انس گرفتن با شهدای مدافع حرم بسیار آسان است/ معرفی سبک زندگی اسلامی در کتابیادت باشد
تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۴۴۸۳۳۸
نویسنده کتاب خاطرات همسر شهید "سیاهکالی مرادی"گفت: با توجه به همزمانی زندگی شهدای مدافع حرم با جوانان این دوران، انس گرفتن با شهدای مدافع حرم خیلی راحت تر است.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدرسول ملاحسنی در گفتوگو با صبح قزوین درباره نگارش کتاب "یادت باشد"، اظهار کرد: کارهای اجرایی نگارش کتاب مذکور از زمان مراسم چهلم شهید سیاهکالی مرادی آغاز شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با اشاره به اینکه حجم خاطرات مشترک این شهید بزرگوار با همسرشان زیاد بود، افزود: همچنین همسر شهید سیاهکالی مرادی از نخستین روز زندگی مشترک تمام خاطران خود را یادداشت کرده بود.
نویسنده کتاب "یادت باشد" اضافه کرد: به استثنای خاطراتی که در این مدت اضافه شد، ۱۰ جلسه ۲ ساعته از همسر شهید سیاهکالی مرادی مصاحبه گرفتیم که تدوین آن حدود ۸ ماه به طول انجامید و محتوای این کتاب ۳۷۰ صفحه است.
ملاحسنی با بیان اینکه خاطرات همسر این شهید بزرگوار بیشتر شبیه یک داستان خواندنی بود، ادامه داد: تمام مطالب این کتاب که آماده چاپ شده است توسط همسر شهید سیاهکالی مرادی روایت شده است.
جلد دوم کتاب"یادت باشد" سال آینده تدوین میشود
وی عنوان کرد: در جلد دوم کار که سال آینده تدوین میشود، خاطرات اقوام و همکاران این شهید مدافع حرم را به نگارش درمیآوریم.
نویسنده کتاب ""یادت باشد"" تصریح کرد: شهید سیاهکلی مرادی شهید مدافع حرم است که بازه زمانی زندگی خود همزمان با بازه زمانی بسیاری از جوانان بوده است بنابراین انتظار میرود جوانان با خواندن این کتاب انس بیشتری با زندگی شهید سیاهکلی مرادی بگیرند.
این فعال فرهنگی بیان کرد: شهدای دفاع مقدس در یک بازه زمانی با فاصله زمانی حدود ۳۰ ساله از ما زندگی میکردند؛ بنابراین شاید مخاطب همزادپنداری لازم را با اتفاقات آن دوران نداشته باشد.
وی بیان کرد: این در حالی است که شهدای مدافع حرم تا ۲-۳ سال قبل در بین ما زندگی میکردند؛ بنابراین زندگی شهدای مدافع حرم از این حیث میتواند اثرگذاری بالایی داشته باشد؛ براین اساس انس گرفتن با شهدای مدافع حرم خیلی راحت تر است.
ملاحسنی با اشاره به اینکه یکی از اهداف نگارش کتاب مذکور معرفی ارائه یک سبک زندگی برای جوانان بود، عنوان کرد: این کتاب از خاطرات خواستگاری شهید سیاهکلی مرادی از همسرش آغاز شده و تا حدود ۳.۵ سال پس از آن را روایت میکند.
وی اظهار کرد: لحظات تلخ و شیرین زندگی یک زوج جوان در این کتاب به تصویر کشیده شده است تا مخاطبان با مطالعه آن از سبک زندگی این زوج جوان درس بگیرند.
نویسنده کتاب "یادت باشد" بیان کرد: شهید سیاهکلی مرادی انسان خودساخته ای بود که روی نکات بسیار ریز زندگی که شاید در زندگی ما فراموش شده است، هم دقت نظر داشت.
وی ادامه داد: در کتاب مذکور چند خاطره از دیدگاه شهید سیاهکلی مرادی در مورد بیت المال ذکر شده است که شاید از نظر ما بسیار پیش پا افتاده باشد و شاید این دقت نظرها بوده که پنجره شهادت را به رویش باز کرد.
این فعال فرهنگی با اشاره به نحوه نگارش کتاب"یادت باشد" ابراز کرد: این کتاب توسط جمعی از خادمان شهدا نوشته شده است؛ اما برای رونمایی آن، اکثر ارگانهای شهر بخشی از کار را برعهده گرفتند.
