Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصاد > بازارکار - ژاپن جمعیت پیری دارد.معضلی که سبب نگرانی برای آینده اقتصاد این کشور شده است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از اکونومیست،حدود 30درصـد از 418هزار نفری که در شهر تویامای ژاپن زندگی می کنند 65 ساله یا بالای 65 سال هستند. متوسط این رقم در کل کشور ژاپن 27درصد است. انتظار می رود سهم سالخوردگان در شهر تویاما تا سال 2025 به بالای 32درصد برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جمعیت در این شهر نه تنها خاکستری می شود، بلکه در حال کاهش یافتن نیز هست. در سال 2005 حدود 421هزار نفر در این شهر تا سال 2025 این رقم به 390هزار نفر خواهد شهر زندگی می کردند اما حالا ترکیب جمعیت این شهر متحول می شود.

اکثر شهرهای ژاپن با همین مشکل مواجه هستند. سالانه حدود 400مدرسه در ژاپن بسته می شود؛ اکثر آنها به مرکز نگهداری سالخوردگان و بازنشسته ها تبدیل می شوند. در سال 2016 حدود 300هزار مرگ بیش از تولد در ژاپن رخ داده است. اگر ژاپن به رویه فعلی اش ادامه بدهد یک  سوم جمعیت خود را )و چهار نفر از هر ده کارگرش را) تا سال 2065 که نوه خانم اوناگاوا بازنشسته مي شود، از دست خواهد داد.

  چطور می توان با جمعیت کمتر زندگی کرد؟

ژاپن اعتقادی به مهاجرت انبوه ندارد. تلاش ها برای افزایش نرخ باروری نیز اغلب با شکست مواجه شده البته مواردی استثنایی وجود دارد. تنها راهکار پیش روی ژاپنی ها این است که یاد بگیرند چطور می توان با جمعیت کمتر در کشور زندگی و این زندگی را اداره کنند.

 شهردار تویاما امیدوار است به این هدف دست پیدا کند. نخستین تمرکز این شهر روی حمل ونقل عمومی است. افرادی که سنی از آنها گذشته اغلب بدنی بیمار دارند و به کمک نیاز دارند. اتوبوسها دیگر مانند گذشته مشتری ندارند و تعداد مسافران آنها از 40هزار نفر در روز در سال  1995 به 17هزار نفر در روز در سال 2017 رسیده است.

به این ترتیب هزینه ای که صرف اتوبوس ها می شود باید صرف نوع دیگری از حمل ونقل عمومی بشود. در این بین هزینه پرستاری از سالمندان نیز افزایش یافته است.

ژاپنی ها سعی دارند افراد را به زندگی به شیوه ای متفاوت ترغیب کنند. یکی از آنها استفاده از قطارهای سریع السیر است که هزینه کمتری نیز دارد. کسانی که 65سال به بالا هستند باید بتوانند بلیت ها را به قیمت ارزان تری تهیه کنند و همچنین بتوانند به کمک این شبکه راه ها به هر جایی که بخواهند سفر کنند.

 دولت هزینه هایی صرف راه اندازی مراکز نگهداری از سالمندان کرده که مطابق قوانین این روزها با استقبال این افراد همراه شده است. افراد دولتی باید بتوانند به صورت رایگان از موزه ها و باغ وحشها دیدن کنند. نتیجه همه اینها نیز این بوده که ژاپن بتواند حضور تعداد بالای سالخوردگان را در شهرهای خود كنترل کند و در عین حال کاری کند که شهروندان از زندگی خود احساس رضایت خاطر داشته باشند.

شهردار تویاما می گوید: «ما می خواهیم شهرهای کوچک با مردمان پیر طوری باشد که همه در آن با آسایش و شادی زندگی کنند.» تلاش های دولت ژاپن که تاکنون همین وضعیت را نشان داده است. به نظر می رسد ژاپنی ها  بتوانند با موفقیت بیشتری افزایش جمعیت سالخوردگان را نسبت به سایر کشورها كنترل کنند.

 

3535

کلید واژه‌ها : کارآفرین - کار - ژاپن - کنترل جمعیت - افزایش جمعیت -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۵۸۲۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا مالاریا از مرزهای شرقی وارد کشور شده است؟

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، وضعیتی که موجب نگرانی است چون بسیاری از کارشناسان تأکید می‌کنند که در این روند افزایشی، هم شانس عوارض شدیدتر می‌شود و هم احتمال مرگ افزایش خواهد یافت؛ ضمن آنکه برنامه ایران در مهار و حذف مالاریا تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: آخرین وضعیت بیماری مالاریا در کشور

عبدالرضا میراولیایی، کارشناس مسئول کنترل بیماری‌های منتقله از ناقلین وزارت بهداشت، با اشاره به این موضوع می‌گوید: «در شرایطی که با افزایش ابتلا به مالاریا به دلایلی ازجمله رطوبت، سیل پاکستان و ورود جمعیت زیاد مبتلا از مرزها به داخل کشور مواجهیم، کار کمی سخت‌تر می‌شود، اما در کشور امکان تشخیص سریع و درمان کامل بیماری را داریم و این مهم‌ترین امتیاز ما در کنترل مالاریاست. تا زمانی هم که موارد ابتلا از یک فرد آلوده به فرد غیرآلوده در داخل کشور نداشته باشیم، مشکلی درباره گواهینامه نخواهیم داشت.» او به چند نکته دیگر هم درباره شیوع این بیماری اشاره می‌کندکه در ادامه آمده است.

