Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-18@07:38:55 GMT

کشف راز عشق پنهان مودیلیانی پس از ۱۰۱ سال

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۴۵۳۲۲۴

کشف راز عشق پنهان مودیلیانی پس از ۱۰۱ سال

فرهنگ > هنر - همشهری آنلاین:
آزمایش‌های اشعه ایکس در تیت گالری لندن به کشف پرتره بانویی جوان انجامید که زیر یکی از شاهکارهای آمدئو مودیلیانی، نقاش نامدار قرن بیستم ایتالیا پنهان بود.

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از اينديپندنت، مودیلیانی سال 1917 پرتره بانویی را روی بوم نقاشی خلق کرد که پس از گذشت یک قرن هنوز هم هویت او مشخص نیست اما آنچه کارشناسان تیت گالری در لندن به تازگی یافته‌اند، پرده از یکی از رازهای نقاش نامدار برمی‌دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آزمایش با اشعه ایکس نشان داد زیر شاهکار مودیلیانی یعنی «پرتره یک دختر» چهره زنی دیگر پنهان است که تصور می‌شود مربوط به بئاتریس هستینگز، عشق آقای نقاش باشد.

یکی از نظریه‌های پرطرفدار چنین می‌گوید که بئاتریس نویسنده بود و ارتباط توفانی او با مودیلیانی پس از دو سال در 1916 به پایان رسید. به همین دلیل نقاش نامدار تصمیم گرفت تمام نشانه‌های بئاتریس را از زندگی خود پاک کند و روی پرتره او یک نقاشی دیگر کشید. گرچه برخی با این نظریه مخالفند اما به نظر می‌رسد کارشناسان تیت از کشف خود راضی هستند و معتقدند این گمانه‌زنی به واقعیت نزدیک‌تر است.

مودیلیانی که سال 1920 در 35 سالگی در پاریس از دنیا رفت، از گران‌ترین نقاشان دنیاست. سه سال پیش یکی از نقاشی‌های او در یک حراجی به قیمت 113 میلیون پوند (158 میلیون دلار) چکش خورد و آن زمان دومین تابلوی گرانقیمت تاریخ هنر لقب گرفت. هر چند مودیلیانی در دوران خودش مشهور بود، به بحرانی مالی گرفتار آمد و ناچار شد نقاشی‌هایش را به چند فرانک به دیگران بفروشد.

او در 1919 به جایی رسید که تصمیم گرفت تمام نقاشی‌های موجود در آتلیه خود را فقط در ازای 100 پوند واگذار کند. کمتر از یک سال بعد عوارض ناشی از سل و مننژیت جان نقاش نامدار را در اوج فقر گرفت. هستینگز هم که ظاهرا به شکلی ناگوار از مودیلیانی جدا شده بود، سرنوشتی به مراتب بدتر از عشق پیشین خود داشت؛ الکل تمام زندگی و سلامتی او را از بین برد و سرانجام در 1943 در انگلیس به زندگی خود پایان داد.

در همین زمینه: رونمایی از طراحی‌های فراموش‌شده ون‌گوگ پس از ۱۰۰ سال تردید دوباره در اصالت نقاشی‌های مودیلیانی ۹۸ سال پس از مرگ نمایش نقاشی ۱۴۵ ساله کلود مونه پس از ۱۲۲ سال موزه فرمانفرماییان افتتاح شد | آثار هنرمند ۹۳ ساله در باغ‌موزه نگارستان

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۵۳۲۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تفاوت اف ۲۲ و جنگنده جی ۲۰ چیست؟

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، پیش از مقایسهٔ تکنولوژی‌های پنهان‌کاری دو هواپیما، بهتر است ابتدا نگاهی عمیق‌تر به پیشینه و توسعهٔ هرکدام داشته باشیم. F۲۲ و J۲۰ از لحاظ طراحی تقریباً یکسان هستند اما ازآنجایی‌که رپتور زوتر معرفی شده است، بررسی را با آن آغاز می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: حمله موشکی ایران اُبهت صهیونیست‌ها را درهم شکست

بر اساس گزارش پدال، هرچند F۲۲ در اصل برای جایگزینی کامل با جنگندهٔ برتری هوایی سابق نیروی هوایی آمریکا یعنی F۱۵ طراحی شده بود اما هیچ‌گاه در تعداد زیادی تولید نشد. بااین‌حال، پیشرفت‌های تکنولوژیکی که در این هواپیما صورت گرفت، آن را به یکی از توانمندترین جنگنده‌های تاریخ تبدیل کرد. ویژگی اصلی که رپتور را به چنین جنگندهٔ مرگباری تبدیل کرده، قابلیت‌های رادار گریزی باورنکردنی آن است. به گفتهٔ نیروی هوایی آمریکا، این هواپیما زمانی که در حالت حداکثر پنهان‌کاری قرار داشته باشد، سطح مقطع راداری به‌اندازهٔ یک تیله خواهد داشت.

