Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش وانانیوز،  به نقل از پایگاه خبری الیمن العربی، خالد حسین محمد الیمانی، نماینده دائم یمن در سازمان ملل یک روز پس از وتوی قطعنامه ضدایرانی پیشنهادی انگلیس از سوی مسکو در اظهاراتی خصمانه گفت: شکست شورای امنیت در توبیخ رسمی ایران به اتهام حمایت موشکی از شورشیان (انصارالله) یمن باعث افزایش خشونت در یمن می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



***

قطعنامه‌ای که انگلیس پیش‌نویس آن را ارائه داده بود، روز دوشنبه در شورای امنیت به رأی گذاشته شد. در این رأی‌گیری ۱۱ کشور به پیش‌نویس مذکور رأی موافق، دو کشور رأی مخالف (روسیه و بولیوی) و دو کشور رأی ممتنع (قزاقستان و چین) دادند که در نهایت این پیش‌نویس از سوی روسیه وتو شد.

جاناتان آلن، معاون نماینده انگلیس در سازمان ملل متحد خواستار تصویب قطعنامه پیشنهادی کشورش شده بود. با این حال واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد گفت که مسکو نمی‌تواند نتیجه‌گیری‌های مورد اشاره در پیش‌نویس انگلیسی‌ها را بپذیرد.

وی در ادامه با بیان این که وضعیت کنونی در یمن بسیار پیچیده است، تأکید کرد: پیش‌نویس پیشنهادی انگلیس خطرناک خواهد بود و به تشدید تنش‌های منطقه‌ای منجر خواهد شد. از همین رو، روسیه نمی‌تواند از این قطعنامه حمایت کند.

از سوی دیگر، نماینده فرانسه در نشست شورای امنیت در ادعاهایی واهی گفت که پاریس ارسال سلاح توسط ایران به یمن را محکوم می‌کند.

نمایندگان آمریکا، انگلیس و فرانسه در شورای امنیت ابتدا پیش نویس قطعنامه‎ای را تهیه کرده بودند که قصد داشت ضمن تمدید تحریم تسلیحاتی یمن برای یک سال دیگر، ایران را با ادعای واهی ناکامی در ممانعت از ارسال موشک به حوثی‌ها محکوم کند.

انگلیس بعدا با تغییر پیش‌نویس پیشنهادی خود قصد داشت به جای «محکومیت» ایران، فقط درباره کشورمان «ابراز نگرانی» کند.

نماینده روسیه در سازمان ملل گفته بود: به طور کلی ما طرفدار محکوم کردن کسی نیستیم. موضوع قطعنامه یمن است. موضوع قطعنامه تمدید مأموریت کارگروه یمن است، نه ایران. برای همین باید اول روی تمدید کار این گروه تمرکز کنیم.

در پی تصویب قطعنامه روسیه و وتوی قطعنامه انگلیس، نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد موضع‌گیری کرد. کلی کری، نماینده آمریکا در امور اقتصادی و اجتماعی در سازمان ملل متحد در این باره اظهاراتی بی‌اساس مطرح کرد و مدعی شد: امروز روسیه اکثریت این شورا را متهم به تلاش برای بی‌ثبات کردن منطقه از طریق پشتیبانی از متن انگلیس کرده است. این حقیقت دارد که در واقع، وتوی حقوقی روسیه تنها برای حفاظت از تلاش‌های ایران برای بی‌ثبات کردن منطقه و گسترش نفوذ بدخواهانه آن است.

از سوی دیگر نمایندگی ایران در سازمان ملل در بیانیه ای اعلام کرد: رفتار نماینده آمریکا در سازمان ملل در جهت سرپوش گذاشتن در مورد جنایاتی است که در یمن توسط نیروهای ائتلاف به سرکردگی عربستان در حال وقوع است. ادعاهای تکراری و نمایش‌های ملال آور برای ایران ستیزی و کمک به تجاوزگران به یمن است.

