Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-02@00:26:24 GMT

ماجرای بخشنامه ضد فساد خودرویی و جوسازی رسانه‌ها

تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۴۶۰۲۶۱

ماجرای بخشنامه ضد فساد خودرویی و جوسازی رسانه‌ها

دفتر واردات گمرک ایران مجددا در بخشنامه‌ای خطاب به گمرکات اجرایی بر کنترل ثبت سفارش‌های واردات خودرو مربوط به دوره قبل از ابلاغ دستور العمل هیئت دولت تاکید کرد.

خبرگزاری تسنیم: طی روز‌های گذشته سندی از یک بخشنامه گمرک در حوزه واردات در تسنیم منتشر شد که ظاهرا به مذاق برخی در حوزه واردات خودرو خوش نیامده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
در محتوای این سند که تاریخ آن مربوط به آذر ماه امسال است به تاکید سفت و سخت دفتر واردات گمرک بر ممنوعیت ترخیص خودرو با ثبت‌های تمدیدی اشاره شده بود.

انتشار این سند با واکنش هیجانی و جهت دار برخی رسانه‌های تخصصی در حوزه واردات خودرو مواجه شد که به نظر میرسد از رانت‌های گوناگون و فساد نهفته در سیستم واردات خودرو و ثبت سفارش‌های شائبه دار اگاهی نداشته اند.

نکته جالب اینکه علاوه بر گمرک مرکز حراست وزارت صنعت نیز به این موضوع ورود کرده و از معرفی متخلفان به مراجع ذی ربط خبر داده بود.

اما بعد از انتشار این سند ، گمرک ایران مجددا نسخه به روز شده این بخشنامه را به صورت عمومی و طریق کانال تلگرامی خود منتشر کرد. در این سند نیز به مانند بخشنامه آذر ماه بر مراقبت گمرکات اجرایی در ترخیص خودرو با ثبت سفارش‌های تمدیدی پرداخته شده بود.  
در همین خصوص یک مقام مطلع مرتبط با گمرک با اشاره به محرز شدنوجود ثبت سفارش‌های خودرویی شائبه دار گفت: از آنجا که برخی ثبت سفارش‌ها به صورت استانی انجام می‌شود احتمال بروز تخلف در آن‌ها وجود دارد. این نکته‌ای است که در اطلاعیه حراست وازرت صنعت و مکاتبه رییس گمرک و رئیس سازمان توسعه تجارت نیز به آن اشاره شده بود. حالا گمرک در بخشنامه‌ای دیگر علاوه بر بخشنامه آذر ماه خود بر مراقبت گمرکات اجرایی بر ترخیص خودرو با ثبت سفارش‌های مربوط به دوره قبل از تصویب دستور العمل جدید واردات خودرو تاکید کرده است. در این بخشنامه تنها تاکید شده گمرکات اجرایی جزییات ثبت سفارش‌های خودرویی مربوط به تاریخ قبل از دستور العمل جدید دولت را به دفتر واردات گمرک ارسال کرده تا استعلام آن از سازمان توسعه تجارت گرفته شود. یقینا در صورت صحت این ثبت سفارش‌ها ترخیص هر نوع خودرو بلامانع می‌باشد.

این در حالی است که رسانه‌های مورد اشاره از این بخشنامه ضد فساد گمرک شوکه شده و اینگونه تیتر زدند"تداوم ممنوعیت‌های واردات خودرو". گفتنی است، این بخشنامه همانطور که از ظاهرش پیداست به هیچ عنوان ربطی به ممنوعیت واردات خودرو ندارد و گویا منافع گوناگون واردات خودرو آنهم با استفاده از ابزار‌های متقلبانه مانع از پرداختن به واقعیت‌ها از سوی این شبه رسانه‌ها شده است.

نکته جالب توجه اینکه در حال حاضر حدود ۵۰۰۰ خودرو بدون ثبت سفارش در گمرکات اجرایی کشور دپو شده است. بعد از دستور العمل جدید دولت امکان واردات خودرو‌ها با ارزش بالای ۴۰ هزار دلار وجود ندارد و از انجا که تعدادی از این خودرو‌ها با شرایط مصوبه دولت همخوان نیستند واردکنندگان به راه‌های مختلف برای ترخیص خودرو‌های در گمرک مانده اقدام خواهند کرد. در این بین دستگا‌های نظارتی باید با جدیت مانع از بروز هر گونه فساد و رانت در این حوزه شوند. لینک کوتاه خبر: farda.fr/003JCn

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۶۰۲۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واردات خودرو‌های کارکرده منتظر مصوبه دولت

وزیر صمت گفت: واردات خودرو‌های کارکرده منتظر مصوبه دولت است، اما در مناطق آزاد قابل اجر است.

