Web Analytics Made Easy - Statcounter

صراط: ۱۲اردیبهشت ۱۳۹۶ هم‌زمان با تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، حسن روحانی به ایران خودرو رفت و در مراسمی که «آغاز تولید انبوه پژو ۲۰۰۸» نامگذاری شده بود، سخنرانی کرد.

به گزارش مشرق، روحانی در آن روز گفت: این اولین بار است که در صنعت خودرو وارد رقابت جهانی می‌شویم به طوری که ۳۰ درصد خودروهایی که در اینجا به تولید نهایی می‌رسد به دیگر کشورهای جهان، صادر خواهد شد و خودرویی که امروز در اختیار مردم ایران قرار می‌گیرد، ۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ ماه پیش در فرانسه وارد بازار شده است. [۱]

وعده صادرات ۳۰ درصدی محصولات تولیدی پژو در ایران، یکی از وعده‌های برجامی بود که از سال ۱۳۹۴ سر داده شد.

در بهمن ۱۳۹۴ که در جریان سفر روحانی به فرانسه، قرارداد مونتاژ محصولات پژو در ایران امضا شد، مسئولان دولتی در واکنش به انتقادات مردم و کارشناسان درباره علت تنزل صنعت خودروسازی ایران به مونتاژ محصولات فرانسوی، اینطور پاسخ می‌دادند که در قراردادهای جدید تعهدات محکمی از فرانسوی‌ها گرفته شده تا اولاً محصولات خود را با حداقل ۴۰ درصد استفاده از قطعات ایرانی، تولید کنند و ضمناً ۳۰ درصد محصولات مونتاژی در ایران را به کشورهای منطقه صادر کنند.

سخنان روحانی در ۱۲ اردیبهشت امسال در مراسم آغاز خط تولید پژو ۲۰۰۸ نیز بر مبنای همان وعده‌ها بود.

* بازخوانی

بازخوانی تیترها و مطالبی که رسانه‌های اصلاح‌طلب درباره آغاز خط تولید پژو ۲۰۰۸ استفاده کردند، قابل تأمل است.

"به عنوان مثال، روزنامه اعتماد ۱۳ اردیبهشت نوشت:

بالاخره بعد از دو بار تعویق زمان رونمایی و تولید انبوه خودرویی که قرار است نشانه بارز اجرایی شدن لغو تحریم‌ها در صنعت خودروسازی باشد، روز گذشته حسن روحانی به کیلومتر چهارده جاده مخصوص رفت تا از دو محصول جدید ایران خودرو رونمایی کند. روحانی در حالی به جمع آبی‌پوشان رفت که پیش از این شایبه انتخاباتی بودن این رونمایی موجب شده بود تا زمان رونمایی از این خط تولیدها به زمانی دیگر موکول شود اما گویا بازار تشنه خودرویی کشور مسوولان را متقاعد کرد تا با رونمایی از این محصول با در نظر گرفتن همه حاشیه‌های احتمالی محصولات تازه خود را روانه بازار کنند.

 به نظر می‌رسد با رونمایی رسمی آبی‌پوشان از تولید انبوه دو خودروی جدیدشان باید منتظر تکان خوردن بازار فروش خودرو در کشور باشیم. هرچند ایران خودرو، تولید انبوه خودروی ۲۰۰۸ خود که ثمره‌ای ازتوافق برجام است را پیش از نوروز استارت زد و به گفته معتمدی، مدیرعامل ایکاپ تولید خودروهای پژو ۲۰۰۸ از امروز وارد فاز پیش فروش و عرضه می‌شود.

شاید همین تعویق‌ها هم موجب شد تا برند جدید پژو که قرار است با کمی تأخیر در ایران و فرانسه تولید شود مورد توجه خاص خودروسواران ایرانی قرار بگیرد و هنوز نیامده، متقاضیان خرید آن صف بکشند. قراراست پژو ۲۰۰۸ آبی‌پوشان در محدوده قیمتی ۸۰ تا ۹۵ میلیون تومان به بازار عرضه شود که همین محدوده قیمت هم در افزایش تقاضا مؤثر بوده اما تنها جای خالی در این قرارداد آپشن‌بندی این خودرو است که مشخص نیست دقیقاً این محدوده قیمتی را تا چه حد افزایش خواهد داد. "[۲]

* آمار اشتباه روحانی

سخنانی که روحانی درباره پژو ۲۰۰۸ مطرح کرد، کاملاً اشتباه بود. او گفت: خودرویی که اکنون در اختیار مردم ایران قرار می‌گیرد، ۱.۵ ماه پیش در فرانسه وارد بازار شده است.

این در حالی است که پژو ۲۰۰۸ از سال ۲۰۱۳ وارد بازار شده بود و مشخص نشد چه کسی اطلاعات غلط به روحانی داده بود.

صادرات ۳۰ درصد پژو ۲۰۰۸ تولیدی ایران به خارج که روحانی روی آن مانور کرد نیز از ابتدا مشخص بود که یک ترفند تبلیغاتی است و هیچ‌گاه محقق نخواهد شد زیرا قیمت مدل‌های فرانسوی همین محصول به مراتب کمتر از قیمت آن در داخل ایران است و مشخص است هیچ کشوری در جهان پیدا نمی‌شود پژو ۲۰۰۸ مونتاژ ایران را با قیمت بالاتر به پژو ۲۰۰۸ تولیدی فرانسه و با قیمت کمتر، ترجیح دهد.

شعار تبلیغی دیگری که درباره پژو ۲۰۰۸ مطرح بود، داخلی‌سازی ۴۰ درصدی آن بود که به گفته قطعه‌سازان داخلی اکنون فقط رنگ بدنه این خودرو در داخل انجام می‌شود.