هم‌چینن مید بعیدی نژاد، سفیر ایران در انگلیس با اشاره به شکست قطعنامه ضد ایرانی و یمنی شورای امنیت سازمان ملل متحد نوشت : دیروز شورای امنیت بهنگام بحث پیرامون یمن، بجای تلاش برای یافتن راه حل جامع برای توقف جنگ و فشار بر سعودی و حامیانش برای پایان دادن به کشتار انسانهای بیگناه، به عرصه اختلافات سیاسی پیرامون ایران تبدیل شده بود. آمریکا در قطعنامه ای که در مورد یمن بود هیچ توجهی به یمن نداشت.
‏آمریکا سه هدف را دنبال می کرد: ایران ناقض تحریمهای علیه یمن اعلام شود، به بهانه بحث موشک، قطعنامه یمن و اجرای قطعنامه ٢٢٣١ مرتبط شده و بحث موشکهای ایران در دستور کار شورای امنیت قرار گیرد و نهایتا با ناقض دانستن ایران، امکان وضع تحریمهای جدید شورای امنیت علیه ایران فراهم شود.
‏آمریکا در تحقق این اهداف حتی حمایت کامل کشورهای غربی را هم نداشت و در نتیجه متن تغییرات زیادی نمود و محکومیتها جای خود را به ابراز نگرانی داد. ولی این تغییرات هم به حدی نبود که نگرانیهای روسیه را تامین کند لذا قطعنامه وتو شد و شکست کاملی برای آمریکا و شخص نیکی هیلی رقم خورد.

بهرام قاسم، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز در خصوص تصویب قطعنامه پیشنهادی فدراسیون روسیه در شورای امنیت که براساس آن کار کمیته کارشناسان یمن به مدت یکسال تمدید شد، اظهار داشت: همانگونه که تصور می شد قطعنامه پیشنهادی انگلستان، به دلیل غیرواقع بینانه بودن آن، دستاوردی برای بانیان آن نداشت و شکست دیگری، به ویژه برای ایالات متحده آمریکا در صحنه بین المللی و سازمان ملل رقم خورد.

قاسمی با ابراز نگرانی شدید نسبت به تداوم جنگ افروزی و حملات بی وقفه علیه ملت مظلوم یمن و با یادآوری این موضوع مهم که متاسفانه اینک در آستانه آغاز سومین سال تهاجم نظامی ائتلاف ضد یمنی به این کشور مسلمان قرار داریم، بر لزوم اقدام قاطع جامعه جهانی برای توقف تجاوز نیروهای خارجی و جنگ افروزی و کشتار هزاران انسان بیگناه تاکید کرد و مسئولیت دفاع و حفاظت از زنان و کودکان بی پناه یمنی که به خاطر تحمیل جنگی ویرانگر و تحریم، در معرض فاجعه‌ای انسانی قرار دارند، را متوجه تمامی آنانی دانست که با فروش تسلیحات مدرن در تقویت زرادخانه‌های کشورهای متجاوز و تشدید این بحران و بی‌ثباتی منطقه، نقش مخربی را ایفا می کنند.

منبع: وانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت vananews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «وانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۵۳۲۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آرمین: شرم آور است

آفتاب‌‌نیوز :

محسن آرمین در مجمع عمومی جبهه اصلاحات در واکنش به اقدام دولت آمریکا مبنی بر وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص عضویت کامل و قطعی دولت فلسطین در این سازمان، اظهار کرد: آمریکا در حالی به این قطعنامه رأی منفی داد که از پانزده عضو شورای امنیت ۱۲ عضو رأی مثبت و دو عضو به آن رأی ممتنع داده بودند. به عبارت دیگر ترکیب آرا به روشنی حاکی از این واقعیت و حقیقت است که آمریکا به تنهایی در برابر اراده جهانی مبنی بر به رسمیت شناختن حق ملت بزرگ و تاریخی فلسطین در تعیین سرنوشت خود ایستاده است.

نایب رئیس جبهه اصلاحات ایران با اشاره به استدلال رابرت وود نماینده آمریکا در سازمان ملل در استفاده آمریکا از حق وتو و رد قطعنامه مذکور، افزود: سخن نماینده آمریکا در سازمان ملل بدان معناست که از نظر آمریکا هرگونه اقدامی برای راه حل دو کشوری باید به جلب رضایت رژیم اسرائیل و بدون کمترین فشاری بر این رژیم باشد. رژیمی که به تصریح مقاماتش اساساً فلسطینی را انسان نمی‌داند و فراتر از آن برای فلسطینی حق حیات قائل نیست و در حال حاضر به رغم موج محکومیت بین المللی همچنان مشغول کشتار و قصابی فلسطینیان و پاک سازی نژادی در غزه است.

