Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، در بیانیه پایانی این کنفرانس آمده است: اکنون که جهانِ پرُ تحول و پر شتاب معاصر، واقعیتهای اجتماعی متکثّر و بعضاً ناشناخته ای را در ساحت های زندگی اجتماعی بشری پدید آورده است، این سئوال به میان می‌آید که وظیفه فقه در مصاف با واقعیتهای اجتماعی با نظر به کاربست آنها در نظام تقنینی چیست؟
در ادامه این بیانیه آمده است: این کنفرانس که با هدف تقویت و تعمیق جایگاه و نقش فقه و قانون در قبال واقعیت های اجتماعی برگزار گردید، افزون بر سود بُردن از اندیشه اندیشمندان فقیه، جامعه شناس و حقوقدان داخلی از حضور عالمانه شخصیت های علمی بیش از 10کشور اسلامی و عربی نیز برخوردار و از اندیشه های آنان استفاده به عمل آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بیانیه حاکیست: لازم است قوانین در قبال واقعیتهای اجتماعی دارای نقش و جایگاهی متناسب، کارآمد و سازنده باشد و فقه اگر بخواهد قانون را در قبال واقعیت های اجتماعی امروز، پشتیبانی کند لازم است از یک سو اقتضائات و مؤلفه های قانون را مورد لحاظ جدی قرار دهد و از سوی دیگر به شناخت واقعیتهای زندگی معاصر روی آورد.
در بخشی دیگر ازاین بیانیه آمده است: ضرورت دارد شورایی فقهی متشکل از فقها و حقوقدانان مذاهب مختلف اسلامی جهت مشاوره و تدوین قوانین بر اساس فقه با بهره گیری از ظرفیتهای همه مذاهب و با نگاه به واقعیتهای اجتماعی و شناخت دقیق آن ها تشکیل گردد.
بیانیه ادامه یافته است: ضرورت دارد رابطه فقه، قانون و واقعیت‌های اجتماعی به نحوی که مکلف در زندگی خود با دوگانه حکم قانونی و حکم شرعی مواجه نشود، تنظیم گردد، تکثر واقعیت‌های اجتماعی، تخصصی شدن فقه را ضروری می‌کند.
در پایان این بیانیه آمده است: از جمهوری اسلامی ایران و خصوصاً رهبر معظم انقلاب اسلامی برای حُسن میزبانی و برگزاری مستمر سلسله کنفرانس‌های فقه و قانون کمال سپاسگزاری داریم.
شرکت کنندگان این کنفرانس همچنین در این بیانیه از دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و آیت الله مبلغی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و عوامل برگزاری آن، تقدیر کردند.
در این مراسم همچنین از برخی آثار مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی از جمله ' فقه، قانون و اخلاق به زبان فارسی و عربی، و کتاب معاضدت حقوقی اثر دکتر مقدادی نیز رونمایی شد.
در این کنفرانس 30 شخصیت خارجی از کشورهای مختلف جهان از جمله اردن، قطر، الجرایر، ترکیه، تونس، روسیه، عراق، لبنان و مغرب حضور داشتند و 55 مقاله نیز در چهار نشست تخصصی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
«منابع و مبانی فقه و واقعیت های اجتماعی»، «روش شناسی فقه پشتیبان نسبت به قانون در مواجهه با آسیب های اجتماعی» و «بررسی فقهی حقوقی آسیب های اجتماعی» از محورهای این کنفرانس بود
همچنین 6 هیات اندیشه ورز در این کنفرانس به مباحثی از جمله «نقش تحلیل های جامعه شناختی نسبت به آسیب های اجتماعی در قانون گذاری مطلوب در قبال آن ها»، «آسیب شناسی تجربه قانونگذاری در زمینه آسیب های اجتماعی»، «سیاست جنایی و جایگاه قانون گذاری در آن»، «فقر، قانون و آسیب های اجتماعی»، «اضطرارهای اجتماعی، اقتصادی و قانونگذاری» و «سیاست گذاری فرهنگی و جایگاه و نسبت آن با قانون و فقه» پرداختند.
7401/ 6133/
انتهای پیام

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۷۶۶۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دست پر ایران در سازمان همکاری اسلامی/ نشست دو روزه سازمان همکاری‌های اسلامی در گامبیا روز گذشته پایان یافت

به گزارش قدس آنلاین، این سازمان صدای جمعی جهان اسلام و به منظور حفاظت و حمایت از منافع جهان اسلام برای ترویج صلح بین‌المللی تشکیل شده است. در دو روز گذشته، پانزدهمین نشست سازمان همکاری اسلامی در گامبیا کوچک‌ترین کشور آفریقایی برگزار شد. 

یکی از نکات جالب در این دوره از اجلاس حضور طالبان بود. عبدالقهار بلخی سخنگوی وزارت خارجه طالبان روز گذشته اعلام کرد این گروه به دعوت این سازمان در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی شرکت کرده است.

پیشنهادهای ایران برای محاکمه اسرائیل
این اجلاس که با شعار توسعه پایدار کشورهای اسلامی آغاز شد، مسئله توقف جنگ در غزه را دستور کار جدی خود قرار داد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان هم ضمن حضور فعال در این اجلاس به رایزنی‌های فشرده و ارائه طرح‌های پیشنهادی از سوی جمهوری اسلامی ایران پرداخت. 

