Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر علوم گفت: ما در حوزه پژوهش نگاه ویژه ای به حل مسائل جامعه داریم زیرا چالش های بزرگ موجود در کشور قطعا با راه حل های علمی مرتفع می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، منصور غلامی در پنجاه و یکمین اجلاس سراسری معاونان پژوهش و فناوری دانشگاهها و مراکز آموزشی عالی که امروز در وزارت علوم برگزار شد، خاطرنشان کرد: دانشگاهها یک دوره ای در سایه حجم زیاد آموزش، پژوهش را در ساختار خاصی محدود نگه داشتند که در زمان خودش کار خوبی به نظر می رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه موضوع این نیست که این اقدام رویکرد خوبی بوده یا نبوده است، گفت: اما شرایط اجتماعی و مباحثی که در دنیا و کشورمان وجود داشت نشان می دهد که کارهای پژوهشی و مطالعات تخصصی موثر در توسعه کشور هستند اما تا جایی که پیش رفته ایم این مطالعات جوابگوی انتظاراتمان نبوده است.

وی خاطرنشان کرد: انتظار می رود پژوهش های دانشگاهی در سطح توسعه اقتصادی و اجتماعی اثرگذار باشند.

غلامی با بیان اینکه کارهای پژوهشی در سطح جامعه کم نیست، گفت: یا ما به خوبی برای کارهای پژوهشی تبلیغ نکرده ایم و یا شرایط و ضرورت ایجاب نکرده که بتوانیم نتیجه کارهای پژوهشی را در نیازهای کشور ببینیم.

به گفته وزیر علوم، انتظار ما بیش از آن چیزی است که تاکنون محقق شده و این مقوله مهمی است.

وی با تاکید بر اینکه ما در حوزه پژوهش نگاه ویژه ای به پژوهش ها برای حل مسائل جامعه داریم، ادامه داد: قطعا چالش های بزرگی که در کشور در حوزه های مختلف اجتماعی، محیط زیست، آب و ... وجود دارد نیازمند راه حل های علمی است.

غلامی با بیان اینکه ارتقا و امتیازدهی پروژه های کاربردی، موانع کارهای پژوهشی هستند که ضروری است شاخص هایی برای پروژه ها و فعالیت های کاربردی تعریف شود تا اساتید به انجام پژوهش های کاربردی ترغیب شوند.

وی افزود: ما در شرایطی هستیم که نقدهایی به دانشگاهها وارد است و آن هم بیکاری فارغ التحصیلان است؛ وظیفه ما نوعا ایجاد شغل برای دانشجویان نیست و هیچ مسئولیتی برای فراهم آوردن شغل برای دانشجویان نداریم اما قبول داریم که باید دانش آموختگان را با کسب و کارهای جدید آشنا کنیم که در اینجا موضوع دانشگاههای کارآفرین مطرح می‌شود.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: توانمندسازی مهارتی دانش آموختگان و دانشجویان می تواند به واسطه برگزاری کارگاه های تخصصی انجام بگیرد تا با نیازهای شغلی در جامعه آشنا شوند.

وی با تاکید بر اینکه به همین دلیل فضای کارآفرینی برای دانشجویان باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: بدین واسطه آینده شغلی بهتری برای فارغ التحصیلان فراهم می‌شود.

به گفته وزیر علوم ما باید آنها را آماده کنیم به این دلیل است که موضوع دانشگاه های کارآفرین را مطرح کرده ایم.

وی با بیان اینکه طرح های زیادی وجود دارد که به توانمندسازی دانش آموختگان در حال تحصیل کمک کند، گفت: دانشجویان بدین واسطه می توانند با مشاغل و فضای کسب و کار آشنا شوند.

غلامی افزود: ما در نگاه به آینده دانشگاه ها هم باید به وضع فعلی آنها توجهی داشته باشیم زیرا آنها نباید الگوی فعلی را اجرایی کنند؛ در الگوی فعلی دانشگاهها وابستگی به دولت نقش مهمی دارد. به همین دلیل لازم است مدل جدیدی بر حسب ماموریت دانشگاهها تعریف کنیم.

وی ادامه داد: هر چقدر در این زمینه دیر اقدام کنیم دسترسی ما کمتر خواهد شد.

غلامی تاکید کرد: انتظار از طرح های پژوهشی در کشور بسیار زیاد است و این موضوع پررنگ تر از سایر بخش ها است.

وی با اشاره به مشکل جامعه علمی گفت: اخلاق علمی و پژوهشی یکی از مشکلاتی است که با آن روبرو هستیم؛ در دولت تلاش هایی می بینیم که به اخلاق پژوهشی و فعالیت های پژوهشی نظارت می کند و کنترل هایی هم وجود دارد و کارگروه هایی در این زمینه تشکیل شده است.