وی با بیان زمان برگزاری مراسم رونمایی این کتاب اعلام کرد: این کتاب روز شنبه ۱۲ اسفند ساعت 15 و 30 دقیقه عصر در سالن سازمان تبلیغات اسلامی استان با حضور همسر شهید صدرزاده-فرمانده دلاور فاطمیون در سوریه- و آیت الله عابدینی امام جمعه قزوین رونمایی میشود.
ملاحسنی گفت: یکی از ضعفهایی که در استان داریم این است که نتوانستیم شهدای قزوین را آنگونه که شایسته است، معرفی کنیم؛ البته شاید کارهای خوبی هم در این زمینه انجتم شده باشد اما در رسانه ای کردن آنها نتوانستیم موفق عمل کنیم.
وی با بیان اینکه شهدای شاخصی در استان داریم که بسیاری از جوانان آنها را نشناختند، یادآور شد: از اصحاب رسانه استان انتظار داریم برای شناساندن این کتاب به مردم همکاری بیشتری داشته باشند تا شهدای قزوین در سطح کشور دیده شوند.
انتهای پیام/
منبع: دانا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۴۸۳۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بحران ادبیات داریم
مریم حسینیان با تأکید بر اینکه بحران ادبیات داریم، میگوید: مسئله نقد ادبی، کارگاههای ادبی و خاموششدن چراغ جایزههای معتبر را از دلایلی میدانم که در فضای ادبی ما بحران، ایجاد کرده و این تقصیر مخاطب نیست.
این نویسنده در گفتوگو با ایسنا درباره مسئله مخاطب اظهار کرد: در واقع بحران ادبی است که سبب ریزش مخاطب میشود یا باعث میشود مخاطب سخت سراغ خواندن کارهای جدید برود؛ نباید همیشه توپ را در زمین مخاطب بیندازیم. به نظرم مخاطب خیلی باهوش است.
او با اشاره به تغییرات سیستم اطلاعرسانی و معرفی کتاب، گفت: زمانی رسانههای معتبری چون مجلات ادبی و مطبوعات و خبرگزاریها که منابع محدود و مشخصی بودند به مخاطب برای انتخاب کتاب کمک میکردند و تکلیف مخاطب روشن بود؛ اما حالا هر کسی میتواند یک رسانه برای پیشنهاد کتاب باشد که این موضوع به سردرگمی مخاطب منجر میشود. همچنین با رشد ناشران خصوصی تعداد عنوانهای کتاب افزایش پیدا کرده است و ما با دریایی از انواع کتابها با ژانرهای مختلف مواجه هستیم و نمیدانیم کدام را انتخاب کنیم.
حسینیان خاطرنشان کرد: در یک دهه گذشته کثرت کارگاههای آموزشی به ادبیات آسیبزده است؛ در واقع این موضوع باعث شده نویسندگان جدید با رزومه پروپیمان نداشته باشیم. از هر کارگاهی که در تهران یا شهرستان برگزار میشود، دو یا سه نفر کتاب منتشر میکنند، در واقع بحران ادبی دقیقاً اینجاست.
او ادامه داد: زمانی که برای انتشار کتاب سختگیری خاصی وجود نداشته باشد و فردی که دوسه سال است شروع به نوشتن کرده با فیلتر کارگاهی که از آن بیرونآمده رمان یا مجموعه داستانی مینویسد و ناشران نیز کارشناسی سختگیرانهای در ادبیات داستانی نداشته باشند، این موضوعها باعث میشود کتاب درجه یک مخصوصاً در ادبیات داستانی نداشته باشیم. در این سالها عنوانهای گردنکلفت نداشتیم.
این داستاننویس یادآور شد: در این سالها بحث معرفی کتاب پررنگ بوده؛ اما بحث نقد ادبی کمرنگ شده است. مخصوصاً بعد از دوره کرونا و رشد فضای مجازی، هر کسی در صفحه خود کتابی را مطابق سلیقه شخصیاش معرفی میکند و معیارهایی که قبلاً برای معرفی کتاب وجود داشت، دیگر وجود ندارد. همچنین خاموششدن چراغ جایزههای ادبی معتبر نیز در بحران ادبیات مؤثر بوده است؛ بههرحال کتابها از چند مسیر داوری عبور میکردند که همه اینها فروکش کرده است.