امیرعبداللهیان در دیدار با حسین ابراهیم طه، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی پیشنهادهایی مبنی بر اقدام دبیرخانه سازمان برای مستندسازی جنایات رژیم اسرائیل، ایجاد واحدی برای رصد جنایات رژیم صهیونیستی و انجام تحقیق و تفحص بین‌المللی برای محاکمه سران جنایتکار این رژیم را مطرح کرد. 

این پیشنهادها مورد استقبال حسین ابراهیم طه قرار گرفت و ضمن ابراز خرسندی گفت: آمادگی کامل دبیرخانه سازمان را تحت مسئولیت خودم برای همکاری با ایران اعلام می‌دارم و بر پیگیری تجاوزات رژیم اسرائیل اهتمام ویژه خواهیم داشت.در ادامه وزیر امور خارجه کشورمان ضمن حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به شعار این نشست، گفت: علاوه بر مباحث مربوط به توسعه پایدار کشورهای اسلامی، مسئله توقف جنگ در غزه در نشست کارشناسان ارشد و پیش از آن وزرای خارجه مطرح شد و در همین رابطه بحث‌های زیادی در سطح سران و وزرای خارجه رد و بدل شد.وی با بیان اینکه «این روزها احتمال توقف جنگ افزایش پیدا کرده است» گفت: علت این احتمال رایزنی‌ها، تلاش‌ها و فشارهای افکار عمومی و مجموعه شرایطی است که رژیم اسرائیل در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی با آن مواجه شده است. وی در پایان افزود: ملاقات‌هایی با وزرای خارجه برخی کشورها با تمرکز بر موضوع توقف جنگ در غزه داشتیم و امیدواریم شرایطی برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه و جابه‌جایی ساکنان غزه به‌سمت مناطق و منازل خودشان فراهم بشود.

دیدار وزیر با همتایان سیاسی 
از جمله ملاقات‌های امیرعبداللهیان، دیدار با هاکان فیدان همتای ترکی خود بود. 

امیرعبداللهیان از تصمیم دولت ترکیه در قطع روابط اقتصادی و تجاری با رژیم صهیونیستی، قدردانی کرد و این اقدام را مهم دانست. همچنین ضرورت ایفای نقش نیرومندتر کشورهای اسلامی به‌ ویژه ایران و ترکیه در حمایت از فلسطین را یادآوری کرد. در ادامه این گفت‌وگو هاکان فیدان گفت: توسعه روابط با ایران در همه زمینه‌ها، از اولویت‌های مهم کشور ماست و از تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی استقبال می‌کنیم.امیرعبداللهیان در دیگر رایزنی‌های دیپلماتیک، با حسین عوض همتای سودانی هم گفت‌وگو کرد.وی در این دیدار انتصاب وزیر امور خارجه جدید سودان را تبریک گفت و تأکید کرد: ما مخالف هرگونه دخالت خارجی در سودان و آماده کمک به برقراری ثبات در این کشور هستیم.
امیرعبداللهیان خطاب به همتای سودانی‌اش گفت: دشمنان سودان جایگاه مهم این کشور را می‌دانند. به همین دلیل سال‌ها برای تجزیه سودان تلاش کردند و اکنون  هم آتش جنگ داخلی را به دامن این کشور انداخته‌اند. ما امیدواریم به‌زودی شاهد بازگشت آرامش و ثبات به سودان باشیم.

حسین عوض همچنین آخرین تحولات و اوضاع این کشور را برای همتای ایرانی خود تشریح کرد.

دعوت برای رسمیت بخشیدن به فلسطین
در پی اقدامات مشترک کشورهای عضو این سازمان مبنی بر دفاع از حقوق مشروع فلسطین، بیانیه‌ای از سوی سازمان همکاری اسلامی در این باره منتشر شده است. در این بیانیه آمده است:  سازمان همکاری اسلامی کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسد و از این تصمیم به عنوان گام مهمی که با قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل همخوانی دارد، حمایت می‌کند. همچنین برای دستیابی ملت فلسطین به حقوق مشروع خود، از جمله حق بازگشت، تعیین سرنوشت و تجسم تأسیس کشور مستقل فلسطینی در مرزهای چهار ژوئن ۱۹۶۷ با پایتختی قدس کمک می‌کند.بیانیه نهایی اجلاس هم شامل پیشنهادهایی برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین است.

خبرنگار: فاطمه کامیاب

دیگر خبرها

  • بازتاب حضور گروسی در اصفهان در رسانه‌های بین المللی
  • کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای آغاز شد
  • اسلامی: آماده‌ایم فناوری‌ها را به سایر کشور‌ها منتقل کنیم
  • دست پر ایران در سازمان همکاری اسلامی/ نشست دو روزه سازمان همکاری‌های اسلامی در گامبیا روز گذشته پایان یافت
  • نامه حماس به گروه‌های فلسطینی پیرامون گفت‌وگوهای آتش‌ بس
  • نامه حماس به گروه‌های فلسطینی پیرامون گفت‌وگوهای آتش‌بس
  • مالزی میزبان کنفرانس بین‌المللی «آموزش معاصر در جهان اسلام» است
  • مالزی، میزبان کنفرانس بین‌المللی «آموزش معاصر در جهان اسلام»
  • از اولین کنفرانس بین المللی علوم و فنون هسته ای در اصفهان چه می دانیم؟/ رافائل گروسی؛ مهمان ویژه ایران در «نصف جهان»
  • مذاکره با بازیگران «عشق» ادامه دارد / نگارش فیلمنامه بر اساس واقعیت‌های اجتماعی