مناقشه بر سر مفاهیم جدید در آواز ایرانی
تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۴۵۰۸۰۲
به گزارش ایلنا، نوزدهمین نشست آیین آواز شب گذشته (سهشنبه 8 اسفند) در ارسباران در حالی برگزار شد که بر خلاف اعلام قبلی مبنی بر حضور حاتم عسگری فراهانی به عنوان یکی از دو استاد مدعو این برنامه، ایشان به علت کسالت نتوانست حضور یابد و پنل تخصصی و آموزشی فریبا یاوری دیگر میهمان برنامه نیز به محل مناقشه میان سنتگرایان و نوگرایان در آواز ایرانی بدل شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
آخرین نشست آیین آواز در سال 1396 با ارائه مبحث فنی تحت عنوان «آسیبشناسی حنجره» شروع شد که طی آن فریبا یاوری گفت: باید ببینیم چرا بسیاری از آوازخوانان ما متأسفانه عمر هنری کوتاهی داشتهاند؟ چرا قمرالملوک وزیری فقط 14 سال از عمرش را به ارائه آثار آوازی مشغول بوده و کیفیت صدای طاهرزاده که عمر چندان طولانیای هم نداشته در دهه ششم و نیمه اول دهه هفتم عمرش با صدای جوانی همین خواننده تفاوت بسیاری میکرده است؟ چرا ظلی به عنوان یکی از بزرگترین امیدهای آواز ایرانی آنقدر کوتاه بوده و حتی به چهل سالگی نرسیده است؟
این کارشناس موسیقی و آواز که به تازگی کتاب «ساز حنجره و چالشهای تولید صوت» نوشته او از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده در ادامه گفت: باید این مسأله را خیلی جدی بگیریم که تولید صدا برای هر خواننده یا هنرجوی آواز، مقولهای علمی و بسیار مهم است که باید با اصول و زیربناهای آن به دقت آشنا شویم و آنها را به کار بندیم. این دقت و به کار بستن فقط به موسیقی و آواز ایرانی هم محدود نمیشود، چرا که بر اساس تحقیقات و یافتههای من خوانندگان بزرگ بینالمللی نیز با چنین آسیبهایی دست به گریبان بوده و هستند.
این صحبتهای میهمان برنامه، پرسش علی شیرازی کارشناس مجری نشست را در پی داشت که گفت: خب میتوان ضمن تأیید فرمایش شما به این مقوله هم اندیشید که در واقع آسیبهای آوازی از چهار دهه قبل بودند که بیشتر به چشم آمدند و افول جدی آواز و خوانندگی در رشته موسیقی دستگاهی را در پی داشتند. چرا که بسیاری از آوازخوانان قدیمی ما شاید بدون اطلاع از نکات ریز علمی با خوانندگی اصولی آشنا بودند و دامنه این آشنایی به جایی رسید که صدای ایرج به عنوان صدای معیار مطرح شد و استاد شجریان نیز بر این توصیف به صراحت صحه گذاشتند و ایرج را در یکصد و دوازده سالی که از آغاز ضبط صفحه در ایران میگذرد صاحب "صدای معیار" معرفی کردند.
یاوری در ادامه با نمایش تصاویری علمی بر پرده سالن ارسباران به توضیح دقیق یافتههای عملیاش پرداخت، در حالی که موزیسینهایی مانند مرتضی غزنوی و علی رستمیان در نقد گفتههای او و همچنین مهران مهرنیا در تأیید صحبتهایش سخن گفتند. حاضران در سالن نیز پرسشهایی را مطرح کردند که به این ترتیب شبی پرمناقشه و جنجالی در نشست آواز ارسباران رقم خورد.
