Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-24@22:55:50 GMT

اقامتگاه های بوم گردی و رابطه آن با گردشگری پایدار

تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۴۸۰۳۰۶

‍‍‍‍‍‍

پژوهش خبری صدا وسیما: اشکان بروج، مدرس و کارشناس صنعت گردشگری در گفتگو با پژوهش خبری در خصوص شاخص ­های گردشگری پایدار  و اهداف آن گفت: امروزه در حوزه گردشگری، بحث گردشگری پایدار یکی از اهداف اساسی تمام کشورهای دنیا است. گردشگری پایدار به این موضوع می­ پردازد که منابع گردشگری را طوری مصرف کنید که آیندگان هم بتوانند از آنها با همان لذت استفاده کنند و این موضوع هم مربوط به جوامه محلی است و هم گردشگران.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای این کار باید به سه شاخص­ اجتماعی- فرهنگی، اقتصادی و زیست­ محیطی در کنار یکدیگر توجه شود و هر کشوری که می­ خواهد به سمت گردشگری پایدار حرکت کند باید توجه به این سه شاخص را در کنار هم مدنظر قرار دهد؛ به طوریکه از این طریق بتوان اثرات مثبت گردشگری را برای کشور به حداکثر و اثرات منفی آن را به حداقل رساند. آن وقت می­ توانیم ادعا کنیم که گردشگری را پایدار کرده­ ایم؛ که البته رسیدن به این هدف، کار بسیار سخت و زمان بری است. 

بروج در باره چالش ­ها و فرصت ­های اقامتگاه ­های بوم­گردی افزود: طی سال ­های اخیر یکی از روندهایی که برای تحقق گردشگری پایدار در جهان روی آن برنامه ­ریزی شده است، بحث کسب و کارهای کوچک و خانوادگی است که اتفاقاً در ایران این نوع کسب و کارها با قصه اقامتگاه­ های بوم­گردی رقم خورده است. در واقع هدف اصلی این اقامتگاه ­ها توسعه پایدار گردشگری در مناطق روستایی و بافت ­های بومی است و تلاش می­ کنند با مشارکت جامعه بومی بتوانند یک منطقه­ خالی از سکنه شده و یا کسب و کارهای از بین رفته را دوباره زنده کنند. در واقع، اقامتگاه ­های بوم­گردی به همراه خود کسب و کارهای زیادی را به همراه می­آورد و اثرات مستقیمی در توسعه پایدار یک جامعه بومی و یا یک جامعه روستایی دارد. به طور مثال، وقتی که یک اقامتگاه راه اندازی می­ شود، بحث نوشیدنی­ ها و غذای بومی، ورزش­ های بومی، هنرهای بومی و ... مطرح می ­شود که در نهایت فعال شدن آنها منجر به فعال شدن جامعه بومی می­شود. بنابراین، فرصت برای توسعه پایدار گردشگری در کشور بسیار زیاد است اما تاکنون از این ظرفیت بسیار کم استفاده شده است. 

وی تصریح کرد: چالش ­هایی که اقامتگاه ­های بوم­گردی در چند سال اخیر و به عبارتی از سال 1388 تاکنون  با آن مواجه بوده­ اند شامل چالش­ های حقوقی، چالش ­های سرمایه ­گذاری و حوزه مالی و همچنین نداشتن عاملی به عنوان ارزیاب، توسعه­ دهنده و مشاور در کنار راه­ اندازی این اقامتگاه ­ها بوده است که باعث شده نابسامانی در این حوزه ایجاد شود. به طوریکه، اقامتگاه­ها بدون رعایت شاخص­ ها و کارشناسی دقیق در حال رشد هستند، در حالی­که بازاری برای خیلی از آنها وجود ندارد و یا اگر گردشگر به آنجا مراجعه می ­کند با بازخوردهای منفی به دلیل نبود ارزیابی و نظارت درست بر فعالیت این اقامتگاه ­ها مواجه شده­ که در نهایت نارضایتی گردشگر را به همراه داشته و مهم­ترین دلیل این اتفاق هم عدم آموزش، ارزیابی و مشاوره درست به صاحبان اقامتگاه ­ها بوده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

پژوهش خبری //

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۸۰۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحویل زباله خشک از درب منزل و ارائه پول به ازای آن