سیستم‌های اویونیک و تسلیحات پیشرفتهٔ رپتور امکان درگیری با اهدافی بسیار فراتر از برد بصری را فراهم کرده که این در کنار چابکی چشمگیر به لطف نسبت رانش به وزن بی‌نظیر بیش از یک‌به‌یک، F۲۲ را به کابوس هر دشمنی تبدیل کرده است. این هواپیما ترکیب بی‌نظیری از پنهان‌کاری، تکنولوژی پیشرفته، قابلیت مانور و قدرت را ارائه می‌کند. بااین‌حال، پنهان‌کاری رپتور یک نقطه‌ضعف کلیدی دارد که البته این مشکل در همهٔ جنگنده‌های رادار گریز به چشم می‌خورد. هنگام باز شدن درهای محفظه‌های داخلی برای شلیک موشک، سطح مقطع راداری هواپیما بشدت افزایش پیدا می‌کند که می‌تواند موقعیت آن را برای دشمن آشکار کند.

بررسی رادار گریزی J۲۰

J۲۰ که پیشرفته‌ترین جنگندهٔ رادار گریز برتری هوایی چین است، برای به حداقل رساندن سطح مقطع راداری، چندین تکنیک و ویژگی طراحی را باهم ترکیب کرده است. هرچند بدنهٔ J۲۰ چند تفاوت کلیدی مثل کاناردهای جلویی با رپتور دارد اما به‌طورکلی، جنگندهٔ چنگدو بسیار شبیه به همتای آمریکایی خود به نظر می‌رسد. ازجملهٔ شباهت‌های J۲۰ به F۲۲ می‌توان به رادار گنبدی دماغه و کاناپی کابین از جنس رسانای الکتریکی برای کاهش امضای راداری (کاناپی شفاف معمولی سطح مقطع راداری هواپیما را افزایش می‌دهد که به آن امضای راداری گفته می‌شود) اشاره کرد.

در این هواپیمای چینی همچنین ورودی‌های موتورها بشدت از رادار پنهان هستند و برای افزایش پنهان‌کاری از محفظه‌های داخلی سلاح و پوشش‌های جاذب رادار استفاده شده است. J۲۰ همچنین از نازل‌های دندانه‌دار موتور، قطعاتی که با فلزات سبک‌تر و مواد جاذب رادار طراحی شده‌اند و بازتابندهٔ راداری قابل جابجایی بهره می‌برد که به بیشتر پنهان کردن جنگنده از رادارهای دشمن کمک می‌کند. به گفتهٔ تحلیلگران نظامی، قابلیت‌های رادار گریزی J۲۰ فراتر از جنگندهٔ روسی سوخوی SU۵۷ است.

وقتی F۲۲ و J۲۰ را در کنار هم قرار دهیم، تشخیص تفاوت‌های بزرگی که بتواند انتخاب هواپیمای برتر از لحاظ پنهان‌کاری را ممکن کند بسیار دشوار خواهد بود. علاوه بر این، دو جت هنوز باهم درگیر نشده‌اند و شاید یک جنگ نزدیک بین آن‌ها تنها راه برای تعیین جنگندهٔ برتر در قابلیت‌های رادار گریزی باشد. بااین‌حال، تاکنون چندین بار پنهان‌کاری J۲۰ زیر سؤال رفته است خصوصاً در ماه می ۲۰۱۸ زمانی که یکی از فرماندهان نیروی هوایی هند ادعا کرد جنگنده‌های کشورش توانسته‌اند جت چینی را ببینند. وی در یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت که جنگنده‌های هندی SU۳۰ MKI می‌توانند J۲۰ را از چندین کیلومتر دورتر شناسایی کنند.

علاوه بر این، به عقیدهٔ تحلیلگران نظامی، کاناردهای J۲۰ هم روی رادار گریزی آن تأثیر منفی می‌گذارد. به گفتهٔ آن‌ها، چنین سطوحی باعث افزایش سطح مقطع راداری هواپیما می‌شود درحالی‌که F۲۲ این کاناردها را ندارد. شاید به همین دلیل است که چین یک ارتقاء ۸ میلیارد دلاری را برای جنگندهٔ نسل پنجمی خود در نظر گرفته است که قابلیت رادار گریزی آن را بهبود خواهد بخشید. بااین‌وجود، تحلیلگران نظامی معتقدند که F۲۲ رپتور در جنگ‌های نزدیک می‌تواند نسبت به همتای چینی خود برتری داشته باشد زیرا موشک‌های هوا به هوای بیشتری حمل می‌کند و قدرت مانور بالایی دارد. علاوه بر این، جنگندهٔ آمریکایی از یک توپ داخلی برای درگیرهای کوتاه برد مجهز است که J۲۰ فاقد آن است.

کد خبر: 1227297 برچسب‌ها اخبار روز

دیگر خبرها

  • عملیات عمرانی با «مَنقاش» در اصفهان
  • مستند پرتره عبدالحمید قدیریان از رادیو فرهنگ
  • جزئیات تازه درباره فوت متهم ؛ این شرور قرص‌ها را در کجا پنهان کرده بود؟ | کاربری جدید مقر پلیس در خیابان وزرا چیست؟
  • تفاوت اف ۲۲ و جنگنده جی ۲۰ چیست؟
  • نقاشی و رنگ آمیزی گرافیکی شگفت انگیز (فیلم)
  • نقاشی امواج و ساحل با رزین (فیلم)
  • تولید مستند پُرتره در چهارمحال و بختیاری
  • تولید مستند «پُرتره جهانبخش زمانی» در چهارمحال و بختیاری
  • ملاقات جذاب قلعه‌نویی و ستاره نامدار ایتالیا(عکس)
  • (تصاویر) مزرعه کُلزا نقاشی زرد رنگِ طبیعت