وزیر علوم افزود: این فضا، فضایی است که حضور ما در آن پررنگ نیست ولی اتفاقاتی افتاده که باید جلوی آنها گرفته شود؛ حرکتی باید در این رابطه وجود داشته باشد که بتوان مباحث اخلاق پژوهشی را کنترل کرد.

به گفته غلامی ضروری است وزارت علوم در زمینه اخلاق علمی ورود پیدا کند؛ دانشگاهها می توانند پیشنهادات و برنامه های اجرایی خود را در این زمینه به ما ارسال کنند تا از نظرات آنها بهره مند شویم و بدین واسطه ساحت علمی و پژوهش را از ابهامات پاک کنیم.

وی تاکید کرد: مسائل اخلاق در آموزش و پژوهش با همه وسعتی که دارد نیاز به کنترل و توجه دارد؛ چون اگر یک اشتباهی رخ دهد کل جامعه علمی تحت تاثیر این اشتباه قرار می گیرد و این موضوع خوشایند نیست.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۵۲۵۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری بیست و دومین نشست شورای عالی اتحادیه دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ساحلی و دریایی

تین نیوز

بیست و دومین نشست شورای عالی اتحادیه دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ساحلی و دریایی چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی برگزار می شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، در این نشست که به مناسبت روز ملی خلیج فارس برگزار می شود قرار است اقدامات دانشگاه ها و مراکز پژوهشی دریایی در مسیر دستیابی به اهداف سیاست های کلی توسعه دریامحور ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، مورد بحث و بررسی و تبادل نظر قرار گیرد. 

همچنین درخواست عضویت های جدید و انتخاب رئیس و دبیر ادواری جدید اتحادیه دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ساحلی و دریایی در این نشست، مورد بررسی قرار می گیرد. 

طبق برنامه نشست، مقرر است توسط پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی ظرفیت ها و توانایی های «کاوشگر خلیج فارس» معرفی و گزارشی از گشت های اخیر این کاوشگر و برنامه های تحقیقاتی آتی آن در حوضه های آبی جنوبی کشور، ارایه گردد. 

شایان ذکر است، اتحادیه دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ساحلی و دریایی به منظور هماهنگی و گسترش تعامل آموزشی و پژوهشی میان دانشگاه ها و مراکز پژوهشی دریایی کشور و نیز ارتقای سطح علوم دریایی به پیشنهاد پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در سال ۱۳۸۶ تاسیس شد و از آن زمان با برگزاری ۲۱ نشست شورای عالی با حضور روسا یا نمایندگان دانشگاه های عضو، ۱۹ دانشگاه و مرکز پژوهشی را به عضویت پذیرفته است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه اقیانوس شناسی و علوم جوی، از مهمترین اقدامات و دستاوردهای اتحادیه تابحال، برگزاری نشست های کارگروه های تخصصی، تدوین اساسنامه و آیین نامه های مرتبط با فعالیت های اتحادیه، دیدار با مقامات و مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مدیران ارشد دریایی کشور، ورود موضوع اقیانوس شناسی به عنوان یکی از اولویت ها در نقشه جامع علمی کشور، تهیه سند راهبردی توسعه آموزش عالی کشور در حوزه علوم و فنون دریایی و اقیانوسی، همکاری در برگزاری کنفرانس های علمی مانند RCOWA-۲۰۱۷ و RCOWA-۲۰۲۰، برگزاری برنامه های مناسبتی مشترک (روز ملی خلیج فارس، روز جهانی دریا و اقیانوس، روز منطقه ای دریای خزر)، توسعه وب سایت محققان دریای خزر (http://caspianexpert.inio.ac.ir/)و مشارکت در حضور محققان دانشگاه ها در برنامه های کاوشگر خلیج فارس بوده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • کنگره علمی پژواک با ارائه دستاورد‌های دانش آموزی در کاشان
  • برگزاری بیست و دومین نشست شورای عالی اتحادیه دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ساحلی و دریایی
  • اسامی اساتید نمونه کشوری منتشر شد / معرفی جوان‌ترین و پیرترین استاد
  • صعود دانشگاه جهرم به رتبه ۲۳ فهرست نیچر ایندکس در بین دانشگاه‌های کشور
  • دفتر مطالعات و پژوهش‌های بنیاد شهید و دانشگاه جامع انقلاب اسلامی تفاهم‌نامه امضا کردند
  • امضای تفاهم نامه همکاری دانشگاه رضوی با مرکز کربلاء للدراسات والبحوث
  • تحریم ورود واکسن توسط مدعیان آزادی و حقوق بشر/ مرجعیت علمی الویت وزارت علوم
  • برنامه‌ریزی برای پژوهش در محور‌های سوخت پاک و هوش مصنوعی
  • اسامی اساتید نمونه کشوری منتشر شد/معرفی جوان ترین و پیرترین استاد
  • انعقاد تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه دانشگاه آزاد با دانشگاه باهنر و علوم پزشکی کرمان