در بخش اجراها نیز خوانندگانی همچون علیرضا حاجی طالب به همراه تار محمدامین اکبرپور، محمود جاهد به همراه نی احسان لیوانی، سهتار مظفر فرزین ابراهیمی و تمبک مهدی ایزدی در بیات ترک و همچنین علیرضا عابدی به همراه گروه امید نو مرکب از امید داورزنی (سنتور) و حمید داورزنی (تمبک) به هنرنمایی پرداختند. مجری نشست نیز به مانند چند ماه اخیر، علیرضا معینی بود که برخی شعرخوانیهای خاطرهانگیزش در سالهای دور در رادیو و تلویزیون را تکرار کرد و تشویق حاضران را باعث شد.
منبع: ایلنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۵۰۸۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جشنواره ملی نهج البلاغه دانشگاهیان در سیستان و بلوچستان برگزار میشود
حجتالاسلاموالمسلمین محمدباقر حیدری نسب بیان کرد: اگر بنا باشد سبک زندگی اسلامی با نگاه تمدنی در مقابل سبک زندگی غربی جاری گردد باید به مفاهیم اصیل اسلامی رجوع کنیم و نهج البلاغه منبعی مهم برای این موضوع است. وی افزود: در بین مجموعه آثاری که از اهل بیت به جا مانده زیباترین مفاهیم در عالیترین غالبها در پهنه موضوعات مختلف در نهج البلاغه بیان شده به گونهای که نهج البلاغه به عنوان دومین کتاب ارزشمند و مقدس بعد از قرآن کریم، چراغ هدایت انسانها است.
دبیر جشنواره استانی گفت: ما معتقدیم که احیاء و تبیین معارف باید فراگیر شود و اگر با نگاه فرا مذهبی و حتی فرا دینی نگاه شود همه بشریت از آن بهره خواهند برد از این رو مقام معظم رهبری فرمودند:احیاءنهج البلاغه فقط وظیفه ما شیعیان نیست بلکه وظیفه همه مسلمان هاست.
وی بیان کرد: جشنواره ملی رسا «نهج البلاغه دانشگاهیان کشور» جمع کثیری از جامعه خصوصا جامعه نخبگانی را مخاطب خود قرار داده است و مخاطب جشنواره رسا اساتید(اعم از هیئت علمی و مدعو) و کارکنان(اعم از رسمی،پیمانی، قرار دادی، شرکتی و حتی طرحی)، دانشجویان حتی دانشجویان بین الملل و خانواده اساتید و کارکنان دانشگاهی است و دبیرخانه ملی جهت هماهنگی متولیان دانشگاهی در هر استانی دبیرخانه ای دارد.
دبیر جشنواره استانی ادامه داد: محورهای جشنواره عبارتند از خانواده، مدیریت و حکمرانی، آرمانگرایی و دشمنشناسی و جشنواره شامل ادبی در قالب «داستان، شعر، نمایشنامه و فیلمنامه»، هنری در قالب «نقاشی، پوستر، اینفوگرافی، خوشنویسی و عکسنوشته»، رسانه در قالب «نماهنگ (کلیپ)، پادکست، موشنگرافی و رسانه مجازی»، معارفه در قالب« مفاهیم نهج البلاغه، حفظ نهج البلاغه، کتــابــخــوانـی و آموزش مجازی» و پژوهش در قالب «رسانه مکتوب، تدوین کتاب و مقاله با رویکرد میان رشتهای، ارائه محتواهای آموزشی و تربیتی» است.
وی اظهار کرد: علاقمندان جهت شرکت در جشنواره ملی رسا میتوانند در محورهای بیان شده فوق شرکت کرده و آثار خود را با ثبتنام در سایت رسا http://rasanahad.ir ارسال نمایند
اطلاع رسانی در هر دانشگاه از طریق شورای نهج البلاغه همان دانشگاه و بستر فضای مجازی
https://eitaa.com/khademanenahjoalbalagheh
https://splus.ir/khademanenahjoalbalagheh و یا با شماره دفتر نهاد رهبری پیام نور استان سیستان و بلوچستان۰۵۴۳۳۲۹۴۸۸۵
است.