Web Analytics Made Easy - Statcounter

در آخرین روز کاری هفته جاری، در ابتدای بازار شاهد روند مثبت در شکل‌‌گیری تقاضای گروه‌های شاخص‌ساز بودیم که رفته رفته از شدت تقاضا کاسته شد و در نتیجه دماسنج بازار قرمز رنگ به تعطیلات آخر هفته رفت.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در جریان معاملات امروز همانطور که پیش‌بینی می‌شد اقبال سهامداران به گروه خودرویی افزایش یافت تا جایی که حقیقی‌ها در تلاش برای صف‌نشینی سمت تقاضا در گروه خودرویی، سبد سهام خود را از پالایشی‌ها و فلزی‌ها خالی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تغییر در رفتار سهامداران در نتیجه خبر سفر هفته آینده وزیر امور خارجه فرانسه به ایران است که فعالان حوزه خودرو امیدوارند تا طی این سفر قراردادهای نیمه‌کاره دوجانبه در صنعت خودرو اجرایی شوند. اما گمانه‌زنی‌ها در محافل سیاسی نشانی از دستور کار قرار دادن قرارداد خودرویی‌ها در سفر اخیر وزیر فرانسوی را ندارد. کارشناسان بر این باورند که سفر اخیر ژان ایو لودریان بیشتر جنبه سیاسی داشته و خبری از نهایی شدن توافقات در زمینه خودرو نیست.

در هر حال رفتار امروز حقیقی‌ها تاکید دوباره‌ای بر مسائل مالی رفتاری حاکم بر فضای معاملات داشت. شاهد این مدعا هم صف خرید شدن برخی نمادهای گروه خودرو است که باوجود گزارش‌های نامناسب عملکرد، بازهم شاهد اقبال سهامداران به گروه خودرو بودیم.

ترین‌های بازار

در جریان معاملات امروز تالار شیشه‌ای، شاخص کل با افت 139 واحدی (کاهش 0.14 درصدی) کانال 98 هزار را برای دومین بار در ماه‌های اخیر از دست داد و روی پله 97 هزار و 961 واحد به کار خود در این هفته پایان داد. این در حالی بود که شاخص کل هم‌وزن رویه‌ای متفاوت در پیش ‌گرفت و با رشد 52 واحدی (افزایش 0.3 درصدی) به ارتفاع 17 هزار و 620 واحد رسید. همچنین امروز 898 میلیون ورقه بهادار به ارزش 332 میلیارد تومان در بورس دست به دست شد که از این میزان تنها 143 میلیارد آن به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت.

در نمای کل بازار این‌طور به نظر می‌رسد که بیشترین تاثیر مثبت را گروه خودرویی و قند و شکر بر بازار داشتند. هچنین گروه خودرو و فلزات اساسی هرکدام به ترتیب با 30 و 21 میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. در این بین نمادهای «همراه» و«خساپا» مجموعا 42 واحد شاخص را بالا بردند.

اما در سوی منفی‌های بازار به نظر می‌رسد گروه پالایشی و فلزات اساسی بیشترین تاثیر منفی را بر بازار تحمیل کردند. در این بین نمادهای «فملی»، «شپنا» و «شبریز» هرکدام به ترتیب 46، 42 و 36 واحد شاخص ار منفی کردند. همانطور که اشاره شد با روشن شدن موتور خودرویی‌ها و اقبال سهامداران به این گروه، شاهد واگذاری سهام پالایشی و فلزی از سوی حقیقی‌ها بودیم تا جایی که امروز حقیقی‌ها 15 میلیارد تومان «فملی» فروختند. این در حالی است که شرکت ملی مس در جدیدترین گزارش عملکرد ماهانه منتهی به 30 بهمن اعلام کرده که 897 میلیارد تومان فروش داشته است. همچنین این شرکت فروش 11 ماهه منتهی به بهمن «فملی» 7هزار و 100 میلیارد تومان گزارش شده است. گفتنی است تنها در ماه گذشته شرکت توانسته 12 درصد فروش بودجه شده را پوشش دهد.

البته شاید دلیل دیگر بد اقبالی امروز گروه فلزی، افت نرخ‌های جهانی در گروه کامودیتی‌ها بود. با رشد شاخص دلار و ورود به کانال 90 واحدی ، اغلب کامودیتی‌ها روند نزولی را طی می‌کنند. طلا با افت یک درصدی به 1319دلار در هر اونس رسیده است. نفت برنت گام‌های لرزان در مرز 67 دلار را تا میانه کانال 66 دلاری ادامه داده و هم اکنون 66 دلار و 66 سنت در هر بشکه معامله می‌شود. در فلزی‌ها وضعیت به مراتب نزولی‌تر است. مس و «روی» بیش از یک درصد از قیمت خود را از دست داده‌اند. روی با از دست دادن کانال 3500 دلاری در 3489 دلار در هر تن معامله می‌شود و مس از کانال 7000 دلاری کوتاه آمده و هم اکنون در 6 هزار و 990 دلار در هر تن معامله می‌شود.

