Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-06@13:08:05 GMT

سنایی؛ مفسر، ادیب و محدثی بی‌نظیر

تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۴۵۸۶۵۱

سنایی؛ مفسر، ادیب و محدثی بی‌نظیر

به گزارش خبرنگار ایکنا، غلامحسین ابراهیمی دینانی در نشست بررسی سنایی پژوهی که عصر امروز در شهر کتاب برگزارش شد، عنوان کرد: مولوی می‌گوید از پی شناسایی سنایی و عطار آمده‌ایم و عطار روح و سنایی دو چشم او است. کنیه سنایی ابوالمجد است و اصل و اصالتش خراسانی است. وی محدثی بزرگ و فردی بی نظیر در علم حدیث بود که در هر شعری که می‌سرود از احادیث مختلف بهره می‌گرفت و مسلط بر احادیث نبوی بود علاوه بر این سنایی مفسر نیز بود و هیچ مفسری به زیبایی وی تفسیر نکرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه سنایی ادیب، فقیه، حکیم، فیلسوف و شاعر بوده است تصریح کرد: اینکه چرا به سنایی حکیم گفته می‌شود، موضوع بحث امروز ماست. در میان شعرای بزرگ تنها سنایی است که حکیم نامیده می‌شود. حکیم همان فیلسوف است؛ حکمت یعنی تعقل و اصطلاح قرآنی فیلسوف به معنای حکمت است و هر شعر سنایی مشتمل بر حکمت و حدیث است.

این پژوهشگر با اشاره به کتاب‌های سنایی همچون حدیقةالحقیقه که به معنای باغ حقیقت است، طریق تحقیق، سیرالعباد به معنای مسیر و منظور فقط سفر فیزیکی نیست و قصاید و غزلیات، اظهار کرد: سعدی و حافظ هر دو اهل یک شهر بودند. سعدی به اقصی نقاط جهان سر زده بود، در حالی که حافظ از شیراز بیرون نرفته بود؛ در عین حال نمی‌توان گفت که سفر سعدی بیش از سفر حافظ بوده است. باید توجه داشت سیر درونی مهمتر از سیر بیرونی است.

ابراهیمی ادامه داد: شعری در دیوان این شاعر نمی‌توان یافت که به آیه، حدیث، حکمت و مسئله فلسفی اشاره نکرده باشد. برای مثال باید توجه داشت که خداوند مکان ندارد، مکان نیز مکان ندارد؛ وی در شعری به این موضوع اشاره می‌کند که ضرب کردن عدد یک در یک، سبب افزایش یا کاهش این عدد نمی‌شود؛ بنابراین وی یک فیلسوف است.

وی گفت: سنایی در شعرش از شرع و عقل یاد کرده و اظهار می‌کند که آخر شرع، ابتدای عقل است. وقتی به این دو کلمه نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که «ع» آخر کلمه شرع در ابتدای کلمه عقل استفاده شده است که این موضوع ظرافت خاصی در شعر را نشان می‌دهد. در حروف عقل و شرع است. سنایی می‌گوید یعنی در شریعت اگر به مقامات بالا هم برسیم، سلمان فارسی و یکی از اولیای بزرگ دین می‌شویم. به این معنی که آخرین مقام در عرصه شریعت نیز عقل است. در مقام هستی هیچ چیز بالاتر از عقل نیست، قطعاً عشق وقتی ارزنده است که با عقل همراه باشد. آگاهی بدون عقل ارزنده نیست. سنایی شاعر است، ولی حکیم است و عقلانی فکر می‌کند.

ابراهیمی عنوان کرد: کرامت انسان در داشتن اختیار او است. حضرت علی (ع) می‌فرماید «وای بر کسی که دو ساعت زندگی او یکسان باشد» باید هوس‌ها را شناخت و نگذاشت محکوم هوس‌ها شد. ناطق بودن می‌‌تواند بیانگر امتیازی باشد که انسان نسبت به حیوان دارد. از انسان به عنوان حیوان سیاسی و حیوان اقتصادی نیز نام برده می‌شود. هایدگر فیلسوف آلمانی گفته است که انسان حیوان مائت است که می‌داند می‌میرد. سنایی انسان را موجودی می‌داند که زنده است، می‌داند میمیرد و ناطق است و این موضوع نشانه فلسفی بودن سنایی است.

وی گفت: مقتضای خردمندی انسان‌ها به این است که بتوانند خوب را از بد تشخیص دهند، ولی حیوانات نیز این توانمندی را دارند، پس علامت انسان تشخیص خوب و بد نیست، عقل‌گرایی موضوع مهم در این رابطه است. سنایی می گوید عقل از حس و خیال و وهم برتر است. وی از مراحلی چون عقل هیولانی یاد می‌کند که در لحظه ولادت کودک ایجاد می‌شود که فرد بالقوه عاقل است و هنگامی که بزرگتر می‌شود حالت عقلانی پیدا می‌کند. فلاسفه می‌گویند که عقل و عاقل و معقول یکی هستند. به این معنی که اتحاد دارند. این موضوع از سوی ملاصدرا به عنوان مهمترین دستاورد بیان شده است، در حالی که سنایی این موضوع را 600 سال پیش عنوان کرده بود.

