Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-23@08:26:12 GMT

چرا ولیعهد عربستان به دنبال اصلاحات است؟

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۴۵۳۹۱۳

چرا ولیعهد عربستان به دنبال اصلاحات است؟

دیدگاه نوسازی بن سلمان برخاسته از دو انگیزه است. اول اینکه او به خوبی می‌داند جامعه بدوی عربستان تا چه اندازه نیازمند نوسازی است. دوم آنکه او اعتقاد دارد، با وضعیت کنونی عربستان توسعه اقتصادی- اجتماعی کشورش تا چه اندازه بعید است. دیوید ایگناتیوس مترجم: فرحناز دهقی

ایران آنلاین / در مصاحبه‌ای مفصل در کاخ سلطنتی‌اش، محمد بن سلمان ولیعهد جوان عربستان موج تازه اصلاحات را به عنوان بخشی از «شوک درمانی» لازم برای مدرن کردن زندگی فرهنگی و سیاسی سرزمین خود توصیف کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد بن سلمان 32 ساله، همان روز فرمانی صادر کرده بود که بدنه نظامی کشورش را با تغییرات مهمی روبه‌رو کرده بود.

پادشاه به خواسته او فرمان داده بود که تمام فرماندهان ارشد نظامی عربستان به خدماتشان پایان دهند و از مقامشان کناره بگیرند. اما اصلاحات اساسی او طی آن روز به اینجا هم ختم نمی‌شود. او تماضر بنت یوسف الرماح را به عنوان معاون وزیر کار انتخاب کرد تا نخستین زنی باشد که در کابینه این کشور به چنین مقام مهمی رسیده است.

او طی 2 ساعت مصاحبه درباره اراده‌اش برای از بین بردن فساد و افراط‌گرایی سخن گفت. او می‌گوید مردم هم پشت اصلاحات او هستند، نه فقط جوانان، بلکه تمام گروه‌های مردم. او معتقد است که انتقادها درباره سیاست‌های منطقه‌ای و داخلی‌اش قابل اعتنا نیست. طی دیدار کوتاه من از قلمروی آل سعود، سنجش میزان کارایی اصلاحات ولیعهد ممکن نیست. اکنون جامعه عربستان دچار سردرگمی فرهنگی شده است. او بدون ایجاد زیرساخت‌های لازم، دست به ایجاد تغییرات بزرگی زده است.

او بارها گفته که به دنبال مدرن کردن اسلام است. این دیدگاه برخاسته از دو انگیزه است. اول اینکه او به خوبی می‌داند جامعه بدوی عربستان تا چه اندازه نیازمند نوسازی است. دوم آنکه او اعتقاد دارد که با وضعیت کنونی عربستان توسعه اقتصادی- اجتماعی کشورش تا چه اندازه بعید است و البته خواسته نسل جوان هم در جای خود مهم و قابل توجه است.

بن سلمان در یکی از مصاحبه‌هایش گفته بود  علت عقب‌ماندگی عربستان، به انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 مربوط است. زیرا مقام‌های این کشور همسایه تلاش داشتند تا انقلابشان را به سراسر خاورمیانه بسط بدهند. اما او به نوعی دچار کج‌فهمی در درک موقعیت عربستان است. او به جای اینکه تلاش کند تا مسئولیت اوضاع کنونی کشورش را به عوامل داخلی متعدد ارتباطی منطقی دهد، انقلاب کشور همسایه‌اش را مقصر می‌داند. محافظه‌کاری فضای سیاسی عربستان ارتباط چندانی به انقلاب ایران ندارد، زیرا پیش از این هم فضا به همین صورت بود و قرائت‌های ابتدایی و محافظه‌کارانه از اسلام در عربستان به قرن هجدهم برمی‌گردد. 

 

 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۵۳۹۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سریال سرزمین مادری متوقف شد

به گزارش همشهری آنلاین، پخش فصل دوم سریال «سرزمین مادری» در اسفند ماه ۱۴۰۲ به اتمام رسید و حالا فصل سوم این سریال به دلیل مراحل پس از تولید و انجام اصلاحات، در بخش‌هایی با وقفه مواجه شده و به گفته‌ی رئیس مرکز سیمافیلم بعید است فصل سوم این سریال اردیبهشت به آنتن برسد.

پیشتر اعلام شده بود فصل سوم سریال کمال تبریزی قرار است از ابتدای اردیبهشت روی آنتن تلویزیون برود.

