مسیر وجود دارد.

** از خرید تا بازدید
بسیاری از افراد، صرفا با هدف خرید کتابهای مورد نیاز خود به نمایشگاه مراجعه می کنند و برخی هم از روی کنجکاوی، قدم به نمایشگاه می گذارند و بدون هیچ خریدی، آنجا را ترک می کنند.
نکته جالب آنکه اغلب خریداران هم به دنبال کتابهای خاص و مورد نظر خود و بویژه کتابهای درسی هستند و بیشترین خریداران را این دسته از متقاضیان تشکیل می دهند.

** غیر استاندارد بودن سالن نمایشگاه
بارها و بارها گفته شده سالن نمایشگاه فعلی غیر استاندارد بوده و از تاسیسات فنی لازم و امکانات رفاهی و امنیتی برخوردار نیست.
این سالن، سیستم تهویه مناسب ندارد، همچنین فقط یک راه ورودی و خروجی کوچک دارد که اگر حادثه ای ناگوار اتفاق بیفتد
مراجعه کنندگان با مشکل روبرو می شوند.
نبود سیستم آتش نشانی، نبود روشنایی مناسب در محوطه نمایشگاه، نبود نیروی انتظامات کافی و عدم حضور پلیس از دیگر مشکلاتی است که محل فعلی نمایشگاههای کتاب با آن دست به گریبان است.
حضور چند دست فروش در ساعت های آخر کاری نمایشگاه در بیرون محل و در جنب خیابان و در مسیر عبور مراجعه کنندگان از دیگر مشکلاتی است که چهره یک نمایشگاه عرصه محصولات فرهنگی را خدشه دار می کند.
در هر صورت به دست اندرکاران این نمایشگاه خسته نباشید گفته و امید است مسوولان استان برای سال های آینده، مشکلات موجود در این نمایشگاه را به حداقل برسانند.
6197
انتهای پیام

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۴۷۸۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هنرمندان اسراییلی غرفه رژیم صهیونیستی در بینال ونیز را نگشودند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، متصدیان غرفه رژیم صهیونیستی نیز به کشتار مردم غزه معترض هستند و با امتناع از آغاز به کار غرفه اسراییل می‌گویند؛ هنر می‌تواند صبر کند، اما زنان، کودکان و افرادی که در جهنم زندگی می‌کنند، نمی‌توانند.

هنرمندان و متصدیان غرفه ملی اسراییل در دوسالانه ونیز اعلام کرده اند فعالیت این غرفه زمانی آغاز می‌شود که «توافق آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها حاصل شود». آن‌ها در روز پیش‌نمایش افتتاحیه بزرگ‌ترین و برجسته‌ترین گردهمایی جهانی دنیای هنر اعلام کردند از مردم غزه حمایت می‌کنند.

تابلویی که جلوی غرفه اسراییل در باغ عمومی ونیز که از مکان‌های اصلی برگزاری بینال است نصب شده، نیز نشان دهنده تصمیم تیم اسراییل است. خود غرفه نیز توسط سه پرسنل نظامی ایتالیایی مسلح محافظت می‌شود.

مدتی است حضور اسراییل در این دوسالانه که امسال با حضور ۸۸ شرکت و یک نمایشگاه بزرگ مرکزی برنامه‌ریزی شده بود، اعتراض‌های زیادی را برانگیخته است و حتی نامه سرگشاده‌ای که توسط بیش از ۲۳ هزار هنرمند امضا شده بود، خواستار تخریب غرفه اسراییل شد و به آن اشاره کرد که این ممنوعیت مانند ممنوعیتی است که برای شرکت آفریقای جنوبی در این بینال بین سال‌های ۱۹۶۸ تا ۱۹۹۳ اعمال شده بود.

آنها همچنین یادآور این واقعیت شدند که در آخرین دوره بینال، هنرمندان و تیم کیوریتور روسی پس از جنگ این کشور با اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ کنار گذاشته شدند.

برگزارکنندگان گفتند: هیچ پایانی در دسترس نیست، فقط نوید درد، از دست دادن و ویرانی بیشتر است. نمایشگاه آغاز شده و غرفه در انتظار افتتاح است. هنر می تواند صبر کند، اما زنان، کودکان و افرادی که در جهنم زندگی می کنند نمی توانند.

از سوی دیگر هنرمندان فلسطینی در دوسالانه ونیز در نمایشگاه اصلی با سرپرستی مرکزی و همچنین از طریق یک رویداد جانبی که شامل نمایشگاه وابسته با عنوان کرانه باختری است، حضور دارند.

دیما سروجی یکی از هنرمندانی که آثارش در بخش کرانه باختری نمایش داده می‌شود، می‌گوید: آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها ممکن است برای غرفه اسراییل به معنای روابط معمولی باشد، اما برای بقیه ما ادامه ۷۵ سال اشغال است. در وضعیت آپارتاید موجود، ما برای آزادی می‌جنگیم، نه فقط برای آتش بس در سال ۲۰۲۴.

آدام برومبرگ از دیگر هنرمندان این نمایشگاه هم گفت: حرکت بزرگ شطرنج. این ساختمان باید تا پایان اشغال و آپارتاید بسته بماند و به همه فلسطینی‌ها حق بازگشت کامل به سرزمین‌شان داده شود.

کد خبر 6086797

دیگر خبرها

  • حضور موسسه نیکوکاری کنترل سرطان ایرانیان در نمایشگاه سلامت
  • مصلای امام خمینی (ره) تحویل ستاد برگزاری نمایشگاه کتاب تهران شد
  • مصلی امام خمینی (ره) تحویل ستاد برگزاری نمایشگاه کتاب تهران شد
  • معرفی دو زنجیره ارزش در غرفه استانداری خوزستان در نمایشگاه اکسپو
  • انجام مراحل پایانی غرفه‌سازی ناشران در نمایشگاه کتاب
  • تحریم غرفه رژیم صهیونیستی در بینال ونیز از طرف هنرمندان اسراییلی
  • استقبال از غرفه ایران در نمایشگاه دفاعی بغداد
  • هنرمندان اسراییلی غرفه رژیم صهیونیستی در بینال ونیز را نگشودند
  • بهای اجاره غرفه‌ در نمایشگاه‌کتاب منصفانه یا کاسب‌کارانه؟
  • ثبت بیش از ۱۰۰۰ بازدید از غرفه نفت آبادان در نمایشگاه بین المللی