ظرفیت اندیشههای امام(ره) در گفتمانسازی در حوزههای مختلف
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۴۵۷۹۵۲
حجتالاسلام والمسلمین اسماعیل فخریان، استاد حوزه علمیه و مدیر طرح تبیین اندیشههای مقام معظم رهبری در سراسر کشور در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، درباره روند اجرایی این طرح اظهار کرد: طرح تبیین اندیشههای مقام معظم رهبری به صورت سراسری حدود هفت ماه است شروع به کار کرده و به صورت خودجوش و مردمی راهاندازی شده و متولیان اجرای این طرح عدهای از روحانیون قم و مشهد هستند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: اولین کتاب در طرح تبیین اندیشههای رهبری، کتاب «طرح کلی اندیشه اسلام در قرآن» است که مجموعه 28 سخنرانی رهبر معظم انقلاب در رمضان سال 53 در مشهد مقدس، مسجد امام حسن مجتبی(ع) بوده، ایشان آن زمان 34 ساله بودهاند و موضوع طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن را آنجا در قالب سخنرانی مطرح میکردند. این مجموعه یکی از برجستگیهای فکری مقام معظم رهبری است و اینکه در جوانی چنین اندیشهای داشتند.
وی ادامه داد: در یک سخنرانی رهبر معظم انقلاب فرمودند: «اگر امروز از ما بپرسند هدف شما از انقلاب اسلامی چه بوده است؟ ما خواهیم گفت: هدف ما از این انقلاب؛ ایجاد تمدن اسلامی است»، و بعد در سخنرانیهای دیگر رسیدن به تمدن اسلامی را متوقف بر چهار مرحله دانستند؛ مرحله نخست «انقلاب اسلامی» است که همان نابودی طاغوت است، مرحله دوم «ایجاد نظام اسلامی»، مرحله سوم «ایجاد دولت اسلامی» و مرحله چهارم «ایجاد جامعه اسلامی» است.
فخریان افزود: دو مرحله نخست یعنی انقلاب اسلامی و نظام اسلامی از سال 1341 کلید خورد و در سال 57 با مجاهدتهای امام(ره) و یاران ایشان شکل گرفت. اکنون در مرحله ایجاد دولت اسلامی و پس از آن شکلگیری جامعه اسلامی هستیم. قطعا برای رسیدن به تمدن اسلامی نیازمند نقشه راهیم، در پایهریزی طرح تبیین اندیشههای مقام معظم رهبری به این نتیجه رسیدیم که تا نقشه راه نداشته باشیم نمیتوانیم به هدف اصلی برسیم و نقشه راه برای رسیدن به تمدن اسلامی، اندیشههای مقام معظم رهبری است که اندیشههای ایشان همان اندیشههای امام راحل(ره) است.
وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به ظرفیت اندیشههای امام(ره) در گفتمانسازی در حوزههای مختلف جامعه، اساسا باید نگرشها چگونه باشد؟ عنوان کرد: زمانی میتوانیم از اندیشههای حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب استفاده کنیم که شخصیت آنها را به خوبی شناخته باشیم، به نظر میرسد ما در معرفی شخصیت بینظیر امام(ره) در بعد از عصر غیبت خیلی کوتاهی کردیم. مقام معظم رهبری در دیداری با نویسندگان فرمودند: «در مورد شخصیت امام چند کتاب خوب در اختیار مخاطبان قرار دهیم»، در مورد معرفی شخصیت امام(ره) به مخاطبان خصوصا نسل سوم و چهارم کمکاری کردیم و در مورد مقام معظم رهبری نیز همین شرایط است.
