Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-04-24@01:14:33 GMT

چگونگی ساماندهی اعضای هیات علمی در دانشگاه آزاد

تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۴۵۸۷۴۰

چگونگی ساماندهی اعضای هیات علمی در دانشگاه آزاد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در جمع خبرنگاران به ارائه توضیحاتی درباره طرح ساماندهی اعضای هیات علمی و تغییر وضعیت قرارداد برخی اساتید پرداخت.
به گزارش صدای ایران از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در حاشیه اولین گردهمایی معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی که صبح امروز در تالار دکتر حبیبی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، با حضور در جمع خبرنگاران درباره اولویت های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: محیط دانشگاه، محیطی فرهنگی است و اگر نتوانیم در این محیط فرهنگی همانطور که در مراسم امروز به آن اشاره شد، اعتقادات و باورها و امید را در بین دانشجویان اصلاح کنیم، قاعدتاً همه تلاش ما به هدر می رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: آنچه امروز باید برای آن برنامه‌ریزی کنیم، این است که دانشجوی خودباور و جهت‌دار به سمت خدمت به مردم و حل مشکلات جامعه را پرورش دهیم.

دکتر فرهاد رهبر تاکید کرد: معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی موظف است این باورها را در دانشجویان تقویت کرده و روح خودباوری، استقلال و توانستن را در آنان زنده کند تا با علم و آموزشی که می آموزند، بتوانند در کشور تحول‌آفرینی کنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر ساماندهی اعضای هیات علمی در دانشگاه آزاد اسلامی و اعتراض برخی اساتید، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی حدود 30 هزار عضو هیات علمی مستقل خود را دارد. تعدادی از اعضای هیات علمی از سالهای گذشته به صورت نیمه‌وقت با دانشگاه همکاری می کردند که جا دارد از آنها تشکر و قدردانی کنم. تعدادی هم به صورت حق‌التدریس با دانشگاه همکاری دارند، اما شرایط کنونی دانشگاه آزاد اسلامی با شرایط 20 سال گذشته آن فرق کرده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در گذشته قاعدتاً تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اندک بود و این دانشگاه مجبور بود از توان اساتید سایر دانشگاه ها بهره ببرد و استاد حق‌التدریس بگیرد، اما امروز دانشگاه آزاد اسلامی حدود 30 هزار عضو هیات علمی دارد و با توجه به شرایط کاهش تعداد دانشجو، تصمیم گرفتیم اصلاح ساختار هیات علمی را با چند هدف در دستور کار قرار دهیم.

وی به تشریح اهداف اصلاح ساختار هیات علمی در دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت و گفت: هدف اول ما از اجرای طرح مذکور، این است که بتوانیم موظفی اعضای هیات علمی خود را پر کنیم، چرا که در بسیاری از واحدها این ساعات موظفی پر نمی‌شود و ما به اعضای هیات علمی حقوق می دهیم و بنده وظیفه دارم این پرداخت ها را مدیریت کنم تا ساعات موظفی اعضای هیات علمی دانشگاه پر شود.

دکتر فرهاد رهبر افزود: تعدادی اعضای هیات علمی تمام‌وقت داریم که در واحد دیگری به صورت نیمه‌وقت فعالیت میکنند و بنده مفهوم این کار را متوجه نمی‌شوم که چگونه یک فرد می تواند یک نفر و نیم باشد و در یک دانشگاه عضو هیات علمی تمام‌وقت بوده و جای دیگری به صورت نیمه‌وقت همکاری کند. تعداد قابل توجهی هم استاد داریم که در دانشگاه های دولتی عضو هیات علمی تمام‌وقت هستند و در دانشگاه آزاد اسلامی هم به عضویت تمام‌وقت در آمده‌اند و علاوه بر این نوع همکاری با دانشگاه آزاد اسلامی، در واحدهای دیگر هم به صورت حق‌التدریس فعالیت دارند و راهنمایی تعداد زیادی پایان‌نامه و رساله را نیز بر عهده می گیرند.

وی تصریح کرد: اگر یک عضو هیات علمی در دانشگاه دولتی تدریس می کند و از او برای تدریس در دانشگاه دیگری دعوت شود، ابتدا از دانشگاه مبدأ می پرسند که آیا ساعات موظفی این استاد در آن دانشگاه پر نشده یا خیر، اگر پر نشده باشد، همکاری او با دانشگاه دیگر به صورت ساعات موظفی انجام می شود و پرداختی صورت نمی‌گیرد، ولی اگر پر شده باشد، همکاری او با دانشگاه دوم به صورت حق‌التدریس است.

