Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@21:34:45 GMT

نرخ سود بين بانکي به 18.1 درصد کاهش يافت

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۴۴۹۳۱۳

نرخ سود بين بانکي به 18.1 درصد کاهش يافت

خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا - نرخ سود بين بانکي با وجود رشد تعداد و ارزش معاملات در اين بازار طي 10 ماه نخست امسال، روند رو به کاهش داشته و در دي ماه به 18.1 درصد رسيده است.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا، تعداد معاملات بازار بين بانکي ريالي در 10 ‌ماه نخست سال 1396 معادل 31 هزار و 200 فقره و متوسط ارزش روزانه معاملات بازار در همين بازه زماني به 193 هزار ميليارد ريال افزايش يافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر اساس بررسي بانک مرکزي، همچنين تعداد و متوسط ارزش روزانه کل معاملات انجام شده اين بازار نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتيب 16.5 درصد و 66.5 درصد افزايش يافته است.
بازار بين ‌بانکي ريالي در ايران در تير ماه سال 1387 بر اساس سياست‌هاي پولي و اعتباري کشور و مطابق با ماده 34 بسته سياستي - نظارتي سيستم بانکي در اين سال، براي انجام معاملات عمده بين بانک‌ها راه‌اندازي شد.
هدف از راه‌اندازي و توسعه فعاليت اين بازار، تقويت مديريت نقدينگي بانک‌ها و تسهيل تامين مالي منابع مورد نياز بانک‌ها در کوتاه‌مدت، برقراري انضباط پولي مناسب بانکي و اجراي مؤثرتر سياست هاي پولي کشور است.
طي سال‌هاي فعاليت، بازار بين بانکي ريالي از استقبال قابل قبول شبکه بانکي برخوردار بوده است.
تعداد اعضاي فعال در بازار بين بانکي از 10 بانک در سال 1387 به 30 بانک و موسسه اعتباري در 10 ماه اول 1396 رسيده است.
با افزايش تدريجي عمق بازار، معاملات بازار بين ‌بانکي ريالي که شامل سپرده‌گذاري (سپرده‌پذيري) اعضاي بازار نزد يکديگر است، نيز از رشد قابل توجهي برخوردار بوده است؛ به طوري‌که معاملات بازار با افزايش بيش از 1847 برابري، از 17 فقره در سال 1387 به 31.4 هزار فقره در سال 1395 رسيد. تعداد معاملات بازار بين‌بانکي ريالي در 10 ماه ابتدايي سال 1396 نيز معادل 31.2 هزار فقره است.
بر اساس آخرين آمار موجود، متوسط ارزش روزانه معاملات بازار بين‌ بانکي ريالي با افزايش قابل توجهي از 15.7 ميليارد ريال در سال 1387 به 107 هزار ميليارد ريال در سال 1395 رسيد. با ادامه اين روند، متوسط ارزش روزانه معاملات بازار در 10 ماه ابتدايي سال 1396 به 193 هزار ميليارد ريال افزايش يافته است.
همچنين نرخ سود موزون بازار بين‌ بانکي ريالي از 21.1 درصد در سال 1387 به 14.4 درصد در سال 1389 کاهش يافت و در ادامه به دليل وجود تنگناي اعتباري بانک‌ها، نرخ سود با روندي افزايشي به 27.1 درصد در سال 1393 رسيد ولي در سال‌هاي اخير با مداخله موثر بانک مرکزي در بازار بين‌بانکي ريالي، روند نرخ سود بازار با کاهش مواجه شده است.
با مديريت فعالانه نقدينگي بازار اعم از سپرده‌گذاري‌هاي صريح و ضمني بانک مرکزي در بازار، کاهش نسبت سپرده قانوني و اعمال سياست‌ تبديل اضافه ‌برداشت برخي از بانک‌ها و موسسات اعتباري به خطوط اعتباري و قرارداد سپرده‌گذاري در بازار، نرخ سود بازار بين‌بانکي ريالي با روندي کاهشي مواجه شده و از 27.1 درصد در سال 1393 به 18.6 درصد در سال 1395 کاهش يافته و در ادامه به 18.8 درصد در 10 ‌ماه ابتدايي سال 1396 رسيده است.
در 10 ماه امسال، تعداد و متوسط ارزش روزانه کل معاملات انجام شده بازار به ترتيب با 16.5 و 66.5 درصد افزايش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به رقم 31222 فقره با متوسط ارزش روزانه 193 هزار ميليارد ريال رسيده است.
بررسي معاملات بازار در ‌10 ماه آغازين سال 1396 به تفکيک سررسيد معاملات بيانگر آن است که 98.3 درصد از ارزش معاملات مربوط به معاملات يک ‌شبه است که با فلسفه تأمين مالي کوتاه‌ مدت بازار بين‌ بانکي سازگار است.
نرخ سود موزون بازار بين ‌بانکي ريالي در 10 ‌ماه ابتدايي سال 1396 معادل 18.8 درصد بوده که با تداوم سياست‌هاي تسهيل اعتباري، اين نرخ به 18.1 درصد در دي ‌ماه سال جاري کاهش يافته است.
تحليل نرخ سود موزون ماهانه بازار بين‌ بانکي ريالي در مقاطع ماهانه بيانگر آن است که روند افزايشي نرخ سود موزون که از ماه‌هاي پاياني سال گذشته آغاز شده بود، از مردادماه معکوس شده و با روند نزولي اين نرخ به 18.1 درصد در دي‌ماه سال جاري رسيده است.
همچنين کمترين پراکندگي نرخ ‌هاي سود در 10 ‌ماه نخست سال جاري مربوط به پنج ماه منتهي به دي است.
بر اساس اين گزارش بانک مرکزي به عنوان تنظيم‌ کننده بازار، همه امور مربوط به برنامه‌ ريزي، سازماندهي، هماهنگي، تدوين مقررات، نظارت، کنترل و تسويه معاملات را برعهده داشته و جهت اعمال سياست‌هاي پولي در بازار شرکت مي‌ کند. همچنين، حمايت از نرخ سودي مشخص توسط بانک مرکزي از طريق مداخله در بازار، بر حسب شرايط بازار و مقتضيات سياست پولي و اعتباري صورت مي‌ گيرد.
در مجموع، تعميق تدريجي و گسترش ابعاد بازار بين‌بانکي ريالي در کنار حضور موثر بانک مرکزي و مديريت فعالانه نرخ سود بازار (به‌خصوص در سال‌هاي اخير)، اهميت نقش بازار بين‌بانکي ريالي در تامين مالي کوتاه‌مدت بانک‌ها را دوچندان کرده است.
اخبار اقتصادي ايرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام*2025* 6075
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۴۹۳۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