فخریان ادامه داد: باید در معرفی شخصیت امام(ره) و برجستگی شخصیت ایشان به این نکته توجه کنیم که اولا امام(ره) انسانشناسی و هستی شناسی فوقالعادهای داشت، ثانیا اسلام را خوب فهمیده بود و نگاه تمدنی به اسلام داشت، این نگاه موجب قیام امام شد و نتوانست حکومت طاغوت را بربتابد. از طرفی نگاه ایشان اینگونه بود که این اسلام که میتواند دنیا و آخرت مردم را اداره کند، چرا حکومت نکند؟
کد ویدیو دانلود فیلم اصلیوی با اشاره به خلاصه کردن شخصیت امام راحل در ساحت سیاست، گفت: در مورد شخصیت امام(ره) که ویژگیهای برجستهای داشتهاند کوتاهی شده و امام(ره) را در زندان سیاست به خصوص سیاست دینی محصور کردهایم. رهبر یک انقلاب قطعا باید ویژگیهای فوقالعاده و متعددی داشته باشد که یک نظام را مدیریت کند، باید دیگر ابعاد پنهان شخصیت ایشان معرفی شود.
عدم بیان عرفی اندیشههای عرفانی امام(ره) برای مردم
مدیر طرح تبیین اندیشههای مقام معظم رهبری در ادامه با اشاره به دلایل کمتوجهی به اندیشههای عرفانی حضرت امام(ره) و توجه بیشتر به اندیشههای سیاسی ایشان، تصریح کرد: آثار عرفانی امام(ره) تقریبا چاپ شده و در اختیار مخاطب است و شاید یکی از دلایلی که به اندیشههای فلسفی و عرفانی امام(ره) کمتر توجه میشود این باشد که حوزه فلسفه و عرفان حوزهای تخصصی است و به نظر میرسد کوتاهی صورت گرفته از باب کمتوجهی به چاپ و نشر آثار عرفانی و فلسفی امام نیست، بلکه در عدم بیان عرفی اندیشههای عرفانی و فلسفی امام(ره) بوده و اینکه نتوانستیم عرفان عظیم امام راحل را عرفی کنیم و در اختیار مردم بگذاریم، عرفان برای سلوک مردم است و وقف گروه خاصی هم نیست. مهمترین عامل در عدم معرفی ساحت عرفانی و فلسفی امام(ره)؛ عرفی نکردن مباحث و مبانی فلسفی اندیشههای ایشان است.
وی با اشاره به چرایی کاربرد عبارتهایی مانند اسلام ناب محمدی(ص) و اسلام آمریکایی، کوخ نشین و کاخ نشین از زبان حضرت امام(ره)، آن را ناشی از عمق درک امام(ره) از اسلام حقیقی خواند و یادآور شد: اولین کسی که اسلام آمریکایی را مطرح کرد شخص امام(ره) بود، امام اسلام ناب را در مقابل اسلام آمریکایی مطرح کردند و منظورشان از اسلام ناب یا اسلام سیاست دینی؛ «اسلامی است که باید دنیای مردم را به بهترین شکل اداره کند و اسلام مخالف با سرمایهداری و اشرافیت است»، در تعابیر دیگر به کاخ نشینی و کوخ نشینی اشاره میکنند، این عبارات و بسیاری از فرمایشات حضرت امام(ره) ناظر بر این است که مسئولان نظام اسلامی باید از میان دردکشیدهها باشند و اعمال و رفتارشان ناظر به خدمت به کوخنشینان باشد. خود مسئولان نباید اشرافی و کاخنشین باشند. امام(ره) اسلام ناب محمدی(ص) را در مقابل اسلام آمریکایی که مرفهطلب و بیدرد است قرار میدهد، در نگاه اسلام آمریکایی کوخنشینها باید له شوند تا کاخ کاخنشینها مستحکم شود، امام(ره) با اینها مخالف بود. همانگونه که امام(ره) فرمودند صاحبان انقلاب همین پابرهنهها و مستضعفین هستند، نوع نگاه ایشان به جریان انقلاب این بود که مستضعفین از استضعاف در بیایند و بتوانند نفسی بکشند.