وی با بیان اینکه امروز دچار یک در هم‌ ریختگی در نظام آموزش عالی شده‌ایم، گفت: تعدادی با این رویه به جای دو نفر کار می کنند و دو حقوق دریافت می کنند، در صورتی که ما حدود 20 هزار فارغ‌التحصیل دکترای بیکار و 47 هزار دانشجوی دکتری در حین تحصیل داریم که به این 20 هزار نفر اضافه خواهند شد. اگر اعضای هیات علمی را ساماندهی نکنیم، چگونه می توانیم از این تعداد استفاده کنیم؟

دکتر فرهاد رهبر تاکید کرد: براساس قانون، همه کسانی که بدون مجوز دانشگاه مبدأ خود در دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت می کردند، باید همه حقوقی که طی آن مدت از دانشگاه آزاد اسلامی دریافت کرده‌اند را برگردانند، مگر آنکه حقوق آنها در دانشگاه آزاد اسلامی به صورت حق‌التدریسی محاسبه شود و قانون باید به صورت برابر برای همه اجرایی شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا لغو قرارداد با برخی از اساتید با جهاد فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی ارتباط دارد؟ گفت: موضوع جهاد فرهنگی جای خود را دارد و لغو قرارداد واژه درستی نیست، چرا که ما در حال اصلاح ساختار هستیم و می گوییم یک عضو هیات علمی اگر از دانشگاه مبدأ خود برای تدریس در دانشگاه آزاد اسلامی مجوز دارد، باید به صورت حق‌التدریس درس بدهد و اگر مجوز نداشته، ما اجازه استخدام مجدد نداریم.

وی افزود: نمی‌شود جلوی اجرای قانون را با هوچی‌گری گرفت. ما قانون را در راستای نظم بخشیدن به فعالیت های آموزشی و پژوهشی اجرا می کنیم و همه باید مطیع قانون باشیم و هیچ چیز را به موضوعات غیرمرتبط ربط ندهیم.

دکتر فرهاد رهبر خاطرنشان کرد: برخی اساتید راهنمایی بیش از 20 پایان‌نامه را در طول سال بر عهده می گیرند و این جای سوال دارد که چگونه می توانند 20 پایان‌نامه 500 صفحه‌ای را بخوانند و این یعنی کاهش کیفیت، این در حالی است که ما جوانان تحصیل کرده بیکار داریم و یک نفر 20 پایان‌نامه در یک سال بر می‌دارد که این موضوع نیازمند اصلاح است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به سوالی درباره احتمال افزایش شهریه دانشجویان در سال 97، گفت: طبق روال گذشته شهریه ثابت کسانی که تا قبل از سال 96 وارد دانشگاه شده‌اند، تغییر نمی کند، اما شهریه متغیر متناسب با نرخ تورم تغییر خواهد کرد و برای ورودی های جدید شهریه ثابت هم متناسب با نرخ تورم افزایش می یابد.

دکتر فرهاد رهبر افزود: همانطور که مجلس شورای اسلامی تصویب کرده که حقوق اعضای هیات علمی و کارکنان در سال آینده متناسب با نرخ تورم تغییر کند، ما هم باید شهریه را متناسب با این نرخ تغییر دهیم، چرا که به جرأت میتوان گفت در بسیاری از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بیش از صددرصد شهریه، صرف پرداخت حقوق و دستمزد می شود. به طور متوسط در کل دانشگاه آزاد اسلامی بیش از 90 درصد شهریه برای پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان و اعضای هیات علمی هزینه می شود، بنابراین افزایش شهریه براساس تورم یک منطق اقتصادی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه قیمت تمام‌ شده هزینه تحصیل دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی به مراتب کمتر از قیمت تمام‌ شده هزینه تحصیل در دانشگاه دولتی است، ادامه داد: حدود 8 هزار میلیارد تومان بودجه آموزش عالی کشور برای حدود 600 هزار دانشجوست که سرانه آن تقریباً 16 میلیارد تومان می شود، در صورتی که متوسط شهریه دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی کمتر از 4 میلیون تومان در سال است که این مبلغ یک‌چهارم دانشگاه های دولتی است.

وی تاکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی هر آنچه از دانشجو می گیرد، صرف دانشجو می کند و اگر بخواهیم شهریه افزایش پیدا نکند، نیازمند آن است که دولت به دانشگاه آزاد اسلامی یارانه پرداخت کند یا سهم این دانشگاه با یک میلیون و 500 هزار دانشجو از صندوق رفاه دانشجویی را افزایش دهد، بنابراین ما کمک وزارت علوم را نیاز داریم که به دانشجویان فشار نیاید.

دکتر فرهاد رهبر در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره ادعای برخی از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی که در دوره جدید از این دانشگاه اخراج شده‌اند، گفت: ما کسی را اخراج نکرده‌ایم، بلکه شیوه همکاری ما با این اساتید تغییر کرده است. اگر آن استاد می خواهد تعبیر اخراج را به کار برد، حتماً کاری کرده که می گوید اخراج شده، اما ما می گوییم شما غیرقانونی از دو جا حقوق می گرفتید.

وی افزود: برخی به صورت غیرقانونی از دو جا حقوق می گرفتند. این اساتید می توانند تدریس در دانشگاه های دولتی را رها کنند و فقط عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی باشند یا به صورت حق‌التدریس با دانشگاه آزاد اسلامی همکاری کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: کرسی های هیات علمی محدود است و اگر کسی بخواهد چند کرسی را اشغال کند و به صورت تمام‌وقت، نیمه‌وقت و حق‌التدریس در چند دانشگاه فعالیت داشته باشد، امکان اضافه کردن عضو جدید هیات علمی وجود نخواهد داشت، بنابراین ما شیوه قرارداد با این افراد را تغییر دادیم و گفتیم که میتوانیم به صورت حق‌التدریس یا حق‌التحقیق با آنها همکاری کنیم.