رفت و آمدهای پُررنگ امروز

در نمادهای متوقف امروز «فلوله» در حالی با توجه به توقف برگزاری مزایده فروش سهام شرکت هامون نایزه امروز متوقف شد که با 5 میلیارد و 77 میلیون تومان پر ارزش ترین معاملات امروز بازار سهام را انجام داده بود. شرکت لوله و ماشین سازی ایران فروش بخشی از سرمایه گذاری‌های خود تحت عنوان سهام شرکت هامون نایزه را به دلیل تغییر محسوس در قیمت پایه سهم متوقف کرد. گفتنی است این سهم از ابتدای سال تاکنون 27 درصد افت قیمتی داشته است.

«کرازی» نیز پس از تعدیل منفی 26 درصدی در محدوده قرمز بازگشایی شد. شرکت کاشی و سرامیک حافظ در جدیدترین برآورد خود از پایان سال مالی منتهی به اسفند 96 ، سود 84 میلیون تومانی خود را به 19.4 میلیارد زیان تبدیل کرد . کاهش شدید درآمدهای عملیاتی از 38.8 به 7.1 میلیارد تومان عامل اصلی ، تخمین زیان 19.4 میلیارد تومانی کاشی و سرامیک حافظ است. تعدیل منفی 23 هزار و 105 درصدی کحافظ سبب شده است تخمین 5 ریال سود در پایان سال به 1077 ریال زیان تبدیل شود. گفتنی است «کحافظ» از ابتدای سال 96 تا قبل از توقف نماد در 21 آبان سال جاری ، زیان6 درصدی را به سهامداران خود تحمیل کرده بود.

از کدال چه خبر؟

در گروه فلزات اساسی «زنگان» پس از شفاف‌سازی در کدال مبنی بر پوشش 122 درصدی فروش در 11 ماه گذشته در محدوده منفی 4 درصد قیمتی بازگشایی شد. شرکت صنعت روی زنگان در خصوص رشد قیمتی در ماه گذشته و افت بیش از 20 درصدی در 5 روز کاری گذشته، از طریق کدال اقدام به شفاف‌سازی کرد.

در نماد پر حاشیه «های‌وب» هم شاهد انتشار گزارش عملکرد در آخرین دقایق شب گذشته بودیم. درآمد این سهم در بهمن ماه 28 میلیارد تومان بوده که نشان از افت نسبت به ماه‌های قبل دارد. البته گفتنی است درآمد «های‌وب» در دی‌ماه و آذرماه به ترتیب 29 میلیارد تومان و 32 میلیارد تومان بوده است که این ارقام حاکی از سیر نزولی با شیب ملایم در درآمدهای این سهم از ابتدای آذر دارد. در مجموع در11 ماهه 322 میلیارتومان  معادل 79 درصد بودجه  را محقق کرده است. گفتنی است این سهم تا پایان سال برای پوشش کامل بودجه 83 میلیارد دیگر باید کسب درآمد کند.

بانکی‌های غایب

در گروه پُرغیبت بانکی‌ها، بانک پاسارگاد ، دیروز عملکرد 9 ماهه حسابرسی نشده را منتشر کرد. «وپارس» در برابر پیش بینی سود 51 ریالی هر سهم سال مالی اسفند جاری، تا پایان آذر  به ازای هر سهم 291 ریال زیان شناسایی کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 53 درصد کاهش داشته است. این نماد بانکی نیز 16 ماه است که در معاملات بازار حضور ندارد.

در این گروه خبرها حکایت از آخرین تلاش برای بازگشت «وبصادر» در روزهای پایانی سال دارد. در این زمینه مدیرعامل بانک صادرات از ارسال پاسخ جامع به بانک مرکزی و رایزنی برای بازگشایی نماد این بانک تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: مدارک لازم را به سازمان بورس ارائه کرده‌ایم. همچنین سازمان بورس برای بازگشایی نماد، دو موضوع را مطرح کرده بود که در مورد همه بانک‌ها اعمال می کند. یکی صورت‌های مالی 3، 6 و 9 ماه و دیگری گزارش تفصیلی مدیریت بود که تا آخر بهمن ماه روی کدال قرار داده شد و از این بابت نقصی وجود ندارد.

«وبصادر» از تیر سال گذشته با توقف 19 ماهه روبرو است البته دو مجمع سالانه و عادی بطور فوق العاده این بانک در 15 بهمن و 5 اسفند برگزار و سازمان بورس بر اساس آخرین اطلاعیه شرط بازگشایی نمادهای این بانک را تکمیل اطلاعات مالی و انتشار آن اعلام کرده است.

 از گوشه کنار بازار

از خانه ملت هم خبرها حکایت از قریب‌الوقوع بودن تصویب کاهش مالیات تولیدکنندگان از 25 به 20 درصد دارند. در این صورت با کاهش 5 درصدی مالیات تولیدکنندگان به نظر می‌رسد روزهای خوبی برای گروه فلزات اساسی و معدنی‌ها در پیش باشد. حال باید دید این موضوع چه زمان و چگونه به تصویب خواهد رسید.