نرخ بهره بین بانکی در اولین هفته از اردیبهشت ماه با کاهش یک صدم درصدی نسبت به هفته قبل از آن به ۲۳.۵۱ درصد رسید. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در هفته منتهی به 5 اردیبهشت ماه نرخ سود بین بانکی با کاهش یک صدم درصدی نسبت به هفته قبل از آن به 23.51 درصد رسید.

این نرخ از ابتدای سال جاری با روند کاهشی همراه بود به جز هفته منتهی به 29 فروردین ماه.  نرخ بهره بین بانکی در هفته پایانی فروردین با افزایش همراه شدو با 4 صدم درصد افزایش نسبت به هفته قبل از آن به 23.52 درصد رسید.

نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به 22 فروردین ماه با کاهش نیم درصدی نسبت به هفته قبل از آن به 23.48 درصد رسید. نرخ بهره بین بانکی که در هفته نخست فروردین ماه سال جاری 23.62 درصد شده بود در دومین هفته از نخستین ماه سال جدید با کاهش 4 صدم درصدی همراه شد و به 23.58 درصد رسید.

این نرخ در هفته پایانی اسفندماه سال 1402 به 23.66 درصد رسیده بود که بالاترین نرخ بهره بین بانکی از آبان‌ماه به بعد محسوب می‌شود. بیشترین رکورد این نرخ در هفته نخست مهر 1402 ثبت شده است. نرخ بهره بین بانکی در پایان هفته منتهی به 5 مهرماه سال 1402 با رکوردشکنی 10 سال به 23.80 درصد افزایش یافته بود؛ البته بعد از آن روند کاهشی نرخ سود بین بانکی آغاز شد و در هفته نخست آبان‌ماه به 23.71 درصد کاهش یافت و بعد ان آن وارد کانال‌های پایین‌تر شد.

نرخ سود بین بانکی چیست؟

ممکن است بانک‌ها در دوره‌های مالی کوتاه‌مدت روزانه یا هفتگی با کسری یا مازاد نقدینگی روبه‌رو شوند. اگر بانکی دچار کسری نقدینگی شود، باید از طریق وام گرفتن آن را جبران کند تا به حالت تعادل برسد. برای اینکه بانک‌ها برای حل این مشکل به بانک مرکزی نیاز نداشته باشند، بازاری را به نام بازار بین بانکی تشکیل داده‌اند که در آن به یکدیگر وام دهند. اکثر وام‌های بین بانکی سررسید کوتاه‌مدت یک‌هفته‌ای یا کمتر دارند. وام‌دهی بانک‌ها به یکدیگر بر مبنای یک نرخ سودی است که به آن نرخ سود بین بانکی گفته می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید/ جزییات
  • کاهش جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت
  • کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت
  • گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی
  • سکه و طلا ارزان‌تر شد؟
  • حذف واسطه‌ها و کاهش هزینه تولید طلا در پی حراج شمش در مرکز مبادله
  • سکه و طلا ارزان‌تر شد
  • ثبات قیمت دلار و کاهش نرخ طلا و سکه در معاملات امروز
  • کاهش بیش از ۱۳ هزار واحدی شاخص کل بورس/ فاز اصلاحی شاخص شروع شد؟
  • سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟ | ابلاغیه جدید بانک مرکزی