دکتر فرهاد رهبر در پایان تاکید کرد: یک استاد برای هر کلاس درس باید دو ساعت مطالعه داشته باشد و برای هر پایان‌نامه هم حدود 60 تا 70 ساعت وقت صرف کند. اگر این افراد می توانند با این کیفیت با دانشگاه آزاد اسلامی همکاری کنند، می توانیم برای آنها کلاس در نظر بگیریم.

منبع: صدای ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۵۸۷۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دکتر طهرانچی: ۸۰۰ زمینه پژوهشی در حوزه مهدویت احصا شد

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست مشورتی برگزاری چهارمین دوره جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت به ریاست دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور دکتر علی سروری مجد قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد شریفانی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی و جمعی از معاونان و روسای استان‌ها برگزار شد.

دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این نشست ضمن قدردانی از زحمات و تلاش‌های تمامی عوامل برگزاری سومین دوره جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت، به پیشنهاد برگزاری همایش علمی زیارت جامعه کبیره اشاره کرد و گفت: تاکنون ۱۵ انجمن علمی مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی راه اندازی شده و بیش از ۸۰۰ زمینه پژوهشی در این حوزه احصا شده است. مضمون زیارت جامعه کبیره، مقام امامت و شأن ائمه اطهار (ع) و وظایف شیعیان در مقابل اهل بیت (ع) است، پس فقط نباید از جنبه علمی به آن پرداخته شود، بلکه باید فراز‌های این زیارت را به متن جامعه ببریم. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه زیارت جامعه کبیره ظرفیت فعالیت‌های بزرگ فرهنگی دارد، افزود: زیارت جامعه کبیره ظرفیت‌های فراوانی در حوزه شعر، نظم، نثر، سرود، دل نوشته، خطاطی، نقاشی و ... دارد که می‌تواند به عنوان موضوع محوری چهارمین دوره جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت مورد توجه قرار بگیرد. 

وی با تأکید بر پرهیز از نگاه اداری و کارمندی به برگزاری جشنواره امامت و مهدویت، اظهار کرد: همه فعالیت‌های اجرایی جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت باید توسط کانون‌های دانشجویی و دانشجویان انجام شود. البته کارمندان علاقه‌مند هم می‌توانند در امور جشنواره مشارکت داشته باشند، اما محوریت جشنواره امامت و مهدویت با دانشجویان است و این موضوع باید مورد توجه رؤسای واحد‌های دانشگاهی قرار بگیرد. 

دکتر طهرانچی با اشاره به ایفای نقش جدی رؤسای دانشگاه آزاد اسلامی استان‌ها و لزوم نمادسازی برای جشنواره از جمله تولید سرود فراگیر، خاطرنشان کرد: چهارمین دوره جشنواره امامت و مهدویت با مشارکت و همکاری دیگر دانشگاه‌ها و مدارس در سطح کشور برگزار خواهد شد و مسئولان استانی نیز در جلسات جشنواره‌های موضوعی هر استان حضور خواهند داشت. 

جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت با هدف جریان سازی ترویج فرهنگ امامت و مهدویت، عمل به مودت فی القربی و رواج گفتمان سازی در این عرصه معنوی هرساله از ۱۳ رجب تا نیمه شعبان توسط دانشگاه آزاد اسلامی و با همت مؤسسه فرهنگی و هنری امامت و مهدویت برگزار می‌شود. 

براساس پیش‌بینی‌های انجام شده، امسال شرایط میزبانی از ۱۵۰ هزار شرکت کننده در چهارمین دوره جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت انجام شده و بخش دانشجویی جشنواره با کمک معاونت علوم تربیتی و مهارتی تقویت شده و در ۱۰ منطقه از کشور برگزار خواهد شد.

همچنین نشست‌های فصلی گروه مشورتی جشنواره به منظور تبادل نظر با هدف ارتقاء برنامه‌ها برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جشنواره امامت و مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می شود
  • روز پرکار دانشگاه آزاد کرمانشاه با امضای ۲ تفاهم‌نامه همکاری
  • طهرانچی: ۸۰۰ زمینه پژوهشی در حوزه مهدویت احصا شد
  • دکتر طهرانچی: ۸۰۰ زمینه پژوهشی در حوزه مهدویت احصا شد
  • طهرانچی: نسل جوان به دنبال توانایی است، نه دانایی
  • تشکیل کنسرسیوم مراکز علمی و پژوهشی در حوزه محیط‌زیست آذر بایجان غربی
  • شیوه‌نامه صلاحیت علمی اساتید به صلاحیت علمی- حرفه‌ای تغییر کرد
  • ارائه عنوان بهترین مقاله در کنگره پزشکی هسته‌ای آمریکا به عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
  • پر رنگ شدن ارتباط مستمر اتاق بازرگانی با دانشگاهیان و اعضای هیات علمی
  • انتصاب مدیر راهبردی توسعه منطقه ویژه علم و فناوری خلیج‌فارس