Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران – ايرنا – معاون اقتصادي سازمان برنامه و بودجه گفت: مطالعات آمايش سرزمين تاکيد مي کند صنايع آب بر ، انرژي بر و صادارت محور بايد در کنار سواحل ايجاد شود.

به گزارش خبرنگار علمي ايرنا، سيد حميد پور محمدي روز پنجشنبه در مراسم گراميداشت روز جهاني آينده افزود: با توجه به چالش هاي زيست محيطي و کمبود منابع آب بايد جانمايي صنايع کاملا علمي و حساب شده انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي تاکيد کرد: از اين رو همه بايد تلاش کنيم تا به اين مقوله نظم به بخشيم تا در آينده شاهد از بين رفتن و يا کم شدن چالش هاي محيط زيستي باشيم.
وي با اشاره به اهميت پژوهش در کشور گفت: يک درصد بودجه دستگاهها بايد صرف پژوهش شود، اما بسياري از دستگاهها نه انگيزه و نه علاقه و يا موضوعي ندارند که بخواهند در باره آن پژوهش کنند و اين مسئله از اين رو عملکرد بسيار نازلي دارد.
وي ادامه داد: براي اينکه دولت به اين مسئله سامان دهد تصميم گرفته شد در استانها اين يک درصد يکجا برداشت و با دانشگاهها قرارداد بسته شود تا در اين زمينه تحرکي در مراکز دانشگاههايي صورت گيرد.
پورمحمدي ادامه داد: با اين جهت گيري ها قرار شد دولت مبلغ هزار و 150ميليارد تومان در اختيار مراکز رفاهي و صندوق ها در دانشگاهها به صورت امانت قرار دهد تا صرف شهريه و يا خوابگاه دانشجويان شود.
وي با بيان اينکه به اين مبلغ وجوه اداره مي گويند، گفت: اين مبلغ بايد به دولت برمي گشت، اما دولت از مجلس اجازه گرفت کل اين رقم را به صندوق دانشگاهها کمک کند تا به سرمايه آنها تبديل شود.
وي در ادامه به لايحه بودجه 1397 در کشور اشاره کرد و گفت: اين بودجه در فضايي نوشته شد که اولا در شش ماهه اول امسال کشور حدود شش درصد رشد اقتصادي بدون نفت ، کاهش يک درصدي نرخ بيکاري و نرخ يک درصدي تورم را داشت.
وي افزود: در اين فضا، بودجه کل کشور 348 هزار ميليارد تومان بدون احتساب صندوق توسعه ملي و 368 هزار ميليارد تومان با احتساب صندوق توسعه ملي تقديم مجلس شد.
وي گفت: بودجه اي که به مجلس تقديم شد اولين بودجه از دولت دوم روحاني بود که بايد تلاش مي شد خواسته هاي مردم را تا جايي که مقدور بود در بودجه منعکس مي کرديم. براين اساس طبق مطالعه سازمان برنامه و بودجه چهار موضوع به عنوان اولويت هاي لايحه بودجه 97 مد نظر قرار گرفت؛ به نحوي که پاسخگوي نياز جامعه و خواست عمومي باشد.
پورمحمدي ادامه داد: توسعه خدمات عمومي به مردم شامل آب، برق، گاز ، فاضلاب و آموزش ، تحرک به توليد و ايجاد اشتغال براي جوانان به ويژه فارغ التحصيلان و بانوان ، تلاش در جهت رفع فقر مطلق و بسط بهداشت و سلامت مردم و شفاف تر و منطقي کردن بودجه، چهار اولويت لايحه بودجه 97 بود و در کنار تمام اينها حمايت از توسعه علم هم مد نظر قرار گرفت.
وي با اشاره به بحث توسعه خدمات عمومي گفت: از آنجا که منابع عمومي دولت محدود است و بر اثر جهت گيري هاي بودجه اي در يکي دو دهه گذشته حجم بودجه جاري زياد شد، از اين رو امکان اينکه خدمات فراوان به مردم داده شود ميسر نبود. بر اين اساس آن چيزي که دولت براي سال آينده بر روي آن تمرکز کرد بحث طرحها و پروژه هاي نيمه تمام بود.
وي ادامه داد: حدود 76 هزار پروژه نيمه تمام به ارزش 15 هزار ميليارد تومان در کشور وجود دارد که تمام شدن آنها به 500 هزار ميليارد تومان اعتبار نياز است و با توجه به بودجه عمراني که هر سال پرداخت مي کنيم، پايان يافتن اين پروژه ها 12 سال طول مي کشد.
