Web Analytics Made Easy - Statcounter

جنبش دانشجویی در پیگیری مطالبات مردم سعی نموده تا صدای رسای مردم باشد، اما این پیگیری‌ها همیشه با موفقیت همراه نبوده است؛ آنا چرایی عدم موفقیت تشکل‌های دانشجویی در این مسئله را از بیان فعالین دانشجویی جویا شده است.

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا - مسعود کیخا؛ جنبش دانشجویی در مشکلاتی که در جامعه وجود دارد، ورود کرده است و مطالبات مردم را به گوش مسئولین رسانده و سعی نموده است تا صدای رسای مردم باشد، اما دلایلی وجود دارد که برخی مطالبات، متاسفانه به سرانجام نمی‌رسد یا جنبش دانشجویی نتوانسته است به درستی به موضوع دغدغه‌‌ها یا مطالبات مردم انعکاس دهد یا توفیقی در سرانجام آن داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از دلایل روشن این موضوع، فاصله گرفتن از بدنه اجتماعی مردم است که در سال‌های اخیر جنبش دانشجویی دچار آن شده است. فاصله‌ای که اجازه درک درست از مطالبات مردم را به جنبش دانشجویی نداده است.

محمدحسین رحیمی‌پور دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان کرمان، درباره این موضوع گفت: «گفت‌وگویی بین تشکل‌های دانشجویی و مردم برقرار نمی‌شود و فاصله‌ای میان این دو ایجاد شده است. دانشجویان این روزها باید بیشتر در بین مردم حضور پیدا کنند و خود را از زندان دانشگاه، آزاد کنند و بیرون از دانشگاه‌ها هم ورود کنند و با مردم به گفت‌‌وگو بنشینند.»

کاهش ارتباط تشکل‌های انقلابی با مردم

علی دهقان دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر درباره ارتباط تشکل‌های دانشجویی با مردم اظهار کرد: «تشکل‌های دانشجویی به خصوص تشکل‌های انقلابی، ارتباطشان با مردم کاهش یافته است، این معضل وجود دارد و ما هم به آن پی بردیم و به دنبال این هستیم که مشکل را بر طرف کنیم و در جهت برقراری ارتباط بیشتر با بدنه مردم اقداماتی انجام دهیم.»

حسین اخگرپور دبیر کل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان درباره همراهی جنبش دانشجویی با مردم، نظر متفاوتی دارد و همراهی جنبش دانشجویی را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: «اگر روند چند ساله گذشته بررسی شود، مشخص است که جنبش دانشجویی از ابتدا همین مطالباتی که مردم اکنون به این نتیجه رسیده‌اند، داشته و با صدای بلند، بدون تعارف و مصلحت بیان کرده است.»

حضور در جمع مردم نیازمند بسترسازی است

امین اقرلو مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران نیز با تاکید بر حضور تشکل‌های دانشجویی میان مردم،‌ درباره ارتباط جنبش دانشجویی با مردم اظهار کرد: «اینکه در بین مردم حضور داشته باشند، لزوما اتفاق مثبتی نیست. پیگیری مطالبات مردمی درست است اما میان مردم بودن لزومی ندارد. البته شرایط فعلی نشان می‌دهد، که نیاز به حضور بین مردم هست، ولی ما این را دیر متوجه شدیم، گرچه که شرایط فراهم نبود. حضور بین مردم، نیاز به بسترهایی دارد، حتی وقتی که رهبری مشخصا توصیه می‌کنند این اتفاق بیافتد متاسفانه همراهی نمی‌شود.»

رضا کارگر دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان اعتقاد دارد درست است که جنبش دانشجویی از نقطه مطلوب فاصله دارد اما همواره در کنار مردم در صحنه حضور داشته‌اند.

اما فعالین دانشجویی جناح‌بازی و سیاسی‌کاری در جنبش دانشجویی را یکی دیگر از دلایل عدم موفقیت تشکل‌ها در پیگیری مطالبات مردم می‌دانند. به زعم دانشجویان یکی از مشکلات دیگری که جنبش دانشجویی درگیر آن شده است و متاسفانه همین موضوع گاهی باعث اختلال در روند وظیفه جنبش دانشجویی برای پیگیری مطالبات می‌شود، سیاسی‌کاری است.

دور از نگاه سیاسی و جناحی؛ رمز موفقیت دانشجویان

دانش‌میر مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد سیاسی‌کاری جنبش دانشجویی را آفت دانست و ادامه داد: «رمز موفقیت پیگیری مطالبات مردم، دور از نگاه سیاسی و جناحی است. متاسفانه گاهی اوقات سیاسیون از جنبش دانشجویی به عنوان تریبون استفاده می‌کنند و این باعث بی‌اعتمادی مردم به جنبش دانشجویی می‌شود. »

علی دهقان دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر درباره این موضوع گفت: «مردم که می‌بینند جنبش دانشجویی در برابر جریانات سیاسی به صورت جدی مقابله و مطالبه نمی‌کند و گاهی همراهی نیز می‌کند، به تشکل‌ها به عنوان زبان گویای احزاب و جریان‌ها نگاه می‌کنند.»

