Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-07@12:29:51 GMT

فوایدافزودن غذای دریایی به رژیم غذایی

تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۴۷۵۸۲۹

خوردن ماهی می‌تواند خطر بیماری ام.اس را دفع کند. ناطقان: نتایج یک تحقیق بین‌المللی نشان می‌دهد که خوردن ماهی، حداقل یک‌بار در هفته یا یک تا سه بار در ماه به‌علاوه‌ی استفاده از مکمل‌های روزانه روغن ماهی می‌تواند با کاهش خطر بیماری مالتیپل اسکلروزیس(ام‌.اس) مرتبط باشد. این یافته‌ها نشان می‌دهند که اسید چرب امگا-3 در ماهی می‌تواند نقش مؤثری در این رابطه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



"مالتیپل اسکلروزیس" بیماری سیستم عصبی مرکزی است که ارتباط بین مغز و دیگر بخش‌های بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در ام‌.اس، سیستم ایمنی بدن به میلین‌ها حمله می‌کند.

میلین‌، ماده‌ی سفید ساخته‌شده از چربی‌ای است که اعصاب را جدا کرده و از آن‌ها محافظت می‌کند. این امر می‌تواند پیام‌های بین مغز و دیگر قسمت‌های بدن را مختل کند.

علائم ام‌.اس شامل خستگی، بی‌حسی، مورمور شدن یا مشکل در راه رفتن است. اولین اپیزود علائم ام‌.اس، که حداقل 24 ساعت ادامه می‌یابند، به‌عنوان سندروم ایزوله‌ی بالینی شناخته می‌شوند. متأسفانه در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای ام‌.اس وجود ندارد.

"آنیته لانگرگولد"، پزشک و عضو آکادمی نورولوژی آمریکا در این خصوص می‌گوید: "نشان داده شده است که خوردن ماهی‌ای که حاوی اسیدهای چرب امگا 3 باشد فواید متنوعی برای سلامت دارد. بنابراین ما می‌خواستیم ببینیم آیا این اصلاح ساده در سبک زندگی، یعنی خوردن منظم ماهی و استفاده از مکمل‌های روغن ماهی، می‌تواند خطر ام‌.اس را کاهش دهد یا خیر.”

برای این مطالعه، پژوهشگران رژیم 1.153 نفر را با میانگین سنی 36 سال و پیش‌زمینه‌های متنوع، مورد بررسی قرار دادند. برای حدود نیمی از آن‌ها ام.‌اس یا سندروم ایزوله‌ی بالینی تشخیص داده شده بود.

از شرکت‌کنندگان درباره‌ی میزان ماهی‌ای که به‌طورمعمول می‌خورند سؤال شد. دریافت میزان زیاد ماهی به‌صورت خوردن یک وعده ماهی در هفته یا خوردن یک تا سه وعده در ماه به‌علاوه‌ استفاده‌ روزانه از مکمل‌های روغن ماهی تعریف شد. دریافت میزان کم ماهی نیز به‌صورت خوردن کمتر از یک وعده ماهی در ماه و عدم دریافت مکمل روغن ماهی تعریف شد. البته خوردن میگو، سالمون و ماهی تن نیز در این تحقیق به‌عنوان خوردن ماهی درنظر گرفته شد.

نتایج پژوهش نشان داد که در مقایسه با آن‌هایی که کمتر از یک‌بار در ماه ماهی می‌خوردند و از مکمل‌های روغن ماهی استفاده نمی‌کردند، مصرف میزان بالای ماهی، با 45 درصد کاهش خطر ام.‌اس یا سندروم ایزوله‌ی بالینی ارتباط داشت.

این پژوهش همچنین به 31 واریانت ژنتیکی در یک خوشه ژنی انسان نظر داشت که سطوح اسیدهای چرب را تنظیم می‌کنند.

پژوهشگران دریافتند که حتی بعد از به‌حساب آوردن دریافت بالای ماهی، دو تا از این 13 واریانت بررسی‌شده با خطر پایین‌تر ام‌.اس مرتبط بودند که می‌تواند به این معنی باشد که برخی افراد در زمینه‌ی تنظیم سطوح اسیدهای چرب، دارای مزیت‌های ژنتیکی هستند. منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: غذاهای دریایی ، رژیم غذایی ، ماهی

منبع: ناطقان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۷۵۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وظیفه دستگاه اجرایی برای تامین امنیت غذایی مردم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از  وبدا، محمد اسماعیل مطلق رئیس دبیر خانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در نشست کارگروه تخصصی امنیت غذا و تغذیه با موضوع اجرایی شدن رهنمودهای رئیس جمهور در هجدهمین جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی گفت:  به دستور رئیس جمهوری در جلسه هجدهم شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، همه ی دستگاه های اجرایی موظفند برای تامین امنیت غذایی و دسترسی مردم به غذای سالم در مدت 2 ماه برنامه عملیاتی سال جاری ذیل سند ملی امنیت غذایی تهیه و در جلسه آتی شورای عالی ارائه کنند.

محمد اسماعیل مطلق گفت: امنیت غذایی و غذای سالم در اولویت برنامه های دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در سال جاری قرار دارد.

دیگر خبرها

  • آیا با خوردن تخم‌مرغ لاغر می‌شویم؟
  • حقایق مهم در مورد مصرف ویتامینها و مکمل ها که نمی دانید
  • در زمستان پیاز سبز بخورید!
  • پخت یک غذا با بادمجان و سبزیجات توسط زوج مسن غارنشین افغان (فیلم)
  • فرصت ۲ ماهه دستگاه‌ها برای تهیه برنامه عملیاتی امنیت غذایی
  • وظیفه دستگاه اجرایی برای تامین امنیت غذایی مردم
  • خروج واحد تولیدی مکمل غذایی دام و طیور بعد از ۶ سال از ورشکستگی
  • خروج واحد تولیدی مکمل غذایی دام و طیور بعد از ۶ سال از ورشکستگی با حمایت دستگاه قضا
  • خروج از ورشکستگی یک واحد تولیدی مکمل غذایی دام و طیور
  • ۵ روش از مؤثرترین درمان‌های مکمل در بهبود سرطان