به گزارش خبرگزاری مهر، عسگر جلالیان، معاون بین‌الملل و حقوق بشر وزارت دادگستری در مورد پدیده زباله‌گردی و نقش اتباع خارجی در آن گفت: یکی از اقشاری که در پدیده زباله‌گردی نقش پررنگی دارند، اتباع بیگانه هستند. به طور کلی ما زباله‌گردی را نقض حقوق بشر می‌دانیم و معتقدیم که این پدیده به بهداشت عمومی و سلامت جامعه آسیب وارد می‌کند. لذا باید تدابیری در این خصوص در نظر گرفته شود. در همین راستا قانون مدیریت پسماند در سال ۱۳۸۳ تصویب و سال بعد از آن اجرا شده است.

وی در مورد قانون مدیریت پسماند اظهار کرد: بر طبق این قانون، همه مراحل مربوط به پسماند، از تولید گرفته تا جمع‌آوری مورد بررسی قرار گرفته است. از اواخر سال ۱۴۰۱ ما به صورت جدی به این موضوع ورود کردیم. در سال ۱۴۰۲ برنامه‌ای برای پیدا کردن قانونی عملیاتی و اجرایی در خصوص پسماندها در نظر گرفته شد. در همین راستا دستگاه‌های متولی و ذیربط در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند تا مجریان را به اجرای قانون مدیریت پسماندها ملزم کنند.

جلالیان اظهار داشت: در پی اجرای قانون مدیریت پسماند، جلسات متعددی با افراد مختلف، از رئیس سازمان محیط زیست کشور گرفته تا معاون دادستان کل کشور، دادستان تهران و شهردار تهران در این جلسات حضور داشته‌اند. ماحصل این جلسات نقشه‌ای است که برای مدیریت پسماند به شکل صحیح طراحی شده است.

وی افزود: یکی از اقدامات شهرداری این است که دلیل زباله‌گردی افراد را قبل از هر چیزی کشف کند. بعد از آن کودک زباله‌گرد تحویل پدر و مادرش داده می‌شود و تعهدی برای عدم ادامه فعالیت او گرفته می‌شود. متناسب با شرایط کودک زباله‌گرد، اقدامات لازم در خصوص ساماندهی وی انجام می‌شود. با این حال باید این موضوع را در نظر داشت که بسیاری از این افراد به زباله‌گردی به عنوان شغل ثابت خود نگاه می‌کنند. اکنون بیش از ۵ هزار مجوز شغلی برای سازمان مدیریت پسماند کشور در نظر گرفته تا افراد رسماً به کار مشغول شوند. برای این افراد حقوق حدوداً ۱۵ میلیون تومانی با بیمه در نظر گرفته شده است.

جلالیان اظهار داشت: اکنون شهرداری به جای ۱۵۴ پیمانکار در سطح تهران، با ۱۴ پیمانکار مواجه بوده و بر کار آن‌ها نظارت دارد. به این شکل مافیایی در خصوص زباله‌گردی وجود نخواهد داشت و در صورت حضور زباله‌گرد خارج از منطقه هر پیمانکار، جریمه‌ای در نظر گرفته می‌شود. در همین راستا سامانه نوماند نیز طراحی شده است.

کد خبر 6085496 فائزه نجارزادگان

دیگر خبرها

  • آیین‌نامه طبیعتگردی منتشر شد
  • به راحتی وب گردی، گل را آنلاین خرید کنید
  • اظهار نظر اردوغان در مورد آخرین شایعات مربوط به اقامتگاه رهبران حماس
  • معترضان مقابل اقامتگاه نتانیاهو آتش به پا کردند
  • اکثر زباله گردها اتباع هستند
  • توسعه زیرساخت‌های گردشگری در مسیر رشد ۲۵ درصدی جذب گردشگران
  • راه اندازی تور اصفهان‌گردی ویژه هفته فرهنگی در اصفهان
  • تور اصفهان‌گردی ویژه هفته فرهنگی اصفهان در منطقه ۱۴ برگزار می‌شود
  • تحویل زباله خشک از درب منزل و ارائه پول به ازای آن
  • مدارس متروکه گلستان به اقامتگاه بوم‌گردی تبدیل می شوند