به گزارش تسنیم، عباس علی آبادی عصر امروز در حاشیه همایش تجاری ایران و چین در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران جمع خبرنگاران اظهار داشت: ده هزار شرکت دانش بنیان ایرانی برای چینی‌ها فرصت خوبی است.

وی افزود: ما در حوزه انرژی از ظرفیت‌های بالایی برخورداریم که می‌توانیم در اختیار چینی‌ها قرار دهیم و در حوزه برق نیز توانایی‌هایی در تراز جهانی داریم، ضمن اینکه چینی‌ها نیز از توانمندی‌هایی برخوردار هستند که ما میتوانیم از آن استفاده کنیم.

علی آبادی بیان داشت: وقتی از صد کشور دنیا بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ بازرگان و فعال اقتصادی در یک نمایشگاه شرکت میکنند بسیار افتخار آمیز است و فکر میکنم امسال سال توسعه ایران با کشور‌های دیگر باشد و بتوانیم رکورد‌های تازه‌ای را ثبت کنیم.

وی با اشاره به اجلاس آفریقا بیان داشت: در جلسه‌ای که با مقامات ارشد آفریقایی نیز برگزار شد احساس خوبی داشتم، زیرا آفریقایی‌ها علاقمندند شرکای تازه‌ای برای خود انتخاب کنند و ایران می‌تواند یکی از شرکای تجاری آن‌ها باشد.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه در راستای تحقق شعار سال است اظهار داشت: برای جهش تولید باید در سمت توسعه بازار حرکت کرد و این نمایشگاه می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

وی بیان داشت: از تمام شرکت‌ها خواسته ایم که‌پیش برنامه ارائه دهند که ارز را به چه منظور می‌خواهند و این مساله ممکن است مورد کدورت تولیدکنندگان قرار گرفته باشد.

علی آبادی بیان داشت: برای اینکه بتوانیم از منابع ارزی استفاده بهتری داشته باشیم باید کنترل‌های بیشتری داشته باشیم و خوب این موضوع باعث کندی در تخصیص ارز شده و لذا امروز دستورات تازه‌ای داده ام که یک مقدار در تخصیص ارز شتاب بدهند.

وی افزود: البته ممکن است در مواردی که قبلا به راحتی تخصیص ارز میدادیم الان محدودیت ایجاد کرده باشیم و این مساله به علت سیاست‌های جدید است، اما سیاست‌های ما به سمت بهبود است و هدف ما این است که ضمن استفاده از ظرفیت‌های داخلی نیاز‌های جامعه را تامین کنیم لذا بین واردات و تولید سیاست گذاری انجام داده ایم که در نهایت منفعت آن برای مردم است.

وی در خصوص واردات خودرو‌های کارکرده گفت: در خصوص خودرو‌های کارکرده دولت لایحه‌ای به مجلس تقدیم کرد این لایحه تصویب شد و در بازگشت، وزارت صمت متعهد به تهیه آیین‌نامه شد و این آیین نامه تهیه و به دولت ارسال شد و تا زمانی که این آیین‌نامه مراحل خود را طی نکند و ابلاغ نشود، نظر وزارت صمت به تنهایی قابل اجرا نیست و باید در انتظار مصوبه د‌ولت بود تا زمان ابلاغ کاری نمیتوانم انجام دهم.

علی آبادی گفت:، اما مصوبات خودرو‌های کارکرده در مناطق آزاد و اقتصادی قابل اجرا است.

دیگر خبرها

  • پرونده نیکا شاکرمی؛ ماجرای مرگ نیکا چه بود؟
  • خبر جدید وزیر صنعت درباره واردات خودروهای کارکرده
  • نسخه برزیلی برای خودروسازی ایران
  • واردات خودرو‌های کارکرده منتظر مصوبه دولت
  • قطع سهمیه خودرویی «مادران» و «فرسوده‌ها»؟
  • صدور بیش از ۵۰ میلیون دلار کالا از گمرک استان همدان
  • با سفارش نمی‌توان مأموریت مبارزه با فساد را دنبال کرد
  • رسانه عبری: جنگ غزه واردات خودرو را در اسرائیل فلج کرد
  • مهمترین اخبار دهم اردیبهشت/علت بارش‌های سنگین جنوب کشور
  • سود مشارکت خودروسازان و دانش‌بنیان‌ها در تولید قطعات خودرویی