Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@06:49:39 GMT

سازمان اوقاف مرکزی پویا در احیای موقوفات است

تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۴۸۱۸۵۴

سازمان اوقاف مرکزی پویا در احیای موقوفات است

گلپایگان- رئیس دفتر مقام معظم رهبری گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه سازمانی پویا به ویژه در امر احیای موقوفات است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدی گلپایگانی در آیین افتتاح ۱۵ واحد مسکونی موقوفه (حاج حسن شهریاری) که ظهر جمعه در گلپایگان با حضور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و مدیرکل این سازمان در استان اصفهان صورت گرفت، با بیان اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه سازمانی پویا به ویژه در امر احیای موقوفات است، اظهار داشت: سازمان اوقاف موفق است به ویژه که با همکاری اداره اوقاف مستقلاتی در راستای امور عام المنفعه مورد استفاده نیازمندان و اقشار مختلف جامعه قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: نقشی که رضاخان، سرسلسله منحوس پهلوی در رابطه با موقوفات و نابودکردن آن انجام داد هیچ کس نداشت زیرا موقوفات و رقبات پشتیبانی محکم و قوی در مسایل مذهبی بود و بدین جهت رضاخان با اصل و اساس دین و با هر چه و هر کس که با دین کار می کرد مخالفت می کرد و با راه اندازی اصول اصلاحات ارضی و واگذاری موقوفات به کشاورزان در صدد از بین بردن وقف و نابودی رقبات بود.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه با دستور امام راحل (ره) تمام اسناد مالکیت بر موقوفات باطل شد، افزود: با توجه به اینکه ریشه اعتقادات مردم ما بر عمق جان آنها است لذا این مردم و به ویژه بانوان با الگوگیری از حضرت فاطمه زهرا (س) بر پایبندی خود به اصول دین محمدی استوار هستند و اگر امروز این دین و مذهب ما تشیع است به برکت امامزادگان است.

رشد ۵۰ درصدی اقدامات عمرانی و زیربنایی اوقاف و امور خیریه طی ۵ سال

در ادامه رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به سه وظیفه این سازمان اظهار داشت: ترویج امور قرآنی و اجرای برنامه های متنوع در این راستا که منجر به ایجاد دانشگاه علوم قرآنی با بیش از پنج هزار نفر مشغول به تحصیل شده، از جمله این وظایف است.

وی دومین وظیفه سازمان اوقاف و امور خیریه را اداره و مدیریت بقاع متبرکه برشمرد و افزود: بیش از هشت هزار بقعه در سراسر کشور زیر نظر سازمان اوقاف و امور خیریه بوده که نیمی از آنها علما و مشاهیر مانند شیخ صدوق در شهرری، فضل بن شازان در نیشابور و ... و مابقی را امامزادگان تشکیل می دهند.

حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی، سومین وظیفه سازمان اوقاف و امور خیریه را رسیدگی به موقوفات مردم ذکر کرد و بیان داشت: مردم با قرار دادن سرمایه خود جهت امور خیر، بانی این امر شده و با تلاش مدیران در سراسر کشور که بخشی از آن در استان اصفهان است، انجام وقفیات مردم را در راستای نیت آنان برعهده دارند.

وی با اشاره به برنامه ریزی و اقدامات این سازمان تصریح کرد: اگر چه ممکن است در برخی امور شدت و ضعف وجود داشته باشد اما هم اکنون به یک سازمان پویا، فعال و با برنامه تبدیل شده و از مدیران استانی خواسته شده نسبت به رسیدگی به بقاع خارج از تولیت اقدام جدی داشته باشند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه به طور جدّ و با قدرت موقوفات را برای در اختیار گرفتن ۱۰۰ درصد پیگیری و برنامه ریزی می کند، افزود: در راستای اقدامات پیگیری حق موقوفات ممکن است افرادی از ما ناراحت و دلخور شوند، امید داریم با کمک تمامی مراجع ذیربط و آحاد جامعه حق موقوفات و امامزادگان را به یک نقطه مطلوب برسانیم.

