Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ دکتر رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشستی با موضوع «روند جهانی بقای سرطان‌های شایع» در شیراز، علت ۳۰ درصد از سرطان‌ها را مصرف سیگار و الکل عنوان کرد و گفت: همچنین ۳۰ درصد سرطان‌ها بر اثر چاقی، ۱۵ تا ۲۰ درصد بر اثر عفونت ها، ۱۵ تا ۱۶ درصد اختلالات هورمونی و دو درصد ناشی از شغل افراد است و ۸۷ درصد کسانی که مبتلا به سرطان می‌شوند، افراد سیگاری هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی، چاقی در بانوان را در بروز سرطان‌هایی مانند سرطان رحم، سینه و کلیه موثر دانست و افزود: علت اصلی سرطان‌های مری و معده در ایران، مصرف سیگار، قلیان، ناس، تریاک و مشتقات آن، آب غیربهداشتی و غیرلوله کشی، بهداشت پایین دهان، چاقی و نداشتن تحرک بدنی، فقر اقتصادی، آلودگی هوای داخل خانه و شهر‌های بزرگ، چای و نوشیدنی‌های داغ، عفونت با هلیکوباکتریاپیلوری، سابقه خانوادگی و عوامل ژنتیکی، مصرف گوشت قرمز کبابی، غذا‌های کبابی، سرخ شده، شور و مانده است.

ملک زاده اضافه کرد: در مطالعات مشخص شده است که عواملی مانند استرس و کم خوابیدن نیز در ابتلای افراد به سرطان نقش دارد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، با اشاره به معرفی ۱۰۰ ماده سرطان زا از بین هزار ماده مشکوک از سوی سازمان بهداشت جهانی، ادامه داد: در تحقیقات مشخص شده سرطان مری، معده، مثانه و پانکراس در اثر مصرف سیگار و دخانیات، ایجاد می‌شود.

خبر خوش این پژوهشگر علوم پزشکی در این نشست، قابل پیشگیری بودن نیمی از سرطان‌ها با خودمراقبتی و زندگی سالم بود و در این مورد، توضیح داد: باید علاوه بر توجه به مسایل درمانی، اطلاعات مردم را در زمینه خودمراقبتی بالا ببریم؛ ۵۰ درصد سرطان‌هایی که اتفاق می‌افتند اگر به موقع تشخیص داده شوند، قابل درمان است و پیش بینی می‌شود در ۳۰ سال آینده، بیشتر سرطان‌ها قابل درمان باشد.

معاون وزیر بهداشت، در بخش دیگری از سخنانش افزود: در ایران امکانات مناسبی برای درمان سرطان داریم؛ ۳۰ مرکز تخصصی در کشور تنها برای تحقیق و درمان سرطان فعال هستند و در هر استان دست کم یک مرکز در این زمینه فعالیت دارد؛ باید نیروی انسانی بیشتری در زمینه درمان سرطان آموزش دهیم؛ باید رادیوتراپی در تمام کشور داشته باشیم؛ همچنین وجود دارو‌های ضد سرطان بسیار مهم است، چرا که هر روز دارو‌های جدیدی برای درمان سرطان ساخته و وارد بازار می‌شود.

دکتر ملک زاده، اضافه کرد: امروزه ۵۰ درصد بیمارانی که مبتلا به سرطان می‌شوند بیشتر از ۱۰ سال پس از ابتلا به سرطان زندگی می‌کنند که این عدد می‌تواند به ۸۰ درصد در دهه‌های آینده برسد؛ در کشور‌های پیشرفته حدود ۷۸ درصد افرادی که به سرطان سینه مبتلا می‌شوند، درمان می‌شوند.

او سرطان مری و پانکراس را سرطان‌هایی معرفی کرد که بیشترین آمار مرگ و میر را دارند و تاکید کرد: باید در سال‌های آینده مطالعات بیشتری برای کشف راه‌های جدید برای مقابله با این بیماری‌ها پیدا شود.

این مقام مسوول در وزارت بهداشت، با اشاره به تحقیقات انجام شده در دنیا در زمینه سرطان ها، گفت: مطالعه‌ای با عنوان "کنکورد ۳" از سوی متخصصان و محققانی از کشور‌های مختلف انجام شده که در این تحقیقات متخصصان ایرانی نیز مشارکت داشته اند؛ در این مطالعات ۷۵ درصد سرطان‌های دنیا، با سنجش شرایط ۳۷ میلیون فرد مبتلا به سرطان از سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴ میلادی بررسی شده است.

دکتر ملک زاده، بیان کرد: مهمترین علت انجام این مطالعات این است که نشان داده شود اگر در نقاطی از دنیا سرطان به موقع تشخیص داده شود، قابل پیشگیری و درمان است؛ اما باید بدانیم در زمینه سرطان‌ها نه تنها پیشگیری بلکه درمان دقیق نیز بسیار مهم است.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: در ایران نسبت به متوسط دنیا و کشور‌های همسایه درصد سرطان بسیار کمتر است بنابراین چیزی به نام سونامی سرطان در کشور وجود ندارد.

