Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران ضمن هشدار نسبت به فرونشست و فروریزش زمین در پایتخت گفت: مدام در حال رصد هستیم که در جایی با فرو ریزش آنی مواجه نشویم. آفتاب‌‌نیوز : احمد صادقی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به وجود خطر فرونشست و فروریزش در شهر تهران به تفاوت این دو اشاره کرد و گفت: فرونشست زمین دشت‌های جنوب غربی تهران را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و پدیده‌ای غیر از فرونشست نیز به نام فرو ریزش وجود دارد که در داخل شهر اتفاق می‌افتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
وی ادامه داد: پدیده فروریزش به علت جنس خاک تهران و اتفاقاتی است که زیر زمین می افتد. عواملی  همچون ترکیدگی لوله یا آب های سرگردانی که تکلیفشان مشخص نیست، در ایجاد خطر فروریزش نقش دارند. یکی دیگر از دلایل فروریزش زمین تغییر مسیر قنوات تهران است، در نتیجه این تغییر مسیر حفره‌هایی در زمین به وجود می‌آید که احتمال فروریزش آنی را ایجاد کرده و باید به این نکته توجه شود که این جدای از مبحث فرو نشست دشت‌های جنوب تهران است.
صادقی در واکنش به این سوال که خطر فروریزش در چه نقاط و مناطقی از پایتخت وجود دارد؟ گفت: مکان این فرو ریزش مشخص نیست، شاید در بخشی از تهران به علت ترکیدگی و فرسودگی لوله‌ها آب نشت کرده باشد و این نشت آب موجب فرو ریزش و نشست زمین شود. در همین راستا دستورالعملی به همه مناطق ارسال شده است. 
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در ادامه به اقدامات این سازمان در راستای کاهش خطر فرو ریزش زمین در سطح شهر اشاره کرد و گفت: بر اساس این دستورالعمل هر علائمی همچون ترک در معابر رصد می‌شود و اگر نیاز به اسکن زیر زمینی باشد، این کار را انجام می دهیم، در هر صورت مدام در حال رصد هستیم که در جایی با فرو ریزش آنی مواجه نشویم. البته فرو ریزش زمین در منطقه شهران تهران اتفاق خیلی خاص و علی حده بود.
وی اضافه کرد: اما فرونشست زمین به دلیل عدم استفاده صحیح از منابع آبی و برداشت بیش از حد و بی‌رویه از چاه‌ها و قنوات شهر تهران است. در نتیجه این برداشت بی رویه چاه‌ها و قنوات به مرور زمان خشک شده و حفره‌ها پر می‌شوند و فرونشست زمین را رقم می‌زند.
صادقی در واکنش به اینکه گفته می‌شود؛ هیچ نقشه‌ای از لوله کشی آب و فاضلاب در تهران وجود ندارد، این اظهارات را تکذیب کرد و گفت: نقشه آب و فاضلاب تهران موجود بوده و به روز است و هر یک از سازمان‌ها نقشه GIS خود را تهیه کردند و در طرح جامع نیز همه شریان‌های حیاتی بارگذاری شده است. 
او ادامه داد: با این حال بعضی از شریان‌های حیاتی به علت عمر زیاد فرسوده شده‌اند، همچنین به علت برداشت بی‌رویه از قنات‌های پایتخت احتمال فرو ریزش در داخل شهر تشدید می‌شود و احتمال دارد بعضی از قنوات بی‌آب شده باشد و این حفره‌ها در طول سنوات اخیر پر شده و احتمال نشست زمین را افزایش دهد. 
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران در پایان درباره نقش مترو در تشدید خطر فرو ریزش زمین افزود: معمولا در نقاطی که شریان های حیاتی به ویژه لوله های آب و فاضلاب فرسوده هستند و مکان هایی که عملیات ساخت و ساز به قنات ها آسیب رسانده اند در معرض تهدید بیشتری قراردارند.منبع: ایلنا

منبع: آفتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۷۸۱۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حواستان به زیر پایتان باشد

فرونشست زمین که از آن با عنوان زلزله خاموش هم یاد می‌شود، ایجاد حفره‌های عمیقی است که هر آن ممکن است زیر پای شهروندان را در مناطق بحرانی خالی کند. بحث فرونشست هنگامی جدی‌تر می‌شود که این پدیده درصورت همزمانی با دیگر حوادث طبیعی، فاجعه را دوچندان کند. فرونشست زمین با اینکه مناطق وسیعی از کشور را دربرگرفته، اما در استان‌های البرز، سمنان، تهران، خراسان رضوی، کرمان، فارس، یزد و حتی گلستان نرخ بیشتری دارد.

به گزارش همشهری، کارشناسان و صاحب‌نظران، خالی شدن سفره‌های آب زیرزمینی را از عمده‌ترین دلایل فرونشست زمین می‌دانند و معتقدند که پایش لحظه به لحظه خاک و تونل‌های زیرزمینی یکی از راهکار‌های جلوگیری از بروز بحران در مناطق مستعد کشور است.

نرخ فرونشست در ایران

علی بیت‌اللهی، رئیس بخش خطر‌پذیری مرکز تحقیقات راه و شهرسازی: نتایج مطالعات جهانی درخصوص نرخ فرونشست زمین در کشور‌های مختلف نشان می‌دهد که نرخ فرونشست در ایران بیشتر از پهنه‌های بحرانی جهان است. براساس این مطالعات، حدود ٣ تا ۵درصد پهنه‌های فرونشستی زمین در کل دنیا دارای نرخ فرونشست بین ١٠ تا ١۵سانتی‌متر هستند، اما در ایران نرخ فرونشست در این پهنه‌ها به بالای ١۵سانتی‌متر هم می‌رسد. مطالعات و اعداد نرخ فرونشست در ایران نشان می‌دهد که بعد از کشور هندوستان که در برخی از محدوده‌های این کشور نرخ فرونشست به بیش از ۵٠سانتی‌متر در سال می‌رسد، متأسفانه کشور ما در رتبه دوم قرار دارد، اما تفاوت ایران با هند و آمریکا در این است که پهنه‌های فرونشستی در بسیاری از استان‌ها گسترده شده و تعدد پهنه‌های فرونشستی در ایران بیشتر است.

دیگر خبرها

  • فرونشست زمین سفره‌های آب زیرزمینی را می‌بلعد
  • ایمن سازی مسیر رودخانه‌های در پی هشدار بارندگی
  • انتقاد عضو شورای شهر از عدم ساخت ورزشگاه‌های جدید در پایتخت
  • هشدار تهران به اسرائیل نسبت به هرگونه واکنش متقابل + فیلم
  • ببینید | هشدار قرمز هواشناسی؛ خطر در کمین است؟
  • هشدار دوباره؛ سیل در کمین این سه استان کشور است
  • پایان زمین‌خواری در حریم پایتخت | جزییات تغییرات مدیریت ۶ هزار کیلومتر حریم مشخص شد
  • نشست زمین در شهر گز در پی وجود قنات‌های متروکه
  • دوره طلایی بودجه ایمنی و مدیریت بحران/افزایش تاریخی بودجه ایمنی پایتخت
  • حواستان به زیر پایتان باشد