Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان:ابتکار:با بیان اینکه جریان‌های محافظه‌کارانه‌ای داریم که نگاه‌شان نسبت به زنان با امام و رهبری متفاوت است، گفت: در جامعه ما خشونت وجود دارد ولی چون فضای نسبتا آزادی برای رسانه‌ها و جامعه مدنی وجود دارد این موضوعات مطرج می شود.

 

 

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبستان، معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری امروز در نشست خبری هفته بزرگداشت مقام زن گفت: حدود 2 هفته پیش جلساتی را با حضور دستگاه‌های عضو ستاد برگزار کردیم و مقرر شد برنامه‌های هفته بزرگداشت مقام زن با رویکرد کاربردی و موثر برگزار شود و صرفا یک مراسم تشریفاتی نباشد و تلاش کنیم مشکلات را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی بیان کرد: تلاش ما این است که در این هفته یک دیدار ملی داشته باشیم و از نگاه‌های باندی و جناحی بپرهیزیم و این موضوع و به ویژه خانواده را به صورت ملی مورد بررسی قرار دهیم لذا سعی کردیم در این هفته در سطح ملی با همکاری دستگاه‌ها و بخش های مختلف و فراقوه ای همکاری داشته باشیم و شاهد پیشرفت در این حوزه باشیم.

 

ابتکار تصریح کرد: در کنار نامگذاری روزهای هفته زن به گروه‌های مختلف زنان مانند کودکان، نوجوانان، جوانان، زنان میانسال و سالمند هم توجه داشته باشیم به دلیل اینکه این گروه ها نیازهای خاص خود را دارند.

 

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری زنان با اشاره به اقدامات استان ها و دستگاه‌های اجرایی اذعان کرد: محور برنامه‌های آنها موضوعات مختلفی مانند اشتغال و معرفی انواع مشاغل زنان است، اولین فعالیت خود را آغاز کردند که برگزاری اجلاس نشست وزارت فناوری اطلاعات و توانمندسازی زنان از جمله این برنامه‌ها بود که با همکاری فناوری معاونت ریاست جمهوری برگزار شد. در این نشست برخی فعالانی که در شبکه‌های اینترنت فعالیت داشتند برنامه‌های خود را معرفی کردند. فناوری اطلاعات این امکان را می دهد که زنان در کنار محدودیت های مهم فردی و خانوادگی به پیشرفت های بیشتری دست یابند.

 

ابتکار نشست بین المللی را از دیگر برنامه های این هفته زن عنوان کرد و افزود: این نشست هم اکنون در حال برگزاری است، امیدواریم در این نشست تجربیات مبادله شود و ما بتوانیم از دستاوردهای کشورهای دیگر هم استفاده کنیم.

 

وی با بیان اینکه اشتغال زنان روستایی هم مورد توجه معاونت امور زنان و خانواده بوده است، اظهار کرد: تفاهم نامه ای با وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه داشتیم، همینطور آموزش دختران بازمانده از تحصیل روستایی هم از برنامه های مهم ما است که در همین راستا هم تفاهم نامه ای با نهضت سوادآموزی به امضا رساندیم که در این طرح حدود 2 هزار و 300 کودک عشایری بازمانده از تحصیل هم مورد توجه قرار گرفته است چون توان افزایی این زنان کمک زیادی به اشتغال پایدار می کند که این موضوع هم از جهت گیری های مهم ما در معاونت می باشد.

 

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با بیان اینکه طرح تاب آوری در فاز دوم با همکاری معاونت در استان ها اجرا می شود، تصریح کرد: ما نشست های تخصصی در ارتباط با خانواده و موضوعاتی مانند مباحث حقوق خانواده و حقوق شهروندی برگزار کردیم که در این نشست ها حقوق زنان در حقوق شهروندی را مورد توجه قرار دادیم که رییس جمهور نیز پیگیری حقوق شهروندی است.

 

وی با اشاره به گفتگوی ملی خانواده تصریح کرد: ما مسئله خانواده را از یک زاویه دیگر دنبال کردیم. گفتگوی می خانواده در 10 استان آغاز شده است. با توجه به اینکه خانواده ایرانی در معرض آسیب های زیادی قرار دارد لذا باید از لحاظ توان افزایی آنان در برابر این آسیب ها اقدامات زیادی صورت بگیرد که در این راستا استان خراسان شمالی به صورت پایلوت گفتگوی ملی خانواده را آغاز کرده است که در کنار این طرح گفتگوی نسلی را هم مورد توجه قرار دادیم و مشکلات نسل دهه 70 را در راستای گفتگوی نسلی مورد بررسی قرار دادیم. در دهه فجر نیز10 جلسه درباره گفتگوی بین نسلی برگزار کردیم.

