Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مجله همگردی»
2024-05-03@02:39:24 GMT

روستای لزور | بزرگترین روستای تهران!

تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۴۶۷۵۹۲

روستای لزور که جمعیتی در حدود 2 هزار نفر دارد ، یکی از روستاهای شهرستان فیروزکوه در استان تهران به شمار می رود. این روستا دارای مناظری زیبا و طبیعتی بکر می باشد که آب و هوای ملایم آن در تابستان سبب گشته است که افراد زیادی در فصل گرما برای فرار از گرمای شدید تهران به این منطقه سفر کنند و حتی مدتی هم اقامت داشته باشند به همین دلیل در ماه های گرم سال میزان جمعیت این روستا رو به افزایش می نهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه با روستای لزور تهران و اینکه لزور کجاست آشنا خواهیم شد..

لزور کجاست؟؟

امروزه جمعیت مقیم روستا در حدود 900 نفر می باشد البته این امار با محاسبه ساکنان فصلی می باشد، این را از زبان مردم محلی می توان شنید و علتش این است که بی کاری سبب شده بیشتر مردم این روستا مثل دیگر مردم روستاهای کشور به شهر های بزرگ مهاجرت کنند.برای اینکه بدانید لزور کجاست باید گفت این روستا که در میان رشته کوه های البرز با صلابت واقع شده از روستاهای دهستان قزقانچای به شمار می رود در 45 کیلومتری شمال غربی فیروزکوه و در 165 کیلومتری  شمال شرقی تهران قرار گرفته است.

وضعیت آب و هوایی روستای لزور

روستای لزور تهران نسبت به سطح دریا در ارتفاع 2000 تا 4000 متری قرار گرفته است . بافت خانه های روستایی لزور مانند خانه های روستاهای شمال و مازندران می ماند چون که سقف خانه هایش شیروانی و مردمانش به گویش شیرین مازندرانی حرف می زنند. و از دود و دم تهران خبری در آن نیست.

اقتصاد مردم روستای لزور تهران

اقتصاد مردم روستا بر کشت گندم ، سیب زمینی ، جو ، شبدر ، اسپرس و محصولات علوفه ای استوار می باشد. شغل اصلی مردم روستیا لزور تهران دامداری و کشاورزی می باشد . این روستا دارای دو چشمه به نام های کهریز و معجز می باشد همچنین رودخانه فرح رود نیز که در روستای لزور تهران  واقع شده است باغات و زمین های کشاورزی مردم روستا را سیراب می کند.  همچنین انواع میوه ها مثل آلبالو ، سیب درختی ، گیلاس و گلابی در باغ های روستای لزور تهران پرورش داده می شود .

جاذبه های روستای لزور

حال که دانستیم لزور کجاست، باید جاذبه هایش را نیز بشناسید. این روستا دارای جاذبه های بسیاری می باشد و از آن جهت که در موقعیت عالی جغرافیایی واقع شده است در هر فصلی از سال پذیرای گردشگران زیادی می باشد که به این منطقه سفر می کنند تا از زیبایی ها و جذابیت های روستای لزور تهران استفاده کنند مخصوصا بسیاری از افرادی که به این جا می آیند علی الخصوص در فصل تابستان به دلیل آب و هوای خوب و مطبوع این روستا است که سبب می شود خستگی از سر  و روی انسان بریزد . و بهترین مکان برای گذراندن تعطیلات می باشد. مردم لزور به گویش لزوری که از گویش های طبری مازندرانی است صحبت می کنند. روستای لزور تهران ازطول ادوار گذشته به دارالمومنین معروف بوده و همچنان می باشد. سرسبزی و طراوت لزور بی نظیر و بی پایان است تا آخر تابستان در این روستا شما هر جا را نگاه کنید مراتع و دشت های سرسبز و رودخانه های پر آب لزور را خواهید دید که مطمنا روح شما را نوازش خواهد کرد.  نکته ی جالبی که در مورد روستای لزور تهران وجود دارد این است که اکثر مردم روستا فامیلیشان شجاع ، اسفندیار و موسوی می باشد. این روستا دارای محله های قدیمی مانند کلاِّ چین ، اوپه ، کشک ریز و شجاع خیل می باشد.روستای لزور تهران با روستا های بزرنه و نشل که از روستاها  بابل مازندران می باشد هم مرز می باشد. در زمان های گذشته این روستا تهران  را به شمال کشور وصل می کرد در واقع این روستا یکی از راه های ارتباطی در زمان گذشته بوده که مردم از طریق چهار پا و با پای پیاده مسافرت می کردند. ولی امروزه این مسیر هر از چند گاهی محل گذر کوهنوردان و گردشگران می باشد.