او با بیان اینکه باتوجهبه قیمت بالا کتاب، کتاب کالای تجملی محسوب میشود، گفت: قبلاً مخاطب سه عنوان کتاب که اسمش را شنیده بود میخرید و شاید از دوتایش خوشش میآمد؛ اما حالا فیلتر مخاطب باتوجهبه قیمت بالای کتاب، مقداری دقیقتر شده و میخواهد کتابی را بخرد که مطمئن باشد کتاب خوبی است. در سالهای اخیر منابع کمک به مخاطب برای انتخاب کتاب، کمتر شده است و به همین دلیل ریزش مخاطب را داشتیم.
حسینیان خاطرنشان کرد: در طول چند سال گذشته عنوانهای متعدد در ادبیات داستانی دارد منتشر میشود اما کتابها کمفروغ هستند. البته این موضوع به نسلهای مختلف داستاننویسی نیز بر میگردد و قرار نیست یک جمعیت چند هزارنفره همه نویسنده باشند، از میان آنها شاید ۱۰ نویسنده ماندگار باقی بماند. الان ما با این مسئله مواجه هستیم که به نظرم بحران قابل تأملی است و نامش را بحران ادبیات میگذارم و همین باعث میشود احساس کنیم بحران مخاطب داریم.
او درباره اینکه گاه اینطور برداشت میشود که نویسنده برای مخاطبان خاصی مینویسد و به مخاطب وسیع فکر نمیکند، جایگاه مخاطب نیز اظهار کرد: همانطور که ادبیات سطحبندی شده است، مخاطب نیز سطحبندی میشود. هر کتابی برای هر مخاطبی نوشته نمیشود. ما سبکهای مختلف نوشتن داریم؛ مخاطبی که کتاب رئالیستی دوست دارد، کتاب رئالیسم جادویی و فانتزی دوست ندارد؛ زیرا مخاطب این اثر نیست. این موضوع نه به معنای پایینبودن سطح مخاطب است نه ضعیفبودن اثر.
نویسنده «بهار برایم کاموا بیاور» و «ما اینجا داریم میمیریم» ادامه داد: گاه منِ مخاطب از ناداستان اطلاعی ندارم و زمانی که یک ناداستان میخوانم شاید درک درستی از آن نداشته باشم و بگویم کتاب بدی بود. یا ممکن است مخاطبِ ادبیات عامهپسند بودم و بعد کتابی از یک نویسنده صاحبنام بخوانم و ناگهان با جهانی مواجه شوم که تابهحال با آن مواجه نبودم. برخی از نویسندهها سبک خاصی دارند و نمیشود گفت نویسنده به مخاطب توجه ندارد. شخصاً این را قبول ندارم و به نظرم در هر ژانر از نویسنده اثر قابل تأملی خلق کند، اثر حتماً خوانده میشود.
این داستاننویس خاطرنشان کرد: بهشدت معتقدم اثر خوب هنوز هم سینهبهسینه و از طریق خود مخاطب کشف میشود. اگر کار قابلتأمل باشد، فرق نمیکند از یک کارگاه ادبی بیرون بیاید یا اتاق شخصی یک نویسنده حرفهای، خوانده میشود. گاه در کارگاهها اثر شگفتانگیزی نوشته میشود که نشان میدهد نویسنده خوبی است؛ اما نویسنده حرفهای هم داریم که کتاب چهارم و پنجمشان کمرمق و اثر ضعیفی است. اگر اثر ضعیف باشد مخاطب درک میکند. هر ژانر مخاطب خود را دارد و اگر خوب باشد، حتماً دیده میشود.
مریم حسینیان ارتباط خود با مخاطب را عالی میداند و با بیان اینکه صفحات مجازیاش کاملاً خصوصی است، گفت: در دوران کرونا دو کتاب «بانو گوزن» و «نئوهاوکینگها» منتشر کردم، دو کتاب با دو سبک متفاوت؛ خب دو سال است درگیر بیماری بودم و «نئوهاوکینگها» هم روایت این بیماریام است و در این دو سال نمیتوانستم در جلسهای حضور فیزیکی داشته باشم و همه ارتباطهایم مجازی بود و ارتباط خوبی با مخاطبان خود گرفتم. من برای همه مخاطبانم احترام قائلم و جز نویسندههایی هستم که پاسخ تمامی پیامها را میدهم. واکنش مخاطبانم برایم مهم است. برایم مهم است که مخاطبانم درباره کتابهایم چه نظری دارند و از جمعبندی نظرها استفاده کردهام.
انتهای پیام