۳عامل افزایش ابتلا

میراولیایی درباره دلایل افزایش موارد ابتلا به مالاریا در کشور می‌گوید: «نکته اول اینکه در کل دنیا به‌دلیل تغییرات اقلیمی و گرم‌شدن زمین موارد ابتلا از طریق ناقلان در حال افزایش است. نکته دوم هم تأثیرپذیری ایران درباره مالاریا از پاکستان است. سال گذشته با سیل پاکستان مواجه شدیم و با افزایش موارد ابتلا در کشور، روند بیماری افزایشی شد. طی این مدت تعداد زیادی از افرادی که وارد ایران شدند، پاکستانی و افغانستانی و مبتلا بودند. نکته سوم هم تجارت سوخت و تبادلات مرزی بسیار زیاد در مرزهای جنوب‌شرقی کشور است که در نتیجه آن، افراد آلوده بیشتری می‌توانند وارد کشور شوند.»‌

کنترل بیماری در کشور

کارشناس مسئول کنترل بیماری‌های منتقله از ناقلین وزارت بهداشت درباره کنترل بیماری در کشور عنوان می‌کند: «با اینکه آمار ورود افراد مبتلا به کشور بالاست، با توجه به ایجاد آمادگی و ارائه آموزش‌هایی که از پیش در مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها صورت گرفته است، این افراد در زمان کوتاهی شناسایی می‌شوند. هنر ما این است که این بیماران را به‌سرعت شناسایی کنیم تا چرخه انتقال برقرار نشود.»

شیـــوع بیماری در این مناطق

مناطق اندمیک برای مالاریا در ایران استان‌های سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و هرمزگان‌اند. در مرکز کشور هم مواردی از مالاریا وجود دارد؛ ازجمله در همدان و چهارمحال و بختیاری که موارد بیماری در آنها همان‌هایی بودند که از مرزهای جنوب‌شرقی کشور وارد شدند و به استان‌های مرکزی مسافرت داشتند.

علائم مشخص بیماری

علائم تیپیک مالاریا تب، لرز و تعریق است که در گذشته به آن تب نوبه می‌گفتند. تب و تعریق با فواصل مشخص در بیماران بروز می‌کند، اما هر تب‌ولرزی را مالاریا نمی‌گویند چون این علائم بین بیماری‌های ویروسی و میکروبی مشترکند. فرد مبتلا به مالاریا باید سابقه سفر به یک منطقه آلوده را از نظر مالاریا در داخل یا خارج از کشور داشته باشد.

شرایط سرایت بیماری

میراولیایی درباره سرایت این بیماری می‌گوید: «راه اصلی انتقال مالاریا از طریق پشه آنوفل است، اما از طریق پیوند عضو، انتقال خون و همچنین از مادر به جنین (درموارد بسیار نادر) امکان انتقال وجود دارد. همین حالا هم در اکثر نقاط کشور ازجمله اطراف تهران این پشه وجود دارد، اما چون مخزن بیماری (فرد مبتلا) وجود ندارد، خطری نیست. البته زمانی که افراد بیمار زیادی وارد کشور می‌شوند و به مناطق مختلف سفر می‌کنند، بیماری از طریق گزش فرد آلوده و سپس گزش فرد دیگر منتقل می‌شود.»

منبع: روزنامه همشهری

انتهای پیام/

کد خبر: 1229037 برچسب‌ها اخبار روز

دیگر خبرها

  • ۹ میلیون خانه خالی در ژاپن! / گاردین: تا یک دهه آینده ۳۰ درصد خانه‌ها در ژاپن خالی خواهند بود
  • دولت جمع‌گرا؛ مبنای اقتصاد دستوری
  • دلایل کاهش نرخ باروری در کشور
  • فرزندآوری باید ضرورت ملی و اولویت زندگی جوانان باشد
  • یکی از ریشه‌های کاهش نرخ باروری در کشور ما حاصل یک نگاه مالتوسی بود
  • راه‌های کنترل قند خون صبحگاهی در افراد دیابتی
  • ۶ برنامه برای کنترل بازار اجاره
  • آیا مالاریا از مرزهای شرقی وارد کشور شده است؟
  • فشار خون بالا را این گونه کنترل کنید
  • اقتصاد ژاپن دست پُر آمد