انتهای پیام/

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۵۸۶۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷ خاصیت بی‌نظیر آب سیب زمینی برای سلامتی

آب سیب زمینی غنی از مواد مغذی مانند ویتامین C، پتاسیم، ویتامین‌های مختلف B، کلسیم، آهن، فسفر، مس و گوگرد، است. اکثر مواد مغذی در پوست سیب زمینی قرار دارند، بنابراین مهم است که هنگام تهیه آبش در خانه، پوستش را نگیرید.

به گزارش بهداشت نیوز، آب سیب زمینی به دلیل وجود بسیاری از مواد مغذی فواید زیادی دارد و تاثیرات چشمگیر سلامت آب سیب زمینی شامل جلوگیری از پیری، کمک به هضم، بهبود زخم، حمایت از کبد، بهبود گردش خون، تنظیم تولید هورمون، و ... است.

بهبود سلامت قلبی با آب سیب زمینی:

مقدار قابل توجهی از پتاسیم در یک لیوان آب سیب زمینی وجود دارد، بیش از ۵۰% مصرف روزانه شما. این بدان معنی است که روز خود را با یک لیوان از این آب شروع کنید که باعث کاهش فشار بر سیستم قلبی عروقی شما می‌شود و همچنین باعث کاهش تنش در رگ‌های خونی و عروق، و در نتیجه فشار خون می‌شود. این نیز خطر ابتلا به حمله قلبی، آترواسکلروز و سکته مغزی را کاهش می‌دهد.

درمان برای میگرن با آب سیب زمینی:

گفته شده است که سیب زمینی خام و آبش قرن هاست که در پزشکی سنتی اروپا استفاده می‌شود. یک تکه از سیب زمینی یا آب سیب زمینی را روی پیشانی و گیجگاه خود برای بهبود درد، استرس و حتی میگرن قرار دهید.

کمک به درمان بیماری کلیه با آب سیب زمینی:

مصرف منظم آب سیب زمینی با عملکرد بهتر کلیه و کاهش خطر ابتلا به تشکیل سنگ کلیه همراه است. تحقیقات زیادی در این زمینه گزارش نشده است، اما بسیاری از مردم ادعا می‌کنند که درمان با آب سیب زمینی برای آن‌ها کار می‌کند.

آب سیب زمینی برای جلوگیری از بیماری قلبی عروقی:

آب سیب زمینی حاوی خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که قلب را از انسداد شریان‌ها و توقف قلب محافظت می‌کند و از این رو سلامت قلب را بهبود می‌دهد.

کمک آب سیب زمینی به کاهش وزن:

مردم اشتباه تصور می‌کنند که مصرف سیب زمینی باعث افزایش وزن می‌شود با این حال، تحقیقات نشان داده اند که سیب زمینی واقعا به کاهش وزن کمک می‌کنند. آب سیب زمینی حاوی مقدار زیادی ویتامین C است که به افزایش متابولیسم کمک می‌کند. نوشیدن آب سیب زمینی پس از غذا باعث توقف هورمون‌های گرسنگی (گرلین و لپتین) می‌شود که مانع از گرسنگی و باعث کاهش وزن می‌شود.

تقویت ایمنی:

آب سیب زمینی غنی از ویتامین C است که باعث تقویت ایمنی توسط تحریک تولید گلبول‌های سفید می‌شود. دیگر آنتی اکسیدان‌ها و مواد معدنی ایمنی باعث محافظت در برابر بیماری مزمن و کاهش استرس اکسیداتیو نیز می‌شوند.

بهبود سریع زخم از مزایای آب سیب زمینی:

آب سیب زمینی غنی از ویتامین C است که باعث تحریک تولید کلاژن می‌شود و به نوبه خود سرعت بهبود زخم‌ها را افزایش می‌دهد.

دیگر خبرها

  • ملک الشعراء حکیم شفایی، ادیب و پزشک نام‌آور اصفهانی
  • تقدیر از مفاخر قرآنی و مفسر کتاب وحی در اردبیل
  • تعزیر قاچاقچی سوخت در بیرجند
  • (اینفوگرافیک) خواص بی‌نظیر انجیر برای سلامتی
  • ۷ خاصیت بی‌نظیر آب سیب زمینی برای سلامتی
  • شغلی که مسیرش با کوله‌بار عشق طی می‌شود
  • تاثیر بی‌نظیر این میوه برای کاهش وزن (اینفوگرافی)
  • فیلم/ استقبال بی‌نظیر مردم نوق رفسنجان از شهید گمنام
  • تعزیر قاچاقچی البسه در نهبندان
  • گل بی نظیر زاهدی در جی لیگ + فیلم