حجتالاسلام فخریان یکی از مهمترین اصول امام(ره) را حمایت از مستضعفین و مخالفت با اشرافیگری خصوصا در طبقه بالای نظام و مسئولان و دانست و افزود: امام راحل انقلاب را مبتنی بر این میدانست که در نظام طاغوت، مستضعفین مستضعفتر شدهاند و در نظام اسلامی که بر پایه اسلام تشکیل میشود باید کوخ نشینها صاحبان انقلاب باشند، آنها باید رشد کنند و بر همین اساس مهمترین شاخصه امام(ره) «استکبارستیزی» است و این شاخصه در اندیشهها و گفتار مقام معظم رهبری هم موج میزند، ایشان در یک سخنرانی میفرمایند: «از ابتدای انقلاب و بعد از رحلت امام(ره) بر اصولمان ماندهایم و از آنها عقبنشینی نکردهایم با اینکه انواع تهمت عدم رعایت حقوق بشر را به ایران زدند».
کد ویدیو دانلود فیلم اصلیوی در پاسخ به پرسش ایکنا مبنی بر اینکه اجتهاد و سیر در اندیشههای حضرت امام(ره) چه ملزوماتی دارد؟ گفت: باید بدانیم فهم در اندیشههای امام(ره) به عنوان بنیانگذار نظام اسلامی و نیز اندیشههای مقام معظم رهبری به عنوان خلف صالح امام و به عنوان کسی که 30 سال سکاندار نظام اسلامی است، اولا ضرورت دارد، ضرورت آن هم این است که اگر اندیشههای امام(ره) که اندیشههای اسلام ناب و انقلاب است را ندانیم راه را گم میکنیم و به هدف انقلاب دست پیدا نخواهیم کرد.
فخریان ادامه داد: نکته دوم این است که ما نمیتوانیم گزینشی به اندیشههای امام(ره) ورود کنیم. گاهی گذری به اندیشههای امام(ره) میزنیم، گویا اینها حاشیه زندگی ما و حاشیه انقلاب است، در حالیکه اساس انقلاب مبتنی بر اندیشههای امام است که اندیشههای ایشان نیز مبتنی بر اسلام ناب است.
وی افزود: اندیشههای رهبری نیز مبتنی بر اندیشههای اسلامی است. شهید صدر جملهای دارند و میفرمایند: «ذوب شوید در خمینی که او ذوب در اسلام است». اگر بنده حقیر و دوستان در سراغ اندیشههای امام(ره) و رهبری میرویم، سوال پیش نیاید که چرا مستقیما به سراغ اندیشههای اسلام نمیرویم؟ امام(ره) اندیشمندی اسلامی است و ذوبشده در اسلام و ایشان را جدای از اسلام نمیدانیم و معتقدیم که امام(ره) و رهبری دارای منظومه فکری هستند و در ورود به اندیشههای امام(ره) و رهبری باید این منظومه فکری را درک کنیم که علاوه بر نظام فکری دارای منظومه فکری نیز هستند و این نظام و اندیشه فکری آنها دارای بخشهای مختلفی است و بخشهایی از دیگر بخشها مهمتر است.
کد ویدیو دانلود فیلم اصلیاستاد حوزه علمیه با اشاره به منظومه فکری امام(ره) و رهبری که منطبق بر توحید ناب است، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در در سالگرد رحلت امام(ره) حرم مطهر ایشان، فرمودند: «به سراغ منظومه فکری امام بروید» و چند شاخصه برای منظومه فکری امام مطرح کردند و یکی از مهمترین این شاخصها انطباق منظومه فکری امام(ره) بر توحید ناب است. این شاخصه در نظام فکری خود ایشان هم دیده میشود و توحید زیربنای منظومه فکری امام(ره) و رهبری است.
وی با بیان اینکه امام(ره) و رهبری به این نتیجه رسیدهاند که اسلام دارای طرح کلی است و بر همین اساس نظام فکری مدونی داشتهاند، گفت: ما انسانهایی که دارای منظومه فکری مرتب و مدونی باشند نداریم که بگوییم امام و رهبری هم یکی از آنها هستند.
فخریان افزود: در 40 سالگی انقلاب هستیم و این انقلاب رشید شده و اکنون لزوم بازخوانی اندیشههای امام(ره) و مقام معظم رهبری بیش از پیش ضرورت پیدا کرده است؛ امروز اگر نسل سوم و چهارم انقلاب را با اندیشههای امام و رهبری و با نقشه راه برای رسیدن به تمدن اسلامی دنبال نکنیم، بزرگترین کمکاری را انجام دادهایم.