دکتر ملک زاده ادامه داد: بر اساس آمار در ایران در هر سال حدود ۱۱۰ هزار مورد سرطان اتفاق می‌افتد؛ در استان فارس شایع‌ترین سرطان‌ها سرطان پروستات در مردان و سرطان سینه در بانوان است؛ ۶ هزار و چهارصد و ۳۹ مورد سرطان در سال ۹۴ در فارس شناسایی شده است.

او در پایان، با اشاره به مسن شدن جامعه که از عوامل موثر در ابتلا به سرطان است بر ضرورت تغییر سبک زندگی در افراد تاکید کرد.

در حاشیه این برنامه، آیین فارغ التحصیلی ششمین دانشجوی MD/MPH دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با حضور دکتر "ملک زاده"، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر "سید بصیر هاشمی" معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز و جمعی از اساتید پیشکسوت و دانشجویان، برگزار شد.
انتهای پیام/ر

بیشترین آمار مرگ‌ومیر در جهان سرطان پانکراس و مری است

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۶۷۸۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت انجمن‌های تخصصی از کنگره کنسرژنومیکس

به گزارش خبرگزارس علم و فناوری آنا، بهروز حاجیان طهرانی نایب رئيس انجمن واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی کشور و مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان به همراه وحید یونسی مدیرعامل یک شتاب‌دهنده‌ نوآوری با حضور در کارخانه نوآوری و صنایع خلاق آمپر ضمن بازدید از توانمندی‌های آمپر، با استارت‌آپ‌ها و شتاب‌دهنده‌های مستقر دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این دیدار پرویز کرمی مدیرعامل کارخانه نوآوری آمپر و دبیر تجاری سازی دومین کنگره بین المللی کنسرژنومیکس، ضمن تشریح اهداف کنگره بر شکل گیری اکوسیستم فناوری‌ها و نوآوری‌های حوزه پیشگیری و درمان سرطان در کشور تاکید کرد.

دبیر کمیته تجاری سازی کنگره کنسرژنومیکس همچنین افزود: ما در این کنگره ضمن برگزاری یک نمایشگاه با حضور شرکت‌های مرتبط با موضوع پیشگیری و درمان سرطان و اولین جشنواره استارت‌آپی تحت عنوان جشنواره ایده تا استارت‌آپ کنسرژنومیکس را در دست اقدام داریم که در ایجاد شبکه موثر فناوری و نوآوری در این حوزه تلاش خواهیم داشت تا از وجود و توانایی انجمن‌های تخصصی مرتبط با موضوع، در کنار شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپی بهره‌گیری کنیم.

مدیرعامل کارخانه نوآوری آمپر برنقش حمایت هلدینگ رایزکو و شخص دکتر صمدی به واسطه سال‌ها فعالیت موثر و در امور خیریه‌ای و به‌ویژه در حوزه پیشگیری و کمک ما به درمان سرطان سینه بانوان در خیریه راز و شرکت دی‌دی واتر از شرکت‌های زیر مجموعه هلدینگ رایزکو اشاره داشت.

در ادامه این نشست دکتر حاجیان طهرانی با بیان اینکه رسیدگی به مسئله سرطان در کشور از اهمیت بالایی برخوردار است، به تجمیع امکانات و توانمندی‌های مردمی و مشارکت شرکت‌های بزرگ در کنار امکانات دولتی اشاره و آمادگی انجمن واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی کشور  را برای حمایت از کمیته تجاری‌سازی و صنعت شرکت‌های مرتبط اعلام کرد.

همچنین در این نشست، درباره راهکار‌ها و دغدغه‌های مرتبط با درمان، پیشگیری و شخصی سازی درمان بیماری سرطان، بحث و بررسی شد و درباره ایجاد راه‌های دیگر حمایتی و فعالیت‌های نوآورانه برای تجاری سازی محصولات و خدمات مرتبط با درمان بیماری سرطان و گسترش این حمایت ها، اکوسیستم و شبکه فناوری‌های مرتبط برنامه‌ریزی و گفت‌وگو شد. 

دومین کنگره کنسرژنومیکس به ریاست مصطفی قانعی، با محور‌های تشخیص مولکولی، پزشکی شخص محور، درمان هدفمند و بیومارکر‌های سرطان، از ۲ تا ۴ آبان ماه ۱۴۰۳ در تهران برگزار می‌شود. 

این رویداد در سه بخش علمی، تجاری سازی و مسوولیت پذیری اجتماعی، میزبان علاقه‌مندان خواهد بود و کارخانه نوآوری و صنایع خلاق آمپر مسوولیت تجاری سازی این رویداد را برعهده دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بررسی میزان موفقیت درمان ناباروری با IVF در ایران
  • حمایت انجمن‌های تخصصی از کنگره کنسرژنومیکس
  • درمان ناباروی با IVF در ایران چقدر موفقیت‌آمیز است؟
  • نیچر: یک کشف مهم درباره سرطان روده بزرگ که به دهان مربوط می شود
  • درصد موفقیت درمان ناباروی با روش IVF در ایران
  • تنهایی می‌تواند زندگی بازماندگان سرطان را کوتاه کند
  • با این فناوری انقلابی می‌توان درون سلول‌های سرطانی را مشاهده کرد!
  • آیا واکسن سرطان پوست، روی دیگر سرطان‌ها هم جواب می‌دهد؟
  • شگفت‌زدگی خارجی‌ها از دستگاه ایرانی درمان سرطان
  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان