Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@22:46:29 GMT

محراب های عصر سلجوقی در مسجد بنکویه زواره کشف شد

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۴۵۳۲۸۹

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان با اشاره به فعالیت کاوشگران در مسجد بنکویه زواره گفت: بخش های عظیمی از محراب های عصر سلجوقی شبستان و آجر فرش کف آن کشف شده است.

محمدرضا صدوقی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: کاوش شبستان غربی مسجد بنکویه زواره از دوازدهم بهمن ماه سال جاری شروع شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با بیان اینکه  کار کاوش در مرحله پایانی است، افزود: بخش های عظیمی از محراب های عصر سلجوقی شبستان و آجر فرش کف آن کشف شده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان تصریح کرد: ستون ها و راه های دسترسی بنا مشخص شده است و مهم ترین قسمتی که کاوش شده است، محراب داخل شبستان است که در عمق چهارمتری زمین قرار دارد.

صدوقی ادامه داد: هیات باستان شناسی تا کنون فعالیت مهمی را انجام داده است، ولی تا نتایج پایانی و دقیق باستان شناسی در اختیار اداره میراث فرهنگی قرار نگیرد نمی توانیم نتیجه دقیقی را از سندیت تاریخی اعلام کنیم.

وی با بیان این که مجوز فعالیت کاوشگران تا 27 اسفند است، خاطرنشان کرد: از نظر علمی و فنی روند کار بسیار قابل قبول است، به خواسته ای که داشتیم از این کار پژوهشی رسیده ایم.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان با بیان اینکه امیداوریم بعد از مطالعات پژوهشی و تایید باستان شناسان بخش احیا شبستان غربی مسجد بنکویه زواره هم آغاز شود، افزود: مجوز احیای مسجد صادر و به سبک قدیمی احیا می شود.

صدوقی با بیان این که کاوش مسجد بنکویه کار بسیار ارزشمندی است که از نظر علمی و فنی تا به حال در منطقه نداشته ایم، گفت: بودجه ای که در این زمینه صرف می شود از محل ردیف ملی و استانی، کمک های مردمی و هیات امنا مسجد تامین می شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۵۳۲۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف یک گورستان باستانی در محل ساخت نیروگاه

باستان‌شناسان با کاوش در ایتالیا بقایای یک گورستان پیشارومی را کشف کردند.

به گزارش ایسنا، مقام‌های ایتالیا اعلام کردند در جریان کاوش‌های پیش از ساخت یک نیروگاه برق در جنوب ایتالیا، یک گورستان پیشارومی به همراه مجموعه‌ قابل توجهی از اشیاء مخصوص خاکسپاری کشف شده است.

«رویترز» در این‌باره نوشت این گورستان در «اموروسی» منطقه‌ای در ۵۰ کیلومتری «ناپل» و در جریان کاوش‌ها قبل از ساخت و ساز کشف شده است.

بهترین شواهد تاریخی سالم این مکان در یک محوطه خاکسپاری در حدود ۱۳ هزار متر مربع کشف شده است که قدمت آن به فاصله بین عصر آهن و قرن ۸ تا ۷ پیش از میلاد می‌رسد و ۸۸ مقبره را شامل می‌شود.

در مقبره متعلق به مردان، بقایای سلاح و در مقبره زنان، زیورآلات برنز همچون دستبند و آویز کشف شده است.

به گفته باستان‌شناسان، در این مقبره‌ها تعداد قابل‌توجهی گلدان با اشکال مختلف قرار داشت که بیشتر روی هم چیده می‌شدند و معمولاً زیر پای متوفی قرار می‌گرفتند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کاوش در فلک‌الافلاک / سکونت انسان قبل از عصر مفرغ تأیید شد
  • کاوش‌ در «فلک‌الافلاک»/ سکونت انسان قبل از عصر مفرغ تأیید شد
  • گامی دیگر برای ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک خرم آباد
  • کشف معماری ۴۵۰۰ ساله در شرق ایران
  • کشف یک مقبره ۲۲۰۰ ساله مجلل در چین
  • لزوم حمایت شوراها از شهرداران/ نفوذ از بیرون سبب ایحاد اختلاف در شورا می‌شود
  • حال و هوای مسجد کوفه- محراب شهادت مولا امیرالمومنین(ع)
  • دو بنای همشکل در ایران و ترکمنستان را بشناسید
  • کشف قبرستان باستانی در محل ساخت نیروگاه
  • کشف یک گورستان باستانی در محل ساخت نیروگاه