وی در پایان با ذکر خاطرهای از ایام شهادت شهید حججی گفت: مقام معظم رهبری در همان ایام با گروهی دیدار داشتند و قسمتی از آن فرمایشات ایشان توسط تیم رسانهای همراه ایشان منتشر شد و آنجا فرمودند: «آیا میخواهید جوان متدین تربیت کنید؟ اگر جوان متدین میخواهید باید انسان انقلابی تربیت کنید. اگر جوان ما انقلابی باشد قطعا متدین هم خواهد بود چون انقلابی جامع فضایل است، همانگونه که خود ایشان در جایی گفتند: «من دیپلمات نیستم، انقلابیام».
کد ویدیو دانلود فیلم اصلیمنبع: ایکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۵۷۹۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نقش حوزه علم و فناوری در بیانات نوروزی مقام معظم رهبری
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، حمید امیدوار رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی در یادداشتی نقش حوزه علم و فناوری در تحقق شعار سال ۱۴۰۳ را تشریح کرد.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه مواد و انرژی، دکتر امیدوار در این یادداشت اظهار داشت: اگر چه در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی چارچوب اصلی دکترین چهل ساله دوم انقلاب اسلامی توسط رهبری معظم تبیین شده است لیکن بنا به ضرورت در هر سال لازم است تا برآیند سیاستهای حاکم بر ارکان مختلف نظام در راستای شعار سال قرار گیرد. بطور مثال در دکترین چهل ساله توقع از دست اندرکاران حوزه علم و فناوری کشور اهتمام در جهت حفظ رشد علمی از یک سو و از سوی دیگر جهتدهی بهمنظور مرتفع نمودن نیازهای داخل است.
در این راستا توجه ویژه به اخلاق و معنویت به مثابه فضایی است که تنفس در آن صورت میگیرد. به عبارتی فارغ از معنویت که هم در سخنرانی نوروزی رهبری انقلاب به آن اشاره شد و هم در بیانیه گام دوم به آن تاکید شده است، فضای تنفس نه تنها سنگین و بلکه مسموم میشود و به عبارتی مراقبت دائم تک تک احاد جامعه و دست اندرکاران حوزههای مختلف و به خصوص حوزه علم و فناوری کشور را میطلبد.
وی ادامه داد: لذا در صورت حاکم شدن فضای مبتنی بر اخلاق، اتمسفر مناسب برای فعالیت در حوزههای مختلف فراهم میشود. بدین ترتیب در گام اول تحقق منویات رهبری انقلاب حاکم شدن اخلاق و معنویات و تبری از عوامل و وسوسههای خناسان و هوشیاری درخصوص دفع افراد با هر رنگ و سلیقه و حتی تبری جستن از نیروهایی با لباس خودی و غیر متخلق به اخلاق الهی است. در ثانی و به عبارتی پس از ایجاد فضای مناسب بسیج همه جانبه نیروها در جهت تحقق شعار سال امری واجب است.
رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی در این یادداشت گفت: در این خصوص وزارتین صمت و تعاون و رفاه از یکسو، وزارتین عتف و بهداشت و درمان و معاونت علمی و فناوری از سوی دیگر و وزارت دفاع و ستاد کل نیروهای مسلح سه ضلع اصلی تحقق شعار سال را تشکیل میدهند. زیرا از یکسو جهش در تولید بهعنوان شعار سال منجر به افزایش در عدد تولید ناخالص داخلی بطور مستقیم و غیر مستقیم میشود و از سویی خواسته یا ناخواسته منجر به روانسازی سایر ساز و کارها و اقدامات میشود. در صورتی که اگر نیم نگاهی به سیاستهای ابلاغی حوزه علم و فناوری مورخ سال ۱۳۹۳ و نیز اهداف نقشه جامع علمی کشور مصوب سال ۱۳۸۹ بیاندازیم با افزایش سهم تولید محصولات و خدمات مبتنی بـر دانـش و فناوری داخلی به بیش از ۵۰ درصد تولیـد ناخـالص داخلـی مواجه میشویم.