 

وی با بیان اینکه سازمان های مردم نهاد نیز از دیگر برنامه های ما در هفته بزرگداشت مقام زن است، تصریح کرد: سازمان های مردم نهاد یکی از جهت گیری های مهم دولت دوازدهم است. تشکل های مدنی، موسسات دولتی و غیر دولتی فعال در حوزه زنان بسیار مورد حمایت دولت می باشد چون ما معتقدیم اینها در جلب سیاستگذاری، آموزش زنان و دیده بانی بسیار نقش آفرین هستند. در زمینه سازمان های مردم نهاد هم در استان های کشور برنامه های ویژه ای خواهیم داشت.

 

وی در ادامه افزود: همچنین در هفته گرامیداشت مقام زن نشست های مربوط به زنان شاغل و هنری در استان ها خواهیم داشت که برنامه هایی مانند شب شعر برگزار خواهند داشت.

 

ابتکار دیدار با خانواده های مذهبی به ویژه خانواده های معظم شهدا و جانبازان را از دیگر برنامه های این هفته برشمرد و گفت: در این هفته در برخی از استان ها 15 پارک بانوان افتتاح خواهد شد. پارک بانوان از مطالبات خود زنان است، پارک بانوان یک فضای ورزشی و خاص برای زنان می باشد.

 

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: بخشنامه ای توسط رییس جمهور در مورد کسب 30 درصد از پست های مدیریتی زنان برای بانوان صادر شد که ما مکاتبه ای با نمایندگان، وزرا و استانداران داشتیم که از آنها خواستیم به گونه ای عمل کنند که 30 درصد پست های مدیریتی را به بانوان اختصاص دهند تا آنها نیز بتوانند در تصمیم گیری های کشور سهیم باشند. آخرین گزارشی که ما از شورای عالی اداری استخدام دریافت کردیم این بود که از زمان ابلاغ بخشنامه که 30/5/96 بود از 18 دستگاه اجرایی 23 نفر در سطوح مختلف بکارگیری شدند و همچنین 6 کانون نیز در پست های سطح معاون وزیر انتصاب پیدا کردند البته ما هنوز با 30 درصد فاصله زیادی داریم. در استان ها هم تحولات خوبی صورت گرفته هرچند در استان ها این تغییرات به کندی پیش می رود ولی باز هم در این هفته با وزرا و استانداران مکاتبه ای خواهیم داشت که گزارش های خود را در این زمینه به ما ارایه دهند.

 

وی با اشاره به وضعیت زنان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: چیزی که بعد از پیروزی انقلاب در جمهوری اسلامی ایران رخ داد این بود که حجاب به عنوان بخشی از احکام و خواست مردم درآمد و تبدیل به یک مقررات پوششی شد.

 

ابتکار ادامه داد: ما به اعمال فشار اجباری برخوردهایی که در قالب گشت ارشاد برخی اوقات صورت می گیرد، مخالف بودیم هرچند عملکرد آنها نسبت به گذشته کمی بهتر شده است.

 

معاون امور زنان و خانواده ادامه داد: امام هیچ محدودیتی برای زنان قایل نبودند و این نگاه مترقیانه امام باعث شد زنان پیشرفت های زیادی را به دست آورند به گونه ای که زمینه های لازم برای پیشرفت زنان حاصل شد ولی مهم تر از آن همت زن ایرانی که از این فرصت ها استفاده کرد. همانطور که می دانید امروزه زنان ما در عرصه ورزشی گام های بلندی برداشتند در صورتی که در گذشته فکر می کردیم تمام درهای ورزش به روی زنان بسته است.

 

وی گفت: زنان در آموزش عالی در بسیاری از رشته ها به غیر از مهندسی تعدادشان از آقایان بیشتر است.

 

وی با بیان اینکه 27 هزار سازمان مردم نهاد در ایران حضور دارد، افزود: تشکل های اجتماعی سرمایه های کشور محسوب می شوند به همین دلیل دولت هم حمایت زیادی از این تشکل ها می کند و در جامعه مدنی ایران زنان نقش بی بدیلی دارند و در عرصه زنان، کودکان، مباحث حقوقی،‌ فرهنگی، اعتیاد و محیط زیست رد پایی از زنان را مشاهده می کنیم.