علی کیان مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی با انتقاد از احزاب سیاسی گفت: احزاب و گروه‌ها خصوصا دوم خردادی‌ها به دانشجویان و فضای دانشگاه، به عنوان پیشران و پیاده نظامی که اهداف آنها را در دانشگاه تحقق دهد، نگاه می‌کردند. پیاده نظام احزاب شدن سیاسی کاری است و این موضوع بعد از دوم خرداد اتفاق افتاد.»

رضا کارگر دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان سیاسی‌کاری جنبش دانشجویی را نتیجه نگاه سیاسیون دانست و بیان کرد: «متاسفانه سیاسیون در کشور ما جنبش دانشجویی را وابسته به حزب و جناح می‌دانند، این باعث می‌شود که در دولت‌ها برخورد متفاوتی با تشکل‌های مختلف بشود و این موضوع باید از سوی مسئولین اصلاح شود.»

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۷۸۸۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکل جامعه اسلامی در حوزه سیاست‌گذاری دانشگاه اثرگذار بوده است

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از قم، فاطمه سجادی مسئول جامعه اسلامی واحد خواهران دانشگاه آزاد اسلامی قم در رابطه با فعالیت جامعه اسلامی در دانشگاه آزاد اینگونه بیان کردند:

تشکل جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد که به اختصار به آن «جاد» هم می‌گوییم تا حد بسیار زیادی در مسئولین دانشگاه و حتی دانشجویان و حتی حوزه سیاست‌گذاری‌های دانشگاه اثرگذار بوده است. این بخشی که خدمتتان عرض کردم در حوزه دانشگاه است و این در صورتی است که تشکل جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد در حوزه استان قم و مسائل کشوری نظر، ایده و حتی انتقادات خود را به گوش مسئولین رسانده و باعث تغییر و تحولاتی در این دو بخش شده است.

علاوه بر فعالیت‌های اجرایی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و حلقه‌های مطالعاتی و کتاب‌خوانی، اردوهای تشکیلاتی و فعالیت‌هایی که در جهت گرد هم آوردن خواهران و ارتقا آن جمع در جهت مبناهای اعتقادی مانند اردوهای «طرح ولایت» و مباحثه در رابطه با سخنان رهبری و برطرف کردن شبهات و خروج ایده‌ها و راهکارها چه برای شخص افراد حاضر در جمع و چه برای دانشگاه و دانشجویان و چه برای استان و حتی ایده‌های کشوری و انتقال آن به افراد مسئول باشد صورت گرفته است. وی ادامه داد: بسیار تلاش شد که جامعه اسلامی برای دانشجویانی که دغدغه‌مند و دلسوزانه در جهت رفع معضلات بودند معرفی شود و دانشجویانی که برای فعالیت‌های این چنینی رغبت نشان می‌دادند آشنایی انجام شود.

فاطمه سجادی تصریح کرد: برای آشنایی دانشجویان در چند بخش فعالیت‌هایی صورت گرفته است؛ بخشی از فعالیت، معرفی چهره به چهره مجموعه و فعالیت‌های آن بود. معرفی‌ها از طریق کارگاه، حلقه‌های مطالعاتی و اردوهای تشکیلاتی صورت می‌گرفت. معمولا در معرفی، از اساتید کمک گرفته می‌شود که این اساتید از ادوار جاد بودند. امروزه اکثریت همچنان فعال فرهنگی محسوب می‌شوند.

خبرنگار: زینب دده‌بیگی

انتهای خبر/

کد خبر: 1228906 برچسب‌ها تشکل‌های اسلامی

دیگر خبرها

  • تشکل جامعه اسلامی در حوزه سیاست‌گذاری دانشگاه اثرگذار بوده است
  • اجتماع دانشجویی در همبستگی با دانشجویان آمریکایی و اروپایی مقابل دانشگاه تهران
  • تشکل‌های دانشجویی غزه دوشادوش جنبش دانشگاهی تاریخ ساز در آمریکاست
  • وجدان بیدار در جامعه بیمار
  • تقدیر مردم غزه از جنبش دانشجویی حمایت از فلسطین در جهان
  • چالش‌ تشکل‌ها عدم اطمینان مسئولان به قشر جوان است
  • حمایت جامعه دانشگاهی آبادان و خرمشهر از جنبش دانشجویی جهان علیه صهیونیست ها
  • تجمع دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای سبزوار در حمایت از اقدام جنبش دانشجویی در دانشگاه‌های امریکا
  • مهم‌ترین چالش‌ و مشکلات تشکل‌ها عدم اطمینان مسئولان به قشر جوان است
  • افول تشکل‌های دانشجویی، بدنه اجرایی کشور را تضعیف می‌کند