کوتاه از فرابورس

آیفکس امروز را نیز تقریبا بدون تغییر پشت سر گذاشت و در همان محدوده روز قبل یعنی یک هزار و 92 واحد به کار خود در این هفته پایان داد. در این بازار امروز 372 میلیون ورقه بهادار به ارزش 162 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان 54 میلیارد تومان آن به معاملات خرد سهام و حق تقدم اختصاص داشت که البته نسبت روزهای گذشته رشد داشته است. در این بازار امروز نیز شاهد خروج حقیقی‌ها به میزان 800 میلیون تومان بودیم که این عدد نیز نسبت به روزهای گذشته کاهش یافته است.

اما خبر پر سر صدای امروز فرابورس عرضه اخزا با نرخ 20.5 درصد از شنبه هفته آینده بود. در ادامه سیاست‌های دولت برای کنترل بازار ارز، عرضه اوراق گواهی سپرده با نرخ ۲۰ درصد و پیش‌فروش سکه در بازه‌های ۶ و یک ماهه، هفته آینده شاهد عرضه اسناد خزانه با نرخ 20.5 درصد خواهیم بود.

اما در ادامه واگذای‌ها، سازمان خصوصی سازی سه شنبه هفته آینده 15 اسفند 96 تعداد 5 میلیارد و 530 میلیون و 671هزار و 12 سهم معادل 13.67 درصد از کل سهام شرکت ذوب آهن اصفهان را به وکالت از صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد در فرابورس ایران واگذار می‌کند. قیمت پایه هر سهم ذوب آهن در این واگذاری مبلغ 75 تومان اعلام شده و شرایط واگذاری به طور نقد و یا با شرایط اقساطی به صورت 10 درصد نقد و مابقی اقساط مساوی شش ماهه طی 8 سال با نرخ 13 درصد خواهد بود. این بلوک مدیریتی سهام پیش از این در 5 نوبت، به‌ ترتیب در تاریخ 26 آبان و 29 آذر سال 95 ، 10تیر 96 به قیمت پایه 85 تومان ،13شهریور 96 به قیمت پایه هر سهم 81تومان و20 دی‌ماه امسال در فرابورس عرضه شد، اما هیچ مشتری برای آن وجود نداشت.

همچنین دیگر عرضه عمده فرابورس امروز در نماد «ثنور۴» انجام شد. میزان 31.50 درصد از سهام مدیریتی غیرکنترلی شرکت سرمایه‌گذاری کوه نور در نماد معاملاتی «ثنور۴» با قیمت پایه کل  حدود 9.8 میلیارد تومان از طریق بازار پایه فرابورس ایران عرضه شد. سهام این شرکت  در یک معامله به حجم 31 میلیون و 600هزار و 595 سهم به قیمت هر سهم 3101 ریال فروش رفت. در این معامله شرکت آتیه پگاه میزان 31.5 از سهام خود در نماد «ثنور» را واگذار کرد.

منبع: اقتصاد آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۵۳۲۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورس امروز ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار

شاخص کل بورس در شروع معاملات امروز با افت ۱۲۲۷۹ واحدی به ۲,۲۴۷,۴۶۵ واحد رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شاخص کل بورس در شروع معاملات امروز _دوشنبه هفدهم اردیبهشت_ با افت ۱۲۲۷۹ واحدی به ۲,۲۴۷,۴۶۵ واحد رسید.

از تغییر شاخص‌های دیگر بورس می‌توان به افت ۳۱۰۴.۷۹ واحدی شاخص کل هم‌وزن اشاره کرد.

حجم معاملات تاکنون ۱.۷۸۱ میلیارد سهم بود که طی ۱۰۵,۵۶۶ معامله دادوستد شده و ارزش کل این معاملات نیز به ۱۰,۱۱۳.۲۳۳ میلیارد ریال رسیده است.

ارزش کل بازار بورس نیز بالغ بر ۷۷,۶۱۴,۷۴۰.۹۴۴ میلیارد ریال شد.

کد خبر 750633

دیگر خبرها

  • ۲۹۶ میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شد
  • شاخص بورس امروز ۱۷ اردیبهشت/افت ۲۰۶۴۷ واحدی
  • گزارش روزانه بورس ۱۷ اردیبهشت؛ شاخص کل ۲۰ هزار واحد ریخت
  • گزارش بورس امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • بورس امروز ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • افت بیش از ۵ هزار واحدی شاخص بورس +نقشه
  • ریزش ۵ هزار واحدی شاخص بورس
  • گزارش روزانه بورس ۱۶ اردیبهشت؛ افت ۵ هزار واحدی شاخص کل
  • بورس امروز ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • پیش‌بینی بورس در هفته سوم اردیبهشت ۱۴۰۳/ پیشتازی فولادی‌ها و پالایشی‌ها در این هفته