 

وی با اشاره به خشونت در خانواده تصریح کرد: ما در ایران خشونت داریم ولی چون فضای نسبتا آزادی برای رسانه ها و جامعه مدنی وجود دارد این موضوعات مطرح می شود و مسیر دشوار و تفاوت دیدگاه های زیادی داریم و جریان های محافظه کارانه ای داریم که نگاهشان با امام و رهبری نسبت به زنان بسیار متفاوت است ولی دیدگاه های بسیار مترقی و جدیدی هم داریم ولی پیشرفت های زیادی هم حاصل شده است.

 

وی در خصوص کشف حجاب انقلاب گفت: ما باید فضا را برای طرح این دیدگاه ها فراهم کنیم. شیوه های ما باید قانونمند باشد و حداقل مسایل انتظامی در این مسیر رخ دهد.

 

وی با اشاره به ازدواج کودکان گفت: آمار ازدواج کودکان بسیار پایین است. در این مورد هم جلساتی با مجلس و علمای اهل سنت داشتیم و یکی از اقدامات مهمی که در دوره خانم مولاوردی صورت گرفت راه اندازی مدرسه بازمانده از تحصیل بود که امیدواریم هرچه زودتر در ایرانشهر هم مدرسه ای برای دختران بازمانده از تحصیل راه اندازی کنیم.

 

وی با اشاره به ورود زنان به ورزشگاه ها گفت: زنان در گذشته هم در ورزشگاه ها حضور می یافتند ولی در یک دوره ای مسایلی پیش آمد که یک سری حساسیت ها را ایجاد کرد، اکنون هم ما طبق قانون ما این مسئله را پیگیری می کنیم، مذاکراتی در این خصوص با مسئولان مربوطه داشتیم، خوشبختانه دولت هم اقدامات خوبی انجام داده است.

 

وی با اشاره به مشکلات مردم کرمانشاه به ویژه زنان اظهار کرد: بر اساس گزارش هایی که امروز از کارگروه خانواده معاونت دریافت کردیم مشکلات آنها بسیار کاهش یافته است، دولت اقدامات خوبی انجام داده و مشکلات روستاها کاملا حل شده، کمک های بلاعوضی را دریافت کردند ولی در بخش هایی کمبودها و مشکلاتی وجود دارد که باید بررسی و برطرف شود. ما طبق مذاکراتی که با وزیر کشور و سازمان بهزیستی داشتیم از آنها درخواست کردیم که زنان سرپرست خانوار را در اولویت رسیدگی قرار دهند که آنها نیز همین کار را اجرایی کردند. امروز هم دولت مصوبه ای مبنی بر اعتبارات کرمانشاه داشت بنابراین دولت پیگیری های لازم را جهت رفع مشکلات مردم کرمانشاه انجام می دهد.

 

وی در ادامه افزود: ما تمام مسایل مربوط به کمبود سرویس های بهداشتی، مشکلات زنان باردار و کودکان را مورد توجه و بررسی قرار دادیم، تشکل های مردمی وارد عمل شدند و دو برابر اعتباراتی را که ما به طرح تاب آوری اختصاص دادیم برای مردم کرمانشاه در نظر گرفتیم و کارگروه خانواده سالم هم هیئتی را به کرمانشاه فرستاده است تا مشکلات را بررسی کند.

 

وی با اشاره به حمایت از زنان سرپرست خانواده در استان های محروم گفت: ما برای زنان سرپرست خانوار در دولت دوازدهم کارگروه ملی زنان را تشکیل دادیم. هماهنگی بین دستگاهی و تقسیم کار ملی در این زمینه صورت گرفته است تا مشکلات آنها را بررسی و رسیدگی کنند و همچنین ما پرتال زنان سرپرست خانوار را راه اندازی کردیم و مکاتبه ای با بانک قرض الحسنه داشتیم که وام قرض الحسنه به زنان سرپرست خانوار اعطا کند.

 

وی همچنین با اشاره به زنان زندانی موثر گفت: ما برای حمایت از زنان زندانی کمپین ارمغان 2 را کمپین ارمغان 2 را راه اندازی کردیم که 250 زن زندانی موثر جرایم غیرنقد تا شب عید با مشارکت مردم آزاد شوند و همچنین بنده بازدیدهایی از زندان زنان داشتم که از جمله این زندان ها زندان زنان کرمان بود که مسایل آنها را بررسی کردیم و طرح ها و پیشنهاداتی هم در این زمینه دادیم تا از مجازات های جایگزین به ویژه در مورد زنان سرپرست خانوار صورت پذیرد.