امام زاده خوش نام لزور

برای این که به امام زاده خوش نام بروید دو مسیر وجود دارد که هر کدام یکی از جاده لاسک می گذرد و دیگری از جنب مسجد امام موسی جعفر علیه السلام که هر کدام از این مسیر ها جذابیت و لطافت خاصی دارد که شما را شیفته خود خواهد کرد. در امام زاده خوش نام چشمه ی گوارایی وجود دارد که می توانید از آب آن نشو جان نمایید . این امام زاده اهالی منطقه معتقد هستند که به یکی از زنان خاندان ائمه اطهار (ع) منسوب می باشد. بنای ساختمان این امام زاده ترکیبی از سنگ های طبیعی کوه و قسمت هیا ساخته شده توسط اهالی می باشد . داخل بقعه دو عدد سنگ بزرگ قرار دارد و دیوارهای اطراف ان با تیر های چوبی درست شده است . در اطراف این بقعه درختان زیادی وجود دارد که سبب شده منظره ای زیبا به وجود آید . قدمت ساختمان این بقعه به قرون دهم یا یازدهم هجری بر می گردد. حال اگر بخواهید بدانید لزور کجاست از روستای لزور تهران تا امام زاده در حدود 15 تا 20 دقیقه ای راه است . در شمال امام زاده خوشنام قلعه قل دوش قرار گرفته است که دیدن از آن نیز خالی از لطف نیست. در واقع در روستای لزور دو امام زاده یکی در جنوب شرقی روستا به نام امام زاده معصوم و دیگری امام زاده خوشنام می باشد که در شمال غربی لزور واقع شده است.پیاده روی و گشت و گذار در کوچه باغ های لزور یکی از کارهایی است که می توانید در لزور انجام دهید . شاهکار طبیعت را می توانید در هنگام صبح و با طلوع آفتاب پیش رویتان ببینید طبیعت زیبای لزور دو مسیر در پیش رویتان قرار می دهد که هر کدام از این مسیر ها می تواند در نوع خودش زیبا و جذاب باشد .

آدرس روستای لزور

برای این که بدانید لزور کجاست ابتدا باید از جاده هراز به فیروزکوه رانندگی کنید و بعد از پمپ بنزین و در ده کیلومتری شهرستان فیروزکوه یک سه راهی وجود دارد که معروف به سه راهی لاسم می باشد . این سه راهی به ارجمند و بخش شمال می رود که کافی است در جاده ی ارجمند قرار بگیرید و با رانندگی در این مسیر و طی 27 کیلومتر به ارجمند خواهید رسید و بعداز طی مسیری در حدود 13 کیلومتر به لزور خواهید رسید .

منبع: مجله همگردی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت hamgardi.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مجله همگردی» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۶۷۵۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب به روستای توانه در نهاوند رسید

به گزارش جام جم آنلاین همدان، فرهاد بختیاری‌فر، اظهار داشت: در راستای تأمین آب شرب این روستا؛ حفاری و تجهیز چاه به عمق 90 متر، ساخت اتاقک چاه، اجرای خط لوله انتقال آب به طول 1800 متر و تهیه و اجرای ۲۰ کیلوولت خط برق چاه، انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با بیان اینکه آبرسانی به روستای توانه از پروژه‌های جهاد آبرسانی در استان همدان است، افزود: اقدامات مذکور با همکاری قرارگاه بسیج سازندگی امام حسن مجتبی(ع) اجرا شده است تا آب شرب سالم و کافی در اختیار مردم شریف این روستا قرار بگیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تجهیز، راه اندازی و وارد مدار کردن چاه مذکور با اعتباری بیش از 40 میلیارد ریال انجام شده و با وارد مدار شدن این چاه، مشکل آب روستا با جمعیتی حدود چهارهزار نفر برطرف شد.

دیگر خبرها

  • رفع مشکل کمبود آب شرب روستای میرآباد مازول نیشابور
  • آب به روستای توانه در نهاوند رسید
  • روستای فهرج در مسیر جهانی شدن قرار گرفت
  • غرق شدن ۲ کودک در رودخانه مهران بندرلنگه
  • بهره برداری از طرح‌های محرومیت زدایی در ۳۱ روستای استان یزد
  • بهره مندی هشت روستای مجتمع امام علی (ع) شهرستان کرمانشاه از آب آشامیدنی
  • آئین گرامیداشت روز شوراها در گناوه برگزار شد
  • زندگی لک‌لک‌ها در کنار مردم روستا +عکس
  • آبرسانی به ۸۲۰ روستای استان کرمانشاه در قالب پروژه‌های ملی، استانی و قرارگاه محرومیت‌زدایی
  • گذر از میانه تاریخ با سفر به روستای انجدان اراک