کمال تبریزی پیشتر درباره‌ی اصلاحات انجام شده و میزان قسمت‌های این سریال گفته بود: «سرزمین مادری» سه فاز دارد که هر فصل آن حدود ۲۰ قسمت و کم و بیش است و در مجموع شامل ۶۰ قسمت است. ما برای اینکه دیگر هیچ سوءتفاهمی پیش نیاید اصلاحات کامل را انجام دادیم و تمام اصلاحیه‌ها در جلسات متعددی که با افراد مختلف داشتیم انجام شد. اغلب این اصلاحات به تغییر اسامی برمی‌گشت؛ اینکه طوری نباشد که اشاره به افراد خاصی داشته باشیم. البته کاری دشوار بود اما انجام شد و زمانی که همه، سریال را ببینند، متوجه می‌شوند که سوء‌تفاهم‌ها دیگر برطرف شده است و حالا دیگر قصه، داستان و موضوعی که مطرح است، اهمیت دارد و موارد حاشیه‌ای آن کنار می‌رود.

با این حال این کارگردان پس از پخش قسمت‌هایی ضمن انتقاد از وضعیت پخش فصل دوم سریال «سرزمین مادری» بدون رفع نواقص آن، از مخاطبان عذرخواهی کرده بود و در عین حال به حذفیات این سریال هم اشاره داشت.

سکانس پربازدید شهاب حسینی و نیکی کریمی در تلویزیون |‌ ببینید

فصل سوم سریال «سرزمین مادری» به کارگردانی کمال تبریزی و نویسندگی علیرضا طالب‌زاده بر اساس آنچه در برخی خبرها اعلام شد، قرار بود از چهارشنبه، پنجم اردیبهشت ماه در پلتفرم تلوبیون و پنجشنبه ۶ اردیبهشت از شبکه سه سیما پخش شود.

در فصل سوم «سرزمین مادری»، زمان وقوع اتفاقات سریال به سال‌های ۵۶ و ۵۷ می‌رسد و داستان وارد مرحله میانسالی رهی می‌شود و به همین جهت آرش مجیدی جایگزین شهاب حسینی که بازیگر نقش دوره جوانی این شخصیت است می‌شود.

شهاب حسینی نیز در فصل دوم جایگزین علی شادمان بازیگر نقش دوران کودکی رهی شده بود. علاوه بر مجیدی بازیگران دیگری همچون کوروش سلیمانی (در نقش سید حشمت)، سعید راد، گلچهره سجادیه، بابک حمیدیان، مهران رجبی، حسین مهری، مجید سعیدی، حسین عابدینی و لیلا برخورداری به ایفای نقش پرداخته‌اند.

این سریال با نام پیشین «سرزمین کهن» ابتدا ۳ بهمن ۱۳۹۲ آغاز شد و تا ۲۴ بهمن همان سال نیز ادامه پیدا کرد، اما پس از مدتی به دلیل حواشی به وجود آمده متوقف شد و بعد از گذشت نزدیک به یک دهه پخش آن در ۲۰ مهر ۱۴۰۲ مجددا آغاز شد.

کد خبر 846362 منبع: ایسنا برچسب‌ها خبر مهم بازیگران سینما و تلویزیون ایران فیلم و سریال ایرانی

دیگر خبرها

  • پشت صحنه خواستگاری سلمان در نون خ ۵ (فیلم)
  • توخل به انگلیس برمی‌گردد: لندن نه، این بار منچستر!‏
  • اروپا بازنگری درتجارت با رژیم صهیونیستی را آغاز کرد
  • اروپا بازنگری درتجارت با رژیم صهیونیستی را اغاز کرد
  • پشت صحنه خواستگاری سلمان در نون خ ۵ | ببینید
  • سریال سرزمین مادری متوقف شد
  • انتقاد تند رهبر حوثی‌ها از آل سعود: آیات قرآن را از برنامه‌های درسی حذف کرده‌اند | به صهیونیست‌ها احترام می‌گذارید
  • رهبر انصارالله: آل سعود قرآن را برای جلب رضایت رژیم صهیونیستی تحریف می‌کند
  • آل سعود آیات قرآن و احادیث نبوی را از برنامه‌های درسی حذف می‌کند تا مایه خشم صهیونیست‌ها نشود
  • گل عبدالله سلمان به ایران در جام ملت‌های فوتسال آسیا (ایران 0-1 بحرین)