وی این گفته رابرت وود که «سؤالات حل نشده‌ای وجود دارد که آیا متقاضی دارای معیار‌هایی است تا به عنوان یک کشور در نظر گرفته شود یا خیر» را توجیه دیگر نماینده آمریکا در سازمان ملل دانست و گفت: معنای این سخن آن است که از نظر دولت آمریکا، فلسطینیان که در حال حاضر خواهان بدیهی‌ترین حقوق یک ملت یعنی حق تعیین سرنوشت خویش هستند، صلاحیت برخورداری از چنین حقی را ندارند. این منطق آشکارا به معنای همراهی با اسرائیل در قبال فلسطینیان و اعلام حمایت از جنایات این رژیم نژادپرست در غزه است.

 آرمین یادآور شد: بحران شش ماهه اخیر غزه به رغم تمامی تلخی و هولناکی خود جامعه جهانی را به این نتیجه قطعی رسانده است که دشواره فلسطین و منطقه خاورمیانه بدون تشکیل دولت مستقل فلسطینی قابل حل نیست و هرگونه راه حلی که رسماً و عملاً حق مسلم فلسطینیان در تعیین سرنوشت خویش را به رسمیت نشناسد، استعماری، ظالمانه و محکوم به شکست است.

وی افزود: آنچه در جمعه گذشته در شورای امنیت سازمان ملل متحد رخ داد در حقیقت افشای چهره ریاکار دولت آمریکا بود که از دهه نود به این سو کوشیده است از خود چهره یک میانجی در منازعه فلسطینی - اسرائیلی به نمایش بگذارد و طی شش ماهه گذشته به رغم سیل کمک‌های تسلیحاتی به اسرائیل، با تظاهر به فشار به اسرائیل و طرفداری از راه حل دودولتی در فلسطین و ریختن آذوقه به غزه، وجهه خود را در سطح بین الملل حفظ کند. اما طرح پیشنهادی قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل متحد در فضای مساعد جهانی و عدم مخالفت اعضای شورای امنیت سازمان ملل با این طرح، آمریکا را ناگزیر ساخت نقاب ریاکاری از چهره بردارد.

نایب رئیس جبهه اصلاحات ایران تأکید کرد: آنچه موجب شد آمریکا در برابر جامعه جهانی ناگزیر از تحمل چنین هزینه سنگینی شود معنا و لوازم قطعنامه مذکور بود. مطابق این قطعنامه درصورت تصویب، فلسطین به عضویت رسمی سازمان ملل در می‌آمد و مانند همه اعضای این سازمان، دولتی مستقل و برخوردار از حق دفاع در برابر تجاوز شناخته می‌شد و ادامه حمله اسرائیل به غزه تجاوز و اشغال خاک کشور دیگر و نقض صریح قوانین بین المللی به شمار می‌آمد. از این رو وتوی قطعنامه مذکور از سوی آمریکا آشکارا به معنای حمایت از این تجاوز و نسل کشی ملت فلسطین است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • واکنش آرمین به وتوی عضویت فلسطین: شرم آور است
  • آرمین: شرم آور است
  • محسن آرمین: وتوى قطعنامه عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل شرم آور بود/ اسرائیل برای فلسطینی ها حق حیات قائل نیست
  • حمله محمود عباس به آمریکا
  • احضار سفرای چند کشور توسط وزارت خارجه رژیم صهیونیستی | دلیل احضار چیست؟
  • تل آویو سفرای حامی تشکیل دولت مستقل فلسطینی را احضار کرد
  • خشم تل آویو از کشورهایی که خواستار عضویت فلسطین در سازمان ملل متحد شدند
  • هجمه محمود عباس به آمریکا
  • چین: عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل بی‌عدالتی را اصلاح خواهد کرد
  • محمود عباس: وتوی آمریکا علیه فلسطین «ناامیدکننده» و «شرم‌آور» است