 

همچنین وی در خصوص حمایت از زنان خیابانی و کارتن خواب نیز تصریح کرد: ما به طور خاص در هفته مقام بزرگداشت زن برنامه ای برای این گروه از زنان نداریم ولی برای حمایت این زنان برنامه هایی داشتیم و تشکل هایی نیز در این حوزه کار می کنند و همچنین بنده نیز با اینها صحبت کردم و همچنین علاوه بر مراکز DIC‌ جلساتی در خصوص رفع مشکلات و حمایت از گسترش این مراکز برگزار کردیم و این زنان مورد توجه کارگروه سلامت معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز هستند.

 

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/35

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۵۷۷۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خانواده بافضیلت موجب تعالی جامعه می شود

به گزارش خبرنگار حوزه استان های خبرگزاری تقریب، حجت الاسلام «رضا دیلمی» در گفت و گو با خبرنگاران در خصوص عفاف و حجاب، اظهار کرد: خانواده ای که ارزش ها و فضائل در آن دیده نمی شود نمی تواند منشأ تعالی و توسعه جامعه شود.
 
به گفته وی؛ عفاف، حجاب و سلوک توحیدی حقیقتا یک ارزش تمدن ساز بوده به همین خاطر اسلام به دنبال تعالی و تربیت فرزند صالح در کانون گرم خانواده است.
 
معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان گلستان با عنوان اینکه آنهایی که حافظ ارزش های دینی هستند حجاب و عفاف را عامل پیشرفت جامعه می دانند، تصریح کرد: ارزش ها منطبق با فطرت انسان است و نگاه اصلی ایجاد یک خانواده تمدن ساز با داشتن ارکان مهمی چون پدر و مادر است که مروج ارزش ها در کانون خانواده و در گام بعدی در جامعه هستند.
 
وی افزود: جامعه ای که ارکان تربیتی اش دچار بی بند و باری و فحشا شوند نمی تواند دارای ارکان پیشرفت و تعالی باشد.
 
به گفته وی؛ انسان فطرتا عفت و حجاب را دوست دارد، از نظر اسلام عفاف و حجاب یعنی حفظ کرامت زن، عامل آرامش و امنیت  و مولفه استحکام و ثبات کانون خانواده است.
 
حجت الاسلام دیلمی با اذعان بر اینکه دشمن با به ابتذال کشاندن بانوان به دنبال تخریب و خدشه به جایگاه آنان است، ابراز کرد: امروز دشمن برای تخریب کانون مقدس خانواده و جلوگیری از تعالی جامعه اسلامی تلاش می کند ابتدا با دو قطبی سازی بین مردم شکاف ایجاد کرده و با ایجاد گره های ذهنی صفوف همبستگی و وحدت جامعه را مورد تخریب قرار دهد تا در کانون مقدس خانواده افراد صالحی نتوانند تربیت شوند.
 
وی ادامه داد: جهان غرب برای رسیدن به اهداف شیطانی خود با ترویج فحشا، بدحجابی، بی بندباری و خدشه به جایگاه و منزلت زن بزرگترین خیانت را به بشریت و کانون خانواده ها کرده است.
 
به گفته وی؛ نگاه غرب به زن نگاه ابزاری، شهوانی و شیطانی است، نابودی کانون خانواده و ایستادگی در مقابل فطرت انسانی و عفت عمومی دستاورد فرهنگ منحط غربی است.
 
معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان گلستان با اشاره به اجرای طرح نور در کشور، اظهار کرد: نیروهای خدوم انتظامی  در بسترسازی طرح نور در جامعه و ترویج تذکر لسانی موفق بوده اند.
 
وی افزود: مردم نیز از طرح نور بسیار استقبال کرده اند و با حضور حداکثری خودشان در سنگر دفاع از ارزش ها، قداست ها و فضیلت ها می توانند یاریگر نیروهای انتظامی باشند.
 
انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • (تصویر) تصویر متفاوت از پوشش زنان در کنکور ۵۰ سال قبل
  • نمایش متفاوت شهاب زاهدی نسبت به پرسپولیس؛ پس چرا در تیم شما نمی‌زد؟
  • پیام سپاه لرستان به مناسبت هفته بسیج سازندگی
  • خانواده بافضیلت موجب تعالی جامعه می شود
  • لزوم هوشیارسازی اجتماعی نسبت به آسیب‌های پیری جمعیت
  • اعتماد‌ به‌ نفس بیشتر با استفاده کمتر از شبکه‌های اجتماعی
  • تاثیر استفاده کمتر از شبکه‌های اجتماعی بر افزایش اعتماد به نفس
  • مقایسه صحنه اعتراضات دانشجویی در ایران و آمریکا
  • تهران قدیم | تصویر متفاوت از پوشش زنان در کنکور ۵۰ سال قبل/ عکس
  • مردان بایرن نگاه کنند: اینطوری قهرمان می‌شوند