وی با تأکید بر اینکه موقوفات سرمایه کشور و از شئونات حاکم اسلامی است، بیان داشت: موقوفات سرمایه معنوی است که خدا در اختیار ما قرار داده تا از آن در جهت گسترش دین و ادای وظایف دینی خود عمل کنیم چنانکه از اول انقلاب اسلامی تا پایان سال ۸۸ سازمان اوقاف و امور خیریه حدود چهار میلیون و ۴۰۰ هزار مترمربع ساخت و ساز و زیربنایی داشته و از سال ۸۹ تا پایان سال ۹۵ با رشد حدود ۵۰ درصدی این رقم به ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمربع افزایش یافته است.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۸۱۸۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقف به عنوان یک سنت حسنه با دانش‌های جدید آمیخته شده است

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، امرالله حسنی‌نیا، معاون امور اوقافی، حقوقی و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه در حاشیه نمایشگاه دستاورد‌های وقف با بیان اینکه وقف در جمهوری اسلامی سنت دیرینه‌ای است و بسیاری از افراد گمان می‌کنند که با حوزه علم و فناوری خیلی ارتباط نداشته باشد، گفت: این نمایشگاه دستاورد‌های وقف به همین دلیل برگزار شد که فعالیت‌های وقف را در حوزه‌های دانش بنیان و علوم و نیاز‌های جدید همسان سازی کنند. درواقع سازمان اوقاف سرمایه عظیم که در اختیار داشته در خدمت تولید و اشتغال قرار داده است.

وی اظهار کرد: وقف یک سنت حسنه است که با دانش‌های جدید آمیخته شده و نتیجه آن را در نمایشگاه مشاهده می‌کنید. بیش از ۳۰ شرکت که به مرحله تجاری رسیده از سوی اوقاف حمایت شده و محصولات خوبی داشته مثل پرورش ماهی در قفس و موتور‌های برقی که تنها حامی آنها وقف بوده است.

معاون امور اوقافی، حقوقی و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: در بحث وقف با توجه به اینکه نه اموال دولتی و عمومی است و صرفا امانتی است که باید تلاش کنیم حداکثر بهره وری را داشته باشیم به گونه‌ای که خدمتی به جامعه کرده باشیم. خیرین و افراد نیک اندیش که می‌خواهند وقفی انجام دهند خوب است در حوزه‌هایی که بهره وری بیشتر دارد وقف کنند.

وی عنوان کرد: در حوزه تثبیت مالکیت موقوفات رشد خوبی داریم و تعیین حد و حدود نقشه‌ها و کاداست مد نظر است و در سال گذشته به دلیل حمایت سیستم ثبتی و قضایی به اندازه ۱۰ سال گذشته توانستیم تثبیت مالکیت موقوفات را داشته باشیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • روزانه ۷۰۰ نفر از نمایشگاه دستاورد‌های وقف بازدید کردند
  • روزی ۷۰۰ نفر از نمایشگاه دستاورد‌های وقف بازدید کردند
  • موقوفات زنجان صاحب درآمد پایدار می‌شوند
  • اهداء تخته فرش به بقعه متبرکه امامزاده شاه محمد بخش اسیر
  • نمایشگاه دستاورد‌های سازمان اوقاف بستری برای ارائه عملکرد واقفین
  • جریان وقف باید به سمت دانش‌محور شدن برود / مبلغ ما در وقف شفاف‌سازی و نمایش کارهای علمی است
  • صدور اسناد تک برگی برای همه موقوفات تا پایان سال جاری
  • سرمایه گذاری ۲ هزار میلیارد ریالی اوقاف مرکزی در طرح پرورش ماهی
  • سرمایه وقف به سمت رفع نیاز مردم در حرکت است
  • وقف به عنوان یک سنت حسنه با دانش‌های جدید آمیخته شده است