Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، لطف‌الله سیاهکلی در نشست کمیته حقوقی و مالکیت فکری اتحادیه ABU با اشاره به مشکلات کنونی سازمان صداوسیما با شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان گفت: بسیاری از این شبکه‌ها بی‌محابا دست به پخش آثار تولیدی و برنامه‌های این سازمان می‌زنند و از این راه میلیون‌ها دلار کسب درآمد می‌کنند و هدف نامشروع آن‌ها، هم جذب مخاطبان فارسی‌زبان و غیرفارسی‌زبان و هم‌ کسب درآمد از طریق جذب و پخش انواع آگهی‌های تجاری و بازرگانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی با بیان اینکه قوانین داخلی ایران اجازه بهره‌برداری غیرمجاز از آثار تولیدی و برنامه‌های پخش‌شده سازمان صدا و سیما را نمی‌دهد، افزود: محاکم قضایی ایران ضمانت اجرا‌های حقوقی و جزایی را درباره متخلفان بر عهده دارد، اما ناقضان حقوق صداوسیما در خارج از ایران به دلیل خلأ‌های موجود در نظام حقوق بین‌المللی و نبود یک کنوانسیون یا معاهده بین‌المللی اقدام به سرقت برنامه‌های صداوسیما و انواع بهره داری غیرمجاز در بستر اینترنت و ماهواره می‌کنند.

وی گفت: هیچ مشکل و معضل جهانی بدون تشکیل یک ائتلاف و تلاش مؤثر منجر به یافتن راه‌حل موثر قانونی نخواهد شد.

سیاهکلی تأکید کرد: سازمان صدا و سیما در دو دهه گذشته در جلسات سازمان جهانی مالکیت فکری برای تهیه یک معاهده جدید بین‌المللی برای حمایت از حقوق مشروع و قانونی سازمان‌های رادیوتلویزیونی حضوری مؤثر داشته و تحولات حقوقی و فنی این موضوع را به‌دقت رصد کرده است.

سرقت امواج مهمترین چالش رادیو و تلویزیون‌ها
در ادامه این نشست، رئیس کمیته حقوقی و مالکیت فکری اتحادیه AUB، سرقت امواج و سیگنال‌های پخش را مهمترین چالش رادیو و تلویزیون در کشور‌های مختلف برشمرد.

«یان بو» با اشاره به عقب ماندگی سیستم حقوق بین الملل در این بخش گفت: این موضوع سبب شده است تا سارقان به راحتی دست به سرقت امواج و سیگنال‌های سازمان‌های پخش بزنند.

وی هدف از برپایی این نشست را به اشتراک گذاشتن تجارب کشور‌های عضو کمیته حقوقی و مالکیت فکری اتحادیه AUB مطرح کرد و افزود: در این نشست کارشناسانی از ایران، آسیا و منطقه اقیانوسیه حضور دارند تا درباره «حفاظت از مالکیت فکری برای رادیو تلویزیون‌ها»، «تعارض قوانین در پخش اینترنتی»، «مسائل مالکیت فکری در پخش رویداد‌های ورزشی» و همچنین «مشکلات بین‌المللی در حوزه نظارت بر محتوا» به بحث، تبادل نظر و ارایه گزارش بپردازند.

ثبت سالانه ۱۶ هزار اختراع در کشور
معاون مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک نیز در این نشست با اشاره به اهتمام سازمان ثبت اسناد برای ثبت معنوی حقوق مالکان صنعتی در کشور گفت: سالانه ۱۶ هزار اختراع در کشور ثبت می‌شود.

مهرداد الیاسی افزود: معمولا تا پیش از پایان سال ۱۰۰ هزار علایم تجاری در این سازمان ثبت می‌شود که در نوع خود یک اقدام فوق العاده است و ما را در زمره ۱۶ کشور نخست جهان در زمینه ثبت حقوق معنوی مخترعان قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه حقوق مالکیت معنوی به دو بخش حقوق مالکیت صنعتی و حقوق ادبی هنری تقسیم می‌شود، گفت: در دو قرن اخیر این مهم، در همه جوامع درحال گسترش بوده است، به ویژه کشور‌های پیشرفته راز موفقیت و توسعه خود را در توجه به این حقوق دانسته‌اند و با توسعه همه جانبه آن چه در زمینه ایجاد قوانین کارآمد و هم در زمینه شناساندن آن به همه آحاد جامعه به خصوص صاحبان واقعی این حقوق موجبات پیشرفت علم و فناوری (تکنولوژی)، توسعه، تولید و تجارت را فراهم آورده‌اند.

وی با اشاره به اینکه نظام حقوقی زمانی مطلوب و مفید خواهد بود که نیاز‌های همه جانبه کشور را برای رسیدن به فناوری (تکنولوژی) برتر و تداوم در تولید دانش و فناوری (تکنولوژی) فراهم آورد، افزود: وجود نظامِ حقِ اختراع بهتر از نبود آن است که در صورت وجود نداشتن چنین نظامی محور پیشرفت و توسعه صنعتی دشوار می‌شود، اما از طرفی همچنانکه گفته شد این همانند یک شمشیر دو لبه است که بدون داشتن راهبرد (استراتژی) قوی و هدفمند و بدون توجه به نیاز‌های جامعه به نیاز‌های عمومی و سازوکار‌های حفظ آن، لزوماً مطلوب نیست و گاهاً مضر خواهد بود.

الیاسی گفت: برای درک بهتر از منافع و چالش‌های این حوزه می‌توان سیاستگذاری در این حوزه را هدفمند کرد و الزامات سیاستگذاری و قانونگذاری به گونه‌ای پیگیری شود که ایده دسترسی به توسعه را از مجرای حقوق مالکیت فکری هموار کند.