پورمحمدي اظهار کرد: آن چيزي که در اين زمينه انجام شد اين بود که پروژه ها را تبديل به بازاري براي حضور مردم در بخش اقتصاد کنيم. بنابراين تصميم گرفته شد تمام پروژه هاي نيمه تمامي که قابل فروش هستند فروخته شوند که در اين راستا 14 هزار پروژه براي فروش به مجلس تقديم شد و همچنين پروژه هايي که قابل مشارکت هستند زمينه مشارکت بين دولت و مردم شکل گيرد.
وي جهت گيري ديگر بودجه در زمينه توليد و اشتغال اشاره کرد و گفت: حدود سه ميليون و 200 هزار جوان دانش آموخته دانشگاهي جوياي کار و پنج ميليون فارغ التحصيل داريم که جزو جامعه فعال ما نيستند؛ زيرا زمينه حضور آنها در اين عرصه فراهم نشده است.
وي با تاکيد بر اينکه بايد براي اين عده شغل ايجاد مي کرديم، افزود: بنابراين از ساز و کارهاي مختلف که از طريق منابع عمومي دولت ، که از طريق صندوق توسعه ملي و نظام بانکي موضوعاتي براي اشتغال در دستور کار قرار گرفت، هدف اوليه دولت اين بود که با افزايش حامل هاي انرژي درآمد آن را صرف توليد و اشتغال کند که به علت فعل و انفعالات صورت گرفته مسکوت ماند و قرار شد از ساير منابع استفاده شود.
پورمحمدي اظهار کرد: موضوع بعدي ساخت بافت هاي فرسوده ، توسعه حمل و نقل عمومي به ويژه با کاهش آلودگي در شهرها، کشاورزي، صنعت و آموزش جوانان در زمينه اشتغال بود که در بودجه به آن پرداخته شد.
وي گفت: مسئله بعدي توسعه سلامت و بهداشت مردم و رفع فقر بود. در اين راستا در ابتداي امسال دولت مستمري افراد تحت پوشش کميته امداد و بهزيستي را سه برابر کرد، اين اقدام تمهيدات مقدماتي براي حذف يارانه افراد متمول بود؛ به نحوي که اکنون يک خانواده يک نفره 200هزار تومان و يک خانواده پنج نفره 700 هزار تومان از دولت پول دريافت مي کند.
وي ادامه داد: در اين طرح افرادي که درآمد آنها از خط مستمري پايين تر است را هدف قرار داديم که 600هزار خانوار در قالب سه ميليون نفر شامل آن مي شوند.
وي گفت: در اين راستا همچنين دولت 30 هزار ميليارد تومان به جز بودجه اختصاصي دانشگاهها به بخش سلامت کمک کرد و سال آينده با درصدي رشد آن را اضافه مي کند، مبلغ شش تا هفت هزار ميليارد تومان ديگر نيز در مجلس به آن اضافه شد.
پورمحمدي گفت : در زمينه علم به رغم کشمکش هايي که در بحث معيشت اساتيد بين دولت و مجلس بود ، دولت موفق شد در بخشي از آن تغييراتي ايجاد کند.
وي با بيان اينکه در اين راستا چند کار انجام شد، گفت: تجهيزات دانشگاهها چه در بخش وزارت علوم و چه وزارت بهداشت عمدتا فرسوده است و دولت اختيار داشت براي اينکه بتواند از خارج تامين مالي کند بر اين اساس دولت پذيرفت دانشگاه ها تا مبلغ يک ميليارد دلار خود را تجهيز کنند و بازپرداخت آن را با اصل و سود دولت بر عهده بگيرد که اجازه آن را از مجلس گرفت.
وي افزود: همچنين از آنجا که عمده دانشگاهها به صورت هيات امنايي اداره مي شوند، اما دولتي هستند مجلس اجازه داد تا چهار هزار ميليارد تومان براي تجهيز از بازار مالي تامين کند.
پورمحمدي گفت: از سوي ديگر از آنجا که رابطه دقيقي ميان فارغ التحصيلان و دانشگاهي و حوزه هاي توليدي وجود ندارد، ساز و کاري ديده شد تا رقمي حدود 600 ميليارد تومان از منابع شرکت ها براي پايان نامه هاي دانشجويان زير نظر اساتيد در راستاي موضوعات اقتصادي و فعاليت هاي توليدي اختصاص يابد.
مراسم گراميداشت روز جهاني آينده، با موضوع ضر ورت آينده نگري در مواجهه با چالش ها، برنامه ششم توسعه با حضور اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس جمهوري، منصور غلامي وزير علوم، تحقيقات و فناوري و رضا داوري اردکاني رئيس فرهنگستان علوم و جمعي از متخصصان امر در فرهنگستان علوم برگزار شد.
علمي *9014* 1933*1584
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۶۸۷۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخصیص ٢٣ درصد بودجه آبخیزداری تاکنون / سازمان برنامه و بودجه کمک کند