نکته دیگری که درباره پژو ۲۰۰۸ مطرح است، این است که ۱۲ اردیبهشت مسئولان دولتی اعلام کردند عرضه پژو ۲۰۰۸ با قیمت ۸۰ تا ۹۵ میلیون تومان و به زودی شروع خواهد شد. اما اکنون که در روزهای پایانی سال ۹۶ نزدیک می‌شویم آن وعده‌ها به اینجا رسیده که قیمت این محصول مونتاژی به بالای ۱۰۰ میلیون رسیده و به اکثر افرادی که آن را پیش خرید کرده‌اند، هنوز تحویل داده نشده است.

محسن صالحی نیا معاون وزیر صنعت نیز همین هفته در خصوص وضعیت تولید پژو ۲۰۰۸ نیز با اشاره به تولید ۲۲۰۰ دستگاه از این خودرو گفت: تولید این خودرو از برنامه عقب است ولی قرار است سال آینده به تولید روزانه ۱۲۰ دستگاه و در نهایت ۱۶۰ دستگاه برسیم. به گفته صالحی نیا میزان داخلی سازی پژو ۲۰۰۸ در حال حاضر ۲۲ درصد است.

[۱] - http://www.president.ir/fa/۹۹۰۲۰/printable

[۲] - http://etemadnewspaper.ir/Modules/Middle/NewsDetail.aspx?newsid=۷۳۹۹۵

منبع: صراط نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۷۵۳۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه امسال وزارت صمت برای جهش بزرگ تولید خودرو/ تیراژ تولید روزانه ۵۰۰۰ دستگاه خودرو رسید

وزیر صمت با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای برای صنعت خودرو در سال جاری، از برنامه‌ریزی برای افزایش ۲۰ درصدی تولید خودرو برای امسال خبر داده و اعلام کرد که در حال حاضر تیراژ روزانه تولید خودرو به ۵۰۰۰ دستگاه رسیده است.

به گزارش ایسنا، عباس علی‌آبادی در گفت‌وگوی تلویزیونی با تاکید بر برنامه‌ریزی وزارت صمت بر توسعه صنعت خودرو در سال جاری، اظهار کرد: برنامه‌های گسترده ای برای صنعت خودرو در نظر گرفته‌ایم و در سال جاری تلاش خواهیم کرد تا ظرفیت تولید را افزایش دهیم. در حال حاضر به ظرفیت تولید ۵۰۰۰ خودرو در روز رسیده‌ایم و تلاش داریم که این میزان را حدود ۲۰ درصد افزایش دهیم که قطعا جهش بسیار بزرگی خواهد بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در رابطه با بحث واردات خودرو نیز گفت: موضوع واردات خودرو را در دستور کار داریم تا به این وسیله، تعادل بهتری در تامینِ تقاضای بازار و بحث ناترازی به وجود آوریم؛ خوشبختانه اتفاقات خوبی در این زمینه رخ داده و در شرف وقوع است؛ خبرهای بسیار خوبی در این زمینه داریم.

وی افزود: در حال حاضر تاکسی‌های برقی نیز وارد کشور شده و مردم می‌توانند ثبت‌نام کرده و خریداری کنند. مردم می‌توانند ثبت‌نام و تاکسی برقی دریافت کنند؛ البته باید از ظرفیت‌های قانونی استفاده کنیم. لازم است به همه آن‌هایی که منتظر آن ظرفیت‌های قانونی هستند، عرض کنم که منتظر نمانید و بیایید از همین فرصت‌هایی که ایجاد شده استفاده کنید.

او با بیان اینکه باید به مردم گفت که هر کوتاهی در خدمت‌رسانی به مردم است، به ناتوانایی ما ببخشند، تصریح کرد: ما حداکثر تلاش خود را بسیج کرده‌ایم، همه باید کمک کنند تا موفق شویم. برنامه‌ریزی‌ها صورت گرفته و همکاران بنده، شبانه‌روز در تلاش برای تحقق اهداف و برنامه‌ریزی‌ها هستند. البته بخش خصوصی نیز به خوبی مشارکت داشته و کمک می‌کنند.

هفته گذشته، وزیر صنعت، معدن و تجارت با حضور در جلسه‌ی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، در رابطه با برخی موضوعات خودرویی نظیر اسقاط خودروهای فرسوده، ارتقای ایمنی خودروهای تولیدی، واردات خودروهای دست دوم، ارزبری خودروهای مونتاژی و تامین ناوگان حمل و نقل عمومی، به ارائه پاسخ پراخت و در نهایت مقرر شد، ظرف یک ماه آینده، وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه‌های خود را در رابطه با این موضوعات به کمیسیون ارائه کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سود مشارکت خودروسازان و دانش‌بنیان‌ها در تولید قطعات خودرویی
  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو
  • قرن بیست و یکم قرن گردشگری
  • اصلاح قیمت مواد اولیه برای تولید خودرو امری ضروری است/ افزایش 40 درصدی اعلام نیاز سایپا به ورق خودرو در راستای افزایش تولید خودرو در سال جاری
  • خبر جدید وزیر صنعت برای متقاضیان خودرو/ علی‌آبادی: این خودرو‌ها را وارد کردیم؛ می‌توانید ثبت‌نام کنید و بخرید
  • برنامه امسال وزارت صمت برای جهش بزرگ تولید خودرو/ تیراژ تولید روزانه ۵۰۰۰ دستگاه خودرو رسید
  • قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • قیمت کارخانه‌ای خودرو ۸۰ درصد زیر نرخ بازار است
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری
  • قیمت گذاری دستوری بیشتر باعث افزایش قیمت لاستیک می شود