معاون مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک در ادامه الحاق ایران به کنوانسیون پاریس، الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به اصلاحات کنوانسیون پاریس، الحاق به کنوانسیون مؤسس سازمان جهانی مالکیت معنوی WIPO و الحاق به موافقتنامه و پروتکل مادرید راجع به ثبت بین المللی علائم تجارتی را بخشی از فعالیت‌های گسترده این سازمان در بُعد بین المللی برشمرد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۶۹۹۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۰ درصد از اراضی موقوفه تثبیت و مستند سازی شده است

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در نشست مشترک با رئیس سازمان جهاد دانشگاهی که با حضور اعضای هیأت مدیره جهاد دانشگاهی و معاونان سازمان ثبت با محوریت تعاملات فی‌مابین دو سازمان برگزار شد، با اشاره به اینکه سال جدید سال مردمی سازی تولید است و سال گذشته تجربیات خوبی در بحث همکاری با شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری داشتیم، گفت: سازمان ثبت در زمینه تثبیت مالکیت و صدور اسناد حد نگار، نیازمند افراد متعهد با دانش تخصصی بالاست و تعامل با مجموعه جهاد دانشگاهی راهگشای سازمان ثبت در تسریع و تسهیل صدور اسناد حد نگار است.

وی افزود: خرید ماهواره با هدف به روز رسانی تصاویر ماهواره‌ای در تثبیت مالکیت اشخاص حقیقی و حقوقی در سال آینده و همچنین گسترش تعاملات با جهاد دانشگاهی در اجرای این طرح چهره جدیدی از سازمان ثبت را ارائه خواهد کرد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: جهاد دانشگاهی مجموعه‌ای متشکل از پژوهشگران و نخبگان در حوزه‌های مختلف است و سازمان ثبت اسناد نیز در دوران تحول و تعالی قوه قضائیه علاوه بر کار میدانی و فعالیت‌های تحقیقی و پژوهشی اقدامات عظیمی را در خدمت رسانی به مردم خلق کرده است.

بابایی در ادامه با اشاره به دستاوردهای سازمان ثبت در ۳۰ ماه گذشته، عنوان کرد: ۹۹ درصد از عرصه‌های ملی، ۵۱ درصد از پهنه‌های کشاورزی، ۸۰ درصد از اراضی موقوفه و صددرصد اماکن نظامی تثبیت و مستندسازی شده که این نتایج حاصل ۱۱۰ سفر استانی و تشکیل قرارگاه‌های حدنگاری "شهید سلیمانی" در تمامی واحدهای ثبتی سراسر کشور است.

صدور اسناد الکترونیک و همچنین الکترونیکی کردن فرآیندهای ثبت شرکت‌ها در تیرماه سال جاری و رونمایی از سامانه کاتب در هفته قوه قضائیه و الکترونیکی نمودن بسیاری از خدمات تا پایان سال از دیگر مواردی بود که رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به آن اشاره کرد و گفت: این اقدامات نقش مؤثری در کاهش مراجعات مردمی و افزایش رضایتمندی مردم دارد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ادامه بر انعقاد تفاهم نامه مشترک فی‌مابین دو سازمان در تمامی حوزه‌ها بالاخص در حوزه حدنگاری و مالکیت معنوی و همکاری در برداشت‌های ماهواره‌ای در حوزه نقشه برداری، بهره گیری از ظرفیت نخبگان حوزه جهاد دانشگاهی، تشکیل کارگروه مشترک به جهت تسهیل در صدور اسناد تاکید کرد.

مسلمی نایینی رئیس سازمان جهاد دانشگاهی نیز در ادامه ضمن تشریح فعالیت‌های این سازمان در عرصه‌های مختلف علمی، پژوهشی و تحقیقاتی خواستار تعاملات روزافزون دو سازمان شد و افزود: تثبیت مالکیت املاک و اراضی جهاد دانشگاهی و اراضی و املاکی که سالهاست مورد اختلاف و محل دعوا بوده نیازمند تعامل جدی با سازمان ثبت است.

در این نشست معاون امور املاک و کاداستر، معاون فن آوری و خدمات الکترونیک ثبت، سرپرست مرکز مالکیت معنوی و مدیر کل ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیر تجاری سازمان ثبت نیز آمادگی این سازمان را در زمینه تثبیت مالکیت و ساماندهی املاک جهاد دانشگاهی، ایجاد فضای پژوهشی و تحقیقاتی در صدور اسناد حد نگار، ثبت برند و علائم تجاری، تعریف مسیر سبز برای جهاد دانشگاهی اعلام کردند.

کد خبر 6084567

دیگر خبرها

  • کانون پرورش فکری با چندعنوان به نمایشگاه کتاب می‌آید؟
  • ذخیره کانسنگ منگنز معدن ونارچ قم به ۱۲ میلیون تُن رسید
  • اصلاح سند سد «دز» در راستای حفظ حقوق بیت‌المال
  • تحویل اسناد مالکیت حدنگاری ۵ تالاب و بزرگترین موقوفه کشور
  • اسناد مالکیت ۳۸۶ هزار هکتار تالاب در خوزستان اهدا شد
  • بلینکن: ما استاندارد‌های دوگانه درباره نقض حقوق بشر از سوی اسرائیل نداریم
  • نظریه منسجم فقهی درباره آزادی نداریم
  • حضور ایران در کمیته فناوری نانو سازمان بین المللی استانداردسازی
  • جلوگیری از خروج ارز با متصل شدن به زنجیره بین المللی استاندارد
  • ۸۰ درصد از اراضی موقوفه تثبیت و مستند سازی شده است