Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-30@21:48:22 GMT

کشف سنگ‌واره‌های فسیلی صدفی در املش گیلان

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۴۵۶۴۸۸

کشف سنگ‌واره‌های فسیلی صدفی در املش گیلان

ولی جهانی چهارشنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حین عملیات گاز رسانی در محدوده 500 متری بیرون روستای ملکوت به سمت روستای سیاخلک املش، آثاری از رسوبات دریایی از نوع سنگ‌واره ( فسیل صدف) مشاهده و ادامه حفاری متوقف شد .
وی اظهار کرد: اگرچه ممکن است این مکان ها در یک کشور پیدا شوند، اما در واقع به‌غیر از مرزهای سیاسی، متعلق به بشریت هستند و باید با روش های مناسب مورد حمایت و حفاظت قرار گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


جهانی بیان کرد: بر اساس شواهد تاریخی حیات در سنگ ها و رسوب های اطراف و زیر پاهای ما نهفته است که بخش مهمی از آن ها را شواهد دیرینه شناسی تشکیل می دهند.
وی ادامه داد: فسیل های گیاهی و جانوری، نشانه هایی بی همتا، بسیار حساس و شکننده از شرایط جغرافیایی و زمین شناسی گذشته هستند؛ مکان های دارای فسیل، به خاطر فرسایش عادی و فعالیت های انسانی مانند ساخت وساز، معدن‌کاری و جاده سازی در معرض نابودی قرار دارند و در صورت تخریب و یا نابودی، قابل احیا نخواهند بود.
به گفته معاون میراث فرهنگی گیلان، حفاظت از میراث مشترک دیرینه شناسی، وظیفه تمامی افراد جامعه است تا علاوه بر متخصصان، نسل های آینده و عموم مردم هم بتوانند از این منابع طبیعی با ارزش بهره برداری کنند.
زمین های استان گیلان به دو بخش کوآترنر و پیش کوآترنر تقسیم می‌شود؛ اکثر نواحی کوهستانی استان که ارتفاعات دهستان سمام نیز شامل آن است به دوران پیش کوآترنر یعنی قبل از 2 میلیون سال پیش شکل گرفته است.
شهرستان املش با دو بخش مرکزی و رانکوه، در 75 کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است.
اوایل آبان ماه امسال نیز به‌دلیل کشف یک حمام قدیمی (متعلق به دوره صفوی) در مسیر گازرسانی در روستای بیورزین بخش عمارلو از توابع شهرستان رودبار در جنوب استان گیلان پروژه مذکور متوقف شد.
1881/2007
انتهای پیام

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۵۶۴۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اراضی محوطه ربع رشیدی بسیار مهم و حساس از نظر باستان شناسی است

به گزارش خبرنگار مهر، احمد حمزه زاده روز دوشنبه در نشست ستاد احیای ربع رشیدی تبریز، مساحت عرصه و اعیانی این اثر باستانی و تاریخی در تبریز را طبق اسناد کهن بیش از ۹۰ هکتار اعلام و اظهار کرد: اما این محل در طول هفت قرن همواره مورد تهاجم و دستبرد حکومت ها و جوامع محلی قرار گرفته و در زمان حاضر کمتر از ۱۳ هکتار آن قابل احیا است.

به گفته وی در سال های اخیر و با مساعدت نهادها و ارگان های مختلف بیش از یازده هکتار این مجموعه تملک و آزادسازی شده است.

حمزه زاده با اشاره به اجرای پنج فصل کاوش‌های باستان‌شناسی در مجموعه ربع رشیدی، ادامه داد: این مجموعه در سال ۱۳۵۴ در فهرست آثار ملی ثبت شده و در فهرست موقت یونسکو برای ثبت جهانی قرار گرفته که نیازمند آزادسازی اراضی است.

وی جلوگیری از ساخت و سازها در حریم محوطه و تلاش برای تملک اماکن واقع در حریم از جمله پمپ بنزین خیابان عباسی را از رویکردها و اهداف اصلی میراث فرهنگی آذربایجان شرقی برشمرد.

حمزه زاده اراضی محوطه ربع رشیدی را بسیار مهم و حساس از نظر باستان شناسی یاد کرد و گفت: به دلیل اهمیت موضوع راه دسترسی از کف خیابان تا برج ربع رشیدی با پلکان های چوبی و با فاصله از سطح خاک پوشانده شده است تا مراقبت های لازم و کافی از این محوطه به عمل آید.

وی گفت: هر گونه اقدام مرمتی و ایجاد امکانات رفاهی برای گردشگران در ربع رشیدی با استفاده از سازه های برگشت پذیر به طبیعت ممکن است.

کد خبر 6092428

دیگر خبرها

  • خاطرات خنده دار بهرام افشاری در برنامه مهران مدیری (فیلم)
  • همایش بهاباد شناسی برگزار می شود
  • نابودی طبیعت اهالی روستای چنار رودخان را رنجیده خاطر کرد + فیلم و تصاویر
  • ببینید | روش جالب یک معلم برای آموزش مفهوم فسیل به دانش آموزان ابتدایی
  • قابی زیبا از طبیعت روستای تانی محله + فیلم
  • اراضی محوطه ربع رشیدی بسیار مهم و حساس از نظر باستان شناسی است
  • آغاز طرح ارتقای ایمنی تردد عابران و موتورسواران در گیلان
  • اجرای طرح ارتقاء ایمنی تردد عابرین و موتورسواران در ۵۰ روستای گیلان
  • رخ نمایی فصل بهار در طبیعت روستای چوبر + فیلم
  • موزه مردم شناسی رختشویخانه - زنجان