وی ادامه داد: متاسفانه ضعف در تحقق برنامههای ۵ ساله کشور چه در برنامه پنجم و چه در برنامه ششم موجب بر زمین ماندن هدف مذکور شده است. اینکه چرا برنامههای ۵ ساله با عدم تحقق مواجه میشوند را باید در جای دیگر واکاوی نمود لیکن غالبا عدم پیشبینی منابع و یا هدف گیری نادرست و یا ضعف عملکرد موجب این امر شده است. البته این دلایل، توجیهی بیش نیست و پرواضح است جامعه دانشبنیان طی دهه گذشته باید سمت و سوی اهداف و برنامهها را به سوی هدف فوق تنظیم مینمود.
با توجه به تاکید شعار سال مطروحه توسط رهبری انقلاب اسلامی اصلاح رفتارها و برنامهها به این سو به شدت رخ مینمایدامیدوار در این یادداشت تاکید کرد: لیکن اکنون با توجه به تاکید شعار سال مطروحه توسط رهبری انقلاب اسلامی اصلاح رفتارها و برنامهها به این سو به شدت رخ مینماید. بطور مثال معاونت علمی و فناوری با دست مایه قراردادن قانون جهش تولید تا حدی میتواند نسبت به تسریع تحقق شعار سال کمک نماید. وزارت عتف نیز با اصلاح جهتگیری دانشگاهیان از آموزشمحوری به سمت حل مشکلات تولید از یک سو به جهش تولید کمک خواهد کرد و از سویی ابزارهای ارتباطی دانشگاهیان و صنایع را وثیقتر خواهد نمود.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: بد یا خوب جامعه دانشگاهی باید از سلبیت رفتاری خارج شود و دانشگاهیان باید بپذیرند که نسل دانشگاههای آموزشمحور رو به انقراض است و تاکید بیش از حد بر این امر آب در هاون کوبیدن و راه به بیراهه رفتن است. تنها دستاورد پافشاری بیش از حد بر این آموزشهای کلاسیک آماده کردن نیروها برای مهاجرت و تسهیل پذیرش در کشورهای غربی است. بیچاره صنعت داخلی که مدام از آماده نبودن و عدم کارایی فارغ التحصیلان بهمنظور جذب در صنعت علی رغم بالا بودن سطح آموزشهای کلاسیک ندا بر میآورد ولی با مهر خاموشی و بالیدن به به سطح بالای آموزشها مواجه میشود. باید از عادتها عبور کرد و بنا بر مقتضیات، انعطاف به خرج داد تا آفتهای پیش رو کمتر گزندی را به حوزه علم و فناوری کشور وارد کند.
رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی در این یادداشت گفت: پیشنهاد جدی به متولیان دانشگاهها این است که حضور اساتید را به میزان نیمی در هفته در صنعت تسهیل نمایند و صنایعی که تماما یا بخشی از آنها متعلق به دولت است مکلف شوند به جای اینکه هزینههای اضافی و پرداختهای خارج از عرف در درون بافت مدیریتی انجام دهند بخشی از منابع خود را بابت حضور دانشگاهیان در صنایع و مشاوره با آنان هزینه نمایند. با حضور مستمر دانشگاهیان در صنعت هم راهکارهای بهبود کیفیت و افزایش جهش تولید محقق میشود و هم بخشی از مشکلات معیشتی دانشگاهیان مرتفع خواهد شد. به قول استاد شهید مرتضی مطهری از شخصی که ادعای نبوت داشت جهت راست آزمایی ادعایش خواسته شد تا معجزه خود را با نزدیک آمدن درختی نشان دهد شخص که درمانده بود و جعلی ادعای نبوت داشت اظهار داشت که ما اهل تواضع هستیم و هم اینک ما به جلو درخت میرویم.
انتهای پیام/