Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-05-06@22:49:38 GMT

کاهش سزارین بار اول در فارس

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۴۵۲۸۸۴

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گفت: با اجرای طرح تحول سلامت و ترویج زایمان طبیعی در مراکز زایشگاهی زیرمجموعه علوم پزشکی شیراز، تعداد سزارین بار اول از ۳۵ درصد در سال ۹۳ به ۲۷ درصد در سال ۹۶ کاهش داشته است.

دکتر هاشمی این روند کاهشی را در مورد آمار کل سزارین‌های انجام شده از ۶۵ درصد در سال ۹۳ به ۵۸ درصد در دیماه ۹۶ اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی همچنین کاهش ۴۰ درصدی مرگ ومیر مادران را رکورد بی سابقه فارس در کشور ذکر کرد و افزود: در هر ۱۰۰ هزارتولد زنده، تعداد مرگ ومیر مادران در فارس از ۱۸ مورد در سال ۹۲ به ۵ مورد درپایان سال ۹۵ رسیده است.
مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز این روند کاهشی را حاصل ترویج و توسعه زیرساخت‌ها و روش‌های زایمان طبیعی در مراکز زایشگاهی زیر مجموعه ذکر کرد و گفت: استاندار سازمان بهداشت جهانی برای سزارین در سال ۱۵ تا ۲۰ درصد است. وی اظهار امیدواری کرد در سال آینده با آگاهی بخشی بیشتر و ترویج روش‌های کمدرد و بدون درد زایمان بتوانند آمار سزارین را به نرم سازمان بهداشت جهانی برسانند.
دکتر زارع خفری متخصص زنان و زایمان در این نشست گفت: اجبار در تولد زود هنگام نوزاد در هفته ۳۹ بارداری، ازدست دادن هزار سی سی یعنی دوبرابری خون از مادر نسبت به زایمان طبیعی، افزایش احتمال عفونت‌های رحمی، مثانه، عفونت‌های محل جراحی، تنبلی روده‌ها بدلیل مداخلات سزارین، نارسایی نوزاد، افزایش احتمال مشکلات تنفسی نوزاد، احتمال چسبندگی جفت در بارداری‌های بعدی، لخته شدن خون در پا و افزایش ۷ برابری مرگ و میرمادران در سزارین از مهمترین عوارض و خطرات عمل جراحی سزارین نسبت به زایمان طبیعی است.
دکتر زارع خفری، جایگزینی روش‌های زایمان طبیعی کم درد یا بدون درد از جمله زایمان فیزیولوژیک، زایمان در آب و زایمان اپیدورال یا بدون درد و آگاهی بخشی مادران باردار را از روش‌های موثر در کاهش آمار سزارین اعلام کرد که رسانه‌ها باید تلاش بیشتری برای ارتقای سطح آگاهی جامعه در این زمینه داشته باشند. کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۵۲۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کسب رتبه دو کشوری در شاخص بی دردی زایمان طبیعی

به گزارش جام جم آنلاین البرز،شهرام صیادی رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت:هفته ملی ماما با شعار هر ماما یک سفیر جوانی جمعیت از ۱۵ اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و جامعه مامایی در ارتقای شاخص‌های رشد جمعیت و زایمان طبیعی در استان تلاش‌های زیادی انجام داده است.

دکتر صیادی خاطر نشان کرد در سال گذشته بیش از ۱۱ هزار زایمان طبیعی در استان انجام شده است و زایمان طبیعی در مادران ایرانی فرزند اول با رشد ۲/۳ درصدی همراه بوده است.

رییس دانشگاه افزود: استان البرز در شاخص‌های بی دردی زایمان طبیعی رتبه ۲ کشوری را دارد و در سال گذشته این شاخص رشد داشته است.

وی با بیان اینکه طبق استاندارد جهانی به ازای هر دو مادر باید یک ماما وجود داشته باشد گفت: خوشبختانه این شاخص در تمامی بیمارستان‌های استان که زایشگاه دارند رعایت شده است و فقط بیمارستان کمالی با این استاندارد کمی فاصله دارد و یکی از اولویت‌های دانشگاه در ارتقا جامعه مامایی افزایش تعداد ماما شاغل در بیمارستان کمالی است که به شاخص جهانی استاندارد برسیم.

دیگر خبرها

  • ۴۷ درصد زایمان‌های استان همدان طبیعی است
  • نقش موثر مامایی در کاهش آمار سزارین و افزایش زایمان طبیعی
  • نقش ماما در سلامت زنان و نوزادان
  • انجام بیش از ۹۰ درصد زایمان‌ها توسط ماماها
  • بیش از ۱۲۰۰ ماما در استان البرز فعالیت می‌کنند
  • فعالیت بیش از ۸۵۰ نفر ماما در استان کرمانشاه
  • کسب رتبه دو کشوری در شاخص بی دردی زایمان طبیعی
  • ثبت بیش از ۱۱ هزار زایمان طبیعی در البرز
  • تولید بیماری‌های احتمالی برای نسل آینده؛ حاصل بی‌توجهی به مامایی
  • ضرورت افزایش ظرفیت استخدام ماما در بخش بهداشت و درمان