Web Analytics Made Easy - Statcounter

واکنش‌ها به بحث اخراج استادان دانشگاه آزاد همچنان ادامه دارد. هدی هاشمی

ایران آنلاین / این روزها برخی از استادان دانشگاه آزاد در خبرهای مختلف اعلام کردند که از دانشگاه آزاد بدون هیچ توضیحی اخراج شده‌اند. موضوعی که دیروز صادق زیبا کلام به آن اشاره کرد و گفت: بنده را عملاً از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات اخراج کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به این معنا که بنده حدود 25 سال با دانشگاه آزاد همکاری داشته‌ام و از سال 1386 یعنی از 10 سال پیش به‌عنوان عضو پاره‌وقت دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات بودم. جالب است که هیچ‌کسی، نه شفاهی و نه کتبی چیزی را به من اعلام نکرد و نگفت که شما را اخراج کردیم.» علاوه بر این  گودرز افتخار جهرمی استاد سرشناس حقوق نیز خبر از اخراج خود از واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد داده است.  دکتر افتخار جهرمی در گفت وگو با سایت جماران با تأیید خبر اخراجش از دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ابلاغ همه اساتید نیمه وقت را لغو  کرده‌اند و بیشتر اساتیدی که در واحد علوم و تحقیقات در مقطع ارشد و دکترا تدریس می‌کنند نیمه وقت هستند.

وی در پاسخ به این سؤال که نامه اخراج به شما ابلاغ شده است یا نه، گفت: هنوز این حکم به دست خود ما نرسیده و ابلاغ نکرده‌اند، اما به رئیس دانشکده ابلاغ کرده‌اند.وی درباره این پرسش که این اخراج‌ها با چه هدفی انجام می‌شود، اظهار داشت: دکتر رهبر مصاحبه‌ای کرده بودند که درآن هدف اخراج اساتید را اعلام کرده‌اند. ایشان گفته بودند بورسیه‌هایی که از طرف وزارت علوم در سال‌های قبل انجام شده است در سال‌های اخیر در دانشگاه‌های دولتی  استخدام نشده‌اند، ما هدفمان این است که این بورسیه‌ها را استخدام کنم.
اصلاح ساختار در اعضای هیأت علمی را در دستور کار داریم
خبرهایی در روزهای گذشته منتشر شده که قرارداد همکاری تمامی استادان  نیمه وقت دانشگاه آزاد از بهمن ماه سال‌جاری به حق‌التدریس تبدیل وضعیت داده شده‌ اما  با برخی  اعضای هیأت علمی این دانشگاه به صورت یکطرفه و بدون هیچ گونه توضیحی لغو قرارداد شده است. همین طور از دانشگاه آزاد خبر می‌رسد که جلسات کمیته جذب دانشگاه آزاد ماه‌هاست تشکیل نشده است. تشکیل‌ نشدن جلسات این کمیته به معنای بلاتکلیفی استادان قراردادی این دانشگاه است که وضعیت استخدام‌شان در این کمیته بررسی می‌شود؛ با این حال برخی استادان هم اعلام کردند که بدون هیچ توضیحی از دانشگاه آزاد اخراج شدند. در پی لغو قرارداد تعدادی از اساتید نیمه‌وقت دانشگاه آزاد در ماه گذشته، فرهاد رهبر، رئیس این دانشگاه اقدام اخیر را در راستای «اصلاح ساختار در اعضای هیأت علمی» توصیف کرده است. او با تشریح جزئیات لغو قرارداد با برخی استادان گفت: آنها که بدون مجوز دانشگاه مبدأ در دانشگاه آزاد فعالیت می‌کنند، باید حقوقی که دریافت کرده‌اند را به خزانه دولت بازگردانند.
فرهاد رهبر درباره تغییر و تحولات میان اعضای هیأت علمی این دانشگاه طی روزهای اخیر گفت: امروز این دانشگاه شرایط ۲۰ سال گذشته را ندارد و به‌دلیل این‌که اعضای هیأت علمی وابسته دارد، بنابراین کمتر لازم است که از توان استادان دیگر دانشگاه‌ها استفاده کند. با توجه به افزایش اعضای هیأت علمی وابسته و کاهش جمعیت دانشجویی، تصمیم گرفتیم اصلاح ساختار در اعضای هیأت علمی را در دستور کار قرار دهیم.
رئیس دانشگاه آزاد ادامه داد: هدف اول این است که موظفی تمامی اعضای هیأت علمی خود را کامل کنیم. این در حالی است که در بسیاری از واحدهای این دانشگاه موظفی هیأت علمی پر نمی‌شود و مادامی که ما حقوق اعضای هیأت علمی را می‌دهیم، باید تلاش کنیم تا موظفی تدریس آنها کامل شود. بنابراین دست به اصلاح ساختار زدیم.
وی خاطرنشان کرد: تعدادی از اعضای هیأت علمی نیمه وقت دانشگاه آزاد هستند که در همین دانشگاه در جای دیگر تمام وقت هستند. من این مفهوم را نمی‌فهمم و هرچه قوانین را مرور می‌کنم برای آن جوابی نمی‌یابم. چگونه می‌شود یک فرد به جای یک و نیم فرد کار کند.
رئیس دانشگاه آزاد اظهارداشت: تعداد قابل توجهی از استادان داریم که در دانشگاه‌های دولتی به‌عنوان استاد تمام وقت هستند و در این دانشگاه به صورت نیمه وقت کار می‌کنند. همچنین برخی از این افراد هم در دانشگاه‌های دولتی و هم در دانشگاه آزاد استخدام می‌شوند و حتی در برخی واحدها نیز حق التدریس دارند.رهبر افزود: اگر یک استاد دانشگاه تهران بخواهد در دانشگاه شهید بهشتی حق التدریس داشته باشد، ابتدا دانشگاه شهید بهشتی از دانشگاه تهران سؤال می کند که موظفی این استاد کامل شده است یا نه و اگر موظفی آن پر نشده باشد، آن استاد می‌تواند حق التدریس در دانشگاه شهید بهشتی داشته باشد؛ اما وجهی به آن پرداخت نمی‌شود، چرا که این تدریس به‌عنوان تکمیل‌کننده ساعت‌های موظفی آن به شمار می‌رود. رئیس دانشگاه آزاد در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که قراردادهای استادان این دانشگاه لغو شده است، گفت: نگوئید لغو، ما اصلاح ساختار می‌کنیم. یک عضو هیأت علمی اگر از دانشگاه مبدأ خود اجازه گرفته باشد، می‌تواند در دانشگاه آزاد به صورت حق التدریس فعالیت کند اما اگر اجازه ندارد، نمی‌تواند این کار را انجام دهد.به بسیاری از افرادی که امروز نماینده مردم هستند و وزیران سابق بودند نیز اعلام کردیم که اگر می‌خواهید در این دانشگاه فعالیت کنید می‌توانید به صورت حق التدریس و حق التحقیق فعالیت خود را ادامه دهیم./ روزنامه ایران