معاون آبخیزداری مراتع و امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت:۱۵۵۰میلیارد تومان  بودجه برای آبخیزداری در نظر گرفته شده و تاکنون ۳۵۹میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شده ولی هنوز به حساب ما واریز نشده است. یعنی ۲۳ درصد بودجه تخصیص یافته است.

به گزارش ایسنا ، حسن وحید در نشست خبری با بیان اینکه  در سال ۱۴۰۲ کل اعتبار مصوب آبخیزداری ۱۵۵۰ میلیارد تومان بوده است، گفت: تا کنون ۳۵۹میلیاردتومان اعتبار تخصیص داده شده که هنوز به حساب ما واریز نشده است. یعنی ۲۳ درصد بودجه تخصیص یافته است.

وی در ادامه گفت: اگر می خواهیم کاری در کشور انجام دهیم باید حداقل اعتبارات دولتی تخصیص داده شود و اعتبارات نباید فقط در حد حرف بماند.

به گفته وی بیش از ۱۰۰هزار هکتار عملیات آبخیزداری توسط مردم انجام شده است.

معاون آبخیزداری مراتع و امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری تصریح کرد: انتظار داریم سازمان برنامه و بودجه در این بخش کمک کند.

وی افزود:برای اجرای عملیات آبخیزداری در سطح ۱۷میلیون هکتار قرار دادی منعقد شده است‌ که‌ ظرف ۳ سال انجام خواهد شد.

وحید  در ادامه گفت: پیش بینی می کردیم بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون هکتار عملیات آبخیزداری انجام دهیم اما تاکنون ۳۰۰ تا ۳۴۰ هزار هکتار انجام شده، اما پایان سال مالی نیز آن را انجام خواهیم داد.  معمولا در نیمه های اول سال عملیات آبخیزداری بیشتر انجام می شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تعرفه‌های پزشکی به جلسه دولت نرسید/ بدعهدی سازمان برنامه و بودجه
  • اجرای برنامه‌های جدید برای بهبود وضعیت موزه‌های فارس
  • تحقق «مهم‌ترین وعده اقتصادی دولت» در گرو اقدام مهم از سوی بانک مرکزی است
  • کوثر از کمک نخبگان استفاده خواهد کرد
  • تخصیص ٢٣ درصد بودجه آبخیزداری تاکنون / سازمان برنامه و بودجه کمک کند
  • افزایش ناصحیح حقوق کارگران سبب ایجاد ناهنجاری‌های اجتماعی و امنیتی می‌شود
  • روسیه: ایجاد صلح پایدار در افغانستان بدون تعامل سازنده با حکومت طالبان غیرممکن است
  • پیش بینی هفت فعال اقتصادی؛ سال‌ سختی پیش‌رو است که محتاج معجزه است
  • پیش بینی هفت فعال اقتصادی؛ سال‌ سختی پیش‌رو است
  • ۴۵ واحد راکد در استان بوشهر احیا و ۷۵۰ شغل جدید ایجاد شد