Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت24-آیت الله مکارم شیرازی گفت: اموری در اسلام مانند دزدی، رشوه‌خواری و بی‌حجابی ممنوع است، اما اگر فردی در ملأعام اقدام به انجام این امور ممنوع کند هم مردم و هم حکومت باید با آن برخورد کند.

 آیت الله مکارم شیرازی صبح روز چهارشنبه در درس خارج اصول در مسجد اعظم قم به موضوع حاشیه‌های اخیر درباره حجاب پرداخت و گفت: اخیرا در برخی از رسانه‌های داخلی و خارجی بر روی مسئله بی‌حجابی سرمایه گذاری کرده و می‌گویند: «چرا حجاب باید اجباری باشد؟ در اسلام چیزی به نام اجبار نیست و حجاب هم نباید اجباری باشد» که باید گفت این افراد کلمه اجبار را به غلط در این مسئله استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار کرد : ما اعمالی همچون شرب خمر، مواد مخدر، رشوه‌خواری، دزدی، اعمال خلاف عفت، بی‌حجابی و ... در اسلام داریم که جزو گناهان بوده و ممنوع است.

این مرجع تقلید افزود : یک وقت شخصی در خانه خود از این قبیل اعمال حرام انجام می‌دهد که ما مأمور به ورود در زندگی خصوصی افراد نبوده و نمی‌توانیم تجسس کنیم؛ اما وقتی در ملأ عام از این کارهای خلاف انجام می‌دهد، هم حکومت مأمور به نهی از منکر است؛ هم آحاد مردم این وظیفه را دارند.

آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: بی‌حجابی در صحنه اجتماع، فعالیتی عمومی است و باید نهی از منکر انجام داد؛ اما اینکه بگوییم این شخص آزاد است و بی‌حجابی جزو زندگی خصوصی او است، سخن درستی نیست؛ بی‌حجابی همانند رشوه‌خواری است که باید در مقابل آن ایستاد.

وی یادآور شد : آیه «لا اکراه فی الدین ...» به معنای آزادی نیست؛ به این معنا نیست که هیچ خط قرمزی وجود نداشته و همه می‌توانند هرکاری انجام دهند؛ اگر این آیه به معنای آزادی باشد، پس چرا جلو دزدی را می‌گیرند؟ چرا با رشوه‌خواری برخورد می‌کنند؟ باید در مقابل این‌گونه اعمال نهی از منکر کرد.

این استاد حوزه بیان کرد: البته نهی از منکر به معنای خشونت نیست؛ باید با زبان نرم و خوش به این کار پرداخت.

این مفسر قرآن کریم اظهار کرد: برخی اظهار می‌کنند که ماشین حریم خصوصی است و می‌توان بی‌حجاب بود که در پاسخ باید گفت: اگر این ماشین در پارکینک منزل شماست، حریم خصوصی است و کسی نمی‌تواند حرفی بزند؛ اما ماشینی که بیرون آمده و همه چیز در آن پیداست، دیگر حریم خصوصی نیست؛ خصوصی آن است که از دید مردم پنهان باشد.

آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد : عده‌ای ناآگاهانه و عده‌ای آگاهانه برای تضعیف نظام جمهوری اسلامی در حال مجاز کردن محرمات بوده و این نکته در تفکر آنان است که اگر بتوانیم این محرمات را بزنیم، اصل نظام را می‌توانیم زیر سوال ببریم؛ باید مراقب بود و از تکرار این مغلطه بازی‌ها خودداری کرد.

وی تاکید کرد : برخی هم می‌گویند که از حجاب مهمتر داریم و باید به سراغ آن‌ها برویم که درباره این موضوع هم باید بگوییم که این سخن مانند آن است که شخصی در کنار درد چشم، سرما هم خورده باشد و دکتر به او بگوید فقط به فکر چشمان خود باش و فکری به حال سرماخوردگی خود نکن؛ بیان این مسئله که باید سراغ مباحث مهمتر از حجاب برویم، مغالطه است و همانطوری که باید تمام بیماری‌ها را علاج کرد، باید در مقابل تمام محرمات حساس بود و نهی از منکر داشت.

ایسنا

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۴۸۷۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مناظره در باره نقش مردم در حکومت در دیدگاه های آیت الله مصباح یزدی و آیت الله مرتضی مطهری

گروه اندیشه: خانه اندیشمندان علوم انسانی، مناظره ای حول تفاوت نگاه استاد مطهری و آیت‌الله مصباح یزدی به نقش رای مردم در حکومت برگزار می کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این نشست به همت انجمن اندیشه و قلم و خانه اندیشمندان علوم انسانی، فردا سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ساعت ۱۵ در سالن خیام خانه اندیشمندان برگزار می شود و طی آن، دکتر مهدی ابوطالبی، عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) و دکتر امیر دبیری مهر، استاد دانشگاه و رییس موسسه پژوهشی اندیشه و قلم به بحث و گفت وگو می‌پردازند.

بر اساس این گزارش، در پیش درآمد این نشست آمده است: «۴۵ سال از ترور استاد شهید مرتضی مطهری که از او به عنوان ایدئولوگ جمهوری اسلامی یاد شده و می شود گذشته، اما همچنان موضوع جایگاه مردم در نظام جمهوری اسلامی و ایفای نقش آنها در این نوع حکومت، سوژه مباحث نظری و مهمتر از آن، چالش های عملی است. در این میان، برخی منشا کاهش اثرگذاری مردم و رای آنان را در حکومت، محور شدن اندیشه‌های آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی می‌دانند، حال آن که دیگران تقویت حکومت و تضعیف مردم را نتیجه طبیعی گرایش اهالی قدرت می‌دانند که فارغ از اندیشه‌ها به دنبال گسترش هژمونی خود هستند.»

بر اساس این گزارش، در این نشست محورهای زیر به بحث گذاشته می‌شود:
_نقش رای مردم در حکومت در اندیشه آیت الله مرتضی مطهری و آیت الله مصباح یزدی و مقایسه دیدگاه آنها
_بررسی میزان عملیاتی شدن اندیشه های آیت الله مطهری و آیت الله مصباح در واقعیت سیاسی ایران امروز

نشانی خانه اندیشمندان علوم انسانی تهران، میدان هفت تیر، بلوار کریم خان زند، خیابان استاد نجات اللهی (ویلا)، نبش خیابان ورشو، است.

۲۱۶۲۱۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901052

دیگر خبرها

  • پاسخ آیت الله نوری همدانی به سوالی درباره طرح عفاف و حجاب پلیس (طرح نور)
  • مناظره در باره نقش مردم در حکومت در دیدگاه های آیت الله مصباح یزدی و آیت الله مرتضی مطهری
  • حمایت کامل یک مرجع تقلید از «طرح نور»: امری مبارک است | درباره حجاب به شدت حساسیم
  • آیت الله مکارم شیرازی: مردم از گرانی، فوق العاده رنج می‌برند
  • آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید
  • پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور» | سست نشوید و...
  • آیت‌الله مکارم‌شیرازی: پلیس طرح نور را با قدرت ادامه دهد
  • آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان: درمورد «طرح نور» سست نشوید و محکم ادامه دهید
  • آیت الله مکارم خطاب به سردار رادان : درمورد « طرح نور » سست نشوید و محکم ادامه دهید
  • حمایت آیت‌الله مکارم از اقدام پلیس در اجرای طرح نور