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۵۹۴۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید کابل-اسلام‌آباد بر ایجاد ساختار مشترک مدیریت پناهجویان

مسئولان وزارت مهاجرین حکومت طالبان اعلام کرد یک ساختار منظم و مشترک با دولت پاکستان برای مدیریت روند اخراج پناهجویان تشکیل می‌شود. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، مسئولان وزارت امور مهاجرین حکومت طالبان از ایجاد یک ساختار منظم و مشترک با دولت پاکستان، پس از آغاز مرحله‌ دوم اخراج اجباری پناهجویان افغان از سوی دولت اسلام‌آباد خبر دادند.

«عبدالمطلب حقانی» سخنگوی این وزارتخانه گفت شمارش دقیق پناهجویان بازگشته از پاکستان و ارائه خدمات در خاک افغانستان بخش‌هایی از این طرح خواهد بود.

حقانی افزود در تمام ورودی‌های مرزی، کمیته‌های مختلفی چون بهداشت و درمان، حمل‌ونقل، خدمات و کمیته ثبت وجود دارد تا به پناهجویان اخراجی خدمات ارائه کنند.

«عبدالجبار تخاری» سرکنسول افغانستان در کراچی نیز در این‌ باره گفت حکومت مرکزی پاکستان روند شمارش دارندگان کارت شهروندی افغانستان (ای‌سی‌سی) را در بسیاری از ایالت‌های این کشور از جمله کراچی آغاز کرده است.

مدرکی از دخالت پناهجویان افغان در ناامنی‌های پاکستان نیستآغاز مرحله دوم اخراج اجباری پناهجویان افغان از پاکستانفعالان حقوق بشر پاکستان: اخراج پناهجویان افغان غیرانسانی است

آمارهای رسمی حاکی از آن است که شمار پناهجویان دارای کارت شهروندی افغانستان در پاکستان به حدود 850 هزار نفر می‌رسد که سال‌ها و دهه‌ها را در این کشور سپری کرده‌اند.

از اکتبر سال گذشته میلادی (مهر 1402) تاکنون، پاکستان بیش از نیم میلیون پناهجوی بی‌مدرک افغانستان را به‌صورت گسترده و دسته‌جمعی اخراج کرده است.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • باید نخبگان را به سمت علوم انسانی هدایت کنیم
  • تجمع در دانشگاه‌های آمریکا در حمایت از غزه
  • زلفی گل: دانشگاه هیچ کسی را بیخود اخراج نمی‌کند
  • بررسی اندیشه تمدنی امام رضا(ع) در استانبول
  • طهرانچی: مسیر پیش روی دانشگاه آزاد اسلامی تحول بایدی است
  • فعالیت‌های تحقیقاتی و استنادی مبنای ارتقاء رتبه استادان است
  • بحث و گفتگو درباره کتاب «قرآن، هرمنوتیک و باطن در تشیع»
  • بررسی مقتضای اصل در مجراهای مختلف شک در مسائل اعتقادی
  • تاکید کابل-اسلام‌آباد بر ایجاد ساختار مشترک مدیریت پناهجویان
  • لزوم عضویت استادان کارگروه جغرافیا در کمیته‌های ارتقای اساتید/ محور‌های ۱۰ گانه خروج از ساختار معیوب جغرافیا